feedback

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sobath
    • Apr 2005
    • 9

feedback

vanavond naar het gevoel van...met de Jan Rietman Band en de Jody singers geweest, wat mij opviel dat men gewoon met de microfoons boven de monitoren hangt zonder dat het gaat rondzingen.
    Wat gebruikt men daarvoor om dit te voorkomen.
    Ben nog een leek op dit gebied heb al wel gezocht, maar nog geen beverdigend antwoord gevonden
  • wouter_jp
    • Aug 2003
    • 105

ik neem aan dat ze hiervoor gebruik maken van een 31 bands eq , ge-insert op de betreffende monitor groep..
    spelen !!

Comment

• Robert
      • Aug 2000
      • 630

En misschien hoeven de monitors niet zo belachelijk hard. Het is geen Motorhead wat je opnoemt aan artiesten

Comment

• Boi
        • Apr 2004
        • 541

citaat:Geplaatst door wouter_jp

ik neem aan dat ze hiervoor gebruik maken van een 31 bands eq , ge-insert op de betreffende monitor groep..
        Ligt er gewoon aan of je het niet te hard uitstuurt, en de juiste band drukken op de EQ indien nodig. Waarschijnlijk werken ze ook nog met een aparte monitor tafel, hierdoor heb je de toonregeling per mic en waarschijnlijk per monitor cq monitorgroep apart.
        Er hoeft niks rond te zingen zolang alles maar met beleid gedaan wordt.
        groetjes
        Boi
        groetjes

___
        Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• Michel_G
          • Dec 2003
          • 376

En daarbij komt dat er kwaliteit microfoons gebruikt worden (neem ik aan). Dat scheelt ook een heeeeeele hoop qua feedback in verhouding tot JB/dap micro's.

Als ik met mijn K&K (rotzooi mic) voor mijn turbo toppen ga staan heb ik binnen no time feedback, ga ik er met mijn sennheiser E-835 voor staan, dan moet ik behoorlijk meer moeite doen wil ik feedback krijgen. (ook heb ik het gevoel dat (kwaliteit ?)/type/merk luidspreker ook nog invloed heeft op het wel of niet krijgen van feedback.)

Is weer terug !

Comment

• Boi
            • Apr 2004
            • 541

citaat:Geplaatst door Michel_G

En daarbij komt dat er kwaliteit microfoons gebruikt worden (neem ik aan). Dat scheelt ook een heeeeeele hoop qua feedback in verhouding tot JB/dap micro's.

Als ik met mijn K&K (rotzooi mic) voor mijn turbo toppen ga staan heb ik binnen no time feedback, ga ik er met mijn sennheiser E-835 voor staan, dan moet ik behoorlijk meer moeite doen wil ik feedback krijgen. (ook heb ik het gevoel dat (kwaliteit ?)/type/merk luidspreker ook nog invloed heeft op het wel of niet krijgen van feedback.)
            Feedback is het terug koppelen van signaal over de speakers, hoe gevoeliger een mic des te sneller krijg je een feedback over de speakers, heeft dus echt niks te maken met welk merk mic. Wel met wat voor type mic en de gevoeligheid, nu is het wel zo dat sommige goedkope merken daar wat eerder last van kunnen hebben, maar dat hoeft dus niet.

groetjes
            Boi
            groetjes

___

Comment

• beyma
              • Oct 2002
              • 1614

Wat dacht je er van dat ze gewoon playbacken en die hele mic niet eens AAN staat trust me, ik werk bij "de TV"
              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Boi
                • Apr 2004
                • 541

citaat:Geplaatst door beyma

Wat dacht je er van dat ze gewoon playbacken en die hele mic niet eens AAN staat trust me, ik werk bij "de TV"
                Dat gebeurt ook erg vaak maar, niet bij Rietman tenminste een jaar of 12 terug niet. Ik weet niet of het nu nog zo is maar toen ik een productie meewerkte was het nog echt ouderwets 'life'.
                Was trouwens een NOB opname.

groetjes
                Boi
                groetjes

___

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

feedback , of rondzingen, of resonantie ontstaat bij een versterking groter dan 1, en een fasedraaiing van 360 graden , of een exact veelvoud ervan.

hoe beter ( dus lineairder) je systeem, hoe minder feedback, en uiteraard de fasedraaiing van die 360 graden ( of n2pi) afhouden. Wat blijkt nu : toepassing van eq's levert extra fasedraaiing op.
                  Dus hoe beter je systeem, hoe minder eq, hoe minder feedback.

