Geluidsset voor basisschool

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matt
    • Jun 2003
    • 32

Geluidsset voor basisschool

Beste mensen,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest, maar ben weer terug met wat vragen.

Wij willen voor onze basisschool een nieuwe geluidsset aanschaffen, die uiteraard een goed prijs/kwaliteits verhouding moet hebben.

Het budget ligt zo rond de €2000,- maar mag iets uitlopen (niet teveel natuurlijk).

Maar voor dit bedrag moet wel een complete geluidsset worden aangeschaft, na een lijstje te hebben gemaakt komen we op het volgende uit;

1x mixer/mengpaneel
    1x versterker
    2x speakers
    2x speakerstatief
    2x speakon (speakerkabel 20m)
    4x microfoon
    4x microfoon statief
    4x microfoon houder
    4x xlr (mic kabel 20m)
    1x flightcase (voor mixer/versterker/cd-speler)

Het zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor de musicals, afscheidsfeestjes enz. (de bekende basisschool gebeurtenissen).
    Uiteraard zal het door zoveel mogelijk mensen bediend moeten worden, en dus enigzins makkelijk en hufterproof zijn.

Ik heb al een lijstje samengesteld maar er kunnen vast verbeteringen in worden aangebracht. Ik heb alles uit het J&H assortiment gekozen, zodat het in 1x aangeschaft kan worden.

Behringer EURORACK UB1204FX-PRO
    Behringer EUROPOWER EP 1500
    Behringer Euro-Live B1520
    American Audio luidsprekerstatief - SPS-1B
    DAP Speakon to Speakon 2x2.5mm 20m
    Sennheiser e815-S Zang/spraak microfoon
    DAP inklapbaar statief 160cm verstelbare arm
    DAP XLR digitaal AES-EBU norm zwart 20m
    DAP Flightcase 19 inch rack 8HE hoog met Toploading

Dit komt uit op ong. €1600,-

Liever zou ik actieve speakers nemen, maar daarvan is het aanbod op J&H vrij gering (Behringer ULTRAWAVE Model B300 zou geschikt kunnen zijn).

Ik zou graag jullie meningen/ervaringen/aanpassingen willen horen, om zo tot een geschikte set te komen.
    (het hoeft niet perse allemaal hier besteld te worden).
    \"Ebbing with the Flow\"
  • Break the silence
    • Feb 2005
    • 50

Lijkt me op het eerste zicht wel OK, alleen zou ik andere kabels nemen dan die DAP. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar uit heel wat reacties blijkt dat de connectoren zo naar de haaien zijn. En ik denk dat een setje voor een basisschool best wat hufterproof kan zijn.

Verder zie ik geen CD-speler staan... Ben je deze vergeten of heb je die al?

Wat speakers betreft denk ik dat beide (B1520 of actief B300) keuzes behoorlijk zijn. Zelf ben ik eerder geneigd om te gaan voor de B300. Je moet dan wel met 2 zijn om ze op een statiefje te zetten (31 kg), maar je hoeft geen versterker mee te zeulen, wat weer goed is voor je flightcase (want ook DAP cases zijn niet zo hufterproof als er wat gewicht in zit).

En om door te gaan over het hufter-proof zijn: misschien toch voor K&M statiefjes gaan, zowel voor de speakers als voor de micro's?

Misschien is een goedkope limiter ook wel een optie? Stel dat een bende kinderen plots door je micro's gaan gillen ...

Comment

• purplehaze
      • Jul 2004
      • 692

Hoi Matt,
      Als ik jou was zou ik eens kijken naar wat spulletjes van Alto, een stuk beter dan behringer en maar marginaal duurder.
      Bv: de Alto L-8 mixer met dig. effects en de PS4HA Actieve speakers (= de budgetversie van de LEM D-400, zeer goede speaker voor z'n geld), dit aanvullen met K&M statieven voor de stabiliteit/ veiligheid.
      En zeker geen DAP-kabels kopen, want de pluggen vallen er inderdaad no-time af!
      De sennheiser micro is een goede keuze.

groet, Michel

Comment

• Matt
        • Jun 2003
        • 32

Beiden bedankt voor de reacties.

@ Break the silence

cd-speler komt er idd nog bij, die ben ik idd vergeten neer te zetten, maar dat wordt waarschijnlijk gewoon een hifi dingetje, aangezien er niet zoveel van gevraagt hoeft te worden.

@ purplehaze

Ik heb eerlijk gezegt nog nooit van het merk Alto gehoord?
        Is dat ergens online te bekijken?

