D&B Q7

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

D&B Q7

Jawel, het is er al weer enige maandjes, D&B Q7. Volgens meneer de importeur een mengeling van C7 en F1222, maar met de neiging naar de F serie. Van C7 ben ik persoonlijk niet echt kapot, excusses voor de 'fans'. Ik heb laatst de F serie gehoord en dat klonk eigenlijk toch wel erg lekker, maar eigenlijk is de F serie een theater/instal. serie. Nu ben ik dus benieuwd of er mensen zijn die met Q7 of Q10 met de Q sub hebben (mogen)(ge)werk(t)en en wat daar de mening over is. En vooral wat je met bijv. 2 Q7 toppen en 4 Q bassen per kant kunt draaien, aan personen.
    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**
  • LJ Bert
    • Apr 2003
    • 270

hey oke mijn naam zegt da'k een lichtnicht ben maar ondertussen ben ik net zoveel met geluid bezig dus...
    wij hebben bij ons op het moment 8 Q7 toppen staan. en ik moet eerlijk zijn het systeem werkt heel fijn zeer aangename klank. wat betreft de gelijkenins, de spreiding van een C7 en Q7 is hetzelfde en het vermogen en frequentie berijk enzo. aleen is de Q7 makkelijker om te vliegen (denk maar aan de kleine theatertjes) omdat hij kleiner is en een pak lichter. de f-cerie heb ik nog nooit gehoord maar de q is dik in orde.
    de Q-sub heeft dezelfde specificaties als de C7-sub maar naar mijn ervaring klinkt deze veel zwaarder. kastjes zijn ook weer veel kleiner en lichter.
    om een voorbeeldje te geven wat je kan draaien...
    2q-sub en 2Q7 op statief is ideaal voor congresjes tuinfeestjes tot een 150 man...
    4q-sub en 2q7 kan je toch al een theaterjobje doen boor een 300 tot 400 man (tour jasper steverlinck in belgie)

ik ben er gek op op hetsysteem net zoals de line-array
    hehe wat een gedoe

Comment

• Olaf Duffhuës
      • Oct 2000
      • 2477

Een halve set 3/400 personen? Wordt wel een duur setje als je dan meer wil...Naar wat ik begrepen heb is het systeem niet goedkoop...Meer in de prijs van EAW 850, Turbo en F1...
      Olaf Duffhuës

Comment

• LJ Bert
        • Apr 2003
        • 270

het systeem is idd behoorlijk duur en op 1 november zijn de prijzen van d&b weer omhoog gegaan. ik moet wel zeggen de tour waar ik het over had was wel zeer rustige muziek en ene theatertour dus veer vermogen was niet nodig (soms werden er wel meer gezet niet vor het vermogen maar voor de spreiding). denk er ook aan dat je een D12 erbij moet kopen zeer goede versterkers maar ook weer behoorlijk duur en het zijn digitale dus je moet er wel effe je koppie bijhouden. dit weekend hebik normaal een medisch congres (weet nog niet of ik moet gaan) anders zal ik effe foto's nemen en ze posten. prijs is idd ongeveer die van de systemen die jij opnoemt.

hehe wat een gedoe

Comment

• MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

Zijn er ondertussen meer mensen met ervaring met het D&B Q7 systeem ?

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen. ik ben het regelmatig tegengekomen en eigenlijk altijd wel positief over het resultaat. Zeker als je kijkt naar hoe compact het systeem ook is.

Ook zou ik graag enige richtlijnen horen over het gebruik. Voor uitversterking van bands/evenementen met name. Hoeveel kun je ongeveer draaien met 1 sub/1 top, 2 sub/2 top.......

Kan niet echt veel topics vinden hierover, omdat de zoekmachine de termen d&b en q7 niet accepteert. alvast bedankt allemaal.

