Uitversterken van toespraken.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Coldfinger
    • Aug 2004
    • 14

Uitversterken van toespraken.

Ik ben gevraagd voor het uitversterken van verschillende toespraken en sportuitslagen in een feesttent. Het evenement duurt enkele dagen. Tussen de toespraken door zal ik als DJ fungeren met muziek.
    Het aantal te verwachte bezoekers is 800.
    Normaliter doe ik uitsluitend drive in shows.
    Daarom zoek ik wat adviezen op dit forum.

Ik heb de beschiking over de volgende apperatuur;
    Dynacord XA (2 x F12 top + 4 x Sub F17)
    2 Dynacord F120 top
    2 Dynacord versterker racks (L2400+L1600+DSP244)

Nu vindt ik met drive in shows de spraak verstaandbaarheid van de XA set een stuk minder dan met de F120. Komt dit omdat dit een hoorn systeem is? De muziek klink top op deze sets, maar heb ik voor spraak soms andere settings nodig ?

Ik wil voor dit evenement een mixer huren of kopen, Ik heb zelf alleen maar Discomizer van Pioneer en Dateq, hiermee zijn de mogelijkheden qua EQ wat beperkt.
    Wie kan wij wat tips geven over de te gebruiken settings voor Mic & mixer, en wat voor type mixer te gebruiken ?
    Er zal gewerkt worden met 2 draadloze mics en 2 headsets (Sensheiser)

\'k weet niet alles......
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Meestal is het eq'en van stemmen niet echt ingewikkeld, je haalt er een zootje laag uit en bij sommige condensators wat tophoog. wat overblijft is het gedeelte van de stem dat je kunt verstaan :-). Iets waar je wel tegenaan zou kunnen lopen is feedback door de headsets veroorzaakt door de reflecties die vanuit de zaal terugkomen. Is het geen idee om een katheder neer te zetten met daarop een juiste mic? (Die AKG's bijvoorbeeld, kom even niet op het type) visueel en audiotechnisch toch vaak het best. Je hebt iig die handhelds nog achter de hand voor de sprekers met de headsets?
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Coldfinger
      • Aug 2004
      • 14

Sparky, bedankt voor de eerste reactie.
      Er staat inderdaad een katheder voor de teospraken.
      De wedstrijduitslagen worden doorgeven door 2 personen welke met headssets langs de scoreborden lopen en deze invullen.

Ik neem aan dat je de spraak beter kan instellen en beheersen op bijvoorbeeld een Soundcraft mixer, omdat hier meer toongebieden op zitten dan op een discomixer ?
      Heeft iemand nog meer tips.

Het podium is 80cm hoog, ik overweeg om de XA Set op het podium te zetten met de toppen 10 to 15 graden naar beneden gekateld.
      De tent is 30 meter diep, is het zinvol om de F120 op 15 meter te vliegen+delayen, of kan ik ze beter als frontfill gebruiken ivm met de hoogte van de tops van de XA set?

Comment

• LuxProDeo
        • Feb 2003
        • 245

citaat:Geplaatst door Coldfinger
        Ik neem aan dat je de spraak beter kan instellen en beheersen op bijvoorbeeld een Soundcraft mixer, omdat hier meer toongebieden op zitten dan op een discomixer ?
        Ja, je gaat voor microfoons zeker meer hebben aan een PA mixer met per kanaal een gain en een goede EQ met minstens 1 mid-sweep dan aan een DJ mixer.

Je kunt ook nog overwegen om een losse outboard EQ op je eindsignaal te zetten, dan kun je nog veel meer aan je setje optimaliseren voor spraak dan met alleen de channel EQ van elk mic kanaal, mocht je dat willen. En zeker als je met condensator mics op hoog volume gaat werken is het erg prettig om een 2x31 snel de echte nare frequenties te kunnen elimineren.

LuxProDeo

Comment

• Coldfinger
          • Aug 2004
          • 14

Wat is mid sweep ?
          Wat zijn de nare frequenties ? om moet je dit in de praktijk testen ?
          Ik hoop dat iemand nog een sugestie heeft voor de plaatsing van de PA zoals eerder omschreven.

Comment

• Freek Fokker
            • Aug 2003
            • 495

Mid-sweep is een middentoon-regeling waar je de center-freq in kan stellen.

