geluidsniveau regelgeving

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • prutser
    • Sep 2003
    • 15

geluidsniveau regelgeving

Ik was iets aan het zoeken over een wettelijke norm van volumes tijdens optredens. Ik wist dat ik ergens iets gelezen had op dit forum en jawel, het volgende:

----------------------------------------------------------------------

waarschijnlijk voor mensen die al vaker op het forum hebben gezeten wel bekend!

Ik ben in een vorig leven ambtenaar geweest, en had zodanig met evenementen te maken, en kwam dit document tegen:

De informatie van infomil.nl is aangepast aan de Omgevingswet en staat nu op iplo.nl en andere websites. De wegwijzer toont waar de informatie precies staat.

Dit document is het ENIGE document in Nederland wat rechtsgeldig is met betrekking tot evenementen, elke vergunning moet hierop gebaseerd zijn!
    Laat onwetende ambtenaren niet het feest verknallen, maar sla ze met dit document om de oren.
    Ondertussen werken een aantal grotere nederlandse plaatsen al volgens deze norm, maar in 80% van de gevallen wordt gemeten volgens het besluit Horeca-, sport- en recreatieinrichtingen, MAG DUS NIET volgens een gerechtelijke uitspraak!

Sla dit PDF'je op in je laptop of draai het uit en leg het in je toolcase, je voorkomt hiermee dat je feest onterecht wordt stilgelegd of wordt gereguleerd tot een te laag geluidsniveau.
    Typisch een gevalletje dat de wet ook wel eens in je voordeel werkt!

---------------------------------------------------------------------- Echter, ik krijg deze pdf file niet geopend en zou toch graag weten wat hier in stond. de reden is dat ik afgelopen weekend op een festival moest werken en na het inregelen van de PA er al iemand van de gemeente naast me stond met de mededeling dat het geluidniveau 85 db mocht zijn, gemeten 25 meter voor FOH. Op dit festival zouden 2 dagen behoorlijke metal bands spelen en op het terrein kon je toch makkelijk 8000 tot 10000 man kwijt. Het waren wat moeizame dagen voor mij.
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

25m VOOR F.O.H.!!!?? als in; naar het podium met backline en P.A.toe?...

Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• prutser
      • Sep 2003
      • 15

Jawel Sparky, heb zelfs tijdens 1 van de shows toen men weer eens kwam controleren het totale volume uitgezet. Je raad het al zeker, er was nog een overschrijding van de norm alleen al door de backline

Comment

• Percy
        • Jan 2005
        • 80

Ik zou de oorspronkelijke poster van de link ff een berichtje/mailtje sturen, daar hij vast wel een copy heeft. Hij raad het de rest immers ook aan.

Comment

• R. den Ridder
          • Sep 2000
          • 1500

Ja, dat ben ik!

en het grappige is; ik ben weer terug ambtenaar!
          de file is wat verplaatst, maar het vreemde, nu 2 jaar later is er nog steeds geen andere nota...

De informatie van infomil.nl is aangepast aan de Omgevingswet en staat nu op iplo.nl en andere websites. De wegwijzer toont waar de informatie precies staat.

Wel moet opgemerkt worden dat op terrassen behorende bij een cafe dit niet opgaat aangezien het terras bij de inrichting hoort en de normen van de inrichting ook op het terras van toepassing zijn. qua regelgeving bij evenementen geldt dus eigenlijk: veel overleg werkt het best!

Comment

• prutser
            • Sep 2003
            • 15

Bedankt, ik ga dit eens op het gemakje lezen. Voor de geinteresseerden, het festival was op een bedrijventerrein net buiten de stad. in het weekend wordt daar niet gewerkt en de (bijna niet aanwezige) wind stond van de stad af. Maximale geluidniveau wat ik had was 100db gemeten op 25 meter van het podium vandaan (ik heb zelf altijd een meter bij)

Comment

• R. den Ridder
              • Sep 2000
              • 1500

Hoi; ook even voor de duidelijkheid; één burger heeft in theorie net zoveel recht op bescherming als een hele groep. Als er niets geregeld is dan zou bijvoorbeeld een bewoner naast het industrieterrein al deze norm kunnen opleveren.

Wat meestal wel gedaan wordt is een profiel maken van de omgeving; in de nederlandse wetgeving is niet het bronniveau van toepassing, maar het immissieniveau; dat wat door een belanghebbende gehoord wordt. een geluidsnorm moet dan ook betrekking hebben op het immissiepunt, zoals een woning. Vaak wordt dit eerste berekend en heeft dat tot gevolg dat idd een geluidsniveau op de FOH als uitgangspunt wordt genomen aangezien dit makkelijk te handhaven is. Bij echt grote festivals wordt vaak met een meetnetwerk gewerkt.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

heb ff de link aangepast.

Comment

• R. den Ridder
                  • Sep 2000
                  • 1500

daar hebben ze iets heel moois voor uitgevonden: "verzoek tot handhaving", dan vraag je schriftelijk aan het college van B&W of ze over willen gaan tot handhaving...da's, kan ik je als ambtenaar verzekeren, onmogelijk te negeren aangezien er een besluit over genomen moet worden! Als je last hebt van een café, en de gemeente gedoogt het, dan kun je zo'n verzoek bijv. doen; gebeurt tegenwoordig steeds vaker.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

regelgeviong qua geluid, aub. Uzi's etc worden verder compleet gedeleted.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

leukje : de vergunning voor een kleinschalig popconcert in de open lucht is afgwezen ivm te verwachten overlast. (politiek steekspelletje tussen organisatie en politiek)
                      We willen nu spontaan een dutch-party houden, waar iederen zijn eigen drank meeneemt, en een paar akoestische gitaren en een mini-setje staan. We komen nooit over die gevelbelasting van 75dBA uit, maar de vraag is of dat spontaan mag of niet.

Comment

• Ibvee
                        • Nov 2002
                        • 714

Vergeet geen fotos te maken! []
                        De groeten => Micha

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

citaat:Geplaatst door **************

maar de vraag is of dat spontaan mag of niet.

Comment

• maarten geurts
                            • Dec 2004
                            • 53

Ik mag op een festival draaien hier bij ons in de stad. Nu is het zo dat er 70 DB mag zijn op 50 meter van het laatste cafe van de straat. Is dit niet een beetje weinig? En weet iemand toevallig hoeveel db ik dan ongeveer mag hebben bij het podium? De opstelling zal zijn dat er in het midden een podium komt en dat er op alle hoeken van het terrein speakers komen te staan die naar binnen zijn gericht.

Comment

• maarten geurts
                              • Dec 2004
                              • 53

Volgens de tabel in het document komt het neer bij 50 meter een db van 70 bij een dansorkest. Het bronvermogen is dan volgens het document ongeveer 110 db. Komt dit overeen met de werkelijkheid of krijg je dit niet voor elkaar.

Comment

Working...