Galmende aula, toch vette live sound?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

Galmende aula, toch vette live sound?

Hee allemaal,

Na de tip te hebben gekregen een apart onderwerp te maken over een galmende aula, volgt hier mijn vraag:

Op onze school beschikken wij over een grote aula, 500 zitplaatsen, en nog plek voor ruim 100 mensen staande. Het is zo dat het (hoge, 5 meter?) plafond speciaal is gebouwd voor goede akoestiek (heb ik gehoord). Dit kan best kloppen omdat het plafond niet plat is maar inkepingen heeft. Maar het podium is wegens omstandigheden aan de verkeerde kant gebouwd. Hier kom ik bij mij punt:

De zaal galmt verschrikkelijk (zij het door het plafond dat dus verkeerd is, of gewoon dat de aula überhaupt klote is)

Nu vroeg ik me af:

Is het mogelijk toch een vette livesound neer te zetten voor bands. Hierbij doel ik op bijvoorbeeld een bassdrum die men kan lekker kan voelen, en geweldig klinkende stemmen die verstaanbaar zijn.

Je kan onderscheiden:

1. Met de aanwezige apparatuur ( een niet echt goed mengpaneeltje van yamaha, en een actief setje van jbl pak hem beet 1200 watt, en verder geen randapparatuur, maar wel goede mics)

2. Met een grotere P.A. ( een goed klinkend mengpaneel, randapparatuur, voldoende vermogen 3000 watt met iig 2 subs(?))

Ik vroeg het mij af, want ik vindt het erg frusterend dat er nog nooit een goede sound is geweest in de aula. Ligt het aan de middelen en de gebruiker of ligt het aan een MOGELIJK belabberde akoestiek?

• Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

Ik denk dat de zaal niet per definitie een slechte akoestiek heeft. Als je per kant 1 sub hebt liggen met daarop een klein topje (12") als infill, en per kant 1 gevlogen top + centercluster van 2 toppen kom je echt een heel eind.

Een goed speakersysteem en de plaatsing daarvan is het belangrijkst. Randapparatuur een een andere mixer valt veel minder winst in te behalen.
    Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

probeer het geluid niet tegen de wand te laten komen, dwz goed koppelen, goed richten, en vooral de looptijden goed in de processor krijgen, maar dat kost wel een paar stuivers...

( en scholen en geld is wat lastig....)

Heb ooit in de orajerie in den Bosch (voorheen kerk?) gestaan, en ff zeer heftig ge-eqed, en smalle horns gebruikt, maar was uiteindelijk best acceptabel.

Comment

• Bor
        • Jan 2003
        • 50

spreiding is het sleutelwoord.

Zorg er zonodig voor dat je extra kasten hebt. Eventueel delay stackje plaatsen.

In een galmende zaal is het belangrijk je te richten op de definitie van het geluid. Om spraak verstaanbaar te hebben moet de kasten de stemmen goed definieren. Door meer kasten te plaatsen is het iets gemakkelijker verstaanbaarheid te creeren!

een basdrum laten voelen in een galmende zaal is nooit een probleem, maar om de rest daarna nog verstaanbaar en niet TE hard te laten klinken, dat is een ander verhaal.

Dat er nog nooit een echt goed resultaat is geboekt is over het algemeen een kwestie van de juiste spullen en de juiste technicus zijn werk laten doen.
        Geluidstechnici die overwegend live mixen in discotheken e.d. hebben vaak de neiging om te veel laag te willen gebruiken.....! Hier heb ik in de theater en muziktheater wereld al erg vaak hinder ondervonden. Live mixers en theatertechnici hebben over het algemeen verschilldende opvattingen met werkmethodes.

succes!
        Rob Kuenen

Comment

• BvE
          • Oct 2004
          • 385

Hee,

bedankt alvast voor de reacties. Vraag ik me toch nog af:

Het akoestische geluid van een drumstel (dat al vaak voldoende wordt gevonden in de aula) veroorzaakt eigenlijk al een te hinderlijke galm, terwijl in onversterkte vorm de drums niet vet klinken. Tips hiervoor?

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

citaat:Geplaatst door Bor

spreiding is het sleutelwoord.

Zorg er zonodig voor dat je extra kasten hebt. Eventueel delay stackje plaatsen.
            gebrek aan spreiding, dus.

alleen daar geluid maken waar je publiek is, en niet tegen de (galmende ) wanden laten komen.

oh, dat drumstel alleen helpen waar nodig, en de bv snare van het podium kan dan meestal bijna onversterkt.

Comment

• Daan Hoffmans
              • Aug 2000
              • 1225

Verder een backdropje achter het podium kan wonderen doen.
              En gooi al je subkasten bij mekaar, in plaats van de helft links en de helft rechts. Zorgt in ieder geval voor een egaler en meer gedefinieerd laag.
              <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• cobi
                • Aug 2002
                • 1083

goed richten (alleen in het publiek), probeer alle muren, inclusief de achterwand niet te 'raken'. Ik las al ergens iets over een backdrop, misschien kan je nog meer doeken in de zaal verwerken (wel brandveilige spullen gebruiken uiteraard). Misschien hangen er ook wel gordijnen die je dicht kan doen (scheelt weer werkaatsing tegen ramen) of zo, dat helpt allemaal mee voor een beter geluid.
                Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Funkmaster
                  • Dec 2004
                  • 204

Ik weet niet of het zou kunnen helpen, maar moest je nu eens zo'n 'kooi' van plexi rond de drum heenzetten...
                  Zou dat er niet voor zorgen dat de drums wat minder hard zouden doorkomen in de zaal en je dus wat meer kan doen met je tafel??
                  It's nice to be important, but it's important to be nice...

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

de drummer opsluiten in de kleedkamer wil ook wel helpen.

In de meeste studio's heeft de drummer dan ook een afgesloten , droog hokje.

Maar dan heb je toch, zelfs bij een CD'tje, nog steeds galm, en daar ging dit topic over.

Comment

• Funkmaster
                      • Dec 2004
                      • 204

ik had het op deze post:

citaat:Geplaatst door BvE

Hee,

bedankt alvast voor de reacties. Vraag ik me toch nog af:

Het akoestische geluid van een drumstel (dat al vaak voldoende wordt gevonden in de aula) veroorzaakt eigenlijk al een te hinderlijke galm, terwijl in onversterkte vorm de drums niet vet klinken. Tips hiervoor?
                      It's nice to be important, but it's important to be nice...

Comment

Working...