Fantoom stoort op cd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ideedeluxe
    • Sep 2002
    • 84

Fantoom stoort op cd

Hallo,

Ik doe geluid voor een popkoor van 70 personen, daarvoor hebben we kortgeleden een nieuwe foh-mix set aangeschaft. Deze bestaat hoofdzakelijk uit de volgende onderdelen:

Behringer MX3242A en Tascam cd160.

Het probleem is als volgt:

De uitgang van de cd speler heb ik op dit moment ruwweg op twee manieren aangesloten op de behringer: (natuurlijk niet tegelijk......[)])

1. 2 Tulp naar 2 XLR
    2. 2 tulp naar 1 stereojack.

Nu doen zich de volgende problemen voor: bij gebruik van de 2e methode vallen er onderdelen van het nummer, hoofdzakelijk de stemmen, weg. Daarnaast gaat alles dun en iel klinken. Ik heb het idee dat er hier iets niet helemaal lekker gaat met de wijze waarop die 2 tulp/1 stereojack kabels gesoldeerd zijn. (Bedenk met net, dat de line-ingangen wel eens mono-bussen kunnen zijn......zal de handleiding eens napluizen.... [:I])

Om dat probleem te verhelpen, heb ik de eerste methode in het leven geroepen, van tulp op xlr. Alleen, dan doet zich het volgende probleem voor: bij het instarten van de orkestband 'knalt' het een aantal keren, als de cd speler het eerste signaal door de multi richting podium stuurt, hoogstwaarschijnlijk is de fantoomvoeding, die nodig is om de overheads te voeden, hiervan de boosdoener. Dit knallen gebeurt ook tijdens overslaan van de cd speler. Nu kan ik dat wel ondervangen, door de cd speler wat later open te zetten, maar dan komt het koor in de problemen, omdat ze maten van het nummer missen.

Is er iemand die hiervoor een oplossing heeft?

Zou het bijvoorbeeld eenvoudigweg opgelost kunnen worden door een 2x mono jack op 2x tulp in gebruik te nemen, of moet ik andere maatregelen nemen? Met de mixer of cd speler is niets mis, het probleem van het knallen doet zich namelijk alleen maar voor wanneer fantoom voeding is ingeschakeld. Ik kan (helaas) de fantoom niet per kanaal in of uitschakelen. Het zou natuurlijk ook kunnen, dat de 30 meter multi (16 in/ 4 uit ) onderdeel is van het probleem, maar dat denk ik zelf niet. Immers, er zijn zoveel groepen/bands die van multi's gebruik maken.......

Oh ja...met anti-behringer geneuzel kan ik niet veel. We zijn een koor dat draait op de contributies van de leden, met max 8 optredens per jaar. Dan voldoet de behringer ruimschoots.

John
    When I think back on all the crap I learned in Highschool, it\'s a wonder I can think at all !!
  • zjeten
    • Mar 2003
    • 331

[V]je fantoonvoeding ligt aan!!
    Dan stuur je wel 48 volt naar je cd speler he!!
    Normaal moet je van een tulp naar een mono jack en van een 2 de tulp ook naar een monojack!!
    Das praktisch de meest gebruikte manier bij mijn weten.xlr op een pa- menger worden meestal gebruikt voor microsignaal en niet voor lijn signaal anders moet er een di box tussen die het lijn signaal naar mircosignaal brengt.
    dus van 2 tulp naar 2 mono jacks en dan kijken als er lijn ingangen zijn vb voor cd.
    mvg
    jeffrey

Comment

• Ideedeluxe
      • Sep 2002
      • 84

De mic amps in het mengpaneel zijn traploos instelbaar, dus het is in principe geen probleem welke connector gebruikt wordt. Det signaalvoltage is dus het probleem niet. De XLR's zijn ook min of meer een noodoplossing. Kan die fantoomvoeding die de uitgangstrap van de cd-speler op zijn 'kloten' krijgt ook schadelijk zijn voor deze uitgang ?

Btw, welke pennen van de XLR worden eigenlijk gebruikt voor de fantoomvoeding?

John
      When I think back on all the crap I learned in Highschool, it\'s a wonder I can think at all !!

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

die 2 x tulp naar 1 stereo jack staat uit fase, dwz dat de een van de harten van je tulpjes niet naar de ring of tip van je jack gaan, maar dat-ie aan de massa zit. Met een multimetertje zo door te meten.

die 2 x tupl naar xlr mag je nooit gebruiken met phantoom, tenzij je je speakers, en je cd-uitgang definitief kwijt wilt.

