Maar daar steek je niet zomaar een mic in hoor ...
Hoe een vleugelpiano versterken?
Collapse
X
-
Klankbodum heet dat. En het is geen vleugelpiano maar een vleugel [
]
Ook erg mooi met 2 Neumann U87's op statief. Anders iets van KM184's. Deze dan op statief allebei iets uit het midden (ene meer naar de lage kant en eentje meer naar de hoge kant)
Greetzz IkoComment
-
KM184, links en rechts, btje richting klopper voor attack, klep ongeveer 50 cm open en met statieven erin. Als je ze vrij dicht bij de bron houd, en een beetje schuin over de snaren laat strijken hoef je gain niet zover open te draaien...De groeten => MichaComment
-
@flurk
Dit is wat ik voor live en studio het mooiste vind, waar ik zelf ervaring mee heb dan. Voor meer ambiance in je geluid wil een extra (xy'tje) onder de klep en de rand van de vleugel ook werken, eigenlijk net er uit. Dit word veel bij klassiek gedaan. (zie bijv. prinsengrachtconcert)
Qua mic gebruik er is natuurlijk beter, maar dit is een zeer mooie oplossing.
Ik vind het mooier dan bijv. ck kapsels van akg en de km184 opstellingen. 414 en andere grootmembr. teveel bijgeluiden en zoiezo geen dynamische mic's. Die oktava heb ik goede dingen van gehoord maar zelf nog niet mee mogen werken. Ralph???
@ shure fan
Shure geeft zelf aan de 91 hiervoor te kunnen gebruiken, ik vind hem zelf op kick al vrij kaal (alleen veel tik en bijgeluiden snare) laat staan op een vleugel. Mss heeft iemand er goede ervaringen mee???
Comment
-
Als het op een gegeven moment echt hard moet zijn de Schertler transducer pick-ups erg fijn. Maar als het niet bloedend hard hoeft kom je meestal mooi weg met 2 mics erboven van whatever fatsoenlijk type. Heb ooit de luxe gehad om tijdens een concert een paar TLM103, C414, Schoeps C5 (??), KM84 en Sennh. 441 boven de vleugel te kunnen hangen. (We hadden kanalen over en konden het netjes wegwerken :-) Zaal: MC Frits Philips, Eindhoven, kleine zaal)
Mijn conclusie van die dag: (bronmateriaal: goede Steinway vleugel met Argentijnse pianist van wereldklasse die zanger begeleidt in Argentijnse volksmuziek en Misa Criola)
TLM103: 'zingt' het mooist
C414: Duidelijk gearticuleerd en wat hoekig geluid, maar erg bruikbaar
Schoeps C5(??typenummer??)): Mooist in het hoog, weinig diepte in het laag.
KM84: 'romantisch', opvallend goed midden.
Sennh. 441: grappig, maar te ouderwetse 800B-sound voor de setting.
Zomaar wat bevindingen van een audio-fethishist.
S.Comment
-
Ik heb goede ervaringen met 2 KM184 op een klem in de vleugel.
Miniklem van Manfrotto met micro pivot, deze past op de rim van het frame, 1 voor het hoog 1 voor het laag, klep dicht en gas erop.
Dit wordt al jaren toegepast bij bv. Louis van Dijk en Cor Bakker theater tours.
Greetz MarcelPeople who do not think are sleepwalkingComment

Comment