En over de DAP kabels;
        Uit eigen ervaring weet ik dat deze kabels wel het nodige kunnen hebben, mits er enigzins netjes mee wordt omgegaan. Ik ben idd wel eens een losse plug tegengekomen, maar dat was een kwestie van opnieuw aandraaien. Of heb ik nu gewoon geluk gehad

en ik heb nog eens naar een andere mixer zitten kijken, en toen viel mn oog op de Yamaha - MG 12/4 (fx)
        http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=7739,
        wat mij een betere keuze lijkt dan de behringer
        \"Ebbing with the Flow\"

Comment

• MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

De Yamaha MG mixertjes zijn inderdaad een stuk beter dan de Behringers (betere klank en minder ruis). Dus die zou ik je zeker aanraden boven de Behringer, kosten normaal gezien ook niet zo gek veel meer.

Comment

• Pino
            • Jul 2002
            • 390

Volgens mij kan je een installatie samenstellen voor +/- 1400€, cd speler niet inbegrepen.
            -Mixer en versterker: http://www.behringer.com/PMH2000/index.cfm?lang=ENG ; draaiknopjes zijn een gewenning, maar werkt prima.
            -voor jou doeleinden zijn volgens mij de behringer microfoons ook voldoende:http://www.behringer.com/XM8500/index.cfm?lang=ENG ; als sennheiser nog binnen jou budget ligt is dat natuurlijk altijd een beter alternatief.
            - ook de luidsprekers: http://www.behringer.com/B1520/index.cfm?lang=ENG
            - de microfoonkabels van dap zijn wél ok, deze gebruik ik al ruim 3 jaar zonder één enkel probleem.
            - speakerkabels zou ik wel kiezen voor de originele neutrick speakons, namaak merken gaan inderdaad zeer snel stuk.
            - speakerstands: Stagg of Dap of K&M ; kijk wel naar het gewicht ze aankunnen.
            - microfoonstands: K&M
            - als koffertje voor de cd speler kan je gewoon een goedkoop materiaalkoffertje uit een bouwmarkt gebruiken, op voorwaarde dat je een gewone cd speler (sony of zo) gebruikt.

Het belangrijkste is dat je de installatie met een goede dosis gezond verstand gebruikt, dan zul je met heel weinig toch heel veel kunnen doen.

Succes,
            Pino

PS: Yamaha is ook een fijn mixertje, vergeet er dan geen galmpje bij te kopen. En wat de ruis van de behringer mixers betreft: dat valt echt wel mee hoor, zolang je er geen professionele opnames mee gaat maken...
            Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Matt
              • Jun 2003
              • 32

Ik ga dan idd maar voor de yamaha

@Pino

er bestaat ook nog de fx versie (op feedback staat die iig), met ingebouwde effecten en ong €50,- duurder

Ik vind je voorstel over de powered mixer toch wat omslachtig werken. Het liefst zou ik alles in een flightcase hebben, aangezien het wat veiliger is en alles bij elkaar zit.

En over de actieve speakers;
              ik vroeg me af of de Behringer ULTRAWAVE Model B300 een goede keuze zou zijn, rekening houdend met het vermogen
              \"Ebbing with the Flow\"

Comment

• Break the silence
                • Feb 2005
                • 50

Ik heb er zo 4 van staan, en ik ben er best wel tevreden over.

Natuurlijk kan je er betere vinden, maar daar zal je dan ook voor betalen. Prijs/kwaliteit verhouding is bij de meeste Behringer producten wel goed...

Misschien kan je ze beiden (B300 en B1520) eens gaan beluisteren (liefst vlak na elkaar) ?

Comment

• purplehaze
                  • Jul 2004
                  • 692

Hoi Matt,
                  de Yamaha mixertjes zijn idd prima.
                  De Alto L-8 ook (daar zit al een prima effect in trouwens).
                  Wat betreft de DAP-kabels ik heb er een paar gehad waar het taps toelopende aandraaistukje van de xlr (bij neutrik van flexibel kunstof, bij DAP van hard plastic) scheurde/ of brak, dan valt je plug er dus letterlijk af, beetje slordig.
                  De Alto PS4HA zou je echt eens moeten horen, 2x eindtrap( 350 watt en 60 watt) digitale processor zoals de LEM D400.
                  De site van Alto: www.altoproaudio.com

groet, Michel

Comment

• Pino
                    • Jul 2002
                    • 390

ach, er is vanalles dat voldoet hoor.
                    Ik haalde die mixer maar tevoorschijn omdat ie al in een doos zit.

