Monitormix Maken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eddy56
    • Mar 2004
    • 102

Ik zeg doen!

Gr Eddy
    Apogee, i\'m loving it!

Comment

• stamgast
      • Feb 2010
      • 253

Je kan voor dat geld toch wel een trafoslof van Triple huren?

Comment

• Boi
        • Apr 2004
        • 541

Je bedoeld de: FL39 - bal. XLR/F 3 p. > 2 XLR/M 3 p. 1,5 m.
        Ja, kan je gebruiken, is wel in dap kwaliteit uitgevoerd.
        groetjes

___
        Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• Staaf
          • Feb 2003
          • 398

Ok; Vandaag aangeschaft dus de FL39. Zal kwa kwaliteit wel voldoen voor de toepassing. Van de Fl39 splits ik op enerzijds naar de stageblok foh - de andere kant naar stageblok naar de monitors. De ingangen van de Fl39 steek ik allemaal op een snake met stageblok zodanig dat het inpluggen van de kanalen allemaal een beetje vlotjes gaat.
          Ik hoop dat indien ik de beide mengtafels voed vanuit de zelfde groep ik geen last zal hebben van brom. Voor de rest maar van 1 tafel de fantoomvoeding aanzetten en het zou goed moeten gaan.
          Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

• Staaf
            • Feb 2003
            • 398

In dit topic en in andere topics lees ik over het doorknippen van het pin1 signaal in één van de twee splits als er brom mocht optreden.

a) kan ik brom verwachten? Wanneer treed deze op (of kan deze optreden)

b) kan / mag ik de deze eventueel op voorhand al doorknippen?

Comment

• Boi
              • Apr 2004
              • 541

B) NEE!!!
              A) kan gebeuren als alles op 1 fase zit, dan kan er wel eens een aardlus ontstaan die dan als brom te horen is, oplossing; bv de monitor tafel van aarde halen of het versterker rack van aarde halen, mits de rest goed geaard is.
              groetjes

___

Comment

• jans
                • Feb 2003
                • 869

Originally posted by Boi
                A) kan gebeuren als alles op 1 fase zit, dan kan er wel eens een aardlus ontstaan die dan als brom te horen is, oplossing; bv de monitor tafel van aarde halen of het versterker rack van aarde halen, mits de rest goed geaard is.
                Dat is dus niet de oplossing en onjuist geformuleerd.

Je kunt brom verwachten als je van meerdere wcd's spanning haalt, bijvoorbeeld voor in de zaal en achter in de zaal.
                Twee oplossingen:
                A) spanning van een wcd halen en van hieruit distribueren.
                B) audiosignalen galvanisch scheiden door trafo's( zie zoekfunctie)

NOOIT maar dan ook NOOIT tafels en/of versterkers van aarde halen.
                Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Boi
                  • Apr 2004
                  • 541

Indien alle apparaten op de juiste manier geaard zijn en ook de verbindingskabels er tussen goed zijn en dus de aarde met elkaar verbind is het gewoon mogelijk om bv de monitor tafel van de aarde te halen, daar het signaal gesplits ook doorgegeven wordt naar de geaarde foh tafel, meeste splitjes zijn zonder travo.
                  Meest voorkomende plek waar de brom zich uit zijn de monitors, indien symetrische aansturen van de versterkers plaats vind is het dus ook mogelijk in nood een monitor amp van de aarde te halen om dit probleem op te lossen, immers wordt de versterker dan altijd nog geaard op de foh tafel of via de monitor tafel als deze gewoon op aarde is aangesloten.

A) is niet in iedere zaak mogelijk, te weinig spanning voor de hele installatie. Niet in iedere zaak ligt er een schone 3-fase krachtstroom kast voor je klaar, meestal moet je maar hier en daar een 220v stopcontact gebruiken zonder dat men weet of het verschillende fasen zijn of niet. Dus is er hier een kleine kans op een aardbrom!
                  B) niet alle audio signalen zijn zomaar goedkoop galvanisch te scheiden en wie heeft er genoeg travo's op zak? Dure grap wordt het dan.
                  groetjes

___

Comment

• jans
                    • Feb 2003
                    • 869

Originally posted by Boi
                    Indien alle apparaten op de juiste manier geaard zijn en ook de verbindingskabels er tussen goed zijn en dus de aarde met elkaar verbind is het gewoon mogelijk om bv de monitor tafel van de aarde te halen, daar het signaal gesplits ook doorgegeven wordt naar de geaarde foh tafel, meeste splitjes zijn zonder travo.
                    Meest voorkomende plek waar de brom zich uit zijn de monitors, indien symetrische aansturen van de versterkers plaats vind is het dus ook mogelijk in nood een monitor amp van de aarde te halen om dit probleem op te lossen, immers wordt de versterker dan altijd nog geaard op de foh tafel of via de monitor tafel als deze gewoon op aarde is aangesloten.

A) is niet in iedere zaak mogelijk, te weinig spanning voor de hele installatie. Niet in iedere zaak ligt er een schone 3-fase krachtstroom kast voor je klaar, meestal moet je maar hier en daar een 220v stopcontact gebruiken zonder dat men weet of het verschillende fasen zijn of niet. Dus is er hier een kleine kans op een aardbrom!
                    B) niet alle audio signalen zijn zomaar goedkoop galvanisch te scheiden en wie heeft er genoeg travo's op zak? Dure grap wordt het dan.
                    A)Als je met de aarde de beschermingsleiding, dus veiligheidsaarding bedoeld ben ik de weg in bovenstaand verhaal compleet kwijt.
                    B)Zolang dit analoog is zou ik niet weten waarom het signaal niet simpel met een trafo galvanisch te scheiden is.

