advies: PA voor livemuziek in kerk?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • michiel
    • May 2001
    • 1032

Als je nou eens zorgt dat het geluid puur en alleen bij het publiek komt heb je minder last van galm. Maar helaas kan dit wel eens een dure grap worden. Je zit dan vast aan systemen met een hele smalle afstraling, en heb meerdere kasten nodig om het hele publiek te voorzien....
    Een kerk blijft lastig met geluid. Ik denk dat het een leuke optie is om met meerdere kleine topjes te werken en een delay. Dan heb je het geluid dicht bij het publiek wat voordelig is voor de effecten van de ruimte waar je in zit (die zal het publiek minder merken).
    Groeten, michiel

Comment

• Sikkie
      • Sep 2004
      • 126

2 michiel,

Delaystackjes neerzetten is wel een heel leuk idee, maar dan moet ik er ook vertraging inzetten, en al die extra apparatuur kost ook weer meer euries! en waar moet ik dat mee betalen, plakjes wortel?!
      Probleem is ook dat het flink hard moet, en de band het podium geluid ook hard wil. En in-ear is dus ook geen optie. Er hang wel een gordijn over de breedte van de kerk, dit, scheelt, maar ik heb veeeeel meer muren, en het gordijn is bovendien ook erg dun.

Maar bedankt voor de tips!

Gr.
      Tom

Comment

• mwolting
        • Dec 2004
        • 23

Ik snap je niet zo goed. Je hebt het over troep van JBL. en toch wil je subs gebruiken van LEM... dan krijg je de wereld tips. En daarna moet het hard zijn. voor delays kun je bij een geluids verhuur bedrijf gerust iets huren. Ik heb zelf ook altijd het bekende galm probleem gehad met de kerk gangers, maar met de tips die jij nu net gehad hebt, kom je een heel eind. vooral de speakers klein houden (12"max) en dan een aantal verspreiden in de kerk. desnoods zonder delay, allemaal op grote hoogte gericht op het publiek.
        hou de band echt maar op in ear. Ze spelen toch immers voor het publiek... Soms is het niet anders en moet je roeien met de riemen die je hebt. Dan komen de echte geluids technice naar boven.
        groet mark

Comment

• Sikkie
          • Sep 2004
          • 126

HO HO HO!(let it snow)

Mark! Lees mijn eerdere posts, ik heb slechte speakers van JBL, om het geluid toch een beetje goed te krijgen kan ik een subje van LEM lenen(gratis!)
          Hard moet het inderdaad zijn, heb ik eerder gezegt dat het niet hard moet?
          Apparatuur huren is allemaal heel fijn, maar met 2 monitoren, DI boxjes en een multikabel zit ik al bijna boven budget.
          In Ear zit er al helemaal niet in! Ik kan dat er niet inkrijgen bij de organisatoren.
          En de tips die ik heb gehad zijn idd allemaal heel bruikbaar (niet allemaal)
          Dus wat snap je nou niet?

En roeien met de riemen die ik heb, dat doe ik ook, en dat is ook juist het leuke aan geluidstechniek, improviseren en dan toch een topsound creeren(of iets wat er op lijkt)

Gr,
          Tom

Comment

• SM
            • Oct 2004
            • 129

citaat:Geplaatst door Sikkie
            Hard moet het inderdaad zijn, heb ik eerder gezegt dat het niet hard moet?
            <snip>
            Dus wat snap je nou niet?
            Ik vrees dat jij hier iets niet helemaal snapt. Je stelt een vraag en krijgt antwoord van mensen die (veelal) meer weten en ervaring hebben dan jij. Dan moet je dus blij zijn en geen grote bek hebben. Dat je een budgetprobleem hebt heb je zelf ook al geconstateerd. Als je dan tips krijgt over hoe je zoiets HOORT te doen is het JOUW probleem dat je jezelf in de positie hebt geluld dat je voor niets een goed geluid neer moet zetten.

Teksten als "delaystackJES", "het MOET flink hard" en "geluid is ook og eens heel persoonlijk" klinken niet echt alsof je op een volwassen manier met dit VAK bezig bent. Als je niets kunt betalen zou ik niet in verkleinwoordjes over die spullen praten want je mag onze lieve heer op je blote knieen smeken dat je daar met mooie spullen mag werken. Geluid MOET nooit flink hard. Eerst goed, dan gas geven. Stelletje opgeschoten metal-jongens met gitaar en attitude zeggen dat soort teksten maar worden in de echte geluidswereld niet serieus genomen. En of je geluid mooi vind ja dan nee is persoonlijk, maar er bestaan ook in ons vak kwaliteitstandaards die niet bepaald worden door jou, maar door te vergelijken met datgeen wat er aan de bovenkant van de markt gebeurd waar de beste mensen en spullen betaald kunnen worden.

Wellicht zit de geluidswereld anders in elkaar dan jij vanuit jouw perspectief als opperhoofd geluidstechniek van een deel van een kerk kunt zien. Niets mis met je positie, maar relativeer jezelf een beetje wil je? Voor tips van bedrijven in de kerkelijke hoek: Alpha Apeldoorn (Veelal EV boxen), Hof Groningen (veelal Meyer boxen). Die doen veelal de bij jou vast wel bekende dingen als Opwekking (flevopolder), EO-praise-dingen, etc, etc. Flevo-totaal-festival is spul van Delta Belgie (Meyer boxen dus) en gezamenlijke productie YFC / Delta.

