15" of 18"?? :-S

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • davehouben
    • Dec 2003
    • 92

    #1

    15" of 18"?? :-S

    Hallow allemaal!!
    Bij het bedrijf waar ik werk gebruiken we al jaren JBL bassen. In deze bassen zit 2 x een 15" driver. De bassen knallen lekker en natuurlijk superstrak.
    Nou hebben we echter sinds kort ook kleinere kastjes gekregen waar een 18" JBL driver in zit. Natuurlijk erg handig zo'n klein kastje! Daarnaast klinken ze ook nog erg vet! Heel anders natuurlijk als die 15" bassen maar wel echt super. Enige nadeel vindt ik wel vaker dat je die strakke bas niet meer hebt van een 15" driver. Bij bandjes valt het wel mee maar vooral bij DJ's hoor je dit goed. Terwijl die 18" subjes er ook wel lekker bij knallen.
    Nu komt ook mijn vraag: We gebruiken nu heel vaak de 18" subjes omdat ze erg handig zijn en ook goed klinken. Echter, wat vinden jullie.. kun je het beste wanneer het ff uitkomt de 15" bassen samen gebruiken met wat 18" subjes of kun je het beste alleen maar nog 18" gaan gebruiken? Ik weet dat veel grote bekende merken bijna alleen maar met 18" subs werken, echter deze zullen ook wel een andere samenstelling hebben van de tops. Hebben jullie er dan geen last van dat je vaker geen strakke bas meer hebt???

    P.S: Aangezien de toppen natuulijk ook wel invloed hebben op de range van je systeem: Hier zitten 2 drivers van 10" in en voor ut hoog een 2" driver.
  • snoei
    • Apr 2003
    • 168

    #2
    zijn ook systemen die dubbel 18'' onder dubbel 10'' dubbel 2'' leggen (EV MT2), zou opzich dus wel moeten kunnen.

    Comment

    • zjeten
      • Mar 2003
      • 331

      #3
      Is dit zo dat in sommige technare baskasten een 15 samen met een 18 inch zitten hebben?
      Ik vind dit wel leuke opstelling dan heb je uw mooi laag gevoel + toch nog je "kick" bas
      mvg
      jeffrey

      Comment

      • Tofke78
        • Jan 2005
        • 504

        #4
        Ik heb dit zelfde probleem gehad en heb m'n 18" (800 W RMS) weggedaan voor 15". Als je 15" en 18" voor bas wilt samengebruiken, raad ik je aan actief 3 weg te spelen. Een 15" reageert nu eenmaal anders dan een 18". Ikzelf speel nu met 1 of 2 12" toppen per kant met daaronder 1 of 2 15" subs per kant. Ik kan je verzekeren, deze subs gaan zeeeeeker zo diep als een 18" maar veel gecontroleerder. Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf welke versterke en welke processor je er voor staan hebt.

        Succes nog!

        Kristof

        Comment

        • davehouben
          • Dec 2003
          • 92

          #5
          citaat:Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf welke versterke en welke processor je er voor staan hebt.
          Nou er zit een Crown Macro-Tech 5002 of een Crown Macro-Tech 2400 op het laag. Afhankelijk van welke racken we gebruiken. Als processor zit er een dbx DriveRack op.

          Comment

          • Tofke78
            • Jan 2005
            • 504

            #6
            citaat:Geplaatst door davehouben

            citaat:Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf welke versterke en welke processor je er voor staan hebt.
            Nou er zit een Crown Macro-Tech 5002 of een Crown Macro-Tech 2400 op het laag. Afhankelijk van welke racken we gebruiken. Als processor zit er een dbx DriveRack op.
            Die Macro-Tech 2400 lijkt me wel ok. Heb er vroeger ook nog mee gespeeld. Met DBX heb ik geen ervaring.

            De meest ideale oplossing voor jouw vraag is actief 3 weg spelen: top 12" LR + bas 15" LR + monocluster sub 18"

            Comment

            • SjonnieSound
              • Jun 2005
              • 4

              #7
              Tja, waar we het nog niet over hebben gehad is de ruimte waar je ze toe wilt passen.. In een kleinere ruimte (kroegje) zou ik eerder naar een 15" grijpen. In grotere ruimten zul je misschien meer druk willen maken en een 18" willen toepassen. Een 18" zal ook wat dieper gaan als een 15" woofer.

              Qua geluidsdruk (heeft natuurlijk een beetje te maken met conus oppervlak) zal een dubbel 15" een beetje het zelfde doen als een enkel 18". Door de mindere massa bij een 15" chassis zal hij ook sneller zijn en dus strakker klinken als een 18". (dubbel 15" tov enkel 18" is een beetje appels en peren eigenlijk)...

              Wat ook belangrijk is is de diameter van de spoel (3" of 4").
              Bij een grotere spoel zul je ook iets meer kracht merken, de magneet is dan namelijk ook groter.

              Een goede versterker en een prettige processor zijn natuurlijk ook belangrijk maar primair gaat het natuurlijk om het omzetten van een elektrisch signaal naar een aqoustisch signaal...

              Succes!






              Er wordt meer geschreeuwd als geluisterd...

              Comment

              Working...