top, topper, topst

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pino
    • Jul 2002
    • 390

Purplehaze,
    ben volledig akkoord met u, maar aangezien deze kastjes licht (aangezien ze in truss komen te hangen) en behoorlijk sterk zijn aan een schappelijke prijs wou ik deze toch vermelden. Ook hun veelzijdigheid is mooi meegenomen.
    LSD,
    Ik denk niet dat je echt moet gaan delayen, op voorwaarde dat je de speakers allemaal richting dansvloer richt , naar het midden toe dus. Richt ze daarbij ook zo ver mogelijk naar beneden: dat scheelt in vermogen én in overlast naar de buren toe, terwijl je toch een behoorlijk niveau haalt.
    Misschien kan je op een of andere manier rond enkele frontgeladen baskasten een danspodium bouwen, zodat je met die baskasten een soort van kluster vormt. Dit houdt de bas op de plaats waar je hem moet hebben, en draagt zo ver niet als jou w-bins. Een goede bescherming is natuurlijk wel noodzakelijk, en alles hangt af van de grootte van het project. 't Moet opbrengen he...
    suuuukzesss
    Pino
    Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• PowerSound
      • Nov 2001
      • 1892

citaat:Geplaatst door ronny

geen vaste persoon daar die dat af en toe kan nakijken of de dj zich wel aan de regels houd? want je kan processor hebben wat je wil, als ze de boel in de mengtafel vervormen heb je er toch geen verhaal tegen.

wat de keuze van topjes betreft ga ik zeker met davy mee. die topjes klinken geweldig. zijn mooi afgewerkt( voor zover dat belangrijk is) en gaan zeker hard genoeg. kwa beveiliging: er zit een forse 12" in, die kan al zeker wat hebben. De 1" daarintegen tja, weet niet als er een lampbeveiliging op die filterprint in de kast zit, maar denk dat je die toch ook niet te zwaar moet gaan mishandelen...

aangezien ik het nieuwe merk(ag) van powersound nog niet gehoord heb, kan ik daar ook geen mening over geven. Wanneer komt die luistertest nu eens power???

mvg
      ronny
      Hey Ronny,
      Na wat problemen met de douane is het hier helemaal in orde gekomen. Ik kan grote demo's geven vanaf half maart. Daarna toeren wij rond in BE met onze sets bij de geintereseerden.
      De PS-115 van AG Audio Pro is te vergelijken met de F-15 van Martin Audio en de THQ(?)315 van Turbo. Ook klinkt deze beter dan een PS-15 van nexo zonder processor (is ook niet moeilijk).
      Kom eens in maart af
      PSL Bvba powered by
      L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
      Yahama LS9-32 / MC7L-48
      Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
      Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• LSD
        • Jul 2002
        • 152

citaat:Geplaatst door Pino
        op voorwaarde dat je de speakers allemaal richting dansvloer richt , naar het midden toe dus.
        Twas eerder de bedoeling om ze vooran in de trussconstructie te hangen en ook recht naar voor te richten om ook achteraan in tent te geraken. (de mensen achteraan hebben ook recht op een stukje muziek dacht ik zo )
        Sommige van die tenten zijn 50 of 60m lang, en om dan helemaal achteraan te raken met je hoofdstack... dat haal je niet als het maar 90 of 95 db mag zijn

maar om even terug te komen op de crossfrequentie :
        als ik de tops in de trussen pakweg 15m voor het podium hang, snij ik dan ook op 180Hz, net als de hoofdstack? of lager? of laat ik ze fullrange weergeven?
        ----------------------------------------------
        Tja... een uit de hand gelopen hobby is ook een hobby

Comment

• Pino
          • Jul 2002
          • 390

in principe kan je ook afsnijden op 180 Hz, da's geen probleem, de w-bins dragen ver genoeg. Op deze manier moet je wel je gevlogen toppen nog in balans brengen met je basgeluid (volume) en natuurlijk de vertraging niet vergeten. Anders ga je een kakafonie krijgen.

