afstellen installatie met roze ruis.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

citaat:Geplaatst door **************

Nog zo'n fijne : ruisen zonder en met publiek. Geeft ook al een hele andere benadering, omdat publiek nou eenmaal fantastisch dempt, en je zaal acoustiek aanpast.
    Dit probleem heb met ook als je het via je oren afsteld.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Ivo_73
      • Feb 2004
      • 47

[quote]Geplaatst door dokter dB

wat je fout doet is dat het ongeveer een schuin aflopende lijn zou moeten zijn, niet recht. Roze ruis neemt 3dB per oktaaf af.

De volgende info komt van homerecording.be

"Roze Ruis" is een geluidssignaal waarbij alle frekwenties even luid klinken. Dit testsignaal wordt bijvoorbeeld gebruikt door audio-ingeniers om te testen of er in een bepaalde ruimte geen frekwenties verloren gaan door absorptie en zonodig correcties aan te brengen (met bv een equalizer).

Ik moet zeggen dat ik toch al vaker gelezen heb dat roze ruis "recht" is (aangepast op de kromming van het menselijk oor)

Verder gebruik ik ook altijd roze ruis i.c.m. de paa2 om een zaal uit te ruisen. Ik doe dit niet om de sound te zetten maar meer om probleemfrequenties eruit te trekken. Dus de alleen piekjes er wat uit eq'en.
      Ik moet zeggen dat dit voor mij erg snel en goed werkt.
      Verder ben ik het natuurlijk eens met de mening dat je de, (lees jou) sound moet maken met je eigen oortjes

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

Die discussie is hier al eens geweest, witte ruis is recht, roze loopt af, homerecording.be of niet.
        Het is ideaal voor luidsprekertesten omdat de tweeters dan beter heel blijven.
        knoppen en waarden :)

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

[quote]citaat:Geplaatst door Ivo_73

Geplaatst door dokter dB

wat je fout doet is dat het ongeveer een schuin aflopende lijn zou moeten zijn, niet recht. Roze ruis neemt 3dB per oktaaf af.

De volgende info komt van homerecording.be

"Roze Ruis" is een geluidssignaal waarbij alle frekwenties even luid klinken. Dit testsignaal wordt bijvoorbeeld gebruikt door audio-ingeniers om te testen of er in een bepaalde ruimte geen frekwenties verloren gaan door absorptie en zonodig correcties aan te brengen (met bv een equalizer).

Ik moet zeggen dat ik toch al vaker gelezen heb dat roze ruis "recht" is (aangepast op de kromming van het menselijk oor)

Verder gebruik ik ook altijd roze ruis i.c.m. de paa2 om een zaal uit te ruisen. Ik doe dit niet om de sound te zetten maar meer om probleemfrequenties eruit te trekken. Dus de alleen piekjes er wat uit eq'en.
          Ik moet zeggen dat dit voor mij erg snel en goed werkt.
          Verder ben ik het natuurlijk eens met de mening dat je de, (lees jou) sound moet maken met je eigen oortjes

mooie definitie, alleen jammer dat het de definitie van wite ruis is.
          Roze ruis heeft een gelijke hoeveelheid energie per octaaf en niet per frequentie. Het is ook logisch dat roze ruis wel een gekleurd signaal zal zijn....
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Ivo_73
            • Feb 2004
            • 47

Ik ben net even een beetje aan het googlen geweest met roze ruis, en zie inderdaad dat deze discussie al eens aan de orde geweest is.
            Ik ga het dan ook absoluut niet tegen spreken, alleen denk ik dat er wel veel verwarring over is omdat er gewoonweg verkeerde informatie gegeven wordt hier en daar.

Nogmaals ikzelf dacht ook altijd dat roze ruis overal even sterk was puur alleen door info van het internet.

Comment

• Ivo_73
              • Feb 2004
              • 47

Ik wil toch nog een citaat plaatsen van het internet:

; Witte ruis : Hier is de gemiddelde amplitude voor iedere frequentie gelijk. Dit betekent dat het vermogen per octaaf dus, naar mate de frequenties hoger worden, steeds groter wordt. Dit heeft tot gevolg dat wij de hogere frequenties harder waarnemen. Bekijken we de twee verschillende grafieken, de eerste met decibel/Hz en de andere dB/interval (muziek) dan heeft de eerste een rechte lijn en de tweede een stijgende lijn met een factor 3 decibel/octaaf. Het vermogensdichtheidspectrum is evenredig met 1/f0, dus 1.
              :Media:Ruis-wit-2s.wav (350kB)

;Roze ruis : Hier is de stijgende lijn tegengegaan door het dB/interval een dalende lijn te geven (met behulp van filteren) van -3dB/Hz zodat de lijn bij dB/int recht is. Deze ruis nemen wij dus als 'recht' waar. Het vermogensdichtheidspectrum is evenredig met 1/f.
              :Media:Ruis-rose-2s.wav (350kB)

Volgens deze info klopt het wat dokter db zegt, alleen nemen wij roze ruis dus als recht waar.

