Werken met in-ears

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • davehouben
    • Dec 2003
    • 92

Werken met in-ears

Ik heb even wat vraagjes over het gebruik van in-ears. Het valt me op dat er de laatste tijd wat meer over te doen is op het forum. Meeste mensen vragen dan wat voor systeem ze het beste kunnen aanschaffen. Wat mij dan opvalt is dat er steeds hetzelfde puntje wordt aangebracht, namelijk dat het werken met in-ears best gevaarlijk kan zijn. Hiermee bedoel ik dan dat het ernstige gehoorschade kan veroorzaken wanneer ze verkeerd gebruikt worden.
    Nou doe ik zelf regelmatig de monitormix verzorgen voor verschillende vaste bandjes, echter nou kom je uiteraard vaker ook in aanraking met bands die je nog nooit eerder hebt gedaan. Meestal wordt er nog altijd gewerkt met de gewone floor monitoren omdat je deze er standaard hebt liggen. Echter zie je dat steeds meer bands ook wel eens een eigen in-ear set meenemen die je vervolgens op jou systeem doet aansluiten.
    Nou wordt dit altijd zomaar gedaan zonder dat iemand er ook maar naar vraagt of het ook wel verantwoord is. Nou wordt er bij coverbandjes natuurlijk niet gewerkt met de duurdere systemen en ook niet met gegoten doppen volgens mij waardoor de doppen niet volledig zullen afsluiten.
    Nou is mijn vraag eigenlijk... Zijn het vooral de dure systemen die volledig afsluiten die serieuze schade kunnen veroorzaken of zijn goedkopere doppen ook al erg kwetsbaar?? Domme vraag eigenlijk want wanneer de dopjes van je sony walkman al te hard staan kun je ook schade oplopen!! Echter ik neem aan dat er toch verschil in zit.
    Heb ook gelezen dat de meeste systemen (of alle dat weet ik niet) een soort van limiter hebben ingebouwd die pieken (db) doet tegenhouden zodat je gehoor niet schade kan oplopen door een plotselinge knal van bijv een feedback op de front PA. Hoe werkt dit en zit deze ingebouwd in de belt pack of waar zit deze beveiliging?? Lijkt me toch dat wanneer je weet (of je hebt een vaste band) dat je in-ears gaat gebruiken dat je extra zorgvuldig je systeem moet uitfluiten enz.
    Is het verder zo dat de meeste geluidsmensen die in-ears mixen dan zelf ook over hetzelfde systeem en doppen bezitten die ze dan gebruiken als PFL?? Lijkt me anders knap lastig om te weten wat de betreffende artiest hoort. Of doen ze dit bijv met een koptelefoon (al lijkt me dat sterk)?
    Ben er wel benieuwd naar aangezien je ze nu voormelijk ziet op de grotere festivals en er daardoor nog niet veel vanaf weet. Hoop dat mensen die er veel met gewerkt hebben er eens wat meer over kunnen vertellen.
    Alvast bedankt!!
  • lifesound
    • Apr 2003
    • 1052

Of een in-ear nu een gegoten is of een standaard dop met van die gele overzetstukjes, ze zijn allemaal even "gevaarlijk". Het gevaar komt er eigenlijk pas aan bij fout gebruik.
    De op maat gegoten in-ears hebben als voordeel dat ze meer omgevingslawaai zullen tegenhouden, en dat ze ook comfortabelijker gaan aanvoelen.

Het gevaar bij in-ears gaat meestal over volume en piek-signalen. Voor de pieken op te vangen zit er inderdaad een hard-limiter in de beltpacks. Maar deze kunnen ook uitgeschakeld worden.
    Het volume daarentegen is volledig bepaald door de artiest zelf. Als die zijn beltpackt op 10 draait, neem dan van mij aan dat het héél hard staat.

Het systeem extra zorgvuldig "uitfluiten" (ik blijf het een volledig foute term vinden) is dan weer onzin. Je FOH systeem moet gewoon goed klinken. Van het ogenblik je feedback begint te krijgen op de front ben je fout bezig. En dan nog heeft dit eigenlijk weinig invloed op de in-ears. Je gaat de feedback wel horen, maar de feedback gaat niet "optreden" in de in-ear mix.