Als je de delay toppen fullrange laat werken moet je er ook een vertraging opzetten om looptijdverschillen uit de weg te gaan, maar dit geeft als voordeel dat je - in verhouding - minder vermogen (en dus minder lawaai) op je bassen van je hoofdstack moet zetten. Zo zou ik bijvoorbeeld werken bij langere tenten , zodat je op de dansvloer geen overkill aan bas hebt.

Bij grote evenementen (in jou geval bvb hukkelkermis) , zou ik helemaal niet met een hoofdstack werken, maar bv een carré maken boven de dansvloer en daaraan een 8 tal toppen vliegen gericht op de dansvloer, en een 4 tal toppen gespreid richten verder achter in de tent; elke top zoveel mogelijk op het publiek richten zodat je vermogen geconcentreerd wordt naar daar waar het nodig is. In de 4 hoeken van die carré dan front loaded 2*18" baskasten die dienst kunnen doen als voet voor een dranktafeltje (maak er een blad op) , of leg deze onder podium elementen die als danspodium kunnen dienen.
          't Is niet de goedkoopste manier zo, maar volgens mij wel efficiënt naar de buren toe , en vooral omdat je een egaal volume van 90 à 95 dB verspreidt over de dansvloer kan bekomen. Achter in de tent misschien richten naar 85 dB en dan zijn die blauwe mannen ook content.
          Groetels,
          Pino

Comment

• Guus
            • Oct 2003
            • 104

citaat:Geplaatst door LSD
            Hoi LSD,

Je vragen zijn niet met 1 antwoord af te doen. Dus hier enkele reacties waar je misschien iets aan hebt.
            1) Als je minder geluidsoverlast voor de omgeving wilt, dan is er maar 1 manier en dat is met meerdere speakers van meerdere kanten/zijden geluid op die plaats richten waar je geluid wilt hebben. (Zo deden ze het in de 50-jaren al) Het geluidsniveau per box kan dan relatief zacht en tezamen geven ze, gezien de korte afstand, toch nog een grote SPL bij het publiek.
            2) Wil/kan je dat niet, dan toch maar met delaystack/box werken. De crossover frequentie van je W-bin is dan niet echt van belang. Met delays kan de hoofdset ook veel zachter. Je zult versteld staan.
            Verder kan de delay-box [u]in bepaalde situaties </u>zelfs full range gebruikt worden mits de vertraging goed is uitgemeten/afgesteld.
            3) Wil je de delaybox bij gelegenheid ook als FOH gebruiken in kleine gelegenheden, dan lijkt me de ZX5 of de RX serie van EV een uitstekende oplossing. Zelfs de SX300 zou goed kunnen. Plaats ze op een statiefje en klaar. Een 15 inch geeft meer mid en laag dan een 12 inch Keuze wordt dus bepaald door wat je wilt uitversterken.
            Oh ja, weet dat een statief evenveel of soms zelfs meer ruimte inneemt dan een subje. Dus wil je op termijn de W-bins vervangen dan kun je daar al rekening mee houden. Een toppie op een bassie geeft ook in een kleine ruimte toch wat extra.

de Guus

Comment

• Pino
              • Jul 2002
              • 390

das precies wat ik bedoel :-)

Comment

• LSD
                • Jul 2002
                • 152

Ben er nog altijd niet uit... afweging tss prijs/vermogen/merkbekendheid valt niet makkelijk.
                Als ik m'n budget een beetje optrek komt ook de nieuwe JBL SRX700 series in aanmerking. Weegt bijna niks en toch behoorlijk wat power.
                Blijkbaar nog betrekkelijk nieuw? dacht bijv aan de srx712 of de srx715...
                maar... : Iemand al ervaring mee?
                neodium hoog wordt al lang gebruikt, maar laag??

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

gewoon beter plaatsen, dus. Delays etc leveren alleen maar meer problemen op.

Verder geloof ik niet dat het mid-hoog het probleem is, meer het laag en sub.
                  Breng dat dan eens bij je publiek, door de oude vertrouwde subjes niet meer stereo op 6 a 8 meter uit elkaar te plaatsen, maar in een centercluster voor het podium te leggen...

Comment

• LSD
                    • Jul 2002
                    • 152

citaat:Geplaatst door **************

gewoon beter plaatsen, dus. Delays etc leveren alleen maar meer problemen op.

