Midas XL8 - Frankfurter Messe

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • robski
    • Jul 2005
    • 98

Klank, bedienbaarheid, toepasbaarheid en toekomstmogelijkheden

Volgens mij zijn dat de kenmerken waarop een nieuw audio product moet worden bekeken. Waarbij bij klank dingen als definitie, timbre e.d. een rol spelen.

Als ie klinkt als een xl4/H3 kunnen we de xl8 beschouwen als de best verkrijgbare vervormdoos voor livemuziek. tenminste gezien verkoopcijfers en gebruikers van xl4/h3 durf ik niet anders te beweren.

Bedienbaarheid is iets waar midastafels met hun kleurenkermis bekend om staan, dus ook daar geldt als het in de traditie van het merk is, valt er weinig te klagen. Dat een labtop handig kan zijn is dan ook alleen maar zo als de bedienbaarheid met hetzelfde gemak kan plaatsvinden. Als er 1 op de 10 mensen rpima met de labtopbediening overweg kan is dat niet goed genoeg voor een industriestandaard.

Je zit vast aan xlr'en, de vorm van digitale en analoge interfaces. Midas XL8 moet per direct toepasbaar zijn op alle plaatsen waar nu een xl4/h3 en pm1d,digico wordt toegepast. en dit alles zonder opleiding zoals b.v. bij meneer bill gates bij ieder product nodig is.

Toekomstmogelijkheden zijn zaken als bediening vanaf een labtop, cobranetachtige oplossingen vanuit je tafel, integratie met video, licht, tijdcode ellende e.d.
    Ik heb het voorrecht gehad bij midas een wat uitgebreidere presentatie door zo'n gezellige engelsman te mogen volgen en ga er daardoor vanuit dat het platform wat midas heeft ontwikkeld al dit soort oplossingen kan aandragen.

greetz Rob

p.s. ik heb nog zo'n orginele KT galm, hopelijke ruist de nieuwe wat minder als die uit de jaren 80
    Robski

my password keeps me newbie forever

Comment

• aameijer
      • Oct 2005
      • 67

Originally posted by Robski
      Volgens mij zijn dat de kenmerken waarop een nieuw audio product moet worden bekeken. Waarbij bij klank dingen als definitie, timbre e.d. een rol spelen.

Als ie klinkt als een xl4/H3 kunnen we de xl8 beschouwen als de best verkrijgbare vervormdoos voor livemuziek. tenminste gezien verkoopcijfers en gebruikers van xl4/h3 durf ik niet anders te beweren.

Bedienbaarheid is iets waar midastafels met hun kleurenkermis bekend om staan, dus ook daar geldt als het in de traditie van het merk is, valt er weinig te klagen. Dat een labtop handig kan zijn is dan ook alleen maar zo als de bedienbaarheid met hetzelfde gemak kan plaatsvinden. Als er 1 op de 10 mensen rpima met de labtopbediening overweg kan is dat niet goed genoeg voor een industriestandaard.

Je zit vast aan xlr'en, de vorm van digitale en analoge interfaces. Midas XL8 moet per direct toepasbaar zijn op alle plaatsen waar nu een xl4/h3 en pm1d,digico wordt toegepast. en dit alles zonder opleiding zoals b.v. bij meneer bill gates bij ieder product nodig is.

Toekomstmogelijkheden zijn zaken als bediening vanaf een labtop, cobranetachtige oplossingen vanuit je tafel, integratie met video, licht, tijdcode ellende e.d.
      Ik heb het voorrecht gehad bij midas een wat uitgebreidere presentatie door zo'n gezellige engelsman te mogen volgen en ga er daardoor vanuit dat het platform wat midas heeft ontwikkeld al dit soort oplossingen kan aandragen.
      Helemaal mee eens Robski. Bijzondere van dit concept is dat men volgens mij aan alles heeft gedacht wat je maar zou kunnen wensen. Daglichtschermen, video-inputs, gestandariseerd netwerk (AES50), bedieningsgemak etc. etc.
      Last edited by Gast1401081; 18-04-06, 16:31.

Comment

• jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

Auke,

Ik begreep dat je werkgever de handtekening nog moet zetten?

Comment

• aameijer
          • Oct 2005
          • 67

Hoi jakkes72,

Nee hoor. We zijn er pas mee naar buiten gekomen door middel van o.a een website etc. op het moment dat we ons besluit hadden genomen. Zou een beetje raar zijn om dit zo te doen als er nog geen definitieve deal was.

Comment

• jakkes72
            • Dec 2003
            • 1015

Dacht ik ook al, het was alleen een geluid wat ik opving bij een leverancier van mij

Comment

• SM
              • Oct 2004
              • 129

Hoi Auke,

Je verhaal over het DSP-gebeuren klinkt in ieder geval redelijk realistisch, itt de diverse verhalen die ik hiervoor over de tafel had gehoord.
              Mijn wat kritische houding komt voort uit de mythe die er rond zo'n apparaat (of eigenlijk de set van apparaten) ontstaat. Goed geluid doen heeft weinig met de spullen te maken. Een ingewikkeld ding als een XL8 helpt hooguit bij ingewikkelde producties om controle te houden. Het grootste probleem bij alle claims over wat er in de toekomst allemaal kan qua integratie is dat de toekomst van digitale techniek sneller gaat dan je kunt voorspellen. De adoptie van nieuwe standaarden en protocollen gaat zo snel dat je hooguit een platform kunt creeeren waarop je in de toekomst 'in kunt pluggen'.
              Uiteindelijk blijven al dit soort dingen een kwestie van een vorm van tijdcode, een vorm van sync-en en een transportprotocol voor content. Het concept van de XL8 lijkt mij vooral nuttig voor producties waar nu heel inventieve mensen de grenzen van de techniek opzoeken. Die mensen hebben er ineens een reeks van mogelijkheden bij. Ik blijf bij m'n stelling dat je zo'n apparaat niet zou moeten gebruiken als je gewoon een 32-kanaals of 40 kanaals bandje hebt dat je moet mixen. Dan zijn er vele andere en goedkopere apparaten die uitstekend voldoen en minder ruimte innemen.