Comment

• Mike Manders
            • Aug 2006
            • 341

hallo Olaf, ik heb een paar keer met Q7 gewerkt, het heeft qua klank niks te maken met F2/F1220. ik vind het persoonlijk niet zo fijn klinken, lelijk hoog, het klinkt alsof je mix uit een 01V komt zeg maar. Naar mijn mening kan het zich dus niet meten met de top systemen van D&B
            groeten
            Mike

Comment

• MusicSupport
              • Feb 2006
              • 1016

Originally posted by Mike Manders
              hallo Olaf, ik heb een paar keer met Q7 gewerkt, het heeft qua klank niks te maken met F2/F1220. ik vind het persoonlijk niet zo fijn klinken, lelijk hoog, het klinkt alsof je mix uit een 01V komt zeg maar. Naar mijn mening kan het zich dus niet meten met de top systemen van D&B
              groeten
              Mike
              Als fan moet ik dit tegenspreken. Nee ff serieus! (Ik ga het toelichten)

Wij werken hier alleen maar met D&B. C4/C7/Q1/Q7/Q10 QSUB/B2 E-series noem maar op.

Ik laat C4 en de E-series even buiten beschouwing want dat is een andere discussie.

Q7 is ontwikkeld als lichtgewicht alternatief voor C7. Zelfde spreiding en ongeveer zelfde rendement bij gelijke setup. 2 Sub en 1 Top per kant. Het is niet de vervanger voor C7. C7 is meer rock en roll en Q7 is echt Disco/Soul en theater!

Ondanks dezelfde spreidingshoek qua hoorn klinkt C7 minder agressief dan Q7. Dit is niet alleen te wijten aan een andere driver maar aan het feit dat Q7 gebouwd is rond 2x 10" en 1,3" driver en de C7 rond een 15" en 1,5" driver. De C7 klinkt warmer en wolliger en meer rock vanwege die 15" en de Q7 klinkt helderder en opener vanwege de dubbel 10". De drivers zijn anders maar vergelijkbaar qua power. De hoorn van de Q7 en dus het geluid van de kast is meer in je face en eerlijker maar met minder algehele druk terwijl de C7 dit weer wel is. En veel druk door de 15" en daardoor valt de felle driver minder op.

Het gebruik van C7 of Q7 is dus applicatie afhankelijk. De Q7 is dus zeker niet lelijk. Integendeel. Een van de mooiste open topkasten die ik ken!

Het argument van 'klinkt als een mix uit een 01V' is gewoon koeiepoep!
              Wat is een 01V mix volgens jouw? Wij hebben hier ook een 01V(96 V2 weliswaar) en jah die klinkt qua toonregeling en opamps niet zo warm en wat blikkeriger, wat je weer terughoort in de output.... En dan is het afhankelijk van welk systeem je eraan hangt of je het hoort! Maar het ligt aan de mixer/techneut wat voor geluid eruit komt! Ik heb vaak zat lekker gemixed met een 01V96 en een Q7 set.

Luister een keer een klassieker als Thriller van meneer Jackson op een Q7 set en je hoort dingen die je uit andere PA's niet hoort.

Punt: Klankbeeld van Q7 is applicatie afhankelijk! Ik vind het minder geschikt voor rock en roll/punk bandjes. Maar daar hebben we C4/C7 voor. Die muziek vraagt om meer ballen. Q7 bij een rock band gaat prima alleen gaan de topkasten heel eerlijk dingen weergeven die je niet altijd wil horen in de rockmuziek. (Ik wil overigens niet stellen dat alle rockmuziek minder transparant is dan bijvoorbeeld disco/funk/soul!!!) Juist die eerlijkheid en het vermogen en kunnen om het te leveren kan er voor zorgen dat het als minder prettig wordt ervaren. Maar wederom ook afhankelijk van de techneut en mixer.

Wat de subs betreft; de Q sub is iets lager gestemd dan de C7 maar ik vind toch de C sub meer ballen hebben, maar komt dus oa omdat deze meer power heeft op de plek waar iedereen een sub lekker vind klinken (tussen de 50 en 63Hz) De Q sub gekoppeld met 1,2 of 3 andere Q subs geeft echter door akoustische koppeling weer een super blok laag geluid!

