bridgen van amp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vegapower
    • Nov 2004
    • 355

bridgen van amp

kheb dus een doppler amp.. staat hier ergens in forum.(kheb nieuw opgestart wegens on topic da ze gingen)
    deze heeft echter geen omschakeling om te bridgen ( het schakelknopje en de extra uitgang)
    hoe bridgt men dit dan?
    ik heb al geprobeert van de amp paralen te zetten en de ene + al + gebruiken en de andere + als - maan dan doet de amp raar (plop als je harder gaat) hoe bridge je zo een amp?
    alvast bedankt
  • Guus
    • Oct 2003
    • 104

citaat:Geplaatst door vegapower

kheb dus een doppler amp.. staat hier ergens in forum.(kheb nieuw opgestart wegens on topic da ze gingen)
    deze heeft echter geen omschakeling om te bridgen ( het schakelknopje en de extra uitgang)
    hoe bridgt men dit dan?
    ik heb al geprobeert van de amp paralen te zetten en de ene + al + gebruiken en de andere + als - maan dan doet de amp raar (plop als je harder gaat) hoe bridge je zo een amp?
    alvast bedankt
    beste Jimmy,
    om een amp in bridge te kunnen zetten moet het ingangsignaal in fase gedraaid worden. Dat gebeurt met een extra schakelingetje dat in de versterker is ingebouwd.
    Ik ken het type amp wat je noemt niet. Echter, als er geen 'bridge-schakelaar' op zit kun je er volgens mij vanuit gaan dat er ook geen fasedraaischakeling in zit.
    Een elektronica-techneut (met verstand van zaken) kan in dat geval wel zo'n fasedraaischakelingetje alsnog inbouwen.
    de Guus

Comment

• VANEENBERGEN
      • Sep 2003
      • 187

Als de ingang symetrisch is, draai dan van 1 ingan de fase.
      Joost van Eenbergen
      ELC lighting

Comment

• nightline
        • Oct 2002
        • 1001

Als er geen bridge schakelaar opzit kan de versterker dit waarschijnlijk niet aan.
        Theoretisch wordt het uitgangsvermogen ca. 4x zo hoog aan dezelfde impendantie, praktisch houdt het bij ca 3x wel op.
        Maar dit moeten je eindtorren kwa stroom en warmte dissipatie wel aankunnen. Tevens moet de voeding voldoen vermogen kunnen leveren.

Al met al, als er geen bridge schakelaar opje versterker zit, ga er dan maar vanuit dat deze versterker het NIET aankan.

Groeten

Jack
        Powered by AudioMadness....

Comment

• vegapower
          • Nov 2004
          • 355

hmz...raar ..iemand had mij eens wijsgemaakt dat elke versterker te bridgen is... het was op dit forum maar ik weet nimmer wie en of waar het staat.
          http://img81.exs.cx/img81/9144/deamp.jpg

by myn weten ziet dit toch eruit als een deftige voeding niet?
          zo´n fase draai dingetje hoe is dit te bouwen simpel? of al echt naar de prof. kant?

Comment

• nightline
            • Oct 2002
            • 1001

Tja dat is wel te doen, het is een relatief simpel schakelingetje rond een opampje.

Maar nogmaals, IK zou er gewoon niet aan beginnen!!

Groeten

Jack
            Powered by AudioMadness....

Comment

• vegapower
              • Nov 2004
              • 355

kwil nu niet beginnen te zagen ofzo []
              maar indien je dan aleen subs van 8 ohm erop hangt. wat kan er dan mislopen? wat is een opampje [B)]

Comment

• ronny
                • Dec 2002
                • 2138

dit is wat jullie zoeken: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/48

mvg
                ronny
                niet zagen, gewoon doen!

Comment

• vegapower
                  • Nov 2004
                  • 355

dat is idd iets handig... maar wat kan er mislopen met de versterker zelf. indien ik niet onder de 8ohm ga. ik heb 2 kasten met eminence omega ... 800wrms... mijn amps leveren 500wrms op 8ohm en 750wrms op 4 ohm. indien deze dan gebridgt nog 1000wrms zouden leveren op 8ohm zou ik vreed content zyn