Verder geloof ik niet dat het mid-hoog het probleem is, meer het laag en sub.
                    Breng dat dan eens bij je publiek, door de oude vertrouwde subjes niet meer stereo op 6 a 8 meter uit elkaar te plaatsen, maar in een centercluster voor het podium te leggen...

Het plaatsen van de subs in een centercluster hebben we ooit al mee geëxperimenteerd en gaf inderdaad een meer bolvormige afstraling, minder plaatsen met uitdoving, maar ook een groter verschil in extreem veel (vlak ervoor) tot extreem weinig laag verder naar opzij.
                    Maar het lijkt idd de beste optie om overlast in de buurt te minimaliseren.
                    Wat betreft hoog : zou een (mini)line-array een optie zijn ?
                    Kan ik maw een betere, egalere spreiding bekomen met een line array dan door met delay stacks te werken?

Comment

• Ibvee
                      • Nov 2002
                      • 714

Dat zou heel goed kunnen, maar die dingen zijn nogal akelig duur. Maar je spreiding wordt meer egaal, het schiet wat verder als het goed is afgesteld, en in principe heb je een hoger rendement van je luidsprekers. Tipje nog: Nexo Geo S is erg mooi, en misschien kan je ergens vragen om een demo setje, of gewoon eens hier en daar verschillende soorten setjes voor een keertje huren en dan vergelijken.
                      De groeten => Micha

Comment

• LSD
                        • Jul 2002
                        • 152

JBL heeft sinds kort ook een kleine line-array : de VRX923LA. Opgebouwd uit dezelfde componenten dan de Vertec, maar formaatje kleiner. Heb em nog niet gehoord, maar dat komt nog wel . Iemand al een demo van gehad of gebruikers ervaring ??
                        Ziet er op papier in elk geval veelbelovend uit, je kan em ook gebruiken in kleinere setups. En de prijs zou nogal mee gaan vallen...

Comment

• Davy Gabriels
                          • Aug 2002
                          • 819

Er wordt hier gesproken over (mini)line array, Nexo Geo S ... terwijl in de openingspost vermeld werd dat het budget beperkt is? Of heb je ondertussen de lotto gewonnen

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

line-array is specifiek voor mid hoog, en dan long-throw.

laat je niet de gek aansteken door die fabrikanten, die alle toepassingen op net de verkeerde momenten inzetten.

vooral voor de kleine toepassingen : UPA-tjes erop , en klaar is klara.
                            probleem zit m echt in t gebied onder de , pak m beet , 200 herz.

Ik heb nog nooit klachten gehoord over een te harde Hi-Hat. Wel over trompetten, btw, maar dat was dan ook meestal akoestisch, en niet de versterking.

Comment

• LSD
                              • Jul 2002
                              • 152

Voor kleinere toepassingen is een line-array idd compleet overbodig, maar we doen ook regelmatig grotere evenementen met +2000 bezoekers. Echter niet dikwijls genoeg om in een peperduur systeem te investeren.
                              Momenteel heb ik zowel frontloaded als hornloaded topkasten, die afhankelijk van de lokatie ingezet worden, maar als een "mini" line array zowel bruikbaar is in een tent of openlucht voor 4000 man, als voor kleinere setups (in de "parachiezalen" voor pakweg 500 bezoekers), dan is het misschien wel te overwegen om m'n huidige toppen allemaal te vervangen, blijf ik met 1 systeem dat overal inzetbaar is...

Wat betreft de overlast : het zijn idd de bassen die het meest storen voor de buurt, maar als je een traditioneel syteem zo luid moet zetten dat je op 50m nog een aannemelijk volume hebt, dan flapperren de oren van de voorste rijen, en moet je sub ook luider om de klankbalans vooraan in evenwicht te houden. Als je op een of andere manier het volume van het mid/hoog vooraan kan beperken zonder dat het achteraan helemaal stil wordt, dan kan ook het sub minder. Achteraan zal dan wel wat minder sub in je geluid zitten, maar vooraan zit je balans dan nog wel goed.
                              Vraag is dan of dat beter lukt met delaystacks, dan wel met een line-array ??

Comment

Working...