afregelen squelch

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flurk
    • May 2003
    • 409

afregelen squelch

Hoe kan je best de squelch afregelen van een UHF EW 100?Is er een minimum waarde(0.5db) of moet je naar een bepaalde waarde streven?Moet dit per lokatie of per regio her-ingesteld worden?
    Deze vraag naar aanleding van een voorval:gedurende een presentatie verloopt alles goed (gedurende het eerste uur).Opeens valt de micro weg en krijgt ruis de bovenhand.De batterij was nog nieuw (1 uur gebruik).Ik kon wel niet zien of het signaal verminderde, de ontvanger stond bij het podium.
  • cobi
    • Aug 2002
    • 1083

Tussen nieuw batterijen zitten ook wel eens slechte exemplaren. Daar doe je niets aan.

De squelch heb ik nog nooit veranderd van een ontvanger. Lijkt me ook niet nodig om dat elke klus te doen.
    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• flurk
      • May 2003
      • 409

Maar hoe stel je de squelch het best in?Vind dit niet didelijk terug in de handleiding.

Comment

• shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

ik zelf heb de squelch op z'n hoogst, je moet dan goed in de microfoon praten wil er geluid uitkomen, is ook erg makkelijk tegen geluiden uit de omgeving, die worden namelijk ook zoveel mogelijk buitengesloten (het lijkt dus wel een beetje op een gate functie)

oja zelf heb ik een ew145 g2 met dus de squelch van de ontvanger op "HI"

ook bij me in-ear heb ik de squelch op z'n hoogst staan, anders hoor je naast je mix ook nog (een beetje) ruis erdoor
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• flurk
          • May 2003
          • 409

Lijk wel een stomme vraag maar op het "hoogst",is dit dan 0.5db of 3.0 db?

Comment

• test12
            • Jan 2003
            • 901

2 shure-fan
            Wat heeft de squelch met geluiden uit de omgeving en met goed in de microfoon praten te maken?
            Ik zou de manual nog maar eens raadplegen. Squelchlevel is de drempel voor het hf signaal(draaggolf) waarop de ontvanger opengaat. Bij buiten bereik zijn van de zender (te laag hf niveau bij de ontvanger gaat deze in mute i.p.v. ruisen en storen.

Herman

Comment

• cobi
              • Aug 2002
              • 1083

citaat:Geplaatst door shure-fan

ik zelf heb de squelch op z'n hoogst, je moet dan goed in de microfoon praten wil er geluid uitkomen, is ook erg makkelijk tegen geluiden uit de omgeving, die worden namelijk ook zoveel mogelijk buitengesloten (het lijkt dus wel een beetje op een gate functie)
              Daar is ie toch helemaal niet voor bedoelt? Het handige van een gate is dat er knoppen op zitten waar je snel op kan ingrijpen.
              Bij de Squenlch is dat toch wel een stuk moeilijker.

Ik zou me dus niet aan deze theorie wagen.
              Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• flurk
                • May 2003
                • 409

En hoe stel ik hem dan best in?

Comment

• Rieske
                  • Aug 2002
                  • 544

citaat:Geplaatst door shure-fan

Sorry, maar jij weet dus echt niet hoe je met een draadloze microfoon moet omgaan ! Wat een domme praat [V]
                  Maar om een antwoord op Flurks vraag te geven; Test12 legt al uit waarvoor de squelch dient. Bij het instellen van de squelch ga ik met de zender op de maximale positie staan ten op zichte van de ontvanger. Op deze grens hoor je al snel wanneer je zender gaat weg vallen en daar stel je de squelch op in. Eenmaal ingesteld kun je 'm in nagoeg alle situaties laten staan.
                  Zo doe ik het maar ik hoor altijd graag van de werkwijzen van anderen (zonder domme praat graag )
                  Life is what you make it

Comment

• flurk
                    • May 2003
                    • 409

Wat doe je dan als een presentator of zanger opeens beslist om in het publiek te gaan?Je kan dan de squelsh toch niet meer aanpassen.