Dus wel recht eq'en lijkt me (als je dit zou willen)

Daar moet ik nog bijzeggen dat ook de paa (na metingen met roze ruis) mij verteld hoe de eq instelling te zetten, en dit dus ook een rechte lijn betreft.

Wordt allemaal wel erg verwarrend nu

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

toch de oortjes gebruiken?

ik weet ook niet wat die paa gebruikt als referentie, een keertje naast smaart houden...

Maar recht "horen" is dus aflopend meten...
                Omdat de visualisatie per decade even groot is bij een rta, zal er mi een aflopende lijn ontstaan met pink noise, iem hier andere ideeen over?

Het is overigens helemaal niet zo interessant of de curve exact 3dB aflopend is, als het maar goed/natuurlijk klinkt naar je smaak.
                Interessanter zijn de relatieve pieken en dalen die je kan bekijken(relatief ten opzichte van omliggende frequenties/energie).....

Je kan soms met 1 dB levelverschil van bijv een mid driver iets bereiken wat je nauwelijks ziet op de rta meting, maar wel erg hoorbaar is vanwege de grote bandbreedte...

Comment

• Ivo_73
                  • Feb 2004
                  • 47

citaat:Geplaatst door dokter dB

Ja inderdaad, zo zou het wel moeten zijn.
                  Maar volgens staat de paa standaard zo ingesteld dat hij weeergeeft wat ik hoor en niet wat hij "hoort"

Maar goed, genoeg over gelult. Het blijft een feit dat het een handige tool is om de probleemgebieden op te zoeken.
                  Maar verder zul je het toch echt met oortjes moeten doen.

Comment

• Jag
                    • Nov 2002
                    • 319

citaat:Geplaatst door dokter dB

Lekker verwarrend onderwerp altijd dit . Pink noise ziet er wel degelijk recht uit op een RTA, kijk maar eens in Smaart. Aflopende vermogensdichtheid maar steeds evenveel energie per octaaf, dus ook evenveel energie per bandje van je RTA.

Mijn mening over systemen inregelen met pink noise: op zich weinig mis mee, maar dan moet je wel goed meten. En goed meten is in mijn optiek een FFT meting zoals je dat met de transfer function in Smaart doet (en dan ook FPPO). Zoiezo is het een ingewikkeld onderwerp waar veel over te discussieren valt. Denk maar eens aan het probleem dat je krijgt door het verschil tussen de power respons (hoeveel akoestische energie de luidspreker bij elke frequentie de ruimte inslingert) en on axis frequency respons (die vaak wel relatief recht is) en wat dat doet met je metingen in de far field. Of het effect van verschil in absorptie van de zaal bij verschillende frequenties (dat is de reden waarom je een 3dB/octaaf roll off als doel moet hebben bij een simpele RTA meting).

Mijn ervaring in praktijk met technici die veel op metingen leunden is overigens slecht. Twee keer een bios opstelling gehoord met Meyer (mooi spul naar mijn mening) op basis van het Dolby protocol (ouderwetse RTA meting): echt ruk. Dat hadden wij dat jaar daarvoor echt veel beter gedaan op gehoor (met mindere spullen). En een keer een grote set voor een redelijk bekende tech van een grote band gebouwd. Die ging aan de slag met Smaart, ook om op 110dBspl de snare te EQ-en. Klonk echt heel slecht naar mijn mening, klonk beter als je je oren dicht drukte. Snel oordoppen in [].

Ik EQ zelf gewoon altijd met dezelfde cd (Ilse de Lange), menselijke stem die natuurlijk klinkt (geen vanzelfsprekendheid met cd opnamen ) is voor mij een goede referentie. En dan erdoorheen sweepen met een PEQ of een golfje maken met een GEQ en dan finetunen. Voor een kleine set is een kwartier meestal wel genoeg.
                    Ik heb voor thuis overigens wel Smaart Live gebruikt [], om delay tijden, crossover slopes en frequenties te bepalen, afzonderlijke drivers te EQ-en (near field) en kamer problemen te zoeken (far field). En dan nog op gehoor een (kleine) correctie daarover heen. Daarvoor werkte het fantastisch.

