Hoe een vleugelpiano versterken?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flurk
    • May 2003
    • 409

Hoe een vleugelpiano versterken?

Hoe kan je best een vleugelpiano versterken?
    Wat ik reeds geprobeert heb:2 condensators (Neuman 147)1 hoog/1 laag.Bij laag volume ok.Van zodra er wat meer nodig is heb je makkelijk feetback.k'Moet er wel bijzeggen dat de organisator eiste dat de pianist zichtbaar was en de vleugel aan de "court" zijde van het podium stond (dus klank wordt automatisch richting podium gestuurd).Dan ben ben ik beginnen schuiven met micro's,en heb ook ander geprobeerd (SM57/sm58/c1000/c3000).Ik geen enkele keer een bevredigend resultaat gehad.Iemand beter ideen?
  • meyerfreak
    • Mar 2004
    • 142

Heb je het al geprobeerd om de klep van de vleugel af te halen? ik gebruik altijd KM 184's en deze tape ik dan in de vleugel (ik tape dan een soort brugje over het frame en tape daar dan de mic op zodat deze haaks op de snaren staat). 414's van AKG geven ook een mooi resultaat !!

Hoe staat de PA opgesteld ten opzichte van de vleugel? is verplaatsen van de vleugel geen optie[?]

Groeten
    Steven[8D]
    ART is the goal, engineering the tool to reach it!!

Comment

• flurk
      • May 2003
      • 409

Probleem is dat er altijdwel iemand(lees event-organisator) rondloopt die het "beeld" belangrijker vind dan de klank,en dan tijdens het spectakel loopt te zeiken over de klankkwaliteit.Pas voorgehad;soundcheck van bijna 2 uur,een aannemelijke klank.Organisator komt aan en vindt de scene niet mooi.Draaid de complete scen van links naar rechts,vleugel achterste voren.En wat met de soundcheck? vraag ik.Die is al gebeurt,de instrumenten zijn wat verplaatst,micro's zijn wat verplaatst,maar dit veranderd niets aan de klank.Iedereen het podium op en spelen maar.En dan begint het feest....

Comment

• Bor
        • Jan 2003
        • 50

Ik gebruik meestal 3 stuks sennheiser 441:
        -1 voor de bassen
        -1 voor het mid
        -1 voor het hoog

De mics EQ ik dan ook echt op bas, mid en hoog zodat je mat de faders niet alleen het volume maar ook de klankbalans onder controle hebt.

Wat op zich ook goed werkt is een goede grensvlak microfoon onder de klep plakken. Alleen dan de klep niet helemaal open zetten.
        Rob Kuenen

Comment

• flurk
          • May 2003
          • 409

Heb je ook een voorkeur voor een PZM?En heb je daarmee het volledige frequentiespectrum?

Comment

• ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

heb persoonlijk goede ervaringen op 440 vleugels met 3* oktava MK012

plak ze aan de binnenzijde van de klep, laag, mid hoog.
            In combinatie met de RH set die meestal samen met deze mics wordt gebruikt een prettige klank.

Comment

• cobi
              • Aug 2002
              • 1083

Ik hang meestal 2 mic's (AKG C3000, Audix SCX, Neuman KM184 o.i.d.) boven de 'hoog' en de 'mid' kant. De mics richt ik een beetje halverwege de snaren (dus niet op de hamers). Voor het laag plak ik meestal een piezo elementje onder de vleugen (C411 van AKG o.i.d.).

Ik heb ook regelmatig geexperimenteerd met PCC grensvlak mic's, erg praktisch en makkelijk in te plakken maar de PCC's die ik gebruikte (Crown) vond ik toch een hoop hoog missen).
              Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• flurk
                • May 2003
                • 409

Waar kan ik info vinden over MK012?Heb reedx google geprobeerd maar krijg niet veel resultaat.

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

op verzoek een link: http://www.oktava.be/nl/index_nederlands.htm
                  mijn ervaring, klinkt als neuman, kost iets minder[)]
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• flurk
                    • May 2003
                    • 409

citaat:Geplaatst door moderator

op verzoek een link: http://www.oktava.be/nl/index_nederlands.htm
                    mijn ervaring, klinkt als neuman, kost iets minder[)]
                    waarvoor dank.

Comment

• Koert
                      • Nov 2002
                      • 86

Wat ook goed werkt (voor als het echt hard moet) is nog een extra sm58 in een doek gewikkeld in één van de klankgaten stoppen. Is niet mooi, maar gaat wel goed hard! Is ook ideaal voor de monitors. Dan bv 2 mooie microfoons voor de PA en de 58 voor de monitors.

Comment

• flurk
                        • May 2003
                        • 409

citaat:Geplaatst door Koert

Wat ook goed werkt (voor als het echt hard moet) is nog een extra sm58 in een doek gewikkeld in één van de klankgaten stoppen. Is niet mooi, maar gaat wel goed hard! Is ook ideaal voor de monitors. Dan bv 2 mooie microfoons voor de PA en de 58 voor de monitors.
                        Waar kan je die klankgaten vinden bij een vleugelpiano?En knip je met die handdoek niet teveel in het hoog?

Comment

• cobi
                          • Aug 2002
                          • 1083

Dat zijn die ronde gaten. Ze zitten verspreid van de 'hoogkant' tot aan de achterkant van de vleugel.

Comment

• flurk
                            • May 2003
                            • 409

Dus in het kader waarop de snaren gespannen zijn?

Comment

• cobi
                              • Aug 2002
                              • 1083

De snaren hebben twee kanten, aan de ene kant zitten de hamertjes. Aan de andere kant zitten die ronde gaten. Die ronde gaten zijn de klank gaten.

Comment

Working...