En inderdaad, de monitormixer heeft een identiek systeem als de artiest.

Comment

• Jacob
      • Jan 2006
      • 152

Originally posted by davehouben

Nou is mijn vraag eigenlijk... Zijn het vooral de dure systemen die volledig afsluiten die serieuze schade kunnen veroorzaken of zijn goedkopere doppen ook al erg kwetsbaar?? Domme vraag eigenlijk want wanneer de dopjes van je sony walkman al te hard staan kun je ook schade oplopen!! Echter ik neem aan dat er toch verschil in zit.
      Heb ook gelezen dat de meeste systemen (of alle dat weet ik niet) een soort van limiter hebben ingebouwd die pieken (db) doet tegenhouden zodat je gehoor niet schade kan oplopen door een plotselinge knal van bijv een feedback op de front PA. Hoe werkt dit en zit deze ingebouwd in de belt pack of waar zit deze beveiliging?? Lijkt me toch dat wanneer je weet (of je hebt een vaste band) dat je in-ears gaat gebruiken dat je extra zorgvuldig je systeem moet uitfluiten enz.
      Is het verder zo dat de meeste geluidsmensen die in-ears mixen dan zelf ook over hetzelfde systeem en doppen bezitten die ze dan gebruiken als PFL?? Lijkt me anders knap lastig om te weten wat de betreffende artiest hoort. Of doen ze dit bijv met een koptelefoon (al lijkt me dat sterk)?
      Ben er wel benieuwd naar aangezien je ze nu voormelijk ziet op de grotere festivals en er daardoor nog niet veel vanaf weet. Hoop dat mensen die er veel met gewerkt hebben er eens wat meer over kunnen vertellen.
      Alvast bedankt!!
      Ook met monitors of amps van gitaren kan je je gehoor verkloten. In een klassiek orkest de 'gelukkige' zijn dat je voor de blazerssektie zit doet ook niet veel goeds met je oren. Eigenlijk maakt dat allemaal niet uit.

Alleen hoor en voel je bij dure in-ears niet dat ze hard staan. Ze blijven goed klinken bij hoge SPL's. Bij een slechte monitormix moet je de oordoppen hard zetten om jezelf te horen. Of in geval van een zanger, hij gaat zijn stem overbelasten om zichzelf te horen. Wat bij een tour dus zijn oren en stem kan kosten. En goede simpele mix maakt het mogelijk dat de muzikant op een laag volume alles goed hoort. Dan is het dus een voordeel. Nadeel: Je blijft afgesloten van de buitenwereld en alles op een andere manier beleven.

Het is inderdaad normaal dat de monitor technicus dezelfde afluistering op zijn PFL heeft als de band. Hetzelfde type speaker en/of inears.

Comment

• Poelmans
        • Feb 2004
        • 804

Originally posted by Jacob
        Nadeel: Je blijft afgesloten van de buitenwereld en alles op een andere manier beleven.
        Ik hoorde een tijdje geleden dat bij grotere concerten er microfoons in de zaal worden gemengd bij de monitorfeeds, om de mensen met in-ear wat meer 'ambience' te geven. Hetzelfde als vrije oren klinkt dat natuurlijk nooit

Comment

• Mathijs
          Moderator
          • Aug 2002
          • 1353

Een EW300 in ear setje van Sennheiser heeft geen limiter.
          Over wat voor systemen spreken we?

Comment

• mac tecson
            • Feb 2006
            • 348

het is natuurlijk mogelijk om een externe limiter te gebruiken die tussen de monitor tafel en het in-ear systeempje zit

Comment

• davehouben
              • Dec 2003
              • 92

Het systeem extra zorgvuldig "uitfluiten" (ik blijf het een volledig foute term vinden) is dan weer onzin. Je FOH systeem moet gewoon goed klinken. Van het ogenblik je feedback begint te krijgen op de front ben je fout bezig. En dan nog heeft dit eigenlijk weinig invloed op de in-ears. Je gaat de feedback wel horen, maar de feedback gaat niet "optreden" in de in-ear mix.
              Nee ok ik snap best dat je feedback dan niet in je in-ear mix gaat optreden maar ik bedoel alleen maar aan te geven dat harde uitschieters van onderdelen die in je in-ear mix zijn opgenomen je wel extra intens gaat horen, dus dat je deze zoveel mogelijk moet zien te vermijden lijkt mij. Zijn er daarom nog speciale dingen waar een monitormixer op doet letten??
              Kan me ook wel wat voorstellen bij wat Poelmans zegt, wanneer je helemaal afgesloten zit van je omgevinggeluid is het contact met het publiek ook weg dus is het inderdaad wel lekker om als artiest toch ook hiervan wat te kunnen horen.