Wij draaien een Q7 set met 1 sub en 1 top op de feestjes waar geen E12 set (voor kleinere locaties) naar toe gaat omdat het wel groot genoeg is en wat meer ballen vraagt. En tot hoeveel man dit is kan ik niet zeggen. Soms vragen ze je alleen de dansvloer te voorzien voor 200 man terwijl er 1000 binnen staan. Soms staan er 100 man voor en soms 300. Maar ik denk en weet uit ervaring wel dat je tot 300 man zeker goed met een Q7 set met 1 top en 1 sub per kant goed uit de voeten kan. Ik heb zelf liever altijd 2 subs per kant, maar dit is soms niet in te plannen of logistiek lastig. Tot 400 man lukt zeker met 1 top en 2 subs per kant.

Wij draaien ook regelmatig met 3 subs en 2 toppen (Q7) per kant. En soms ook met 3 subs en 3 Q1's (of 2Q1/1Q7) per kant. En dan kun je wel tot 5/600 man. Met B2's erbij nog wel wat meer, want je komt eigenlijk altijd in het sub vermogen te kort en niet in de toppen. Zeker Q1 draagt erg ver.

@Mark. Kom maar een keer langs als je een demo wilt!
              Last edited by MusicSupport; 26-05-10, 23:10.
              d&b Audiotechnik

Comment

• subbass
                • Sep 2006
                • 78

De een vind D&B geweldig en is er fan van en de ander is er minder gecharmeerd van. De conclusie is : ga gewoon serieus eens luisteren en vergelijken en doe je eigen mening op.

Persoonlijk doet D&B me ook niet echt veel, maar het is nog steeds veel te vinden op de riders.

Mijn mening doet er minder toe maar die van jou wel dus Go and Listen

Comment

• Mike Manders
                  • Aug 2006
                  • 341

ik werk al jaren met D&B, en met veel andere systemen. zo ontwikkel je inderdaad een smaak, en je krijgt je favoriete systemen (om wat voor reden dan ook, zeker afhankelijk wat je ermee doet). ik tour in het theater nu alweer voor het 2e seizoen met F2/F1220, B1 en B2 en dat klinkt fantastisch. de J line array vind ik erg goed, maar Q7 en Q1 heeft me nooit zo kunnen boeien. ik vind het plat klinken, en ik mis het mooie hoog wat bijvoorbeeld wel uit een 1220 komt. dat is mijn smaak/mening of wat dan ook. misschien heb ik de pech dat de keren dat ik het tegenkwam het systeem slecht gebruikt werd, zoals op zoveel festivals dat helaas het geval is. De discussie met digitale tafels is weer een hele andere, maar neem eens de moeite om aan je Yamaha een andere wordclock te hangen, een externe D/A converter en goeie preamps, je weet niet wat je hoort dan!

Comment

• Olaf Duffhuës
                    • Oct 2000
                    • 2477

Goed....bijna 4 jaar later...Toch leuk dat er nog mensen reageren...Maar het Q7 was niet wat we zochten...We zochten meer een rock & roll systeem en dat is zo'n 4 jaar geleden Dynacord XA2 geworden. Dit ook om het feit dat wij al Dynacord dealer waren/zijn en goede ervaringen hebben met de systemen en service...
                    Olaf Duffhuës

Comment

• subbass
                      • Sep 2006
                      • 78

Goed....bijna 4 jaar later...Toch leuk dat er nog mensen reageren...Maar het Q7 was niet wat we zochten...We zochten meer een rock & roll systeem en dat is zo'n 4 jaar geleden Dynacord XA2 geworden. Dit ook om het feit dat wij al Dynacord dealer waren/zijn en goede ervaringen hebben met de systemen en service...
                      Heeft zeker ook meegeholpen om de verkooptargets van Dynacord te behalen Overigens wel een slimme zet want waarom niet verhuren dat wat je ook verkoopt

