foto's ff doorgelinkt, we hebben het fofo forum voor fotoo's, en er hangen ook nog steeds mensen meet een 56k-modempje.
bridgen van amp
Collapse
X
-
-
Lieve mensen, doe dit echt nooit!!!!! Dit is absoluut een enkeltje versterkerkerkhof!citaat:Geplaatst door Poelmans
Een andere manier van bridgen is in parallel ipv serie. Gewoon je inganssignaal aan 2 kanalen voeren in dezelfde fase, en de 2 plusklemmen ook doorverbinden met mekaar. Tussen + en - van je speaker klemmen staat nu dezelfde spanning als normaal, maar hij kan dubbel zoveel stroom aan. Dubbel vermogen dus, maar alleen als je impedantie half zoveel als je normale minimale impedantie wordt.
Comment
-
Vegapower, blijf er gewoon af , zeker als je niks van electronica kent !
Je hebt de kans dat je de eindtrap naar de kl*ten helpt + andere onderdelen die niet meer naar behoren werken !!!
Ben je niet tevreden met het het vermogen, zoek dan andere eindversterkers [
)]
sisFulltime freelance muzikant, producer , componist.Comment
-
hmm blijkbaar zit ik dan wel verkeerd ja [B)]citaat:Geplaatst door SM
Ben je nou helemaal idioot? Wat denk je dat er gebeurd als 1 kantje net een procentje of wat minder hard gaat door wat verloop in de componentjes?citaat:Geplaatst door Poelmans
Een andere manier van bridgen is in parallel ipv serie.
Maar wat gebeurt er dan in bijvoorbeeld een crown waarbij ze een 'parallel mono' functie hebben? Ik dacht dat dit even eenvoudig zou liggen als serie bruggen, maar blijkbaar is er nog iets extra nodig?
Sorry als dit teveel naar het techniek forum begint te neigen
Comment
-
blijkt dat de macrotech dat zo doet, maar dat zijn gematchte amps, de 2 eindtrappen zijn op elkaar uitgezocht en ingeregeld. En dus ook meteen weer duurder.
MAar niet iedere amp kan dit aan, en zal idd volledig uitbranden , bij twijfel niet doen dus.
Comment
-
jep das de manual, die had ik gelezen kort nadat ik thuis succesvol mijn ouwe amp in serie-bridge had gezet met voorgaand truukje.
In die manual wordt beschreven dat je de 2 positieve klemmen moet overbruggen met een voldoende dikke geleider, en de versterker op de stand 'parallel bridge' moet zetten om dan een lagere impedantie te kunnen sturen.
Ik dacht meteen aan de logische uitleg dat 2 identieke versterkertrappen die samenwerken een grotere stroom aankunnen, wat ook wel het basisprincipe zal zijn. Hoe zorgen ze dan dat afwijkingen tussen de eindtrappen (die voor een spanningsverschil met bijhorende kortsluitstroom zorgen) geminimaliseerd worden? Gewoon componentjes fatsoenlijk matchen, of een bepaald stuurcircuit?
Ik zat trouwens ook ff verder te denken: stel dat je dan enkele volts afwijking hebt tussen de 2 kanalen: je hebt toch steeds een inwendige weerstand, waardoor je kortsluitstroom niet oneindig wordt? Die beperkte kortsluitstroom zorgt er dus enkel voor dat er iets van de totale stroom afgesnoept wordt waardoor de versterker minder nuttige stroom zal kunnen laten vloeien en dus minder zal presteren (of eerder in kortsluit-veiligheid gaan om precies te zijn) dan op papier is uitgerekend?
*edit: geen haar op mijn hoofd denkt er aan om ziets in de praktijk gaan toe te passen, behalve dan op 'de testbank' met een voldoende beveiligde amp om iets bij te leren.Comment
-
tja... ik ben gene prof technieker... maar als ze zeggen dat elke amp te bruggen is. en ondertusse staan hier al 30 verschillende soorten manieren om te bridgen. het enige wat ik wil is een amp die 2 ker 750wrmsop 4 ohm geeft en deze bridgen voor 1 sub op 8 ohm. en ik zou graag een 1000wrms hebben. en dus eigenlijk moet dat toch gaan... een amp bestaat toch uit 2 aparte delen... welk is nu eigenlijk een deftige, simpele betrouwbare manier? [B)][B)]Comment
-
Seriebruggen wel, de heren gaan onafhankelijk achter elkaar staan, en drukken vervolgens de Spanning omhoog,
Parallelbruggen niet, de heren gaan naast elkaar staan, en duwen de Stroom omhoog, en als de een wat minder doet dan de ander zal de zaak scheef lopen, met als mogelijk gevolg een serieus 112 wegens brand. Tenzij de manual aangeeft dat het wel kan, zoals bij crown, maar die kost een veelvoud vam 135 euro. ( zelfs de 2ehands kosten nog het 10voudige).
Maar als de manual het seriebruggen niet vermeld zou ik er niet aan beginnen.Comment
-
Als je een gebalanceerde uitgang hebt op je mengpaneel heb je niet echt omvormers nodig:
is je versterker ongebalanceerd dan hang je hot op kanaal A en cold op kanaal B. Massa gewoon op beide ingangen op de massa. Tap je speaker signaal tussen de positieve klemmen van A en B. De positieve klem van A gaat naar je positieve speakerklem, en de positieve klem van B gaat naar je negatieve speakerklem.
Heb je een gebalanceerde versterker: dan hang je hot en cold volgens de regels aan kanaal A, en juist invers (hot op cold en cold op hot) op B. Massa op de massas van de ingangen. Speakers sluit je exact zoals hierboven aan.
Heb je geen gebalanceerde uitgang op je mengpaneel/crossover/weet ik wat dan zal je een opampschakelingetje moeten maken dat je signaal voor je omkeert.
Begin er ook niet aan voor iemand anders gezegd heeft of dit klopt of niet. Volgens mij klopt het wel, maar then again, over parallel had ik ook iets over het hoofd gezien
Of zoals ik zeg tegen mensen die mijn oefeningen klakkeloos overschrijven in de les: ik geef géén garanties!
Comment

Comment