Referentie Microfoon ----> Software?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Originally posted by wouter_jp
    heb zelf die emc 8000 en gebruik m ook wel eens als hi-hat mic,of overhead mic voor van die percussie toys ( in gevallen waar ik geen beschikking had ver cond. mic`s )

t werkt wel,maar t blijft natuurlijk een meet mic. en daar wordt ie dan ook t meest voor gebruikt,met een m-audio moble-pre en smaart.

zijn er hier b.t.w meer mensen die smaart gebruiken in een monitor set-up?? ,en dan en aftak pakken van het signaal voor je local wedge,en deze naar de reference input van smaart sturen?
    Áls ik Smaart in een monitor-setup gebruik, tak ik af van de PFL en laat ik naast het Spectrum ook de Spectro mee-lopen (spectrum-intensiteit uitgezet tegen de tijd). Zo kun je zien waar evt. feedback-frequenties ongeveer zitten (of hebben gezeten), ik doe dit eigenlijk alleen in een festival-setup, sommige gast-mixers vinden dat prettig.

Maar zoals ik al eerder zei: ik gebruik het louter als tool; en dan vooral als systeem-tool voor delaytjes etc.
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• wouter_jp
      • Aug 2003
      • 105

juist,maar dan heb je dus geen afl monitoring van je groepen?

ik gebruik smaart in monitor setup tot nu toe eiegenlijk alleen als soort van bevestiging voor mijzelf van wat ik hoor en doe. b.v. freq. kennis.
      Last edited by wouter_jp; 19-02-06, 17:49.
      spelen !!

Comment

• robski
        • Jul 2005
        • 98

Originally posted by berolios
        Áls ik Smaart in een monitor-setup gebruik, tak ik af van de PFL en laat ik naast het Spectrum ook de Spectro mee-lopen (spectrum-intensiteit uitgezet tegen de tijd). Zo kun je zien waar evt. feedback-frequenties ongeveer zitten (of hebben gezeten), ik doe dit eigenlijk alleen in een festival-setup, sommige gast-mixers vinden dat prettig.
        Ik begrijp wel wat je in beeld wil krijgen maar is het niet handiger om thuis met de feedbacktrainer te oefenen waar de feedbackfrequenties zo ongeveer zitten?

Bovendien je pfl zal vast smaart verantwoord klinken, maar wat dat zegt over andere groepen op het podium?
        Wat ben je precies aan het smaarten?
        Bij hoge volumes zal iedereen wel opgevallen zijn hoezeer het podiumgeluid veranderd als je de leadvocaal aanzet bij andere monitor groepen, ook wat betreft staande golven, feedback en meer van die zaken waar je een eq voor (tegen) kan gebruiken.

Op een festival met 12 groepen monitors en een korte of geen linecheck lijkt mij dat je vooral met de muzikanten bezig moet zijn. Eq dingen doe je ''ín the mix',
        Als uitgangspositie dus graag een eq met maximaal 3 of 4 bandjes aangeraakt. Mocht de monitorgastheer of het voorgaande bandje de zaak naar *** hebben ge eq''ed dan gaat het gewoon weer recht en in de change over doe je de vocalen met hulp van de gastheer achter de tafel.

just some thoughts,

Rob
        Robski

my password keeps me newbie forever

Comment

• meyerfreak
          • Mar 2004
          • 142

Ook ik gebruik smaart bij een mon. klusje......
          Vooral de spectrograph is erg handig. Het is gewoon een extra tool.
          ART is the goal, engineering the tool to reach it!!

Comment

• wouter_jp
            • Aug 2003
            • 105

en dan op je local output?
            spelen !!

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Originally posted by robski
              Ik begrijp wel wat je in beeld wil krijgen maar is het niet handiger om thuis met de feedbacktrainer te oefenen waar de feedbackfrequenties zo ongeveer zitten?