Ik heb ook ooit de B300 getest, en vond hem ook echt wel waar voor z'n geld. Ik vond toen wel dat hij rommelig werd in het laag bij hogere volumes, maar verder prima toestel. Nu om te vergelijken met andere actieve speakers moet je wel weten dat de B300 niet doorkoppelbaar is naar een passieve speaker; staar je dus niet blind op het vermogen dat opgegeven wordt.

Pino

Comment

• Matt
                      • Jun 2003
                      • 32

citaat:Geplaatst door Pino

Nu om te vergelijken met andere actieve speakers moet je wel weten dat de B300 niet doorkoppelbaar is naar een passieve speaker; staar je dus niet blind op het vermogen dat opgegeven wordt.

Pino
                      Is die niet door te koppelen via die xlr output dan?

Niet dat het noodzakelijk moet zijn, maar het lijkt er wel op.
                      \"Ebbing with the Flow\"

Comment

• Pino
                        • Jul 2002
                        • 390

De B300 heeft geen speakon uitgang, en kan bijgevolg geen passieve luidspreker (= luidspreker zonder versterker) aansturen.
                        Luidsprekers met ingebouwde of aparte versterker kunnen natuurlijk wel worden aangekoppeld via die XLR.
                        Blijkbaar heeft ook die alto géén speakon uitgang, en kan dus geen passieve speaker aansturen. Het rendement van de alto ligt , gezien het vermogen dat hij zou leveren, toch redelijk laag.
                        Je moet ook eens naar aa craaft of solton kijken.
                        Deze merken leveren ook betaalbare actieve setjes die zeer goed klinken en wél een speakon uitgang hebben, waardoor je dus een extra passieve speaker kan aansturen (8 ohm) wat bij eventuele uitbreiding heel interessant kan zijn.
                        Deze bijvoorbeeld kost tussen de 500 en 600 €: http://www.solton.de/html/mf12a.html , het maximale rendement bedraagt ook zowiets rond de 121 dB, met dàt voordeel dat je nog een 2de speaker passief kan aansturen. De passieve versie is een stuk goedkoper. Voor wat meer laag kan je best de 15" versie nemen, die is dan ook nog wat zwaarder. Je moet zelf maar bekijken wat interessant voor je is.
                        Voordeel van een plastieken kastje is dan weer dat je hem makkelijker buiten kan gebruiken (schoolfeest of zo), als je maar zorgt dat water en elektriciteit niet met elkaar in aanraking kunnen komen.

Pino

Comment

• Matt
                          • Jun 2003
                          • 32

mmm ik zit enorm te twijfelen. Ik heb nog eens wat topics gelezen over de behringer b300, die ik eerder niet kon vinden (waarschijnlijk verkeerd ingetypt ofzo), waar uit komt dat ze toch wat laag missen en miss toch iets te weinig vermogen hebben.

Na ook die soltons te hebben bekeken, kwam ik via feedback op de HK Audio - Sound House 1, ik kon daar echter niets over vinden hier op het forum.
                          zie ook http://www.feedback.nl/nieuw/product...deling&id=4042

Iemand die ervaring met die setje heeft, want ik lees dat de duurdere sets van HK over het algemeen vrij goed presteren?
                          \"Ebbing with the Flow\"

Comment

• Dr. Edie
                            • May 2003
                            • 671

Echt laag komt uit die B300's "natuurlijk" niet.. Het blijven overigens topkastjes als doel.. Je zou een simpel baskistje eronder zetten kunnen?..

Zelf, op mijn oude basisschool, stond altijd een setje met 1 x 15" en een (wellicht) 1" hoorn.. Vrij compact, ging (voor mijn oortjes toendertijd) loeihard (pas met carnaval gehoord, en nog steeds gingen ze flink hard ) (das alweer een jaartje of 8 geleden.. basisschool) hoe dan ook, eens verder kijken dan die B300's en die B1520 van Behringer (die ik niet mooi klinken vind,... maargoed).
                            Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• purplehaze
                              • Jul 2004
                              • 692

Matt, als ik jou was zou ik kiezen voor een paar goede actieve kunstof speakerkasten.
                              Wat ik al zei de Alto PS4HA doet het erg goed voor zijn prijs, de LEM D400 is ook een perfect multipurpose apparaat.
                              De RCF Art-serie hoewel weer een stukje duurder, of de Mackie SRM450.

Op de site van Meet Music Magazine (www.meetmusic.com) kun je een test lezen van de LEM.
                              Ik heb er ook een paar, is echt een aanrader is mijn subjectieve mening.

suc6, Michel

Comment

Working...