Re: Robski: Een aspect wat nog niet genoemd is is de modulariteit. Dat was bij de betere analoge tafels altijd een issue maar bij digitaal nog meer, omdat componenten meer specifieke functies uitvoeren. Je kunt niet even zeggen: ik haal Links-Rechts wel uit de subgroepen want m'n masterbroodje is stuk als je DSP-engine ergens last heeft van kromme volten of vage wordclock-problemen. De XL8 heeft hiervoor een concept gekozen waar je het mee eens kunt zijn of niet. Het lijkt in ieder geval robuust. Heel elegant was waarschijnlijk geen criterium.

Sebas

Comment

• cobi
                • Aug 2002
                • 1083

hmm alleen maar positieve reacties?

Ik vond die tafel voor 280.000 helemaal nog niet zo af, eerlijk gezet.

Om te beginnen moet je bij het EQ-en na het selecteren van een kanaal een bandje van je EQ selecteren (afgekeken van een O1V denk ik ). Aangezien de tafel groot zat is had hier volgens mij best een voledige channel strip op gemogen (zoals bij een inovason of zo, 1 kanaal selecteren en gelijk alle kanaal funkties toegankelijk). Knopjes om compressors of gate's aan te zetten waren dan wel weer direct toegankelijk, maar goed die raak ik niet meerdere malen per nummer aan dus die hadden van mij best 'iets verder weg mogen zitten'. Wat ik ook raar vond was het gebruik van trackballs en van die fingerpads (die ook op je laptop zitten) door elkaar. Dit had volgens mij best 1 hetzelfde systeem kunnen zijn.

Qua klank zal het best een super tafel zijn, daar twijfel ik niet aan.
                Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• aameijer
                  • Oct 2005
                  • 67

Hoi SM,

Ik ben met je eens dat je voor een 32 kanaals setje ook genoeg andere tafels kunt inzetten. Los van het feit dat dit concept voor iedere show toepasbaar is heeft men als target gekozen voor shows waar een XL4 of vergelijkbaar normaal gesproken wordt ingezet. Gezien de prijs van het systeem zal dit ook niet snel worden gebruikt voor kleinere toepassingen.

Wat betreft uitwisselbaarheid van bepaalde zaken: als de mastersectie om welke reden dan ook uit zou vallen dan kun je relatief eenvoudig de controle hiervan overnemen op een input-bay. Uiteraard heb je dan iets meer muisbediening nodig (omdat de faders dan op het scherm zitten) maar het werkt nog steeds.

Wat betreft de "nog niet helemaal af". Men heeft gekozen voor een aantal op aangeven van honderden technici. Die zijn het er grotendeels over eens dat de tafel op deze manier het beste te bedienen is. Daarin is men geen compromis aangegaan. De aan-uit van compressors etc. zitten er op verzoek van technici op. Zoveel mensen zoveel wensen.

Comment

• Imperator
                    • Nov 2004
                    • 71

http://www.midasconsoles.com/pressre.../images/M7.jpg Hier nog een betere foto van de mixer, voro de geinteresseerden.

Grt. Pim

Comment

• aameijer
                      • Oct 2005
                      • 67

Binnenkort in dit land

Vanaf half oktober zal de Midas XL8 operationeel zijn. Vanaf dat moment beginnen ook de trainingen.

Comment

• Audio Care
                        • Jan 2006
                        • 7

Auke, hoe zit dat nu met jullie (Hof en midasXL8.nl) en dat Dryhire.eu gebeuren? Lijkt me concurrenten, of zie ik dat verkeerd?
                        Mag het licht harder?

Comment

• aameijer
                          • Oct 2005
                          • 67

HOF & Dryhire.ue

Hoi Audiocare,

We hebben een erg goede samenwerking met de mensen van dryhire.eu. We verzorgen o.a de backup voor elkaars systemen en we zien elkaar zeker niet als concurrenten. Sterker nog we overleggen regelmatig over de samenstelling van de set (submulti's, cases etc.) om de systemen gelijk te krijgen.

Comment

• jans
                            • Feb 2003
                            • 869

Auke,

Daar hoor ik binnenkort vast meer over
                            Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Mike Manders
                              • Aug 2006
                              • 341

ik denk dat je met zo'n kermis-ding in het theater inderdaad geen vrienden maakt. Toch nog redelijk groot, en veel te veel lampjes en schermen die veel te veel licht geven. Ik krijg vorig jaar al soms commentaar uit het het publiek toen ik met een DM2000 midden in de zaal zat, of het scherm niet minder fel kon...
                              Bovendien, het blijft digitaal, dus het ding zal zich klankmatig toch eerst moeten bewijzen. Digico heeft mij qua betrouwbaarheid en klank ook nooit kunnen overtuigen.

Comment

• DiGiCowboy
                                • Jul 2006
                                • 60

Hoi Mike,

Je hebt gelijk, in het theater is het wel een bijzonder heftige verschijning !! maar zoals auke al zegt, je moet hem inzetten waar je voorheen een xl4 (o.i.d) neerzette.
                                Met een XL4 in het theater krijg je ook genoeg naar je hoofd geslingerd hoor

Comment

Working...