Monitortafel beinvloed FOH

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 377

Originally posted by frederic
    ik zou graag eens een vereenvoudigde tekening zien (schema), van de opstelling.

Ik kan met mijn normaal novice inzicht dan een beeld vormen.
    Als ik goed begrijp, geef je aan de FOG tafel een afgewerkte mix om te versterken, niet?
    De topicstarter schetst een volkomen normale opstelling. Eentje die je op elk podium tegenkomt, dus daar zal het niet aan liggen.

Het gaat gewoon om een stuk of 16 podiumlijntjes die zowel op de monitortafel (Behringer digitaal) als op de zaaltafel (Yamaha digitaal) binnenkomen. Eén en ander wordt vermoedelijk gerealiseerd met een stageblock voorzien van een dubbele 108-pool Harting, zoals bij de meest PA-bedrijven (ook bij ons). De boel is niet trafo-gescheiden, dus hangt het allemaal aan hetzelfde draadje. Geen probleem, zolang het maar gebalanceerd (symmetrisch) blijft...

Nu hebben die digitale tafeltjes over het algemeen niet allemaal XLR-ingangen. Gaan de signalen soms op gebalanceerde jacks die tafels in en kan het pobleem daarin zitten? Verkeerd gesoldeerd of per ongeluk zelfs mono-jacks? Wanneer een symmetrisch signaal plotseling asymmetrisch wordt (met het aansluiten van een tweede tafel), dan kunnen er ook rare dingen optreden... Zeker als er nog een fikse multikabel tussen hangt. Een ongebalanceerd microfoonsignaal wordt niet vrolijk van 50 meter kabel...

Comment

• SLG
      • Jun 2005
      • 5

Wellicht dat ik de oorzaak weet.
      de mainouts op de monitortafel (ddx) zijn welliswaar losgekoppeld, echter hangt er nog wel een ULTRACURVE PRO DEQ2496 in het rack van de monitortafel misschien dat die roet in het eten gooit,
      deze ultracurve hangt tussen de tafel en de hartingconnector in, en de pluggen zijn gewoon achter uit de tafel getrokken, dus de ultracurve hangt gewoon nog parralel aan de mainouts.
      Misschien dat die voor stoorzender speelt.
      dit zal ik van het weekend eerst eens proberen! (wel vreemd dat ik er met een analoge tafel op front geen last van heb)

Comment

• SM
        • Oct 2004
        • 129

Originally posted by SLG
        (wel vreemd dat ik er met een analoge tafel op front geen last van heb)
        Waarschijnlijk heeft die er ook wel last van, maar als die tafel een wat sterkere lijn-driver in de uitgang heeft zitten merk je het wat minder snel.

Overigens is het best wel hoorbaar of je een microfoonsignaal naar 1 of naar 2 tafels stuurt. Met 3 tafels wordt het meestal al behoorlijk dramatisch.

Een niet nader te noemen PA-bedrijf had afgelopen zaterdag nog het lijntje terug van FOH naar de monitortafel gewoon afgetakt van de main-outs die dus naar het PA gingen. Pas op 2/3e van de set nadat ik met mijn handen in het haar zat over de ongedefinieerde brij trokken ze die los. Ineens had ik weer een PA waar definitie in zat.

S.

Comment

• Pino
          • Jul 2002
          • 390

awel ik heb pas ook een 24 kanaals splitter gemaakt.
          In de test fase heb ik gewoon 2 analoge Behringertjes aan elkaar geknoopt, dit ging - inclusief phanom voeding - zonder enig probleem.
          Met m'n 2 DDX'en heb ik het nog niet geprobeerd, ga'k vanmiddag es doen zie ...

Groetels,
          Pino
          Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Pino
            • Jul 2002
            • 390

Hallo, hier ben ik weer...

Hoe komt het toch dat ik regelmatig m'n bericht opnieuw moet intikken omdat ik zogezegd niet ben ingelogd, hoewel ik dat 2 seconden geleden wél gedaan heb?

allee, hier gaan we dan: ontopic

Geteste combinaties:

DDX 3216 - DDX 3216
            DDX 3216 - MX2642
            DDX 3216 - MX802
            MX 2642 - MX802

Gebruikte microfoons: sm58, sm57, e 945, e845, e602, e908, B5 , MS604

Gebruikte multi's
            - DAP 16/4 30 meter, uitgebreid met 2*25 polig Dsub, parallel gesoldeerd
            - 2*tascam Dsub - 8*XLR male

In de tests werden steeds alle microkanalen aangesloten die mogelijk waren in de combinatie.

In geen enkel geval was een verschil hoorbaar in mijn koptelefoon (hd207 van sennheiser) tussen het aansluiten op 1 of 2 mengtafels.
            Mogelijk was dit wel meetbaar, maar hiervoor heb ik niet de aparatuur.

Mogelijk zit er ergens een fout in jouw bekabeling of stekkerverbindingen, waarbij bepaalde tafels weinig of geen last hebben , en anderen foutief belast worden...

Succes met de zoektocht,
            Pino
            Last edited by Pino; 12-06-06, 09:48.
            Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

Working...