100 volt kabelklemmen oid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kippie
    • Jun 2006
    • 4

100 volt kabelklemmen oid

geachte kundige geluidsmannen/vrouwen

Ik vroeg me af of er inmiddels alternatieven zijn om 100 volt speakers aan te sluiten op de voedingskabel.
    Ik werk nu met klemmetjes ( die in de autowereld worden gebruikt) of met spelden.
    Aan beide zitten behoorlijk wat nadelen.
    Is er geen andere geniale oplossing voor in de handel ??

mvgr marco
    niet hard maar wel zuiver
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Je kunt hiervoor volgens mij gewoon XLR, Jack of speakon gebruiken, als je dan per speaker twee chassisdelen monteert kun je ze ook gewoon doorkoppelen.

Als je dan ook kabels op verschillende lengtes maakt (5, 10, 20 meter) kun je alle kanten wel op denk ik zo.

Comment

• kippie
      • Jun 2006
      • 4

Dank voor jullie reacties,

De klemmetjes voor de auto hebben als nadeel dat je bij elke las de kabeladers uit elkaar moet scheuren, en daardoor raakt de draad makkelijk in de knoop bij oprollen.

Het pricipe met de punaises ken ik niet. Hoe bedoel je door beide kabels heen ?
      Zitten de punaises dan met z'n tweeen tegen elkaar waardoor in ene male de verbinding wordt gemaakt in beide aders ?

xlr op de kabel is geen optie omdat je elke keer verschillende afstanden tussen de speakers hebt, en als je ze niet gebruikt zitten die dingen behoorlijk in de weg met oprollen.

Als ik slechts een 120 watt ( 160 watt max) versterker heb en toch 8 30 watt speakers heb, kan ik dan op 50 of 70 volt omsteken, ( bij de speakers heb ik die keuze niet, wel op de versterker.
      Ik heb heuvelmans zuiltjes, met elk 4 speakers en een trafo van bose erin.
      Er zitten 3 parallel geschakelde xlr ingangen op, dus daar kan ik qua spanning niet kiezen. (komen volgens mij uit de jaarbeurs)
      overigens een perfect geluid, en het draagt ook heel ver zonder dat ze te hard gaan als je er dicht bij staat.

gr marco

Comment

• Rieske
        • Aug 2002
        • 544

Wij werken met zogenaamde "priknaalden". Dit zijn stopnaalden, gewoon uit een textielwinkel, die aan de kabeluiteinden van de luidsprekers worden gesoldeerd. De naalden worden in de rode- en zwarte aders van de kabel gestoken. Wel gebruiken we daarbij soepele 2x2,5 kwadraat kabel. De uiteinden van de kabels zijn voorzien van Hirshman banaanconectors die je ook weer gemakkelijk op elkaar kunt doorkoppelen.
        Life is what you make it

Comment

• vrije vogel
          • May 2006
          • 4

Wij gebuiken veiligheidsspelden en dit werkt uitstekend en geen last van beschadigde kabels.
          Er zijn ook krokodilklemmen met een naald in de bek en deze prikt in de ader type BU-50C van Mueller er zijn ook isolatiekappen BU-49-2 rood en BU-49-2 zwart destijds bij Amroh te Weesp en dit gaat ook goed.

Mt. Vr. Vrije Vogel

Comment

• kippie
            • Jun 2006
            • 4

bedankt voor je reactie, de klemmetjes heb ik gevonden op internet. Maar volgens mij moet je dan wel elke keer de aders uit elkaar scheuren.
            Ik heb nu een paar punaises, van die stevige die ook voor prikbord worden gebruikt, eigenlijk werkt dat gemakkelijk ( was tip van buurman).
            prik je zo door beide aders heen.
            Even proberen hoe het gaat in de live omgeving

gr marco

Comment

• vrije vogel
              • May 2006
              • 4

Ik zou gaan voor veiligheidsspelden die gaan niet zo gemakkelijk los als iemand over de kabel struikeld,wel aftapen i.v.m. 100v (40 jaar ervaring)
              Wat de klemmen betrefd hoef je de kabel niet te splitsen de naald zit achter in de bek en dat past op 2x2.5 rood/zwart en anders een tandje van de bek ombuigen.

Vr. Gr. Vrije Vogel

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5946

Kippie, kan je eens een detail foto plaatsen van de punaises zoals jij die gebruikt?
                Ik heb een redelijk voorstellingsvermogen, maar plaatjes zeggen denk ik meer dan woorden, zeker in dit geval
                Als het uploaden een probleem is, mail fotootje maar even door, verzorg ik de hosting.
                Alvast dank!
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• john w
                  • Jan 2006
                  • 35

Je soldeert punaises aan de twee aders van je luidsprekerbox (de draad op de kop), en die punaises kan je dan in een tweeaderige (platte) snoer prikken die van de versterker afkomt.

Comment

• Andree
                    • Aug 2001
                    • 119

Ik heb nu 4 en binnenkort 8 statieven met op ieder statief 2 30 watt/100v speakers. Per twee speakers een stuk kabel met een jackplug. Verder gebruik ik 100 en 50 meter kabels ook met jackplug en voor de verbindingen heb ik blokjes gemaakt met 4 chassisdelen voor de jack. ziet er gelikt uit en werkt prima. Ook lekker snel op te ruimen na het evenement.
                    Het kan in Almere

Comment

• snoei
                      • Apr 2003
                      • 168

dan zou ik zelfs voor XLR gaan. Kun je de kabels zonder koppelblokjes verlengen.

Comment

Working...