Comment

• MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

Originally posted by Mike Manders
                        ik werk al jaren met D&B, en met veel andere systemen. zo ontwikkel je inderdaad een smaak, en je krijgt je favoriete systemen (om wat voor reden dan ook, zeker afhankelijk wat je ermee doet). ik tour in het theater nu alweer voor het 2e seizoen met F2/F1220, B1 en B2 en dat klinkt fantastisch. de J line array vind ik erg goed, maar Q7 en Q1 heeft me nooit zo kunnen boeien. ik vind het plat klinken, en ik mis het mooie hoog wat bijvoorbeeld wel uit een 1220 komt. dat is mijn smaak/mening of wat dan ook. misschien heb ik de pech dat de keren dat ik het tegenkwam het systeem slecht gebruikt werd, zoals op zoveel festivals dat helaas het geval is. De discussie met digitale tafels is weer een hele andere, maar neem eens de moeite om aan je Yamaha een andere wordclock te hangen, een externe D/A converter en goeie preamps, je weet niet wat je hoort dan!
                        Precies de reden dat onder onze 01V96 een mooie Focusrite Octopre hangt als Preamp voor de vocals! En jaah daar wordt die tafel erg mooi mee!

Fijn dat je trouwens netjes en uitgebreid reageert! Vaak wordt het Q7 systeem verkeerd ingezet op de verkeerde plaatsen en voor de verkeerde feestjes of zeker met de verkeerde mensen erachter. De 1220 kan ik ook nog steeds erg waarderen. Je ziet het alleen zo weinig! Wel een te gek systeem!
                        d&b Audiotechnik

Comment

• Outline
                          • Feb 2006
                          • 1434

Mag ik me voor het gemak aansluiten bij MusicSupport? Het wordt bijna klef...

Mijn Idee:

-C7-set is echt voor bandjes/rock&roll vanwege het warme, minder open geluid

-Q7-set is meer voor de mooie dingen vanwege de eerlijkheid en transparantie (en wat ik er aan bandjes op gehoord heb: nee, dank je. te eerlijk)

-C6/C7-sub is meer HiFi met een warm klinkende sub.

C7-sub versus Q-sub is vol, warm sub versus punchy-laag. Niet dat er geen sub uit komt, maar goed.

Ik 'hobby' nu al zo'n 10 jaar met D&B, er in gerold via 'ome' Han van HVR. Via Maxen, 602's, 902's, 1501-sub's, 702-set (C7 dus, heb ergens nog de eerste folder ervan), C6/C7-sub, B2's nu aangeland bij Q-serie. En als ik eerlijk mag zijn was dat wel een cultuurschok. Want zoals ik al eerder zei, vindt ik het oude spul (op C6 na) allemaal erg 'rock&roll' en de Q-serie is dan toch anders. Niet slechter of beter maar gewoon anders. En ik denk dat dat voor sommige hier wennen is.

Overigens wil ik wel zeggen dat het ook een wereld van verschil is of je er een A1 of P1200 voor hebt staan of een D6/D12. Dat is ook gewoon dag en nacht verschil waardoor je set ook heel anders kan klinken. Ik heb dit mogen ervaren op een C6/C7-sub en gewone C7-set. Ik zou bijna willen zeggen dat je op de oude sets per situatie zou moeten kijken wat voor amp je er voor hangt.

Ach, het blijft enorm fijn en lekker klinkend spul om mee te werken ondanks dat het voor sommige een 'tape-act'-merk is. Ik zeg: fijn je hoofd in het zand blijven steken, dan blijf ik wel elke keer weer genieten...

Over Q7's en statiefjes: wij hebben hier een oplossing voor waardoor je helemaal geen extra beugels nodig hebt en een Q-topje zo op een paaltje kunt zetten. En om dit voor elkaar te krijgen hoef je ook niet te zagen en boren in je topjes.

Maar goed....

Comment

• Outline
                            • Feb 2006
                            • 1434

Ik blijf me trouwens ook verbazen over de enorm hoge 2de-hands prijzen... Waardevast is het iig wel!

