Hoe een vleugelpiano versterken?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rv
    • Feb 2001
    • 1086

Maar daar steek je niet zomaar een mic in hoor ...
    ____
    Rv.
    ____

Comment

• gaffer
      • Nov 2004
      • 118

FF kleine tip:

Een vleugel piano bastaat niet.
      Je hebt of een vleugel of een piano maar een combinatie bestaat niet.

Ik gebruik bij onze steinway altijd 2x ck91 van akg,of x-y op kleine tafelstatiefjes of a-b op statiefjes.

GRTZ.

Comment

• Iko
        • Feb 2002
        • 766

Klankbodum heet dat. En het is geen vleugelpiano maar een vleugel []

Ook erg mooi met 2 Neumann U87's op statief. Anders iets van KM184's. Deze dan op statief allebei iets uit het midden (ene meer naar de lage kant en eentje meer naar de hoge kant)

Greetzz Iko

Comment

• Rv
          • Feb 2001
          • 1086

Ga er niet te diep op in, maar vleugelpiano is wel degelijk juist hoor. Vleugel mag ook, maar sluit het andere niet uit ...
          ____
          Rv.
          ____

Comment

• flurk
            • May 2003
            • 409

Vleugelpiano is zeker goed (volgens Van Daele)

Comment

• MSS
              • Dec 2003
              • 78

Ik heb goede ervaring (studio) met mkh40 van sennheiser, dit driemaal (H-M-L) en niet te dicht op de snaren en niet te haaks maar schuin naar de toetsen. 2 maal u67 klinkt ook schitterend.
              veel succes!

Comment

• flurk
                • May 2003
                • 409

citaat:Geplaatst door MSS

niet te dicht op de snaren en niet te haaks maar schuin naar de toetsen
                Mogen we er van uit gaan dat één van de betere microfoonplaatsingen is?Of geld dit enkel voor studio toepassingen?

Comment

• shure-fan
                  • Sep 2003
                  • 1046

niet dat ik er verstand van heb, maar is een beta 91 hier niet geschikt voor??
                  Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Ibvee
                    • Nov 2002
                    • 714

KM184, links en rechts, btje richting klopper voor attack, klep ongeveer 50 cm open en met statieven erin. Als je ze vrij dicht bij de bron houd, en een beetje schuin over de snaren laat strijken hoef je gain niet zover open te draaien...
                    De groeten => Micha

Comment

• MSS
                      • Dec 2003
                      • 78

@flurk

Dit is wat ik voor live en studio het mooiste vind, waar ik zelf ervaring mee heb dan. Voor meer ambiance in je geluid wil een extra (xy'tje) onder de klep en de rand van de vleugel ook werken, eigenlijk net er uit. Dit word veel bij klassiek gedaan. (zie bijv. prinsengrachtconcert)
                      Qua mic gebruik er is natuurlijk beter, maar dit is een zeer mooie oplossing.
                      Ik vind het mooier dan bijv. ck kapsels van akg en de km184 opstellingen. 414 en andere grootmembr. teveel bijgeluiden en zoiezo geen dynamische mic's. Die oktava heb ik goede dingen van gehoord maar zelf nog niet mee mogen werken. Ralph???

@ shure fan

Shure geeft zelf aan de 91 hiervoor te kunnen gebruiken, ik vind hem zelf op kick al vrij kaal (alleen veel tik en bijgeluiden snare) laat staan op een vleugel. Mss heeft iemand er goede ervaringen mee???

Comment

• rolanddeg
                        • Nov 2004
                        • 337

ik heb zelf zeer goede ervaringen met 2 sennh md 441's. welke microfoon we nu gebruiken heb ik geen idee van, geloof een beyer dynamics ofzo...

Comment

• Mathijs
                          Moderator
                          • Aug 2002
                          • 1353

Hebben mensen wel eens gebruik gemaakt van DPA 4061 microfoons?

groot voordeel is dat ze erg veel kunnen hebben en heel vol en breed klinken.
                          Dus klep dicht en geen last van feedback.

Vandaag heb ik dit kunnen proberen en het beviel erg goed.

Comment

• rolanddeg
                            • Nov 2004
                            • 337

ik gebruik momenteel in het theater 2 Crown PCC 160 grensvlak microfoons. werk super!!! heerlijke rustige klank, aan de klep boven de snaren opgehangen.

Comment

• SM
                              • Oct 2004
                              • 129

Als het op een gegeven moment echt hard moet zijn de Schertler transducer pick-ups erg fijn. Maar als het niet bloedend hard hoeft kom je meestal mooi weg met 2 mics erboven van whatever fatsoenlijk type. Heb ooit de luxe gehad om tijdens een concert een paar TLM103, C414, Schoeps C5 (??), KM84 en Sennh. 441 boven de vleugel te kunnen hangen. (We hadden kanalen over en konden het netjes wegwerken :-) Zaal: MC Frits Philips, Eindhoven, kleine zaal)
                              Mijn conclusie van die dag: (bronmateriaal: goede Steinway vleugel met Argentijnse pianist van wereldklasse die zanger begeleidt in Argentijnse volksmuziek en Misa Criola)
                              TLM103: 'zingt' het mooist
                              C414: Duidelijk gearticuleerd en wat hoekig geluid, maar erg bruikbaar
                              Schoeps C5(??typenummer??)): Mooist in het hoog, weinig diepte in het laag.
                              KM84: 'romantisch', opvallend goed midden.
                              Sennh. 441: grappig, maar te ouderwetse 800B-sound voor de setting.

Zomaar wat bevindingen van een audio-fethishist.

S.

Comment

• Brom
                                • May 2003
                                • 38

Ik heb goede ervaringen met 2 KM184 op een klem in de vleugel.
                                Miniklem van Manfrotto met micro pivot, deze past op de rim van het frame, 1 voor het hoog 1 voor het laag, klep dicht en gas erop.
                                Dit wordt al jaren toegepast bij bv. Louis van Dijk en Cor Bakker theater tours.

Greetz Marcel
                                People who do not think are sleepwalking

Comment

Working...