Comment

• Jacob
                • Jan 2006
                • 152

Originally posted by Poelmans
                Ik hoorde een tijdje geleden dat bij grotere concerten er microfoons in de zaal worden gemengd bij de monitorfeeds, om de mensen met in-ear wat meer 'ambience' te geven. Hetzelfde als vrije oren klinkt dat natuurlijk nooit
                En grote speakers op het podium om weer druk te voelen. Zijn we weer bijna terug bij af, alleen zijn we een paar duizend euro verder. Maar het is waar wat je zegt, er worden ambience mikes bij de inears gemixt om de reactie van het publiek te horen.

Comment

• Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 804

Originally posted by Jacob
                  En grote speakers op het podium om weer druk te voelen. Zijn we weer bijna terug bij af, alleen zijn we een paar duizend euro verder.
                  Niety hélemaal waar. Ten eerste zal de artiest het low-mid tot high gedeelte gedetailleerder horen dan wanneer er stage monitors zouden gebruikt worden. En feedback treed meestal ook op in dat gedeelte, dus daar zijn we ook weer vanaf. Wel toegegeven, je kan er héél ver in gaan qua tegenaangesmeten geld...

Originally posted by lifesound
                  En dan nog heeft dit eigenlijk weinig invloed op de in-ears. Je gaat de feedback wel horen, maar de feedback gaat niet "optreden" in de in-ear mix.
                  Stel je eens een lead-singer met in-ears voor. Die heeft meestal zijn zang het luidst staan in zijn monitormix. Stel je nu eens voor dat de microfoon van de leadzinger ergens voor feedback zorgt (FOH onder minder ideale omstandigheden of een naburige floormonitor van een andere artiest). De lead-zanger zal even hard afzien van het gepiep dan iedereen in de zaal, en misschien zelfs nog het hardst van iedereen. Dus toch maar oppassen
                  Last edited by Poelmans; 31-05-06, 18:19.

Comment

• lifesound
                    • Apr 2003
                    • 1052

beste heer poelmans,

ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met in-ear mixing, of met monitor-mix op wedges..
                    Maar zelfs bij een gewone wedge-mix zal de feedback die bvb in de wedge van de leadzang, veroorzaakt door de micro van de leadzang nog steeds niet door al de andere wedges komen.

De feedback is natuurlijk wel hoorbaar op het podium, maar zal hoogstwaarschijnlijk maar door 1 enkele monitorsend effectief te horen zijn.

Comment

• shure-fan
                      • Sep 2003
                      • 1046

ik ben zelf een tevreden gebruiker van in-ear,

het belangrijkste is gewoon dat je ermee om moet kunnen gaan
                      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• davehouben
                        • Dec 2003
                        • 92

het belangrijkste is gewoon dat je ermee om moet kunnen gaan
                        Najah ermee om kunnen gaan... ik bedoel ik denk zo van; of ik nou een goed klinkende en gebalanceerde monitormix naar een floor wedge stuur of dat ik die mix nou naar een in-ear stuur, lijkt mij niet veel verschil. Neem wel aan dat je er een beetje op moet letten dat een in-ear niet zoveel 'body' kan verdragen. Het totaal volume kan de artiest uiteraard zelf op zijn beltpack regelen. Maar waar moet je nog meer op letten??

Comment

• mverdult
                          • Dec 2003
                          • 123

Originally posted by Mathijs
                          Een EW300 in ear setje van Sennheiser heeft geen limiter.
                          Over wat voor systemen spreken we?

Ik heb 2 van die Sennheiser EW300 sets in gebruik, en er zit dus wel een limiter op, alleen staan die bij mij nooit aan. Ik gebruik zelf de UE10pro in-ears. Dat is een 3 weg systeem, dus een hele diepe bass en sprankelende hoge tonen in je oor......