Bovendien je pfl zal vast smaart verantwoord klinken, maar wat dat zegt over andere groepen op het podium?
              Wat ben je precies aan het smaarten?
              Bij hoge volumes zal iedereen wel opgevallen zijn hoezeer het podiumgeluid veranderd als je de leadvocaal aanzet bij andere monitor groepen, ook wat betreft staande golven, feedback en meer van die zaken waar je een eq voor (tegen) kan gebruiken.

Op een festival met 12 groepen monitors en een korte of geen linecheck lijkt mij dat je vooral met de muzikanten bezig moet zijn. Eq dingen doe je ''ín the mix',
              Als uitgangspositie dus graag een eq met maximaal 3 of 4 bandjes aangeraakt. Mocht de monitorgastheer of het voorgaande bandje de zaak naar *** hebben ge eq''ed dan gaat het gewoon weer recht en in de change over doe je de vocalen met hulp van de gastheer achter de tafel.

just some thoughts,

Rob
              Ik hoef niet zo te oefenen met frequenties, dat spectrum zit wel snor hoor . En natuurlijk gebruik ik gewoon mijn oren (duh?), zélf gebruik ik ook maar zéér zelden Smaart in een reguliere monitor set-up. Maar zoals ik ook eerder al duidelijk probeerde te maken, doe ik het wel eens op deze manier omdat dat prettig kan werken voor gast-mixers. Deze jongens hebben dan gewoon een extra tooltje om in de 'nabije geschiedenis' te kijken wat er gebeurt is, omdat ze op het moment zélf even met andere dingen bezig waren. Niet iedereen kijkt ernaar, maar ik heb vaak genoeg een compliment gekregen van techneuten die het wél handig vonden....

Op je PFL verschijnt hetzelfde signaal als op je local-wedge en je eigen oortjes, Smaart loopt dus mee met wat je op dat moment ook maar aan het afluisteren bent. Ben je je groepen aan het afluisteren, ben je dus ook ná je EQ aan het luisteren én aan het Smaart-en.

By the way voor de duidelijkheid: de measurement-input is de local/PFL output van je tafel (er wordt dus maar één kanaal van Smaart gebruikt), een referentie-micro gebruik ik in ieder geval nóóit bij monitors, ik zou ook geen goede plek kunnen verzinnen waar die dan zou moeten staan.
              Last edited by berolios; 19-02-06, 19:22.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Ik hoef niet zo te oefenen met frequenties, dat spectrum zit wel snor hoor . En natuurlijk gebruik ik gewoon mijn oren (duh?), zélf gebruik ik ook maar zéér zelden Smaart in een reguliere monitor set-up. Maar zoals ik ook eerder al duidelijk probeerde te maken, doe ik het wel eens op deze manier omdat dat prettig kan werken voor gast-mixers. Deze jongens hebben dan gewoon een extra tooltje om in de 'nabije geschiedenis' te kijken wat er gebeurt is, omdat ze op het moment zélf even met andere dingen bezig waren. Niet iedereen kijkt ernaar, maar ik heb vaak genoeg een compliment gekregen van techneuten die het wél handig vonden....

Op je PFL verschijnt hetzelfde signaal als op je local-wedge en je eigen oortjes, Smaart loopt dus mee met wat je op dat moment ook maar aan het afluisteren bent. Ben je je groepen aan het afluisteren, ben je dus ook ná je EQ aan het luisteren én aan het Smaart-en.

By the way voor de duidelijkheid: de measurement-input is de local/PFL output van je tafel (er wordt dus maar één kanaal van Smaart gebruikt), een referentie-micro gebruik ik in ieder geval nóóit bij monitors, ik zou ook geen goede plek kunnen verzinnen waar die dan zou moeten staan.
                Ik pak graag een 8 krings soundweb, voor de mono-wedges. InEar is immers een heel ander verhaal... Maar met soundweb allereerst ff goed uitfluiten, met smaart op de afl van je groeppie.
                Komt de band erbij : idd meer op je ogen en oren vertrouwen dan op je tools...Want daar heb je de eerste 2 nummers geen tijd voor...

