Werken met in-ears

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

@lifesound: om eerlijk te zijn heb ik slechts ervaring met 1 keer in-ears te mixen, en de batterij-en van de reciever waren toen zelfs plat. Maar daarentegen denk ik wél logisch na over de dingen waar ik geen praktische ervaring mee heb.

Als je lead-zang microfoon feedback veroorzaakt met eender welke monitor dan stuurt uiteindelijk die lead-zang microfoon gewoon een sinus van x Hz uit. En alle uitgangen waarop die lead-zang microfoon hoorbaar is, daar zal ook die sinus van x Hz hoorbaar op zijn. Mij lijkt me dan dat je bij gemengde systemen nog steeds moet opletten voor feedback.

Zoals berolios zegt kunnen compressors een oplossing bieden, maar soms heb je een goedkopere PA, en komt iemand van de band ineens af met zijn in-ear transmitter. Daar is dan helaas pindakaas geen compressor voor over

Comment

• martijn verkerk
      • Nov 2005
      • 300

volgens mij word de hele essentie van IE monitors overgeslagen
      als je gegoten doppen hebt kun je volume een stuk zachter zetten (het omgevings geluid word +/- 20db gedempt)
      hierdoor spaar je je gehoor .
      dit is de eigenlijke reden voor de IE monitor..
      dat houdt dus ook in als er feedback gecreeerd word dit niet loehard uit de oortjes knalt.
      ik mix zeer regelmatig kleine en grote bands op IE en op normale volumes(van de doppen) nog nooit storende feedback, uitprikken, ,enz gehad
      het begint bij de muzikant duidelijk maken hoe IE gebruikt hoort te worden.
      als een muzikant overstapt op IE is het erg verleidelijk om het hard te zetten.
      pas na enige tijd zal die door hebben dat het een stuk zachter ook kan
      iedereen die z'n beltje over de 6 heen draait is verkeerd bezig (ook al is het lekker)
      standaard doppen dempen het omgevings geluid veel minder, waardoor je het dus harder moet zetten om het te horen .
      aanrader voor de gegoten doppen is en blijft ultimate ears ( ue5 of ue10)

Comment

• Robert H
        • Jan 2006
        • 377

Originally posted by lifesound
        beste heer poelmans,

ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met in-ear mixing, of met monitor-mix op wedges..
        Maar zelfs bij een gewone wedge-mix zal de feedback die bvb in de wedge van de leadzang, veroorzaakt door de micro van de leadzang nog steeds niet door al de andere wedges komen..
        Ik zit hier als ervaren 'eerstelijns' in-ear gebruiker (ben immers muzikant) al een tijdje met gekromde tenen toe te kijken, maar nu breekt toch echt mijn klomp en móet ik even reageren:

In iedere normale situatie heeft elk bandlid de leadzang over z'n monitor. De één wellicht wat zachter dan de andere, maar je kunt simpelweg niet zonder. Uiteraard laat ik egotrippende gitaristen en onverschillige bassisten nu even buiten beschouwing. Hoe kom jij er in vredesnaam bij dat een rondzingende microfoon alleen te horen is op de speaker die het rondzingen "veroorzaakt"???? De hele achterliggende gedachte van feedback is dat er een soort van loop ontstaat; Een frequentie wordt opgepikt door de microfoon, versterkt, weergegeven door de speaker, weer opgepikt door de microfoon, weer versterkt, etc. Alles wat die mike oppikt, heeft de rest ook over de monitoren. Normaal gesproken is dit de stem van de leadzanger(es), maar soms is het dus die gewraakte piep!

Bovenstaand principe geldt ook gewoon voor in-ear, hoewel er dan natuurlijk nooit feedback optreedt via de monitoren (of je moet je oortjes wel érg hard hebben staan, hahahaha). Als onze zangeres in haar enthousiasme voor een topkast langs loopt, heeft de rest van de band toch écht een probleem hoor!

Originally posted by martijn verkerk
        dat houdt dus ook in als er feedback gecreeerd word dit niet loehard uit de oortjes knalt.
        Dat doet het dus wél, je mag mij uitleggen hoe jij mijn zangmicrofoon gaat laat rondzingen zonder dat ik het op mijn oortjes hoor...
        Last edited by Robert H; 01-06-06, 13:24.

