RTW meter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ST
    • May 2005
    • 32

RTW meter

Raare vraag:

Waarom zie ik, als ik bijvoorbeeld een cd afspeel en kijk op mijn RTW meter, dat het signaal (links en rechts) nooit geheel gelijk is ?
    Ik zie soms 2,3 dB verschil (niet hoorbaar). Heeft dit iets met stereo processing te maken ?
    Moet dat nou ?
  • MSSS
    • Jul 2003
    • 365

zou bij mijn weten niet moeten, domme vraag misschien maar staat je pan wel in het midden?
    oleole ik heb EV :)

Comment

• ST
      • May 2005
      • 32

Bij een test cd met een 1 kHz calibratie toon staat ie wel gelijk. Het komt ook niet bij alle cd's voor. Ik kan me herinneren dat dit fenomeen zich vroeger (long time ago..) al voor deed bij de cassettedecks.
      Moet dat nou ?

Comment

• Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

citaat:Heeft dit iets met stereo processing te maken ?
        Ja.....
        Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• beyma
          • Oct 2002
          • 1614

citaat:Ik kan me herinneren dat dit fenomeen zich vroeger (long time ago..) al voor deed bij de cassettedecks.

Sterker nog, ik heb hier platen liggen waarbij de gitaar bijvoorbeeld compleet op links staat, dus draai je de balans naar rechts, hele gitaar weg ! (zo wilde ze vroeger laten horen dat het 'stereo' was)

Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• rolanddeg
            • Nov 2004
            • 337

Ja klopt, bij jaren 70 opnames wordt je helemaal gek als je die met koptelefoon luistert, de drums hoor je alleen links en de gitaren rechts! Zo dus eigenlijk ook wel logisch dat 1 kanaal af en toe iets harder is...

Comment

• Guus
              • Oct 2003
              • 104

citaat:Geplaatst door ST

Raare vraag:

Waarom zie ik, als ik bijvoorbeeld een cd afspeel en kijk op mijn RTW meter, dat het signaal (links en rechts) nooit geheel gelijk is ?
              Ik zie soms 2,3 dB verschil (niet hoorbaar). Heeft dit iets met stereo processing te maken ?
              beste ST,

er zal bij een stereo opname altijd verschil zitten tussen links en rechts. Met name om het geluid wat breder/ruimtelijker te maken wordt de laatste 20 jaar? er (bij bepaalde frequentie gebieden) met fasen geschoven hetgeen dan in de amplitude is te merken.
              Voor die periode (dus in de 60-er en 70-er jaren)zocht men er ook al naar maar bij gebrek aan apparatuur lostte men het probleem toen op door een zanger het nummer 2x te laten inzingen. Omdat dit natuurlijk nooit precies gelijk ging ontstonden hierdoor eveneens wat fase verschuivingen wat een breder geluid geeft. Trucje uit die jaren was ook om b.v. de galm van het ene kanaal ook wat in fase te verschuiven.

Wat nog wel op te merken is dat de invoering van de flinke compressiemethoden bij de mastermix tegenwoordig de verschillen klein zijn.
              Jsa , verder zal duidelijk zijn dat een mono signaal ofwel een testtoon geen verschil moet geven.
              de Guus

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

De opvattingen over stereo bij de popmuziek in de 60-er jaren werd ook weleens "knuppel stereo" genoemd. Ofwel knal links of knal rechts
                Paul
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

Ook is de snelle reatietijd van een RTW meter er oorzaak van dat je het veel sneller opmerkt als bij een VU uitlezing, (analoog of digitaal) daar wordt het meer uitgesmeert.

Comment

• GuntherM
                    • Jan 2006
                    • 163

Ha heren,

even deze topic een schopje geven, ik heb mij gisteren een tweedehands, in perfecte staat verkerende, RTW 1204a aangeschaft. Helaas had de verkoper de handleiding niet meer.

Maar hoe kalibreer je eigenlijk zo'n meter? Is dat met een 1Khz toon of met roze, witte ruis? Ik ben in het bezit van signaal generators die in mijn broadcast processor zit.

Thanks
                    Gunther

Comment

• DJ Antoon
                      • May 2005
                      • 1681

Originally posted by GuntherM
                      Maar hoe kalibreer je eigenlijk zo'n meter? Is dat met een 1Khz toon of met roze, witte ruis?
                      Je vergeet te vragen op welk nivo tov je nominaal level.

Comment

• GuntherM
                        • Jan 2006
                        • 163

Originally posted by DJ Antoon
                        Je vergeet te vragen op welk nivo tov je nominaal level.
                        inderdaad, in RMS of peak, kan beiden instellen. De meter komt tussen de master en de soundprocessing. Dus op de +4dBu uitgang

Mvg

Comment

• stamgast
                          • Feb 2010
                          • 253

Heeft ie alleen dBfs (digitale) schaal? Heb even gekeken op RTW – The Peak of Performance:Table-Top High-End .
                          Ik calibreer altijd met een 1khz toon, dat is nl. constant, ruis is prettiger voor de oren (en de buren) maar geeft geen constant level.
                          In Nederland is broadcast metering DIN PPM (IEC 60268-10 / I). Dat houdt in dat een testtoon op die metering zal uitkomen op -9 dB, wat -18dBfs zal betekenen (ook wel 0,548 V).

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Originally posted by stamgast
                            Ik calibreer altijd met een 1khz toon, dat is nl. constant, ruis is prettiger voor de oren (en de buren) maar geeft geen constant level.
                            Dan zet je toch de speakers uit of zacht?

Comment

• stamgast
                              • Feb 2010
                              • 253

Ik ben niet de enige die speakers heeft, hangt nog wat meer aan dan alleen mijn monitoring.

Comment

Working...