Monitortafel beinvloed FOH

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SLG
    • Jun 2005
    • 5

Monitortafel beinvloed FOH

Hallo,
    we gebruiken 2 digitale tafels:
    1x Yamaha 01V/96 voor FOH, 1x Behringer ddx3216 voor 8 monitorgroepen
    bij tafels hangen aan de zelfde Multi via harting 108 connectoren
    bij zaal tafel zijn de auxen losgekoppeld / bij monitor tafel zijn de main outs losgekoppeld.
    bij gebruik van alleen de yamaha, of alleen de Behringer tafel op FOH werkt alles prima.
    doen we de soundcheck met alleen de Yamaha op foh, zonder dat de ddx3216 op de kabel hangt hebben we goed geluid, zodra de ddx er bij gestoken wordt wordt foh moeilijk controleerbaar en moeten er allerlei fratsen uitgehaald worden om e.e.a. controleerbaar te houden.
    8 auxileries op ddx tafel werkt verder prima .

Het rare is dat met een analoge tafel op front (midas / of soundcraft) en dezelfde ddx tafel op monitors dit probleem niet om de hoek komt kijken.
    waar moet ik dit probleem zoeken ? , heeft wellicht iemand dit probleem al eens bij de hand gehad en weet hij hier een oplossing voor ?
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 377

Originally posted by SLG
    zodra de ddx er bij gestoken wordt wordt foh moeilijk controleerbaar en moeten er allerlei fratsen uitgehaald worden om e.e.a. controleerbaar te houden.
    Originally posted by SLG
    heeft wellicht iemand dit probleem al eens bij de hand gehad en weet hij hier een oplossing voor ?
    Een vraag die ons allen op de lippen brandt (gok ik):

Wat gebeurt er eigenlijk met die 01V????? Bij "fratsen" en "moeilijk controleerbaar" kan ik me helaas niets voorstellen...

Comment

• SLG
      • Jun 2005
      • 5

Het is ook niet echt makkelijk te omschrijven wat er nu precies gebeurt.
      als je je slagwerk retestrak hebt uitgemixt wordt het na inprikken van de monitortafel Wollig, ongedefinieerd.
      kick klinkt ineens erg Plat , snel feedback op de toms, Balans Links rechts verschilt ± 6db . allerlei rare dingen alsof je een of ander goedkoop superlux microfoonsetje aan het mixen bent op een samick tafeltje uit het jaar blok.

Comment

• shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

ik zat te denken aan een slechte multikabel, slecht geisoleerd enzo waardoor je ook misschien impedantie verschillen krijgt
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2138

beide tafels geven toch niet allebei fantoom spanning?

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Poelmans
            • Feb 2004
            • 804

Ik kan mis zijn, maar is dit niet een beetje een normaal effect?
            Nu je monitors aanstaan gaan je microfoons ook het monitorgeluid oppikken en wordt hun signaal troebelder. Als jij je FOH gesoundchackt hebt zonde rmonitors zal het nu totaal niet meer kloppen

Comment

• SLG
              • Jun 2005
              • 5

nee, zelfs met de monitors uit veranderd in 1 keer heel het klankbeeld bij inprikken van monitortafel
              en het rare is dat het probleem zich niet voordoet bij gebruik van zelfde multikabel, zelfde monitortafel maar met een analoge tafel op front

Comment

• Poelmans
                • Feb 2004
                • 804

Misschien een probleem van impedantie van je ingangen op de FOH tafel? Heb je een actieve splitter op je multicore of is alles gewoon parallel gesoldeerd?

Comment

• SLG
                  • Jun 2005
                  • 5

alles zit gewoon parralel gesoldeerd.

Comment

• Nielsken
                    • Oct 2005
                    • 76

Originally posted by Poelmans
                    Misschien een probleem van impedantie van je ingangen op de FOH tafel? Heb je een actieve splitter op je multicore of is alles gewoon parallel gesoldeerd?
                    Heeft dat niet enkel invloed op het inkomend niveau van het geluid (gain bij draaien), of kan dat nog andere invloeden hebben ook?

Comment

• Poelmans
                      • Feb 2004
                      • 804

Tja niet dat ik alles weet van elektronica, maar een spoel laat lagere frequenties beter door dan hoge. In een transformator compenseert zich dat een beetje, maar stel dat er parallel daarvan nog een spoel of weerstand hangt, dan verandert je frequentierespons misschien een beetje?

Enfin, nogmaals, tis een gok in het wild, maar in die buurt zal je het toch moeten gaan zoeken denk ik. Het enige wat je vervangt met een andere tafel te plaatsen is de impedantie van de microfooningangen. Dus het is een conflict van 2 ingansimpedanties en een uitgangsimpedantie?

Comment

• MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

De opstelling zou normaal toch niet zulke vreemde problemen moeten geven. Op deze wijze wordt het immers veelvuldig zonder problemen gedaan.

Phantompower op beide tafels aan zou wellicht een probleem kunnen zijn.

Heb je dezelfde problemen als je tafels andersom gebruikt, dus 01v op monitors en ddx op FOH ??

Comment

• Dikke Foaf
                          • May 2003
                          • 618

idd, eerst eens andere combinaties proberen, tafels een wisselen, eens analoog front en digitaal monitors, zodat je kan uitzoeken welke tafel de boosdoener is.

Het kan ook handig zijn om eens wat schema's te zoeken van beide, vooral de ingangstrap.

Comment

• Koen van der K
                            • Aug 2005
                            • 1146

Aangenomen dat je dit verschijnsel op alle "parallelle" microfoonkanalen hebt lijkt het "inzakken" van het signaal me idd het gevolg van parallelschakeling van de twee ingangsimpedanties van de tafels (meestal ergens rond de 100K per "device").

Vreemder zou het zijn als je het ook bij lijnsignalen zou hebben, dan lijkt het erop dat er iets niet OK zit in je bekabeling of fantoomvoeding oid ... wat het verschil tussen een Midas en je eigen FOH tafel nog niet verklaart natuurlijk.

Meet eens de Ohmse (DC) weerstand van beide situaties !? Het verschil tussen analoge en digitale tafel lijkt me niet meespelen.

We horen / lezen het wel weer ...

Groeten !
                            Meer is minder, minder is meer

Comment

• frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

ik zou graag eens een vereenvoudigde tekening zien (schema), van de opstelling.

Ik kan met mijn normaal novice inzicht dan een beeld vormen.
                              Als ik goed begrijp, geef je aan de FOG tafel een afgewerkte mix om te versterken, niet?

[FONT=Times New Roman][/FONT]

Comment

Working...