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

Ja jaq je hebt gelijk, smaart geeft absoluut een rechte lijn met pink noise... (heb de o&n biervoorrad al in huis)

Ik gebruik ook altijd de transfer..
                      Maar vroeger, voor smaart, ook wel die klark rta's, en die kon je dan beter op dBA zetten, anders viel het laag buiten beeld [8D]

De aflopende lijn target is dus volledig te wijten aan room-modes (ook idd afh van power response[8D]), en aflopende opbouw van kortere golflengtes...

Verder komt idd jan en alleman maar met smaart binnen, terwijl veel eigenlijk niet weten wat ermee te doen...

Ik merk vaak dat ik vaak geen zin meer heb het mee te nemen en alemaal aan te sluiten, dat zegt al genoeg. Voor een festival oid neem ik het wel altijd mee, vaste installaties: moah

Comment

• Poelmans
                        • Feb 2004
                        • 804

over die pink noise: een RTA geeft toch ook de energie per (1/3de)octaaf weer? dus dan is het logisch dat pink noise (met de zelfde energie per (1/3de) octaaf) vlak wordt weergegeven op de RTA?

zou je nu een grafiek maken van amplitude versuz f, dan zou witte ruis een vlakke lijn geven

Comment

• jans
                          • Feb 2003
                          • 869

[quote]citaat:Geplaatst door Jag

En goed meten is in mijn optiek een FFT meting zoals je dat met de transfer function in Smaart doet (en dan ook FPPO).
                          Kun je kort uitleggen wat FFT en FPPO inhoud?

Ik heb er toch iets te licht over gedacht vrees ik. Ga me eerst maar eens verder in de theorie verdiepen en de PAA2 gebruiken om pieken snel op te sporen. Zal tevens via google naar smaart kijken. Eh, wat kost smaart plus-minus?

Tot zover een ieder bedankt voor de info.
                          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

ik ben even jaq

fppo is een vaste resolutie per frequentie, (fixed point p. octave oid..)
                            Dwz evenveel meetpunten tussen 1kHz en 2kHz, als tussen 2Khz en 4Khz.

Dus de grafiek heeft dan overal dezelfde visuele resolutie.

Das wel fijn anders zou je aan de laagkant minder meetpunten hebben, dus ook minder nauwkeurig zijn....

Comment

• chris S
                              • Aug 2002
                              • 87

collega forummers, ik gebruik al tijden een RTA om zalen uit te ruisen. (met rose ruis) wat opvalt is dat er vaak hele rare pieken en dalen te zien zijn die je normaal niet zo waarneemt. Het betreft vaak heel specifieke reflecties en absorbsies.

Vooral bij congressen en presentaties in 'harde'ruimtes is dit zeer verdienstelijk.

Wat al eerder opgemerkt is dat je hierna vrijwel geen last hebt van rondzingen en dat de feedbackdestroyer bijna niks meer hoeft te doen. Helaas is het effect van een lege zaal heel anders dan een volle zaal maar toch levert het uitruisen voor mij veel op.

Beneden 60 hz en boven 10 khz moet je wel uitsluiten.

Daarna moet je met je oren verder gaan en hier an daar aanpassen. Maar vooral harde vlakken willen nog al eens een bepaalde frequentie teruggeven en die haal je er mooi uit.
                              Ik vind wel dat spraak veel transparanter wordt na uitruisen.

Chris

Comment

• SPS
                                • Mar 2004
                                • 1662

[quote]citaat:Geplaatst door jans

citaat:Geplaatst door Jag

En goed meten is in mijn optiek een FFT meting zoals je dat met de transfer function in Smaart doet (en dan ook FPPO).
                                Kun je kort uitleggen wat FFT en FPPO inhoud?

Ik heb er toch iets te licht over gedacht vrees ik. Ga me eerst maar eens verder in de theorie verdiepen en de PAA2 gebruiken om pieken snel op te sporen. Zal tevens via google naar smaart kijken. Eh, wat kost smaart plus-minus?

Tot zover een ieder bedankt voor de info.
                                Eens nagevraagd bij de (Duitse) leverancier van Smaart in W.Europe.
                                Kost ca. 780 euro[V]
                                Interessant is dan dus de opmerking eerder dat Jan en alleman met Smaart binnen komt lopen. Zeker de 30 dagen Demo
                                Die je dus zonder crack echt niet langer dan die 30 dagen op dezelfde PC kunt gebruiken.
                                Ook op de foto's van de labhorn / punisher dagen zie je de demo versie gebruikt worden....

Illegaal gebruik van een fantastisch tool?????[:0][:0]

Paul
                                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...