Comment

• BBQruud
                    • Feb 2004
                    • 43

citaat:Geplaatst door vegapower

kwil nu niet beginnen te zagen ofzo []
                    maar indien je dan aleen subs van 8 ohm erop hangt. wat kan er dan mislopen? wat is een opampje [B)]
                    Precies, als je de belastingsimpedantie verdubbelt t.o.v. het aantal Ohms wat per kanaal is toegestaan doe je niks raars. Het argument dat de versterker het niet aankan als de schakelaar er niet opzit is totale onzin. Met de voeding heeft het ook niets te maken. De versterker wordt niet overbelast als de totale uitgangsstroom niet boven de maximale waarde uitkomt.
                    Een opampje is een geintegreerd versterkertje in IC vorm. Met enkele componenten eromheen is simpel een inverterend versterkertje te maken. Je hebt echter wel weer een (dubbele) voedingsspanning nodig. Het is in de praktijk inderdaad veel handiger om de symmetrische ingang van kanaal 2 te inverteren met behulp van een phase reverse kabeltje. Heeft de amp alleen een asymmetrische ingang, dan kan een signaaltransformator uitkomst bieden. Het transistorschakelingetje waarnaar ik hier een link heb gezien is uit het stenen tijdperk en zeker geen aanrader.
                    Nog een waarschuwing. De fasedraai methode werkt voor elke conventionele analoge versterker. Bij moderne switchmode versterkers is bruggen echter vaak niet mogelijk; deze hebben al een differentiele uitgang (net als veel autoradio's, maar ik neem niet aan dat de experimenten zich daarop gaan richten).

Comment

• vegapower
                      • Nov 2004
                      • 355

en nu nederlands [xx(] ik kan nimmer volgen.. ik weet uit opbouw is het een simpele amp. koste immers maar 150€ in oostenryk ook. ik dacht dat er nog iemand zo´n amp gekocht had hier op het forum maar wie... voor al dat omvorm gedoe kan men dit plug and play kopen?
                      misschien dat dit jullie beetje verder helpt... foto´s
                      http://img82.exs.cx/img82/6229/ampfront7kp.jpg
                      http://img82.exs.cx/img82/5814/amprear6va.jpg

Comment

• beyma
                        • Oct 2002
                        • 1614

citaat:ik heb 2 kasten ,mijn amps leveren 500wrms op 8ohm ,indien deze dan gebridgt nog 1000wrms zouden leveren op 8ohm zou ik vreed content zyn
                        Heb je twee van deze versterkers dan??? want wat wil je nu eigenlijk bereiken? Ik zie het verschil niet tussen twee "kasten" stereo aansluiten zodat ze elk 500 w krijgen, of twee kasten doorlussen ,1000 watt er op zetten, zodat alsnog elke "kast" 500 watt krijgt....plus dat je dan ook met de impedantie zit,je krijgt dan 4 of 16 Ohm.....

In mijn ogen heeft deze optie dus alleen nut als je twee van deze versterkers hebt! (Dan heb je 2 Kw, voor 300 euro[^])
                        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• vegapower
                          • Nov 2004
                          • 355

dat heb ik ook
                          2 baskastjes van elk 800wrms op 8ohm
                          stel dat de amp 1000wrms zou levere op 8 ohm is dat ideaal
                          correctie... 175 + 175 => eigenlijk 350€ ...twas 25euro verzending

Comment

• Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 804

ik heb overlaatst ook effe zitten prutsen met een ouwe versterker die thuis nog lag.

Een gebalanceerd signaal gevoed aan ongebalanceerde ingangen en wel als volgt: massa aan de massa, + aan kanaal 1, - aan kanaal 2. Het gebrugde signaal tap je dan tussen je 2 positieve speaker klemmen: kanaal 1 is postief, kanaal 2 is negatief. De maximale stroom blijft hetzelfde, de maximale spanning verdubbelt, dus je vermogen verdubbelt ook. Alleen moet je de minimum impedantie vermenigvuldigen met 2.

Een andere manier van bridgen is in parallel ipv serie. Gewoon je inganssignaal aan 2 kanalen voeren in dezelfde fase, en de 2 plusklemmen ook doorverbinden met mekaar. Tussen + en - van je speaker klemmen staat nu dezelfde spanning als normaal, maar hij kan dubbel zoveel stroom aan. Dubbel vermogen dus, maar alleen als je impedantie half zoveel als je normale minimale impedantie wordt.

Ik vermoed dat in professionele versterkers het ook niet anders werkt, alleen wordt het in serie bruggen idd dmv een opamp voor de ingang gefixt. Of dit 'zelfbouw' systeem aan te raden is in de praktijk? Maar je leert er perfect mee hoe bruggen van een versterker werkt.

Comment

• SM
                              • Oct 2004
                              • 129

citaat:Geplaatst door Poelmans

Een andere manier van bridgen is in parallel ipv serie. Gewoon je inganssignaal aan 2 kanalen voeren in dezelfde fase, en de 2 plusklemmen ook doorverbinden met mekaar. Tussen + en - van je speaker klemmen staat nu dezelfde spanning als normaal, maar hij kan dubbel zoveel stroom aan. Dubbel vermogen dus, maar alleen als je impedantie half zoveel als je normale minimale impedantie wordt.
                              Ben je nou helemaal idioot? Wat denk je dat er gebeurd als 1 kantje net een procentje of wat minder hard gaat door wat verloop in de componentjes? Voedingen van megtafels (DC ipv AC!) worden wel aan elkaar gehangen parallel, maar dan altijd nog met een speciale combiner ertussen. (Veredelde eenrichtingsverkeer-sluis om simpel voor te stellen. Stroom kan alleen de lijn uit, en nooit erin. Dus: diodes)

S.

Comment

Working...