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Originally posted by davehouben
          ...Het enige wat me dan wel een beetje moeilijkt lijkt is dat wanneer je met wedges en in-ears samen werkt dat je dan toch op de een of andere manier altijd alles in de gaten moet blijven houden op zowel je PFL doppen als ook je PFL wedge...
          De redenen om zowel met wedges als oortjes tegelijk te werken lopen nogal eens uiteen....[LIST][*]Zoals eerder gezegd werken blazers meestal op wedges omdat die hun gehoorgang dichtblazen als ze spelen.[*]Het is natuurlijk ook zo dat het helemaal anders 'voelt' om met oortjes te spelen, daarom worden ook wel eens de wedges gebruikt om de body van bijvoorbeeld bas en drums (vooral het laag/ laagmid) toch wat aanweziger te maken.[*]Daarbij is het ook wel eens zo dat de muzikant zélf de 'keuze' wil hebben om tijdens het spelen zijn oortjes uit te doen (waarom mag Joost weten, dat is nu ook even niet belangrijk).[/LIST]Wanneer je gecombineerd werkt met zowel oortjes als wedges ben je inderdaad als monitor-tech constant aan het switchen tussen je eigen oortjes en je afluister wedge, that's just part of the game. Meestal is het in het geval van een festival dan ook zéér aan te raden het aantal oortjes bij jouw band te beperken tot 1 (misschien 2, maar máximaal 3). Wil de gehele band op oortjes, dan is het in ieder geval aan te raden een eigen monitor-setup mee te nemen.

Originally posted by davehouben
          ...Ook is het dan natuurlijk noodzaak dat je zorgt dat er geen serieuze feedback's zullen optreden...
          Dat is het altijd ;-)

Originally posted by Poelmans
          @lifesound: om eerlijk te zijn heb ik slechts ervaring met 1 keer in-ears te mixen, en de batterij-en van de reciever waren toen zelfs plat. Maar daarentegen denk ik wél logisch na over de dingen waar ik geen praktische ervaring mee heb....
          Trek je van Lifesound maar niks aan, de andere reacties op zijn post spreken voor zich .

Originally posted by Poelmans
          ...Zoals berolios zegt kunnen compressors een oplossing bieden, maar soms heb je een goedkopere PA, en komt iemand van de band ineens af met zijn in-ear transmitter. Daar is dan helaas pindakaas geen compressor voor over...
          Ik ben van mening dat diegene die de in-ears meeneemt ook verantwoordelijk is dat die verantwoord gebruikt worden, die door mij gesuggereerde compressors en limiters zijn trouwens eerder de uitzondering dan de regel hoor (is trouwens ook meestal een budgettaire kwestie --> een rack Dominators oid kost ook een kluit centen), het was maar om een idee te geven van wat het allerbeste zou zijn. De muzikanten zélf zijn oud en wijs genoeg om goed voor zichzelf en hun gehoor te zorgen, zij draaien het immers harder of zachter. Uiteraard is het wel zaak dat mensen die met oortjes beginnen daar goed in begeleid worden, want vaak kan het allemaal een stuk zachter dan het bandje denkt inderdaad.

Kortom: het gebruik van oortjes dient gepaard te gaan met het verstandige gebruik van hersenpan, maak het niet te hard en te gek, dan komt alles goed. Let er wel op dat een mix op oortjes een stuk gevoeliger is voor onvolkomendheden dan een mix op wedges....
          Last edited by berolios; 01-06-06, 15:16.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• martijn verkerk
            • Nov 2005
            • 300

Originally posted by Robert H
            Dat doet het dus wél, je mag mij uitleggen hoe jij mijn zangmicrofoon gaat laat rondzingen zonder dat ik het op mijn oortjes hoor...
            nooit gezegd dat je het niet op je oortjes hoort maar als je het volume van je IE normaal houdt zal het niet pijn aan je oren doen omdat het geluid simpelweg niet door schiet..
            alle audio die je richting de ontvanger stuurt is hoorbaar (feedback is ook een vorm van audio)

als laatste is feedback op je oortjes net zo schadelijk als een mooie rondzinger op floortjes..

Comment

• Patrick_Trip
              • Jun 2006
              • 7

Ik lees al een tijdje dit forum, maar tot nu toe nooit gereageerd omdat ik vond dat ik maar weinig had toe te voegen aan de deskundigen hier
              Maar ik ben zelf muzikant in een coverband, en speel nu al een jaar of 5 met in-ears. Ik trouwens niet alleen, maar de hele band. En dat zijn 8 muzikanten.
              Daarbij gebruiken wij 2 draadloze Sennheiser sets en 6 keer draadgebonden. Die draadgebonden sets worden gevoed door Behringer powerplay's (hoofdtelefoon versterkers).
              Wij maken zelf onze monitor mix op het podium, 8 verschillende mixen. Dat is voor een voor de leeuwen geworpen geluidstechnicus "a hell of a job" lijkt mij!
              Als wij dus ergens spelen nemen we zelf onze podium set mee als dit mogelijk is.
              Een aantal keren hebben we nu gedeeltelijk in-ears gebruikt bij een festival situatie. Aangesloten op de aanwezige installatie. Waarbij dan in de eerste plaats de lead vocals van in-ears worden voorzien. Dit heeft als voordeel dat het op het podium rustiger blijft en de zanger zich goed kan horen. In deze situatie waren er dus ook wedges aanwezig. Maar die stonden gelijk een stuk zachter (volgens de aanwezige technici) dan bij de bands die alleen wedges gebruikten. Dus ook de andere hebben baat bij het gebruik van in-ears van de lead vocals.

