STORING laptop / adaptor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timleurink
    • Mar 2005
    • 121

STORING laptop / adaptor

Hallo,

sinds kort maak ik met mn drive in show gebruik van een laptop, dit alleen om muziek sneller te kunnen zoeken. Nu heb ik 1 probleem wanneer de laptop is aangesloten via zijn adaptor ( aparte groep ) geeft dit storing in het geluid zelfs op het moment wanneer ik gebruik maak van mijn cd spelers. Dit word echter verholpen wanneer ik de laptop op de accu laat draaien helaas gaat deze dan maar 1 uur mee.
    Weet iemand misschien een oplossing voor dit probleem...

Gr. Tim
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

bekend probleem bij laptops die verbonden worden met een audioinstallatie. wat bij mij al geholpen heeft was een mengpaneel dat gebalanceerde uitgangen had. stereo di tussen laptop en mengpaneel helpt ookwel. audiotransfo's heb ik slechte ervaringen mee, dit werkte bij mij niet...

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Spotter
      • Nov 2003
      • 77

wat we bij mij op school nog wel eens doen geloof ik is de aarde isoleren, dus plastic zakje of wat dan ook, en de 2 pinnen erdoorheen drukken het stekkerbakje in. Werkt wel.
      Flightcasedouwer en kabelslaaf

Comment

• Poelmans
        • Feb 2004
        • 806

ISOLEER NOOIT OF TE NIMMER DE AARDE VAN JE NET-AANSLUITING!

Kijk eens rond voor some sort of ground-loop isolator? Een DI box of gelijk aardig? Soms zie ik zelfs kabels met een magneetje rond. Zo van dat soort dat ook bij je laptop wordt geleverd voor aansluiting op het netwerk...

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Klopt, .
          Spotter, als je echt graag dood wilt is dit de beste manier.

Nooit de aarde eraf halen, dus.

Comment

• Joopknoop
            • Dec 2004
            • 78

Laten we even doordenken. Heeft iemand wel eens een laptop adapter met aarde gezien??? Ik niet. Dus dat plasticzakje verhaal gaat natuurlijk niet op bij een platte stekker.Heb je toevallig een medion van de aldi(ik heb die, en daarvan is de accu ook binnen een uurtje op). In de meeste laptops zit zoiezo een slechte geluidskaart. Het processorgeluid (het geratel) klinkt ook vaak door in het geluid. Wat ik zou doen is een externe usb-geluidskaart nemen. Een collega van me heeft dit. Hij heeft een 6.1 geluidskaart met tulip/cinch uitgangen. Hij maakt niet gebruik van die 6.1 functie maar splitst dit in 3 kanalen. Met BPM Studio is dit ideaal. Dit geluid is gewoon een stuk beter en je hebt geen probleem met ruis.

Succes ermee Groeten Joop

Comment

• Joopknoop
              • Dec 2004
              • 78

Nog even over de aarde kwestie. Simpel zeggen: "als je dood wil is dit de best manier" is wel erg makkelijk. Leg tenminste uit waarom je dan "dood" gaat (wat trouwens sterk overdreven is). Nu zal ik het even doen: Als je een apparaat hebt gaat er stroom door. Deze stroom kan kortsluiting veroorzaken (als er vocht inkomt) of geleiden naar de metalen behuizing van een apparaat (metaal komt in onze business best veel voor. Raak je het apparaat dan aan dan krijg jij die stroom over je heen. Om dit te voorkomen zit er op de meeste apparaten aarde. De aarde staat ook in contact met het apparaat en geleid die stroom in plaats van door jou heen (je raad het al) naar de aarde. De aarde heeft hier geen last van omdat hij zo groot is en dus makkelijk de stroom kan verspreiden. In de meeste stoppekasten zit een aardlekschakelaar en zodra de aardedraad word gebruikt schakelt deze schakelaar om en stopt de stroom. Hierdoor stop je de korstluiting en kan er niks af fikken.

Wil je dus niet zo'n optater of fik krijgen is het verstandig om de aarde er op te laten zitten. Wil je het dan toch doen is het op je eigen risico. Als er brand ontstaat ben je dus ook niet verzekerd want je hebt opzettelijk de aarde omzijlt.

Groeten Joop

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

a voeding van Mengtafel?Versterkers? er zal wel een soort van aardlus gecreeerd worden tussen de - van de voeding en de 0 van de schakelende voeding van de laptop...geen flauw benul, maar :
                b de aarde heet ook wel Protective Earth, ofwel Beschermingsleiding. voedingwordt meestal van krachtstroom afgehaald, aardleks zijn ook niet altijd je van het, op een fijne afstand van de groepenkast, natte stenen vloeren,kortom : dr kan nogal wat misgaan. En hier op t forum is een van de eerste lessen dat we veilig werken. TechnischForum geeft hiervoor voldoende aanwijzingen, die ga ik hier niet nog eens herhalen. Maar er zijn al teveel dodelijke slachtoffers gevallen door onkundig gebruik. Vandaar mijn ietwat korte reaktie.