De nare freqs zal je in de praktijk moeten ondervinden.
            In ieder geval het laag onder de 80-100Hz weghalen, met een laag-af op je mengtafel of een EQ op de masters.
            Bij spraak is vooral het 800Hz tot 4-6KHz belangrijk, als het te schel is moet je zoeken in het gebied daar net boven, 6-7-8K dus. Vaak hoor je ook dat het dof klinkt, dat is dan weer onder de 800Hz.

Doch zijn dit slechts basis regeltjes en zal je in de praktijk moeten kijken wat het doet.

Wat betreft je PA, probeer de geluidsbron zo dicht mogelijk bij de mensen te houden. Dus gebruik die delay. Zo kan je de grote PA zachter zetten, en dat verminderd de kans op rondzingers. Probeer zoveel mogelijk de handzenders en/of de kathedermic te gebruiken, en geef de mensen die er in moeten praten even les hoe ze dat moeten doen. Mic recht voor de mond houden en op normaal volume praten, dus geen buik-spreek taferelen.

Voor de katheder mic kan je heel goed een AKG C1000 gebruiken, dat is een overhead-mic en daarom kunnen de sprekers ook iets meer afstand tot de mic houden.

Succes dr mee
            SR20DET

Comment

• Jag
              • Nov 2002
              • 319

Ik zou iig met de mixer in de zaal gaan zitten, 2x 31bands op het links rechts als insert en je systeem goed EQ-en (problemen eruit halen). Delay's wegzetten lijkt me verstandig, uiteraard moeten die dan ook gedelayed worden.
              Voor alle kanalen zoals al gezegd de 100Hz high pass erin om ploppen minder te maken en bij handhelds moet vaak nog shelving laag eraf en nog flink dippen rond de 200-300Hz (afhankelijk van hoe dichtbij ze de mic houden). Condensators moet soms wat hoog shelving af om de scherpte ervan af te halen. En dan heb je nog 1 midsweep bandje EQ over op je kanaal en die kan je gebruiken om nog een klankmatige kleine correctie in het middengebied te maken (500Hz - 5KHz), maar is lang niet altijd nodig.
              Bij een katheder gebruik ik zelf vaak een Beta87 op statief, maar er zijn tig (meer low profile) oplossingen. Je moet iig de mic niet te ver van de spreker afzetten en ze instrueren om op zijn minst een beetje in de buurt ervan te praten. Anders krijg je een vrouwtje met een klein piepstemmetje en heb je weinig gain.

Comment

• jans
                • Feb 2003
                • 869

Ik zou voor de spreekstoel toch twee miocrofoons neerzetten, b.v. sennheiser K6/me64( nier ). De opstelling van de microfoons an verschillend zijn hiervoor moet je zoeken voor het juiste resultaat.
                B.v. op beide hoeken van de katheter, alletwee in het midden naast elkaar, alle twee in het midden bovenelkaar.
                Ik heb zelf wel eens de microfoons voor de katheter in een Xy configuratie neergezet, beide microfoons boven elkaar onder een hoek van graden, omdat de sprekers nogal bewegelijk waren. Dit laatste zal in jou geval denk ik niet gaan werken.

Of je je F120 als infill moet gebruiken hangt af van de breedte en de diepte van de tent je F12 heeft een 80x55 graden spreding, dus al je tent niet te breed is maar wel diep dan de F120 als delay.
                Als de tent breed is dan zou ik de F120 gebruiken als infill.
                Probeer je tops on ieder geval hoog te plaatsen voor een homogene vertcale spreiding.
                Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Ik zou er een echte geluidstechnicus bij halen. En zelf lekker met mijn plaatjes tussendoor de show stelen......

Comment

• jans
                    • Feb 2003
                    • 869

citaat:Geplaatst door **************

Ik zou er een echte geluidstechnicus bij halen. En zelf lekker met mijn plaatjes tussendoor de show stelen......
                    Misschien wel de beste optie, de techneut wel van te voren goed inlichten over de stituatie.
                    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• michiel
                      • May 2001
                      • 1032

Wat versta je onder een "echte techneut". Als je zelf wat instructies krijgt vooraf en alles eens gezien/gedaan hebt is een toespraak helemaal niet zo moeilijk. Vooral als de spreker op 1 vaste plaats blijft is er niet veel aan. Maar dit kan wat lastiger worden met mensen die een headset krijgen.