Comment

• MusicSupport
                              • Feb 2006
                              • 1016

Originally posted by Outline
                              Mag ik me voor het gemak aansluiten bij MusicSupport? Het wordt bijna klef...

Mijn Idee:

-C7-set is echt voor bandjes/rock&roll vanwege het warme, minder open geluid

-Q7-set is meer voor de mooie dingen vanwege de eerlijkheid en transparantie (en wat ik er aan bandjes op gehoord heb: nee, dank je. te eerlijk)

-C6/C7-sub is meer HiFi met een warm klinkende sub.

C7-sub versus Q-sub is vol, warm sub versus punchy-laag. Niet dat er geen sub uit komt, maar goed.

Ik 'hobby' nu al zo'n 10 jaar met D&B, er in gerold via 'ome' Han van HVR. Via Maxen, 602's, 902's, 1501-sub's, 702-set (C7 dus, heb ergens nog de eerste folder ervan), C6/C7-sub, B2's nu aangeland bij Q-serie. En als ik eerlijk mag zijn was dat wel een cultuurschok. Want zoals ik al eerder zei, vindt ik het oude spul (op C6 na) allemaal erg 'rock&roll' en de Q-serie is dan toch anders. Niet slechter of beter maar gewoon anders. En ik denk dat dat voor sommige hier wennen is.

Overigens wil ik wel zeggen dat het ook een wereld van verschil is of je er een A1 of P1200 voor hebt staan of een D6/D12. Dat is ook gewoon dag en nacht verschil waardoor je set ook heel anders kan klinken. Ik heb dit mogen ervaren op een C6/C7-sub en gewone C7-set. Ik zou bijna willen zeggen dat je op de oude sets per situatie zou moeten kijken wat voor amp je er voor hangt.

Ach, het blijft enorm fijn en lekker klinkend spul om mee te werken ondanks dat het voor sommige een 'tape-act'-merk is. Ik zeg: fijn je hoofd in het zand blijven steken, dan blijf ik wel elke keer weer genieten...

Over Q7's en statiefjes: wij hebben hier een oplossing voor waardoor je helemaal geen extra beugels nodig hebt en een Q-topje zo op een paaltje kunt zetten. En om dit voor elkaar te krijgen hoef je ook niet te zagen en boren in je topjes.

Maar goed....
                              Wij hebben ontdekt dat het verschil tussen de klank van de set met P1200 of D12 vooral een kwestie van spanning en stroom is.

De D12 doet het slechter wanneer de spanning gaar is, van te ver weg komt over slechte huisbekabeling of agregaten met te weinig vermogen en wanneer de door de D12 gevraagde stroom niet kan worden geleverd. De P1200 presteert dan gewoon beter dankzij de ringkerntrafo en de elco's in de amp. Intern zien ze er identiek uit wat betreft het versterker gedeelte. De voeding en DSP is het enige verschil wat ik kon ontdekken.

De Q7 gaat natuurlijk aan een D&B beugel op een Windup statief wat weer in de M20 draad in de sub wordt geschroefd. Maar voor theater hebben we een M20 flens waar precies de beugel met daarin de top op kan worden vastgezet. Zo kun je netjes groundstacken en de top direct op de sub en toch kunnen richten. En voor die constructie met 3 of 4 subs en daarop twee toppen hebben we een soort van 2 balk laten lassen. (Nu verraad ik het bijna ) En met een spanband om de hele set vanwege de hoogte is het toch een supernette en veilige constructie.

Bij de rest van je verhaal kan ik me alleen maar aansluiten.

De 2e hands prijzen is een kwestie van goed shoppen. Sommige mensen willen er echt teveel geld voor hebben!

Outline je komt uit de buurt van Nijmegen dus? We zouden haast een keer moeten afspreken! Werk je ook voor Han?
                              Last edited by MusicSupport; 24-10-08, 00:21.
                              d&b Audiotechnik

Comment

Working...