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

Originally posted by MacGyverSounds
                  Ik pak graag een 8 krings soundweb, voor de mono-wedges. InEar is immers een heel ander verhaal... Maar met soundweb allereerst ff goed uitfluiten, met smaart op de afl van je groeppie.
                  Komt de band erbij : idd meer op je ogen en oren vertrouwen dan op je tools...Want daar heb je de eerste 2 nummers geen tijd voor...
                  Oké, ik geloof je direct als dat goed gaat, ik heb het zélf nog nooit gedaan. In principe ben je dan dus het 'normale proces' van EQ-en en uitfluiten aan het automatiseren?

Ik ken verder trouwens maar weinig gast-mixers (zeg maar geen) die hun eigen EQ's meenemen (Soundweb), geinig!

Cheers!

Comment

• wouter_jp
                    • Aug 2003
                    • 105

2 berolios : ik gebruik dan i.d.d geen meetmicro,en dus maar 1 kanaal smaart

2 mac : dat lijk me een erg fijn systeem,maar denk dat je dan wel goed de tijd moet hebben om te q`en??
                    en hoe snel ben je in je eq als je een rondzinger krijgt op een groep?
                    2 berolios : ben ik ook nog niet tegengekomen..
                    Last edited by wouter_jp; 19-02-06, 19:47.
                    spelen !!

Comment

• DJbartje
                      • Feb 2007
                      • 1

Het beste kun je een omni-condensator nemen die een zo vlak mogelijke reactie-curve heeft (even gevoelig voor alle frequenties). Een vlakke curve klinkt simpelweg niet mooi, dus zo kom je vanzelf terecht bij de microfoons die ontworpen zijn als referentiemic.

SIA kan Smaart (evt. gecalibreerd) leveren met Earthworks of Audix meetmicro's (SIA Software). Pin me er niet op vast, maar volgens mij zit de software rond de 600 of 700 euro, de Earthworks micro's rond de 400 - 500 euro. Calibratie weet ik niet, maar dan moet ook de interface en bekabeling uiteraard mee-gecalibreerd worden, hoe dat precies in zijn werk gaat zou ik je niet durven zeggen.

De Audix zit qua prijs in dezelfde klasse als o.a. de DBX-meetmicro (DriveRack), de Beyer Dynamic meetmicro en nog meer van deze middenklassers. Deze zitten volgens mij allemaal tussen de 125 en de 200 euro.

Behringer heeft trouwens ook een heel goedkope meet-micro. Als je er nog een nodig hebt mail je maar (ik heb er nog een waarvan de doos nog nooit is open geweest).

Vergeet niet dat je daarbij ook een Audio-interface nodig hebt (mét phantom) om het spulletje in en uit je laptop/computer te krijgen. Prijzen en types hiervoor moet je zelf maar effe uitzoeken, want dat verandert me te snel om bij te houden.

Ikzelf gebruik een Beyer Dynamic meetmicro (175 euro geloof ik) en een Tascam US-122 audio interface (dit is natuurlijk een simpel setje dat ik vooral gebruik voor delaymetingen en een beetje als referentie, voor échte metingen heb je toch wel serieuzer materiaal nodig). Ik ben zelf erg blij met dit setje, hoewel ik in het begin wel wat ruzie heb gehad met de USB-driver van de US-122.

