procedure uitfluiten met een P-EQ

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

procedure uitfluiten met een P-EQ

hellow peoples

Deze vraag gaat misschien niet echt over het live gebeuren, maar ik vermoed dat de gemiddelde drive-inn man hier weinig zal over weten:

Als DJ heb ik regelmatig te maken met feedback door men naalden. Zeker omdat ik allround party DJ ben en dus zogoed als altijd op een gehuurde installatie sta te draaien.

Nu ben ik op de hoogte van de mogelijkheden van een parametrische equalizer, en heb al eens zitten prutsen met de digitale crossover van behringer die in de rek van SSS steekt. (die heeft een PEQ aan boord): zonder resultaat: na een halfuurtje prutsen geef ik het dus op, en dat met ÉÉN frequentie die ik moet zoeken [8D].

daarom: kan iemand me vertellen hoe ik tewerk moet gaan om mijn discobar (PUs) uit te fluiten met een PEQ (I know, freefloats gebruiken is makkelijker, maar what the hell)

greetz
  • Rieske
    • Aug 2002
    • 544

Ahum .... maar feedback creeër je niet met een naald maar met een microfoon. Het verschijnsel wat jij bedoelt heet "rumble"
    (A quantitative measure of phonograph turntable noise and vibration resulting from performance imperfections) en zit voornamelijk onder de 250Hz. Als je start met onder dit gebied wat frequenties (dus meer dan EEN) te dippen kom je al een heel eind. En verder zijn Freefloats toch hele gemakkelijke dingen
    Life is what you make it

Comment

• Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

Lijkt me niet zo moeilijk denk ik.
      Lage Q en draai de gain omhoog.
      Draai dan aan de frequentie tot je feedback hebt.
      Verhoog je Q en zoek opnieuw de frequentie die feedback veroorzaakt.
      Zo altijd fijner en fijner.
      Op het einde kan je een notch zetten op de frequentie die feedback veroorzaakt.

De Behringer die jij bedoelt is volgens mij de deq2496. Deze heeft ook de mogelijkheid (bij de feedbackdestroyer) om automatisch feedback te zoeken. Hierbij verhoogt hij het volume tot er feedback ontstaat welke hij vervolgens automatisch weghaalt.
      Misschien makkelijker.

Echter zou het wel beter zijn (voor het geluid) om andere oplossingen te zoeken zoals arduinen blokken of freefloats.

Comment

• Daan Hoffmans
        • Aug 2000
        • 1225

Methode van Dikke Foaf is inderdaad een aan te raden methode... Denk eraan dat je de feedback wel een beetje moet "triggeren" door tijdens het draaien aan je ferequentie een plaat te draaien met veel laag, of door voorzichtig op je plaat te tikken.

Verder wat de benaming betreft: DJ's noemen het rumble, maar fysisch gezien is het natuurlijk gewoon feedback: de uitgang wordt teruggevoerd naar de ingang. En als deze (min of meer) met elkaar in fase zijn, en het systeem heeft een versterking van groter dan 1, gaat het zootje resoneren... Feedback dus...
        <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

@Rieske: feedback kan je well creëren met een pickup: zet je pickup maar eens op je basskasten, leg er een plaat stil op (niet laten afspelen) en leg de naald er op, en schuif het kanaal vol open... Wedden dat je feedback hebt?
          Rumble is nog iets volledig anders: dat betekent dat je naalden het door de aandrijving en dergelijke gegenereerde geluid opvangen. Is te vergelijken met de stage-rumble waar de PA-mensen onder jullie mee te maken krijgen.

het apparaat waar ik het over heb is trouwens de ULTRADRIVE PRO DCX2496, en die heeft die automatische functie (spijtig genoeg) niet.

uiteraard is een notch filter niet ideaal voor je geluid, maar het is zoiezo in het extreem lage gedeelte waar het net iets minder zal opvallen denk ik, en zoiezo beter dan mijn laag op de mixer gaan wegdraaien. (dacht ik dan :/)
          Freefloats ga ik me ook bestellen, maar bij bepaalde geluidsboeren (waar ik nu toevallig veel op draai sie ) is het meubel beetje ongelukkig gebouwd voor freefloats. Maar die kerel heeft wel heel dikwijls zo een digitale processor steken, vandaar.

In ieder geval bedankt voor de techniek, die ga ik eens uitproberen bij de eerstvolgende mogelijkheid

Comment

• Dikke Foaf
            • May 2003
            • 618

De normale procedure bij dit 'eq'en' is dan ook dat je de toonarm op de plaat legt, maar de plaat niet laat ronddraaien.
            De schuiven zet je net iets luider dan het normale speelvolume.
            Hierbij kan je dan lichtjes tegen de PU tikken om die feedback te helpen genereren.

Comment

• Coldfinger
              • Aug 2004
              • 14

Ik doe al heel wat jaren Drive in Shows (sinds de tij dat er nog geen CD's bestonden).

Koop op de markt een stuk schuimrubber van 5 cm dik, maak 2 stukken welke net iets groter zijn dan de draaitafel zelf. Zet je draaitafel erop, je zult verbaasd zijn hoeveel dit scheelt.
              \'k weet niet alles......

Comment

• Davy Gabriels
                • Aug 2002
                • 819

Met parametrische equalizer eruit halen doe ik ook altijd en lukt vrij aardig. Frequentie rond de 38hz met de hoogste Q factor eruit draaien, zo'n -6db. Rond de 120hz zit er bij mij nog zo'n gevaarlijke frequentie, ook -3db doen of zo.
                Maar uiteindelijk zijn er natuurlijk grenzen, je kan niet eindeloos subkasten blijven bijzetten zonder feedback te krijgen...

citaat:Nu ben ik op de hoogte van de mogelijkheden van een parametrische equalizer, en heb al eens zitten prutsen met de digitale crossover van behringer die in de rek van SSS steekt
                En ja, SSS heeft die ook, komt namelijk van hier

Comment

Working...