Hee allemaal,
Na de tip te hebben gekregen een apart onderwerp te maken over een galmende aula, volgt hier mijn vraag:
Op onze school beschikken wij over een grote aula, 500 zitplaatsen, en nog plek voor ruim 100 mensen staande. Het is zo dat het (hoge, 5 meter?) plafond speciaal is gebouwd voor goede akoestiek (heb ik gehoord). Dit kan best kloppen omdat het plafond niet plat is maar inkepingen heeft. Maar het podium is wegens omstandigheden aan de verkeerde kant gebouwd. Hier kom ik bij mij punt:
De zaal galmt verschrikkelijk (zij het door het plafond dat dus verkeerd is, of gewoon dat de aula überhaupt klote is)
Nu vroeg ik me af:
Is het mogelijk toch een vette livesound neer te zetten voor bands. Hierbij doel ik op bijvoorbeeld een bassdrum die men kan lekker kan voelen, en geweldig klinkende stemmen die verstaanbaar zijn.
Je kan onderscheiden:
1. Met de aanwezige apparatuur ( een niet echt goed mengpaneeltje van yamaha, en een actief setje van jbl pak hem beet 1200 watt, en verder geen randapparatuur, maar wel goede mics)
2. Met een grotere P.A. ( een goed klinkend mengpaneel, randapparatuur, voldoende vermogen 3000 watt met iig 2 subs(?))
Ik vroeg het mij af, want ik vindt het erg frusterend dat er nog nooit een goede sound is geweest in de aula. Ligt het aan de middelen en de gebruiker of ligt het aan een MOGELIJK belabberde akoestiek?
Na de tip te hebben gekregen een apart onderwerp te maken over een galmende aula, volgt hier mijn vraag:
Op onze school beschikken wij over een grote aula, 500 zitplaatsen, en nog plek voor ruim 100 mensen staande. Het is zo dat het (hoge, 5 meter?) plafond speciaal is gebouwd voor goede akoestiek (heb ik gehoord). Dit kan best kloppen omdat het plafond niet plat is maar inkepingen heeft. Maar het podium is wegens omstandigheden aan de verkeerde kant gebouwd. Hier kom ik bij mij punt:
De zaal galmt verschrikkelijk (zij het door het plafond dat dus verkeerd is, of gewoon dat de aula überhaupt klote is)
Nu vroeg ik me af:
Is het mogelijk toch een vette livesound neer te zetten voor bands. Hierbij doel ik op bijvoorbeeld een bassdrum die men kan lekker kan voelen, en geweldig klinkende stemmen die verstaanbaar zijn.
Je kan onderscheiden:
1. Met de aanwezige apparatuur ( een niet echt goed mengpaneeltje van yamaha, en een actief setje van jbl pak hem beet 1200 watt, en verder geen randapparatuur, maar wel goede mics)
2. Met een grotere P.A. ( een goed klinkend mengpaneel, randapparatuur, voldoende vermogen 3000 watt met iig 2 subs(?))
Ik vroeg het mij af, want ik vindt het erg frusterend dat er nog nooit een goede sound is geweest in de aula. Ligt het aan de middelen en de gebruiker of ligt het aan een MOGELIJK belabberde akoestiek?






Comment