gitaar aansluiten op gewone stereo

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • soran
    • Jan 2005
    • 7

gitaar aansluiten op gewone stereo

hey, ik heb onlangs een fender stratocaster gekocht en ben nu een beetje gitaar aan het leren spelen, ik zou de gitaar graag thuis gewoon inpluggen in mijn stereo zodat ik kan meespelen met de muziek, maar vanals ik het wat luider zet krijg ik enorm veel wangeluiden in mijn speakers als ik speel. een gitaar speaker is wel krachtiger van structuur maar ik hoef het echt niet zo luid te zetten om al rare geluiden in mijn conussen te horen en ik weet dat de speakers veel meer af moeten kunnen.

het betreft een rotel rx-1603 versterker en jbl lx-1000 speakers de speakers zijn de zwakste schakel maar zouden toch 2x 250 watt rms moeten kunnen verdragen. de 4 woofers van 8 inch gaan tot 1 khz en ik dacht dat de 5 inch midranges gefilterd waren van 1 khz tot 5 khz, kan het probleem liggen dat de frequenties van de gitaar boven de 1 khz liggen en daarom al de kracht door deze 5 inch midranges moet persen ?

groetjes,
    ken
  • Barthezz80
    • Aug 2004
    • 365

Ik zou een JBL E-120 proberen op de kop te tikken, heb ik ook en is met een goede (buizen) versterker erg geschikt als gitaarluidspreker!
    Succes!

Groeten Bart
    Bart

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Err, riiight...

Zonder al teveel worden vuil te maken, koop een gitaarversterker. Soep eet je toch immers ook niet met een vork....
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• soran
        • Jan 2005
        • 7

ik heb vroeger rcf 554 en jbl 2225 woofers gehad, deze dingen lijken me steviger, de speakers waar ik op speel bij mijn vader zijn peaveys 15inch woofer + tweeter op een samson tm500 versterker, aangezien ik een zwaardere en betere versterker heb denk ik niet dat deze een probleem kan zijn, als het zo is dat de muziek door de 5 inch midrange word geperst dan weet ik wat het probleem is, maar ik vind het zonde dat de lx-1000 (speakers waar ik zolang naar gezocht heb die eindelijk aan AL mijn eisen voldoen) hier niet geschikt voor zijn

Comment

• Ibvee
          • Nov 2002
          • 714

Als het om een hifi-setje gaat maken al die cross punten helemaal niets uit. Leg uit hoe je het aansluit en wat je harder zet, want daar gaat het waarschijnlijk al fout. Het beste is nog gewoon een gitaarverster kopen, voor niet zoveel geld heb je alles, voorversterker voor je gitaar, soms zelfs nog wat effecten, gewone versterker die perfect bij de andere spullen in het ding past, en een speaker die er speciaal voor gemaakt is en ook zo klinkt. Dan kan je nog steeds met de muziek meespelen zonder dat jij jou dure setje naar de knoppen helpt.

citaat:speakers waar ik zolang naar gezocht heb die eindelijk aan AL mijn eisen voldoen
          En wat voor eisen zijn dat dan?
          De groeten => Micha

Comment

• flup
            • Aug 2005
            • 11

Het probleem zit helemaal niet in je speakers, maar je versterker, eigenlijk het gebrek aan voorversterker. Een hi-fi versterker heeft helemaal geen ingang die geschikt is om een gitaar in te pluggen. Impedantie en niveau zijn helemaal niet correct. Wat je kan doen is een line 6 POD of iets gelijkaardig kopen. Hier kan je je gitaar inpluggen en deze heeft een mooie uitgang op line niveau. Als je dan niet te hevig gaat, zal je zien dat je speakers en versterker wel voldoen.

greetz,
            luid, luider, Community - goed, beter, Martin

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

Kijk het gaat je natuurlijk om een goedkope oplossing. Anders zou je waarschijnlijk wel een klein versterkertje kopen. (roland cube 15 is een goede tip. Daarmee kun je ook met een bandje nog prima repeteren) [u]Koop in dit land nooit meer dan 30 á 40 watt versterkers. En meer dan een acht, tien of 12 inch speaker.</u> Het heeft geen zin. En je zal uitsluitend te hard zijn.

Maar een goedkopere manier is bijvoorbeeld een Dean "Stack in a Box" ertussen te plaatsen. voor 25€ bij Fe*db*ck koop je een soort walkman waarmee je wat kan doen. En als je de buren uitlegt dat je dan ook prima met koptelefoon kan oefenen dan krijg je misschien sponsoring ook.

Gewoon een snoertje tussen je gitaar en je versterker zal nooit een goed resultaat opleveren. Omdat je gitaarversterker een onderdeel van het totale instrument is. De klank van een elektrische gitaar is in feite de klank van de gitaar én de versterker. Een goedkope (afgeprijsde) multieffect of modeller met een koptelefoon/lijnuitgang doet wonderen. Daarmee kun je op huiskamer niveau prima over je stereo repeteren. Maar let op: vervorming is niet goed voor speakers! Dus met "op huiskamerniveau" bedoel ik dus niet hard! [}]

Het ultieme repeteertooltje is momenteel de line-6 "Guitar Port II".
              Dit is werkelijk een fantastisch klinkend ding waarme je van je PC een volwaardige gitaarleraar maakt met prima (professioneel) geluid erbij. []
              lekker belangrijk!

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5946

onderwerp afgesloten, we doen niet aan hifi onderweren. Zie forum regels
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...