Ik heb even wat vraagjes over het gebruik van in-ears. Het valt me op dat er de laatste tijd wat meer over te doen is op het forum. Meeste mensen vragen dan wat voor systeem ze het beste kunnen aanschaffen. Wat mij dan opvalt is dat er steeds hetzelfde puntje wordt aangebracht, namelijk dat het werken met in-ears best gevaarlijk kan zijn. Hiermee bedoel ik dan dat het ernstige gehoorschade kan veroorzaken wanneer ze verkeerd gebruikt worden.
Nou doe ik zelf regelmatig de monitormix verzorgen voor verschillende vaste bandjes, echter nou kom je uiteraard vaker ook in aanraking met bands die je nog nooit eerder hebt gedaan. Meestal wordt er nog altijd gewerkt met de gewone floor monitoren omdat je deze er standaard hebt liggen. Echter zie je dat steeds meer bands ook wel eens een eigen in-ear set meenemen die je vervolgens op jou systeem doet aansluiten.
Nou wordt dit altijd zomaar gedaan zonder dat iemand er ook maar naar vraagt of het ook wel verantwoord is. Nou wordt er bij coverbandjes natuurlijk niet gewerkt met de duurdere systemen en ook niet met gegoten doppen volgens mij waardoor de doppen niet volledig zullen afsluiten.
Nou is mijn vraag eigenlijk... Zijn het vooral de dure systemen die volledig afsluiten die serieuze schade kunnen veroorzaken of zijn goedkopere doppen ook al erg kwetsbaar?? Domme vraag eigenlijk want wanneer de dopjes van je sony walkman al te hard staan kun je ook schade oplopen!!
Echter ik neem aan dat er toch verschil in zit.
Heb ook gelezen dat de meeste systemen (of alle dat weet ik niet) een soort van limiter hebben ingebouwd die pieken (db) doet tegenhouden zodat je gehoor niet schade kan oplopen door een plotselinge knal van bijv een feedback op de front PA. Hoe werkt dit en zit deze ingebouwd in de belt pack of waar zit deze beveiliging?? Lijkt me toch dat wanneer je weet (of je hebt een vaste band) dat je in-ears gaat gebruiken dat je extra zorgvuldig je systeem moet uitfluiten enz.
Is het verder zo dat de meeste geluidsmensen die in-ears mixen dan zelf ook over hetzelfde systeem en doppen bezitten die ze dan gebruiken als PFL?? Lijkt me anders knap lastig om te weten wat de betreffende artiest hoort. Of doen ze dit bijv met een koptelefoon (al lijkt me dat sterk)?
Ben er wel benieuwd naar aangezien je ze nu voormelijk ziet op de grotere festivals en er daardoor nog niet veel vanaf weet. Hoop dat mensen die er veel met gewerkt hebben er eens wat meer over kunnen vertellen.
Alvast bedankt!!
Nou doe ik zelf regelmatig de monitormix verzorgen voor verschillende vaste bandjes, echter nou kom je uiteraard vaker ook in aanraking met bands die je nog nooit eerder hebt gedaan. Meestal wordt er nog altijd gewerkt met de gewone floor monitoren omdat je deze er standaard hebt liggen. Echter zie je dat steeds meer bands ook wel eens een eigen in-ear set meenemen die je vervolgens op jou systeem doet aansluiten.
Nou wordt dit altijd zomaar gedaan zonder dat iemand er ook maar naar vraagt of het ook wel verantwoord is. Nou wordt er bij coverbandjes natuurlijk niet gewerkt met de duurdere systemen en ook niet met gegoten doppen volgens mij waardoor de doppen niet volledig zullen afsluiten.
Nou is mijn vraag eigenlijk... Zijn het vooral de dure systemen die volledig afsluiten die serieuze schade kunnen veroorzaken of zijn goedkopere doppen ook al erg kwetsbaar?? Domme vraag eigenlijk want wanneer de dopjes van je sony walkman al te hard staan kun je ook schade oplopen!!
Echter ik neem aan dat er toch verschil in zit. Heb ook gelezen dat de meeste systemen (of alle dat weet ik niet) een soort van limiter hebben ingebouwd die pieken (db) doet tegenhouden zodat je gehoor niet schade kan oplopen door een plotselinge knal van bijv een feedback op de front PA. Hoe werkt dit en zit deze ingebouwd in de belt pack of waar zit deze beveiliging?? Lijkt me toch dat wanneer je weet (of je hebt een vaste band) dat je in-ears gaat gebruiken dat je extra zorgvuldig je systeem moet uitfluiten enz.
Is het verder zo dat de meeste geluidsmensen die in-ears mixen dan zelf ook over hetzelfde systeem en doppen bezitten die ze dan gebruiken als PFL?? Lijkt me anders knap lastig om te weten wat de betreffende artiest hoort. Of doen ze dit bijv met een koptelefoon (al lijkt me dat sterk)?
Ben er wel benieuwd naar aangezien je ze nu voormelijk ziet op de grotere festivals en er daardoor nog niet veel vanaf weet. Hoop dat mensen die er veel met gewerkt hebben er eens wat meer over kunnen vertellen.
Alvast bedankt!!

Comment