Pa'tje

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wakkie
    • Jun 2005
    • 5

    #1

    Pa'tje

    Hello,

    Ik ben aan het rondkijken voor me zelf een pa setje aan te schaffen voor beke te spelen met een bandje.
    Ik heb al in bezit: HK-lucas systeem (600 W)
    Voorlopig: Drummer (3 toms, snare, kick, hi-hat, overhead)+ zang
    Guitar +zang
    Keyboard+ zang
    Later nog bassist mss en extra zanger/-es

    Maar wat heb ik zoal nodig? Voor te beginnen hé.
    Ik he ook reeds al 2 microfoons (shure pg 58 voor zang)
    en een yamaha mengepaneeltje MG 12/4 of zoiets.

    Alle uitleg is welkom.

    Alexander
    Alex
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

    #2
    citaat:Geplaatst door Wakkie

    Hello,

    Ik ben aan het rondkijken voor me zelf een pa setje aan te schaffen voor beke te spelen met een bandje.
    Ik heb al in bezit: HK-lucas systeem (600 W)
    Voorlopig: Drummer (3 toms, snare, kick, hi-hat, overhead)+ zang
    Guitar +zang
    Keyboard+ zang
    Later nog bassist mss en extra zanger/-es

    Maar wat heb ik zoal nodig? Voor te beginnen hé.
    Ik he ook reeds al 2 microfoons (shure pg 58 voor zang)
    en een yamaha mengepaneeltje MG 12/4 of zoiets.

    Alle uitleg is welkom.

    Alexander
    Hello wakkie, Wakken wakkie , leuk gevonden [^]
    met de Lucas ga je niet ver komen , zeker niet als je drums en bas moet versterken !
    Wat je zoal nodig hebt zijn een vracht micro's, grotere mengtafel, zwaardere PA, effectapparatuur, gate's, compressor-limiters , Monitors, multikabel + een berg ervaring om te mixen en ga zomaar door !
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

    Comment

    • Wakkie
      • Jun 2005
      • 5

      #3
      Ja ok,
      Maar als een pa nodig is om in open lucht te spele is het huren natuurlijk.

      Maar ik wil een eenvoudig pa'tje om kleine optredentjes te doen
      (café's, kleine zaaltjes,...)
      Ik zie daar toch geregeld de lucas opduiken hoor.

      Alex

      Alex

      Comment

      • Ibvee
        • Nov 2002
        • 714

        #4
        aaah sis, help die jongen toch een beetje! []

        Allereerst: onder de zoekfunctie hier op het forum kan je al heel wat vinden, maar ik kan begrijpen dat op dit moment een beetje te veel is, en dat je niet weet waar je moet beginnen. Maar ook in de FAQ van het forum staat al een heleboel!

        Als ik jou was zou ik die drummer alleen een microfoon geven om te zingen, en verder nix op het drumstel zetten. De 2 andere zang lijntjes ook een zangmike voor zetten, en de gitaar (als het electrisch is met een versterkertje) ook een mike geven (kan een zangmike zijn, maar ook instrumenten microfoon, bijna elke nette microfoon zal in dit geval goed werken). Voor het keyboard is een stereo-di wel leuk, behringer heeft daar leuke van die niet al te duur zijn. Later zou ik even voor later laten als ik jou was. Verder zijn op dit moment 2 monitors wel genoeg. Ook hier komt behringer weer goed van pas, ze hebben niet al te dure actieve (met ingebouwde versterkers) monitortjes, ga daar eens naar kijken. Verder is ook een bos kabels erg fijn! Als je niet zelf op het podium staat, maar dus in de zaal, is het ook erg handig als je een multikabel heb. DAP heeft kleine leuke multikabeltjes, (als je voorzichtig doet kunnen ze lang meegaan), in jou geval is een multikabel met 6 send (heen) en 4 return (terug naar het podium) goed (ik denk niet dat ze die hebben, maar als je een grotere neemt kan is dat helemaal niet erg, kijkend naar jou toekomstplannen).

        Verder: probeer kennis op te doen, oefen mixen (ontwikkel die oren!!!!), en let goed op hoe andere technici het doen!

        veel suc6!