Hopelijk heb je er iets aan !
                      de beste meet mic is deze neumann kmr 81 i kost alleen wel maarja dan weet je igg wel dat je voorlopig niet weer hoeft €1.325,00
                      €1.113,45(Ex.btw)

Comment

• nielsjanssennl
                        • Aug 2004
                        • 101

Originally posted by DJbartje
                        de beste meet mic is deze neumann kmr 81 i kost alleen wel maarja dan weet je igg wel dat je voorlopig niet weer hoeft €1.325,00
                        €1.113,45(Ex.btw)
                        @DJbartje: dit is een shotgun microfoon. En die zal ongetwijfeld best goed zijn, maar is niet geschikt als meet microfoon. Een goeie meetmicro moet eigenlijk voldoen aan de volgende specificaties:
                        Omnidirectional (rondom), Freefield
                        Freq. bereik: 17Hz - 18 kHz +/- 1,5 dB
                        THD < 1 %
                        Max spl zonder vervorming: > 140 dB SPL
                        Self noise (eigen ruis): < 30 dB(A) SPL

Ben zelf al een tijd op zoek naar een microfoon met deze specificaties voor een redelijke prijs. Helaas zijn de echt goeie (referentie = DPA4007) behoorlijk aan de prijs. Onder de duizend Euro: Earthworks M30 (of T-30 geleverd via SIA soft), de DPA4090/4091.
                        Voor iets minder kritisch volstaat ook de Audix TR40, Beyer MM1, Behringer ECM8000 enz. Echter de toleranties zijn gewoon groter. Maar voor tijdmetingen (impulse response) en RTA metingen is dat niet zo belangrijk.
                        Voor de echte freak: BSWA Technology Co., Ltd.. Een chinees bedrijf dat een meetmicro maakt met de specificaties en zelfs minder eigenruis dan de DPA4007 voor minder dan 500 Euro. En het is niet zomaar een kloon. Dit is een serieus bedrijf dat een goeie reputatie heeft op het gebied van klasse I en II meet microfoons.
                        Last edited by nielsjanssennl; 07-02-07, 09:35.

Comment

• Timo Beckman
                          • Jul 2006
                          • 1298

Hoi timo hier. Ik gebruik smaart in combinatie met london Architect( het nieuwe soundweb zeg maar) in een 16 in uit configuratie.
                          Het voordeel hier van is met het juiste design dat je niet meer hoeft na te denken over welk kanaal aan of uit te zetten.
                          Binnen london Arch. heb ik een aantal switches aan gemaakt waarop er pink noize vanuit de blu80's automatisch eerst naar het te meeten systeem en smaart gerout wordt voor een reference trace. Daarna gaan de speakers uit maar wordt de ruis via de af te regelen eq en rechtstreeks naar smaart gestuurd. En daarna gaat er een cd speler aan om te checken of het eea uberhaubt werkt in de zaal waar ik sta.
                          Smaart geeft goeie resultaten maar ik blijf nog steeds wantrouwig mbt
                          computers Ook het intrepeteren van de info vanuit smaart kan lastig zijn als je het voor het eerst gebruikt. Ook neemt het uitmeten van een systeem nog al wat tijd in beslag en dus sta ik tijdens de show vaak nog te corrigeren
                          De 16 in/uit conf. geeft me ook de mogelijkheid om monitors en zaal te gelijk vanuit een systeem te eq'en en dus vaak alleen te werken Ik werk het liefste met een foh tech en een mon.tech maar dit heeft zo zijn invloed op het totale financiele plaatje waar de opdrachtgever voor op draait. Dus als tussen oplossing kan ik alles stand alone draaien is niet ideaal maar that's the real world
                          Als meet micro gebruik ik meestal dpa daar ik er daar een stuk of 20 van heb Meestal een 4091 of een 4006. Deze mikes kun je bijna overal voor mishandelen zeker de 4091
                          Verder kun je smaart op 2 manieren calibreren Een ander meter er naast houden en smaart daar op instellen qua waardes.(niet echt nauwkeurig maar komt redelijk dicht in de buurt) Of met een piston Een apperaat wat een 1khz toon op een exact level afgeeft wat "luchtdicht" over de kop van een meet-microfoon heen past.
                          Last edited by Timo Beckman; 09-02-07, 19:03.

Comment

Working...