Is het ooit al iemand opgevallen dat de piepjes altijd ontstaan bij de crossoverfrequenties?

Comment

• Boi
                    • Apr 2004
                    • 541

citaat:Geplaatst door **************

Is het ooit al iemand opgevallen dat de piepjes altijd ontstaan bij de crossoverfrequenties?
                    Hoeft niet specifiek, met een bepaalde band heb ik altijd bij de 2 gitarist/zangers een piep op de 800Hz, makkelijk te verhelpen met een aparte monitor mix, terwijl de monitors op 2.5Khz scheiden.

groetjes
                    Boi
                    groetjes

___

Comment

• VANEENBERGEN
                      • Sep 2003
                      • 187

Nee jody dian en han playbacken niet. deze mensen zijn gewoon goed.

Het is gewoon een kwestie van een goede technicus, goede mics en zeker goede monitoren.

joost (1 vd 2 lichtnichten van de tour)
                      Joost van Eenbergen
                      ELC lighting

Comment

• VANEENBERGEN
                        • Sep 2003
                        • 187

Oja en niet te vergeten, erg belangrijk

goede artiesen die weten wat ze op hun monitor willen hebben, niet van doe maar een mixje van alles wat.
                        Joost van Eenbergen
                        ELC lighting

Comment

• Boi
                          • Apr 2004
                          • 541

citaat:Geplaatst door VANEENBERGEN

Oja en niet te vergeten, erg belangrijk

goede artiesen die weten wat ze op hun monitor willen hebben, niet van doe maar een mixje van alles wat.
                          Die vind je ook op lager betaalde niveau's, maar een goede mix van artiest, technicus en apparatuur is toch wel de sleutel.
                          groetjes
                          Boi
                          groetjes

___

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

Ik werk ook wel met sollisten van een band die helemaal hun eigen zang niet op de monitor willen hebben maar alleen de muziek (soms zelfs voornamelijk de piano). Dat zijn hele fijne mensen om mee te werken. Kun je de mic gewoon in de monitor duwen rondzingen zal die dan nooit

citaat:En daarbij komt dat er kwaliteit microfoons gebruikt worden (neem ik aan). Dat scheelt ook een heeeeeele hoop qua feedback in verhouding tot JB/dap micro's.
                            Natuurlijk maakt kwaliteit uit (vooral voor de klank) maar heb een keer op een basisschool hun eigen DAP ER-16 serie (was toch eens nieuwschierig wat dit doet) gebruikt en die mic kon ik toch echt wel in de speakers steken zonder feedback te krijgen en had er geen EQ tussen zitten (hoe ze klonken gaat offtopic ).

Comment

• SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

Nog niet belicht in de antwoorden is het vermogensaspect.
                              Toen ik vroeger nog met lichte monitorversterkers en monitors werkte (zeg zo'n 100-150 watt), had ik ook meer last van rondzingen.
                              Hoe komt dat?
                              Zanger vraagt om meer volume op z'n monitor. Volumeknopje omhoog...
                              Wat gebeurt er dan bij een klein vermogen monitor/versterker configuratie?
                              Het versterkingsniveau neemt toe. Dus dichter naar een versterking van 1 -zoals al in een posting genoemd-, maar het volume neemt niet toe!!. Want:
                              * De versterker gaat al in de limiter
                              * De monitorbox krijgt echt last van z'n powercompressie.
                              Resultaat: "Vloerlevel" wordt opgetrokken en SPL neemt niet toe.
                              Gevolg: Eerder rondzingen.

Dus, neem een goede monitor en monitorversterker met voldoende vermogen, en je hebt al weer minder feedback problemen
                              Denkrichting: minimaal 300 watt in 8ohm

Gr. Paul
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...