Referentie Microfoon ----> Software?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MisterD
    • Feb 2006
    • 17

Referentie Microfoon ----> Software?

Hey, watvoor of welk programma word er gebruikt bij zo'n referentie microfoon om een zaal te EQ'en... dit na aanleiding van het
    "klokhuis filmpje".

Alvast Bedankt!

Marvin
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

Originally posted by MisterD
    Hey, watvoor of welk programma word er gebruikt bij zo'n referentie microfoon om een zaal te EQ'en... dit na aanleiding van het
    "klokhuis filmpje".

Alvast Bedankt!

Marvin
    Wat je veel ziet is Smaart, dit is een van de meest gebruikte en betaalbare programma's.

Sim van meyer schijnt te gek te zijn (ik heb er helaas nog nooit mee gewerkt). Is wel een stukje duurder en bestaat niet alleen uit een stukje software, maar ook uit een complete pc.
    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• MisterD
      • Feb 2006
      • 17

Ok dan, Bedankt!

Hier gaan we eens naar zoeken!

Bedankt!

Marvin

Comment

• shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

wat voor microfoon kun je nu het beste als referentie microfoon gebruiken? een sm58 ofzo zal zeker wel niet volstaan..?

edit: ik bedoel dan ook een betaalbare microfoon niet een van duizenden euro's
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• meyerfreak
          • Mar 2004
          • 142

Ok ten eerste EQ je altijd nog je PA en niet de zaal......

Ten tweede: voor je een beetje verantwoordelijk kunt omgaan met een analyzer als Smaartlive ben je echt wel een tijdje verder.... (je ziet genoeg wannabe's die stoer lopen te patsen met een smaart demo'tje op de laptop geleend van pappie waar ze tot slot van ramp totaal niet mee om weten te gaan)

Maar goed, als je weet waar je aan begint moet je het volgende even in huis halen:
          [LIST][*]Smaart software a +/- 600 euro (demo geeft maar 30 dagen plezier)[*]Een stereo input geluidskaart (liefst 1 met een mic pre)[*]Als je micpre geen phantom heeft een externe phantom voeding[*]Een gecalibreerde measurement mic[/LIST]Nu is het laatste een punt waar nogal wat oneenigheid over bestaat, de 1 vind de behringer mic a 50 eurie prima de ander wilt niets anders dan een dpa4007 (ik heb hier de keus uit allebei joepie...)

voor vragen (geen prutsvragen van waar kan ik de manual downloaden want dat kan niet) kun je terecht op het forum bij siasoft de developer van o.a. de smaart software
          ART is the goal, engineering the tool to reach it!!

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Originally posted by shure-fan
            wat voor microfoon kun je nu het beste als referentie microfoon gebruiken? een sm58 ofzo zal zeker wel niet volstaan..?

edit: ik bedoel dan ook een betaalbare microfoon niet een van duizenden euro's
            Het beste kun je een omni-condensator nemen die een zo vlak mogelijke reactie-curve heeft (even gevoelig voor alle frequenties). Een vlakke curve klinkt simpelweg niet mooi, dus zo kom je vanzelf terecht bij de microfoons die ontworpen zijn als referentiemic.

SIA kan Smaart (evt. gecalibreerd) leveren met Earthworks of Audix meetmicro's (www.siasoft.com). Pin me er niet op vast, maar volgens mij zit de software rond de 600 of 700 euro, de Earthworks micro's rond de 400 - 500 euro. Calibratie weet ik niet, maar dan moet ook de interface en bekabeling uiteraard mee-gecalibreerd worden, hoe dat precies in zijn werk gaat zou ik je niet durven zeggen.

De Audix zit qua prijs in dezelfde klasse als o.a. de DBX-meetmicro (DriveRack), de Beyer Dynamic meetmicro en nog meer van deze middenklassers. Deze zitten volgens mij allemaal tussen de 125 en de 200 euro.

Behringer heeft trouwens ook een heel goedkope meet-micro. Als je er nog een nodig hebt mail je maar (ik heb er nog een waarvan de doos nog nooit is open geweest).

Vergeet niet dat je daarbij ook een Audio-interface nodig hebt (mét phantom) om het spulletje in en uit je laptop/computer te krijgen. Prijzen en types hiervoor moet je zelf maar effe uitzoeken, want dat verandert me te snel om bij te houden.

Ikzelf gebruik een Beyer Dynamic meetmicro (175 euro geloof ik) en een Tascam US-122 audio interface (dit is natuurlijk een simpel setje dat ik vooral gebruik voor delaymetingen en een beetje als referentie, voor échte metingen heb je toch wel serieuzer materiaal nodig). Ik ben zelf erg blij met dit setje, hoewel ik in het begin wel wat ruzie heb gehad met de USB-driver van de US-122.