        De groeten => Micha

        Comment

        • Wakkie
          • Jun 2005
          • 5

          #5
          THX voor de info.
          Maar zou ik evt. niet beter een compressor en een galmpje op de stemmen zetten?
          Alex

          Comment

          • Tristan
            • Oct 2004
            • 121

            #6
            Wakkie neem het advies van Ibvee aan zou ik zeggen. Bouw rustig op, kijk hoe ander bands het in cafes doen, hoe doen zij het met de techniek. Beter goed na gedaan als slecht bedacht.
            Maar voor je eigen ervaring, zul je toch vaak kunnen proberen en dan zul je snel een heel eind komen.
            tja....Lekker simpel, Lekker degelijk ofwel gewoon zoals het hoort

            Comment

            • dj truss
              • Dec 2004
              • 89

              #7
              hey,
              compressor is leuk en dient eigelijk een beetje om het mixen wat te vergemakkelijken mits je er goed mee om kan.
              maar je kan beter eerst de tips van ibvee volgen.
              als je je zanger wat microfoontechnieken bijbrengt kan je waarschijnlijk nog een tijdje zonder compressor/limiter.

              greatz joren
              the only feeback we want is the audience\'s

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4516

                #8
                citaat:

                heb al in bezit: HK-lucas systeem (600 W)
                Voorlopig: Drummer (3 toms, snare, kick, hi-hat, overhead)+ zang
                Guitar +zang
                Keyboard+ zang
                Later nog bassist mss en extra zanger/-es
                Maar wat heb ik zoal nodig? Voor te beginnen hé.
                Ik he ook reeds al 2 microfoons (shure pg 58 voor zang)
                en een yamaha mengepaneeltje MG 12/4 of zoiets.
                Alle uitleg is welkom.
                Als je cafés wil gaan doen:
                Niets mis aan de lucas.
                Koop een klein mengtafeltje. (een grote heeft geen zin omdat je dan inderdaad gelijk naar de 'vrachtwagens spullen' gaat werken) Voorbeeld Yamaha-MG16/6FX (een €400,-)
                En twee actieve monitortjes bv HK Audio - RS122MA.

                AKGd112 in de basdrum
                Goedkope stereo D.i. van behringer voor de keyboards en een voor de basgitaar.
                Koop een voordeelpak senheiser 835 micro's erbij.
                En wat kabels/statieven enz.
                De gitaarversterker en rest van de drums zal hard genoeg zijn.
                De basgitaar en bassdrum 'help je in het laag'
                De rest mix je in verhouding met elkaar.
                Hiermee heb je genoeg om prima kroegen en kleine bruiloftjes mee te draaien. MITS de band meewerkt. [}]
                lekker belangrijk!

                Comment

                • Ibvee
                  • Nov 2002
                  • 714

                  #9
                  Wat wil jij met een compressor??
                  Als je er niet mee om kan gaan, zal het er echt niet beter van worden. Leer eerst netjes werken met met geluid, het is moeilijker dan je denkt!! Er zijn technici die al 10 jaar bezig zijn met geluid en de hele boel nog verknoeien! Het probleem met compressors is, (net als met veel andere apparaten) dat het nog niet zo makkelijk is om ze goed te gebruiken, maar dat het te makkelijk is om alles ermee te verknoeien!
                  Daarnaast zijn er technici die met een compressor alles kunnen doen doen wat ze willen, en goed ook, en die toch met een mix van tegen de 40 kanalen geen compressor gebruiken: "tis niet echt nodig".

                  Als je alle spullen hebt gekocht die hieronder staan aangeraden (showband raad je een grotere mixer aan, maar ik denk dat voor nu dat ding wat je hebt al wel goed genoeg is), en je hebt geld over, dan kan je idd wel eens voor een galmpje gaan kijken.
                  De groeten => Micha

                  Comment

                  • Wakkie
                    • Jun 2005
                    • 5

                    #10
                    Ja alvast bedankt voor alle raad!

                    Maar ik zat te denken voor de drums.
                    Als we nu met z'on elektronische kit spele zijn alle volume problemen toch opgelost?
                    Monitor voor drummer en voor zang.

                    Alex

                    Comment

                    • Strat
                      • Feb 2005
                      • 125

                      #11
                      citaat:Geplaatst door Wakkie
                      Maar ik zat te denken voor de drums.
                      Als we nu met z'on elektronische kit spele zijn alle volume problemen toch opgelost?
                      Heerlijk, alleen nog even die drummer overhalen . . .

                      Comment

                      Working...