Comment

• Rieske
                      • Aug 2002
                      • 544

Als je de antenne's van je ontvanger goed hebt gepositioneerd moet dit bij een goede professionele microfoonset geen probleem zijn. Nogmaals; je squelsh stel je eenmalig in op het maximale bereik van je zender/ontvanger en daarna ben je overgeleverd aan het uiterst haalbare van je set. Het enige probleem wanneer een artiest te ver het publiek in gaat, zou kunnen zijn, dat de ontvangst verstoord wordt door de intenstiteit van de massa. Maar dat is wel in erg extreme situaties.
                      Life is what you make it

Comment

• test12
                        • Jan 2003
                        • 901

Wat Rieske post is de ene uiterste de andere uiterste is als volgt:
                        1 de ontvanger inschakelen zonder dat de zender aanstaat.
                        2 squelch op minimum zetten, hou rekening (wat geluid betreft) dat stoorniveau hoog kan zijn.
                        3 verhoog squelch level tot ontvanger dicht gaat (storingen worden nu onderdrukt).

Als je tussen deze twee uittersten insteld zul je merken dat wanneer je met ingeschakelde zender buiten bereik komt dat er geen storingen komen maar dat alleen de audio wegvalt.
                        PS. Het is best mogelijk dat in een (hf) schone omgeving min. squelch al volstaat.

Herman

Comment

• Ibvee
                          • Nov 2002
                          • 714

Goeienacht, heb nou ook niet echt super veel ervaring met draadloze dingen, gebruik ze niet zo vaak, maar heb dus nog vraagje... Wij hadden laatst op een concert zo'n ding, en bij een toespraak ontstond er ruis in het signaal in het hoog, exact in de stem. Volgens de leidinggevende technicus had dit te maken met de squelch...?? Betekent dat dat de microfoon zich exact in het randgebied bevond voordat het signaal zou wegvallen ofzo, of wat is het anders??
                          De groeten => Micha

Comment

• Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 804

volgens mij heeft ie nog niet door wat de squelch betekent...

Als je HF signalen ontvangt dan heb je zonder zender ruis, heel veel ruis. Pas als de zender aan staat kan er minstens een draaggolf gedetecteerd worden. Wat de squelch dan eigenlijk doet is voor gate spelen tussen de antenne en de ontvanger: Als er geen zender is zal er ook geen (relatief luide) draaggolf aanwezig zijn en gate de gate toeklappen, met draagolf gaat die open.

Dus de squelch stel je in zonder de zender aan te zetten, en juist tot de squelch dichtklapt. Eventueel kan je hem luider zetten, zodat een slechtere draaggolf ook wegvalt.

Luider moeten spreken omdat je squelch te hoog staat is zever in pakskes: ik heb meermaals op een vliegveldje meegemaakt dat een leerling piloot per ongeluk zijn duim op het zendknopje houd (zet op het stuur van een cessna) en niks zegt: en toch gaan alle squelches van de radios opengaan: jusit omdat er een draaggolf wordt uitgezondern. amplitude van het gemoduleerd signaal heeft niks te maken omdat dit relatief zo klein is.

Wat je wel krijgt als je je squelch te hoog instelt is dat als de artiest net iets te ver van de zender loopt de squelch gaat dichtklappen wegens geen overtuigend sterke draaggolf en dus er geen stem wordt versterkt. Staat die te laag dan krijg je zelfs ruis als de microfoons af staan.

Ruis door de stem heen kan je dus ook niet verhelpen met squelch: ofwel heb je teveel storing van buitenaf, ofwel is de afstand te groot aant worden tussen zender en ontvander.

kortom: squelch is geen ruisfilter! squelch is ook geen gate voor het audio signaal! squelch is een gate voor het HF signaal!

Comment

• Poelmans
                              • Feb 2004
                              • 804

*ibvee: sorry ben weer wat te snel aant lezen geweest: idd dat betekent in de meeste gevallen dat de zender te ver af is. Of de batterijen plat, of HF storing. technisch betekent het dat je draaggolf te dicht bij je ruis komt (s/n ratio), redenen daarvoor kan je zelf wel verzinnen

Comment

Working...