Van uit mijn visie als gebruiker de volgende punten.

Als eerste de gevaren:
              Volume! Dat heb je dus als muzikant zelf in de hand.
              Een goede mix hoeft niet hard!
              Ikzelf heb mijn bodypack op 4,5 staan.

De oortjes:
              Wij hebben verschillende systemen in gebruik.
              De standaard Sennheiser oortjes met schuimpjes, Sennheiser oortjes met paddestoeltjes en ook een aantal Sony oortelefoontjes die aangevuld zijn met siliconen vormpjes. Allemaal werken ze goed, maar allemaal zijn de resultaten verschillend. Momenteel wordt gekeken naar b.v. de UE setjes.

De mix:
              Het voordeel van je eigen set lijkt me duidelijk, je kan inprikken en de boel staat klaar! Wij repeteren ook met dezelfde set, dus kleine wijzigingen worden constant doorgevoerd.
              Het inprikken in een aanwezige PA is bij ons als volgt afgesproken: iedereen krijgt in eerste instantie zijn eigen signaal. vervolgens aangevuld met datgene wat hij nodig heeft. Rustig de bandleden 1 voor 1 aflopen met duidelijke gebaren.
              Muzikant aanwijzen waar je het signaal van wilt hebben (indien deze ook zingt en je wilt de zang dan met je andere hand naar je mond wijzen):
              Wijsvinger omhoog = harder.
              Wijsvinger omlaag = zachter.
              Duim omhoog = prima, laten zo.
              Dit bovenstaande klinkt misschien voor jullie als profs erg logisch, maar je verbaasd je over de manier waarop vaak gecommuniceerd wordt.

Al met al kan ik zeggen dat wij reuze tevreden zijn met de in-ears. Als coverband biedt het vele voordelen als je in het bezit bent van de benodigde spullen om je eigen monitormix te maken.
              Werk je echter telkens met gehuurd materiaal, dan lijkt het mij erg lastig om telkens een goede mix te maken.

Grtz, Patrick

Comment

• stekelvarke
                • Dec 2004
                • 1062

effe een klein vraagje, ik lees dat jullie je eigen mix maken dus ik neem aan dat je ook een eigen monitortafel hebt? Zo ja welke dan?
                exit night into LIGHT

Comment

• Patrick_Trip
                  • Jun 2006
                  • 7

@ stekelvarke: wij gebruiken al menige jaren een Behringer MX3282A. Deze tafel heeft 6 auxen met de main L+R erbij maakt dat dus 8. Recent (vorige week) hebben we de Behringer DDX3216 digitale tafel aangeschaft, met de Adat uitbreiding ADT1616 en de AD/DA converter ADA8000. We hopen hiermee nog makkelijker te kunnen werken. We gaan nu een stage(monitor)-rack bouwen. Hou er rekening mee dat dit spul dus echt bedoeld is alleen voor onze band. Daar mee doel ik op de kwaliteit. Behringer is geen top merk, maar de MX3282A heeft toch zeker 6 jaar prima gewerkt voor ons. En dat is prijstechnisch zeer interresant.

Comment

• Patrick_Trip
                    • Jun 2006
                    • 7

Originally posted by mverdult
                    Ik heb 2 van die Sennheiser EW300 sets in gebruik, en er zit dus wel een limiter op, alleen staan die bij mij nooit aan. Ik gebruik zelf de UE10pro in-ears. Dat is een 3 weg systeem, dus een hele diepe bass en sprankelende hoge tonen in je oor......
                    mverdult: Ik lees dat jij de UE10pro gebruikt. Wij zijn al een tijdje aan het rond kijken voor gegoten in-ears, maar vinden het moeilijk de knoop door te hakken.
                    Mag ik vragen hoe jij de beslissing hebt gemaakt voor de UE's??

Comment

• martijn verkerk
                      • Nov 2005
                      • 300

Originally posted by Patrick_Trip
                      mverdult: Ik lees dat jij de UE10pro gebruikt. Wij zijn al een tijdje aan het rond kijken voor gegoten in-ears, maar vinden het moeilijk de knoop door te hakken.
                      Mag ik vragen hoe jij de beslissing hebt gemaakt voor de UE's??
                      ik heb zelf ook de ue 10en
                      is vooral veel met mensen praten die verschillende merken hebben
                      ultimate ears komen hun naam wel erg goed na
                      zijn hele vette oortjes zowel qua klank als openheid!!
                      alle artiesten die bij ons overstappen op de ue zijn elke x weer blij verrast..

Comment

Working...