Heb nog even teruggelezen en begrijp dat het om 10 kanalen gaat.
                    Als op voorhand blijkt dat de stroomvoorziening zodanig is dat problemen te verwachten zijn zou ik een stageblok met trafoaftak huren, deze zijn vaak ook nog eens voorzien van groundlift per kanaal.

Comment

• Boi
                      • Apr 2004
                      • 541

Nee, natuurlijk niet de veiligheidsaarding.
                      groetjes

___

Comment

• Staaf
                        • Feb 2003
                        • 398

Originally posted by Boi
                        B) NEE!!!
                        A) kan gebeuren als alles op 1 fase zit

Originally posted by jans
                        Je kunt brom verwachten als je van meerdere wcd's spanning haalt,

Oeps; een beetje tegenstrijdig niet;
                        ik had eigenlijk verwacht dat er enkel problemen konden onstaan indien ik ergens potentiaalverschil had op de aarde, daarom zou ik gewerkt hebben met alle voedingen in ster. Dit is geen probleem omdat ik voor de stroomvoorziening zelf zorg via eigen verdeelkast.

Comment

• jans
                          • Feb 2003
                          • 869

Originally posted by Staaf
                          Oeps; een beetje tegenstrijdig niet;
                          ik had eigenlijk verwacht dat er enkel problemen konden onstaan indien ik ergens potentiaalverschil had op de aarde, daarom zou ik gewerkt hebben met alle voedingen in ster. Dit is geen probleem omdat ik voor de stroomvoorziening zelf zorg via eigen verdeelkast.
                          Dat de storing veroorzaakt wordt omdat het op één fase is aangesloten verdient wat mij betreft verdere uitleg. Ik kan het niet verklaren.

Als je het goed doet, de sterconfiguratie die je zelf al aanhaalt, maakt het niet uit of je het aansluit op een of meerdere fasen.

Het gaat om het potentiaalverschil tussen de wcd's en dan met name ten opzichte van de beschermingsleiding.
                          Als je twee wcd's neemt die ver uit elkaar liggen, bijvoorbeeld voor en achter in de zaal, neemt voor je FOH en buhne apparatuur dan kan hierdoor een brom ontstaan.

Ook kan het gebeuren dat er een loop creëert in je systeem die een opgepikte storing hierdoor niet meer afvoert.
                          Bijvoorbeeld output van je mengpaneel naar je versterkers.
                          Een storing (brom) wordt op de afscherming van je signaalkabel geïnduceerd. De afscherming van je mengpaneel en van je versterker liggen intern aan de beschermingsleiding. Als je nu niet vanuit één punt voedt dan wordt de storing niet afgevoerd maar blijft deze in je circuit en veroorzaakt een brom. Hiervoor is de groundlift op je mengpaneel of verterker handig.

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

Is dit werkbaar of mag/kan ik problemen verwachten?
                            In dit topic en in andere topics lees ik over het doorknippen van het pin1 signaal in één van de twee splits als er brom mocht optreden...
                            En als je straks brom hebt sla jij jezelf voor de kop omdat je voor de EI kabeltjes van 60 euro hebt gekozen in plaats van de iets duurdere maar beter en stabielere oplossing van splitter met trafo's zoals Showband noemde.

Comment

• Boi
                              • Apr 2004
                              • 541

Helemaal met je eens jans. precies wat ik bedoelde.
                              groetjes

___

Comment

• Staaf
                                • Feb 2003
                                • 398

Originally posted by vasco
                                En als je straks brom hebt sla jij jezelf voor de kop omdat je voor de EI kabeltjes van 60 euro hebt gekozen in plaats van de iets duurdere maar beter en stabielere oplossing van splitter met trafo's zoals Showband noemde.
                                Vasco;

Ik heb hier uiteraard ook over nagedacht, maar ten eerste kan ik hier in de buurt nergens zo'n slof vinden om in te huren, enkel volledige multikabels met split die tot slot van rekening ook gewoon 1 op 1 doorgelust worden. Dit is dan uiteindelijk hetzelfde als het idee met de y-kabeltjes.

Ten tweede lees ik hier dat buiten de echt grotere producties bijna elk bedrijf gewoon 1-op 1 doorlust. Dan zal het met de brom ook wel meevallen denk ik dan.

Als ik dan lees dat er soms brom kan voorkomen, zou ik graag weten waar ik moet op letten om deze te voorkomen, volkomen normaal toch?

Trouwens die iets duurdere optie van Showband - die zeker wel OK zal zijn - kost me wel 155€ x 2 (ik heb 10-kanalen nodig). Wat uiteindelijk wel 250€ duurder is. Ok, ik heb het spul dan wel in eigen beheer maar hoe dikwijls ga ik het nog gebruiken?

(je moet dit antwoord niet als negatief of afbrekend beschouwen, dit is zeker niet mijn bedoeling. Ik waardeer je antwoord ten zeerste.)

Comment

Working...