Om je systeem goed in te regelen is het handig om voordat de show begint iemand met de mic rond te laten lopen en eventuele rondzingers er alvast uit halen. Afhankelijk van de gebruikte mics en speakers kunnen er een paar punten zijn die heel erg gevoelig zijn voor rondzingen, en deze kun je er van te voren uithalen.
                      Probeer het geluid zoveel mogelijk bij het publiek te houden, en zorg dat de sprekers niet direct voor de PA loopt.
                      Tijdens de show goed op letten, luisteren en vooral ook kijken wat de sprekers doen.
                      Groeten, michiel

Comment

• Coldfinger
                        • Aug 2004
                        • 14

Ik heb eens bij Feedback op de site gegeken voor de aanschaf van een mixertje, deze zal bij mij alleen gebruikt worden voor spraak, ik verwacht na deze klus nog een aantal van dit soort klussen te doen.

Heeft iemand nog een advies wat te gebruiken als mixer?
                        Soundcraft M8 of Live ?
                        Yamaha MG 16/6 FX ?
                        Behringer ?

Ik heb geen behoefte aan een "overdone mixer", moet simpelweg een aantal mic's kunnen bedienen. Mischien heeft iemand nog iets gebruikts staan ?

Tja een geluidmannetje inhuren is ook nog een optie, wie wil mij daar eens een prijsje voor mailen.Evenement vind plaats in Alkmaar. En dan denk is dat het alleen gaat om het instellen, apperatuur is dus voorhanden.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Wat verwacht je nu van ons? Een schriftelijke cursus mixen in 1 dag?
                          De woorden feedback en behringer in 1 topic geven mij een fijn en trots gevoel, er zijn dus nog vakmensen onder ons die van een show een leuke show weten te maken zonder met dubbeltjes-meuk uit de knakenshop allerlei rare dingen uit te halen, maar gewoon met goed materiaal op stap te kunnen gaan, en er zelfs een karig belegde boterham aan over te houden....

Comment

• michiel
                            • May 2001
                            • 1032

Ik zie hier net een prijs van 35 euro per uur, 25 euro per uur reiskosten en een kilometer vergoeding van 0.35 euro per kilometer voor een geluidstechicus.
                            Lijkt me een beetje te veel van het goede voor jou. De prijs is voor een persoon die de kennis en ervarin heeft om een goede PA mix in elkaar te zetten met een grote band. Zo iemand heb jij niet nodig.

Ken je zelf niemand uit de omgeving die enigzins overweg kan met een mengpaneel en de basis principes weet van het uitversterker van spraak? Ik zelf zou met een tientje in het uur voor een dergelijke klus wel blij zijn (ben dan ook geen die hard geluids techneut maar meer een hobbyist die de beginselen geleerd heeft). Maar Alkmaar ligt niet direct naast de deur... Er zullen ongetwijfeld mensen in jou regio zitten die je gewoon even kunnen helpen, een grote berg kennis is niet nodig voor zo'n klus. Het scheelt al als je met iemand samen ben zodat je niet met alles rekening hoeft te houden.
                            Groeten, michiel

Comment

• Coldfinger
                              • Aug 2004
                              • 14

citaat:Geplaatst door **************

Wat verwacht je nu van ons? Een schriftelijke cursus mixen in 1 dag?
                              De woorden feedback en behringer in 1 topic geven mij een fijn en trots gevoel, er zijn dus nog vakmensen onder ons die van een show een leuke show weten te maken zonder met dubbeltjes-meuk uit de knakenshop allerlei rare dingen uit te halen,
                              Zoals je in eerdere postings hebt kunnen lezen beschik ik over degelijke apperatuur. (welke ze overigens ook bij feedback verkopen)
                              Soundcraft en Yamaha vallen vogens ********Sound dus ook af omdat feedback ze verkoopt.
                              Ik vraag echter of iemand mij kan adviseren bij de aanschaf van een mixer, uiteraard kan ik ook direct een duurdere mixer kopen, maar ik vraag me af of dit voor dit soort klusjes nodig is.

Voor dit soort vragen is dit forum toch voor bedoeld......
                              Als niemand hier een menign over wil geven, vraag ik het ondertussen wel na bij de professionele vakhandel.

Comment

Working...