Comment

• Roeltej
                  • May 2001
                  • 761

processor ratelt niet meneer Joopknoop ;p
                  Vitality Show

Comment

• FiëstaLj
                    • Oct 2000
                    • 2068

citaat:Geplaatst door Poelmans Zo van dat soort dat ook bij je laptop wordt geleverd voor aansluiting op het netwerk...
                    Nog nooit een netwerkkabel gezien die door een ferrietkern liep hoor... maar dat kan aan mij liggen
                    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

citaat: Laten we even doordenken. Heeft iemand wel eens een laptop adapter met aarde gezien??? Ik niet.
                      Dan ben je dringend aan een nieuwe bril toe:
                      Compaq (speciaal stekkertje met 3 pinnen), Acer (Eurostekker met aarding), Dell, Targa, ....
                      Trouwens ELKE schakelende voeding (en daar behoren 99% van alle adaptors toe) hebben aan de ingang een filter bestaande uit twee X2 condensatoren naar de AARDING.
                      citaat:Nog nooit een netwerkkabel gezien die door een ferrietkern liep hoor... maar dat kan aan mij liggen
                      Waarschijnlijk verwart de persoon in kwestie dit met de modemkabel (56K analoog) die dikwijls wordt bijgeleverd en waar inderdaad zo een ferriet op zit (Acer laptops en ook Lexmark fax/MFC).

citaat:Een DI box of gelijk aardig?
                      Maar dan wel eentje met galvanische scheiding! Soundlab e.d. hebben D.I.'s bestaande uit een gewoon opampschakelingetje ZONDER trafo... helpt dus niks doet enkel niveau-aanpassing. De aardlusisolator werkt wel maar je hoort klankverschil.

citaat:In de meeste laptops zit zoiezo een slechte geluidskaart.
                      Ja komt inderdaad veel voor dus de externe is inderdaad een goede oplossing MAAR aangezien die ook dezelfde massa heeft (de massa van de USB is ook de massa van de PC/laptop) blijft het aardlusprobleem als het er is bestaan.
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• timleurink
                        • Mar 2005
                        • 121

Mensen bedankt allemaal voor jullie reactie, ik denk dat we er zo wel uitkomen.
                        Eerst maar eens kijken of een externe geluidskaart werkt. En de aarde isoleren ben ik zelf ook geen voorstander van..

Gr. Tim

Comment

• Joopknoop
                          • Dec 2004
                          • 78

2 Roeltej

Je hebt gelijk, de processor ratelt niet. Even niet nagedacht.

Comment

• Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 806

citaat:Waarschijnlijk verwart de persoon in kwestie dit met de modemkabel (56K analoog) die dikwijls wordt bijgeleverd en waar inderdaad zo een ferriet op zit (Acer laptops en ook Lexmark fax/MFC).
                            Ik heb een acer en daar zit wel aarding op. En ik kan jullie verzekeren dat het een ethernet kabel is met ferrietkern rond. Ik ben hem momenteel aan het gebruiken om dit te posten. Het verschil tussen modemkabel en ethernet kabel moet je mij niet uit leggen hoor

Trouwens rond de kabel van de voeding zit ook zulke kern.

Ik weet nu niet of die ferrietkern op audiosignaal veel zou afdoen, maar het is wel een feit dat je met PCs naast aardlussen ook last kunt krijgen van HF storing en spikes, afkomstig van je digitale elektronica. het 'geratel' zoals JoopKnoop het omschrijft. Dan kan je aardlussen gaan isoleren zoveel als je wil, die HF storing haal je er niet uit daarmee.

Ook over een USB geluidskaart: niet elke USB geluidskaart werkt hoor. En het hangt ook weer af van situatie tot situatie. Ik heb thuis een USB sound blaster MP3+ liggen, omdat ik geen line in had op mijn laptop. Thuis heeft die nog nooit ruis gegeven (op een rodec MX180MKIII), maar toen heb ik het ding ooit gebruikt om de hele fuif op te nemen in de vooruit, en signaal van rodec + microfoons(voor het gejuich) via zo een kleine behringer naar die geluidskaart gestuurd: geen aardlus, wel storing en spikes in het hoog op de monitors. Raar genoeg hoorde je om de set martin W8's in de zaal niks ruis... Misschien toch die gebalanceerde lijnen? En dan zou je nog denken dat dat ding de ruis mee heeft opgenomen? Nee hoor, niks ruis op de opname

Comment

• Iko
                              • Feb 2002
                              • 766

Ik heb dit zelfde probleem thuis in me slaapakmer ook [B)], alleen heb ik het alleen als ik me XTA GQ600 eq tussen me laptop -> DJM600 en me active speakers hang.. Als die eq er tussen uit is heb ik niks...

dus:

LAPTOP - DJM600 - SPEAKERS = OK
                              LAPTOP - DJM600 - XTA EQ - SPEAKERS = BROM...

Comment

Working...