BSS vs DBX

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ibvee
    • Nov 2002
    • 714

Ik gebruik vrijwel nooit limiters, dus heb er ook niet zoveel ervaring mee, hoewel ik wel op de hoogte ben van wat die dingen kunnen. Het was misschien beetje bot gezegd, maar als je een goeie pro-set heb, waarom draai je dan op het randje?? Als je er pro mee omgaat, heb je naar mijn mening geen limiter nodig om je set te beschermen. Ik kan me wel voorstellen dat je een multiband limiter gebruikt om de karakteristiek van je set goed te houden als het harder gaat..

Of zie ik wat over het hoofd?
    De groeten => Micha

Comment

• Reemski
      • Dec 2001
      • 690

Ja!

Een pro set wordt tot op het randje gebruikt omdat het daarvoor gemaakt is. Een paar kastjes meer neerzetten is vaak handig, maar op een of andere manier komt het toch veel voor dat - ongeacht welk set er staat - het toch voluit gaat.

Daarnaast zeg je geen limiters nodig te hebben ter bescherming van het set, maar wel om de karakteristiek goed te houden????
      Als je een goed uitgebalanceerd systeem hebt, zal elke band bij ongeveer dezelfde spl_max de limit in moeten schieten. Door de eigenschappen van muziek zal vaak bij bv. dance het laag eerder limiten, omdat hier meer acoustische energie zit.

Verder let je niet elke tel op, en dus is goede limiting gewoon onmisbaar. Wanneer je een flinke headroom hebt op je versterkers zal je ook echt limiting nodig hebben omdat je anders te snel te veel vermogen stuurt naar de speakers.

Comment

• Ibvee
        • Nov 2002
        • 714

Daar heb je gelijk in, maar een set/versterker kan zich anders gaan gedragen als er meer vermogen in wordt gepompt, vandaar de karakteristiek opmerking.

citaat:Wanneer je een flinke headroom hebt op je versterkers zal je ook echt limiting nodig hebben omdat je anders te snel te veel vermogen stuurt naar de speakers.
        Waar heb je dan die headroom voor als je het eraf limit? Een pro set heeft meer amp-vermogen dan de speakers kunnen hebben als het constant wordt gegeven, maar dat extra vermogen is er om die pieken op te vangen, en de speakers kunnen zulke pieken hebben voor een korte tijd. Om het maximale uit je speakers te halen is die headroom echter toch nodig, dit vraagt idd oplettendheid, om die oplettendheid onnodig te maken kan je op het zaakje een limiter zetten, maar een limiter laat die pieken niet door, oftewel de headroom is onnodig.. Of hebben we het hier misschien over een compressor?
        De groeten => Micha

Comment

Working...