Comment

• zjeten
          • Mar 2003
          • 331

er staat 48 v op 2 en 3 en de afscherming is eigenlijk de nul.
          een dynamische microfoon kijkt eigenlijk tussen 2 en 3 en ziet geen verschil omdat er op beide pinnen 48 volt staat en zo gaat hij niet kapot.
          een condensator kijkt tussen 2 en 1 of 3 en 1 en daar staat er wel 48 volt moest je dit meten.
          ik zou zeggen blijft met lijn signaal van microkanalen af,zeker als je met een jack een lijn signaal kunt inplugen want 48 volt op je cd speler kan volgens mij echt wel niet gezond zijn voor de cd speler.
          mvg
          jeffrey

Comment

• Ideedeluxe
            • Sep 2002
            • 84

Het eerste wat ik doe, is dat XLR kabeltje verbannen naar het vierkante archief. Denken jullie, dat het probleem opgelsot is bij gebruik van dit: http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=3761 kabeltje? Of zit ik dan weer met een kabel die uit fase staat?

John

Comment

• zjeten
              • Mar 2003
              • 331

dat heb je nodig!!
              normaal zal niets uit fase staan.
              wat je kan doen als je 2 micro kanalen gebruikt (wel met een line in) je ene pan naar links draaien,de andere naar rechts.
              dan zal je een mooi stereoeffect hebben anders bij mijn weten speel je mono
              mvg
              jeffrey

Comment

• Ideedeluxe
                • Sep 2002
                • 84

Dat deed ik nu ook al, zij het dan met een iets andere verbinding.....

We zullen eens gaan experimenteren met de line-ingangen.

John

Comment

• MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

anders een (of twee) DItjes tussen de cd speler en mengtafel moet ook een boel oplossen denk ik zo. Kun je de phantompower van je cd speler weg houden

Comment

• Ideedeluxe
                    • Sep 2002
                    • 84

Ik probeer eerst een kabeltje van € 2,50. Als dat werkt, is een DI van € 30 een beetje duur.......

John

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

2x cinch naar een TRSjack toe... De ingang op de tafel is gebalanceerd, Links en Rechts zullen bij elkaar opgeteld worden ja, alleen wel volledig uit fase....De gevolgen hiervan heb je ondervonden zo te horen, weet je ook weer hoe dat klinkt.

Gewoon een standaard DAP-touwtje (2xcinch naar 2x jack toe) lost je probleem op.

OLIFANT-SNUIT-UIT.
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• timmel
                        • Sep 2004
                        • 111

citaat:Geplaatst door Ideedeluxe

Het eerste wat ik doe, is dat XLR kabeltje verbannen naar het vierkante archief. Denken jullie, dat het probleem opgelsot is bij gebruik van dit: http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=3761 kabeltje? Of zit ik dan weer met een kabel die uit fase staat?

John
                        Wij gebruiken ook zo'n kabel om een cd-speler op een behringertafel aan te sluiten. No problem.
                        niet genoten is altijd mis

Comment

• Jac
                          • Nov 2002
                          • 32

Misschien zit er een fasedraai-schakelaar op de mengtafel welke bij een van de twee kanalen ingedrukt is? Is het geluid goed als er maar 1 kanaal openstaat?
                          You have to realize that you must analyze before you equalize!

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

Heb je de rest van het onderwerp ook gelezen? Je zou moeten weten hoe een gebalanceerde jack-ingang bedraad is als je een eigen bedrijf hebt, lijkt me.
                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• John Smits
                              • Nov 2001
                              • 111

Heb even de handleiding gedownload. Voor zover ik snel gezien heb heeft de mixer geen stereokanalen. Voor stereo moet je dus twee ingagen gebruiken. Er wordt ook beschreven hoe je een assymmetrisch apparaat, zoals een niet prof cdspeler, moet aan sluiten. twee tulpsnoertjes naar twee mono jack pluggen. Deze sluit je aan op de line inputs van de gewenste kanalen. De line inputs hebben nooit fantoomspanning. Van de twee kanalen moet je eventueel de panpots links en rechtsomszetten, als je stereoweergave wil. Het volume wordt dus geregeld met twee schuiven tegelijk. Het ingangsniveau kun je aanpassen met de gainregelaar en mag max +22dB zijn. Daar zal dus geen probleem optreden. Ik zou niet weten wat er dan nog mis kan gaan. Het enige wat nog kan optreden is een aardlus bij inbouw van de cdspeler in een rek. Ik gebruik daar nog wel eens "groundseparators" voor van stageline (sorry hoor, maar werkt goed) Dat is een plastic dingetje met twee audiotrafo's erin, compleet voorzien van tulpstekers. Deze zijn eigenlijk bedoeld voor aardlusbestrijding in auto hifi sets

mvg John
                              Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

Working...