Comment

• berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

Lang niet gezien allemaal ;-)

@Lifesound:
                            jij beweert dus als ik het goed begrijp dat wanneer er feedback optreed op (laten we eens zeggen) de leadzang in de front wedges, deze feedback alléén door de front-wedges te horen zal zijn ?? denk eens logisch na.... uiteraard is die feedback overal direct te horen waar ook de leadzang direct te horen is... dus als de bassist lekker dik de lead in zijn mix heeft, krijgt die dus ook de volle lading feedback voor zijn kiezen...

Verder...
                            Bij goed afgesloten doppen krijg je inderdaad minder mee van de buitenwereld, om toch iets mee te krijgen van het publiek worden er zg. ambience-mics gebruikt, zoals eerder aangegeven.

In-Ears mixen wordt over het algemeen toch iets anders benaderd dan op wedges mixen. Op wedges gaat het er vooral om de essentiele dingen over een groep te sturen en daarmee de diverse muzikanten de definitie in het podiumgeluid en terugkoppeling van bepaalde instrumenten te geven die ze nodig hebben, over het algemeen blijft het bij deze kritische elementen, daar meer instrumenten over een wedge het podium geluid alleen maar vertroebelen en onrustiger maken.

Een veel toegepaste benadering bij In-Ears is om in principe een x-aantal mixen op een 'FOH-achtige' manier te maken (in het geval dat de hele band op oortjes speelt), met steeds een iets andere nadruk op verschillende instrumenten en elementen. In dit geval zul je niet alleen de meest essentiele instrumenten in een mix gooien, omdat die dan simpelweg te kaal zou zijn, maar ga je er een mooi klinkend geheel van maken (vaak ook mét effecten etc.), op een dusdanige manier dat de muzikanten zichzelf en de anderen goed kunnen horen.

Een andere overweging om oortjes te nemen kan zijn om bijv. een vocalist in een hard podium geluid toch adequate monitoring te kunnen geven (helaas zal dit vaak de reden in het geval van coverbandjes).

Over het algemeen is het wenselijk dat de monitor-tech dezelfde oortjes heeft als de muzikant(en). In het geval van een festival oid zal dat voor de huis-tech natuurlijk niet altijd te realiseren zijn. Maar een vaste tech bij een bandje moet daar gewoon voor zorgen (meestal zorgt het bandje daar wel voor).

Wat het afschermen van ongewild kabaal als uitschieters betreft kun je het beste externe (multi-band) compressors of limiters gebruiken, een mooie combinatie zou een RMS multi-band compressor en een brick-wall limiter zijn. Ga je oortjes mixen met een digitale tafel, dan kun je uiteraard heel makkelijk de on-board dynamics op de output bussen gebruiken, scheelt weer een rack ;-)

Hopelijk draagt dit verhaal wat bij aan deze post ;-)
                            Cheers !

p.s. Blazers zul je trouwens niet plezieren met in-ears, aangezien ze door hun blaastechniek de gehoorgangen dichtknijpen (weg=geluid), daarom spelen blazers ook bij grotere shows vaak gewoon over wedges.
                            Last edited by berolios; 31-05-06, 21:55.
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• davehouben
                              • Dec 2003
                              • 92

Okey Jeroen zo weten we weer wat meer!! Het enige wat me dan wel een beetje moeilijkt lijkt is dat wanneer je met wedges en in-ears samen werkt dat je dan toch op de een of andere manier altijd alles in de gaten moet blijven houden op zowel je PFL doppen als ook je PFL wedge. Ook is het dan natuurlijk noodzaak dat je zorgt dat er geen serieuze feedback's zullen optreden. Nah kwestie dus van goeie limiter gebruiken lijkt mij! Zeker wanneer je dus zoals in mijn situatie veel met coverbands werkt waarbij je zo nu en dan al eens een leadzanger met doppen tegen komt. Anders lijkt me dat het inderdaad knap gevaarlijk kan zijn. Aangezien je dan natuurlijk ook zelf niet over doppen beschikt dus dan moet je al in dat geval maar beste ervan maken met een koptelefoon lijkt mij, zal het beste in de buurt komen. In elk geval bedankt!!

Comment

Working...