Hopelijk heb je er iets aan !
            Last edited by berolios; 18-02-06, 21:57.
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• janneman32
              • Dec 2005
              • 65

Volgens mij gebruiken ze in het klokhuisfilmpje gewoon de behringer meetmic. Is best een handig ding (kan je ook nog gebruiken als condensator op instrumenten......)

Greetzzz, Janneman

Comment

• robski
                • Jul 2005
                • 98

eerst met je stem en daarna

Het zal vast wel oldschool zijn, maar ik ben van mening dat je eerst met een microfoon en je stem een systeem moet kunnen ''ínregelen'' voordat er met allerlei prachtige tools weer een PA klankmatig naar de klote geholpen wordt.

Alle smaart, sim en andere tools zijn meet instrumenten die je kunnen helpen nauwkeuriger en sneller te werken. Echter eerst moet je leren luisteren, daar gaat het bij geluid doen uiteindelijk om.

Als je niet kunt luisteren kun je ook geen verband leggen tussen wat je hoort, hoe het klinkt en de plaatjes die de audiotools je tonen.
                Daarnaast is er ook nog wel enige systeemkennis nodig om eventuele verbeteringen in een geluidssysteem aan te brengen aan de hand van de door b.v. smaart gemeten gegevens.

greetz Rob

"die te vaak mensen tegenkomt die meer naar de labtop kijken als naar het podium en het publiek"
                Robski

my password keeps me newbie forever

Comment

• cobi
                  • Aug 2002
                  • 1083

Originally posted by robski
                  Het zal vast wel oldschool zijn, maar ik ben van mening dat je eerst met een microfoon en je stem een systeem moet kunnen ''ínregelen'' voordat er met allerlei prachtige tools weer een PA klankmatig naar de klote geholpen wordt.

Alle smaart, sim en andere tools zijn meet instrumenten die je kunnen helpen nauwkeuriger en sneller te werken. Echter eerst moet je leren luisteren, daar gaat het bij geluid doen uiteindelijk om.

Als je niet kunt luisteren kun je ook geen verband leggen tussen wat je hoort, hoe het klinkt en de plaatjes die de audiotools je tonen.
                  Daarnaast is er ook nog wel enige systeemkennis nodig om eventuele verbeteringen in een geluidssysteem aan te brengen aan de hand van de door b.v. smaart gemeten gegevens.

greetz Rob

"die te vaak mensen tegenkomt die meer naar de labtop kijken als naar het podium en het publiek"
                  Uiteraard! Dit blijft het belangrijkste meet instrument, je eigen oren icm met een simpel micje en de wel bekende 'tjetjeheehee'.

Blijft het nog wel handig om te zien wat je doet, gebruik smaart dus ook als 2e paar oren.
                  Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

Originally posted by janneman32
                    ...... (kan je ook nog gebruiken als condensator op instrumenten......)

Greetzzz, Janneman
                    zou t maar laten....
                    meetmicro geeft absoluut geeeeen klank...
                    wel een goeie meetmic...

Comment

• janneman32
                      • Dec 2005
                      • 65

al eens gedaan dan?? ik vond het boven een klokkenspel goed werken. Zou voor een hoop techneuten wel een goed zijn om een blinddoek test te doen met mic's. eens kijken of ze inderdaad het verschil horen tussen een B5 of een KM184

Greetzzz, Janneman

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

de meet mic van behringer...een ecm8000, en geen b5...

b5 is dan weer geen meetmike. En hoe die B5 staat tov een neumann is een andere discussie, die voeren we in 'n nieuw topic.

Comment

• wouter_jp
                          • Aug 2003
                          • 105

heb zelf die emc 8000 en gebruik m ook wel eens als hi-hat mic,of overhead mic voor van die percussie toys ( in gevallen waar ik geen beschikking had ver cond. mic`s )

t werkt wel,maar t blijft natuurlijk een meet mic. en daar wordt ie dan ook t meest voor gebruikt,met een m-audio moble-pre en smaart.

zijn er hier b.t.w meer mensen die smaart gebruiken in een monitor set-up?? ,en dan en aftak pakken van het signaal voor je local wedge,en deze naar de reference input van smaart sturen?
                          spelen !!

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Originally posted by wouter_jp
                            zijn er hier b.t.w meer mensen die smaart gebruiken in een monitor set-up?? ,en dan en aftak pakken van het signaal voor je local wedge,en deze naar de reference input van smaart sturen?
                            ja, hoor,
                            soundweb ertussen, en gaan met die banaan...

Comment

• wouter_jp
                              • Aug 2003
                              • 105

ben niet zo heel erg bekend met soundweb,maar gebruik je dit dan om bv je monitor groepen te q`en?
                              zou je met 1 module volgens mij 8 groepen kunnen doen toch?
                              spelen !!

Comment

Working...