En voor je vraagt waar die info nou weer vandaan komt: heb overal al wel eens achter de knoppen gestaan met een bepaald niet eens bekend bandje.

Sebas
            (Die nog steeds hoofdpijn heeft van een Argentijnse volksmuziek-concert met percussie en snelle dynamische ritmes is de kathedraal van Rotterdam. Diverse andere kerken wel goed gekregen.)

Comment

• Pino
              • Jul 2002
              • 390

Ne goeie raad, en werd al eens aangehaald eerder in dit topic: HOU HET RUSTIG, of je verzuipt in de galm en het klinkt nergens naar!

Zo zou ik het doen: (voor eender welk orkest dat in een gewone kerk speelt)
              - instrumenten die van zichzelf luid genoeg klinken : niet verder versterken (drums,inclusief kickdrum, bas, blazers en elektrische gitaar)
              - zang: 2 kleine speakers op statief (12"/1") , die ook mee dienst doen als monitor
              - instrumenten die wat extra kunnen gebruiken: INVULLEN op de kleine speakers. (akkoestische gitaar, fluit, viool, contrabas, xylofoon...)
              - Plaats je speakers kort bij het orkest, zodat speakers en orkest één geheel vormen.
              - In een kathedraal geld in principe dezelfde regel, doch dit vergt wel een meer uitgebreide aanpak: daar zou ik je ook enkele delay's aanraden om zo goed mogelijk het geluid te spreiden, en bij gevolg ook alles miken.
              Hoe groot en duur en goed je installatie ook is: als je te luid gaat in een kerk héb je problemen, en geloof me: dat is al vrij snel.

Ik persoonlijk vind in een kerk: hoe simpeler hoe beter en hoe mooier dat het klinkt.
              GEBRUIK de akkoestiek van die kerk, maar zorg dat die akkoestiek niet tegen jou gaat werken.
              Zet ook zéker niét te veel bas, dat zorgt voor een hoop problemen waar je niet meer uit geraakt; dus laat subs maar achterwege als de bas z'n eigen versterker heeft.
              Als je goeie muzikanten hebt kom je meestal op deze manier tot een goed resultaat , met een redelijk volume; toch zeker als je zó weinig ervaring hebt met dit soort ruimtes.
              Maak het jezelf niet nodeloos moeilijk.

Succes en groetels,
              Pino
              Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• dver00
                • Oct 2004
                • 6

Ik sluit me bij advies van Pino aan.

Ikzelf draai veel in kerken, en die zijn akoestisch niet ontworpen om er een hoog volume in te draaien.
                Het blijft daar altijd balanceren tussen de wensen van:
                - de band, wil stevig;
                - en het publiek, wat alles wat harder is dan spreekvolume al gauw te veel vindt.
                En als je het iets harder doet, gaat het enorm "galmen" in die zeer harde accoustiek.

Ikzelf draai sinds een jaar met 10" topjes, met twee of drie subs (Voicesystems, Shark). Voordeel van kleine tops is dat je in iedere kerk een opstelling kan zoeken zodat je in elke (zijbeuk) ook geluid kan leveren, dus gebruik er vier of zes. Over die speakers ben ik tevreden, redelijk vlak geluid, handzaam en als het moet 124 db per speakertje.

Afgelopen weekend geluid versterkt van een band van 10 personen en daarbij een zangsectie van 6 personen. Grootste uitdaging was weer om de band over te halen rustig te spelen. Uiteindelijk kwam er niet meer dan 100 - 110 db uit de speakers en klonk het super![8D]

m.vr.gr.
                Dirk

Dirk

Comment

• Sikkie
                  • Sep 2004
                  • 126

ok, sebas, misschien lijkt het alsof ik een grote bek heb, maar dat is niet zo bedoelt. Ik ben zeker blij met de tips, maar In-Ear is gewoon geen optie qua budget. Idd moet ik nog een heeeeeeeeeeleeeboel leren, en daarom neem ik ook niet zomaar alles aan voor waar, maar probeer ik te vragen WAAROM het zo moet. Maar als jij dat ervaart als een grote bek, kan ik daar ook niks aan doen
                  Hof Audio (haren zit ie) ken ik idd, en daar huur ik ook altijd mijn apparatuur.

Maar jij vindt niet dat geluid persoonlijk is?
                  dat denk ik dus wel, ik heb met verscheidene proffesionele geluidstechnici gebabbelt, en die hebben mij dat aangepraat, en daar ben ik het idd ook mee eens.

En dat jij op mij neerkijkt omdat ik geluidstechnicus ben van een bandje in een kerk; iedereen moet ergens mee beginnen toch?

Gr,
                  Tom

p.s: ik heb genoeg tips gehad, ga nou ff kijken wat ik er allemaal mee kan doen!

Comment

• SM
                    • Oct 2004
                    • 129

citaat:Geplaatst door Sikkie
                    En dat jij op mij neerkijkt omdat ik geluidstechnicus ben van een bandje in een kerk; iedereen moet ergens mee beginnen toch?
                    Ik kijk niet op je neer. Herinner me mijn eigen trots bij eerste Behringer mengtafel en alle kleine verbeteringen en nieuwe mics en goeie solderingen nog maar al te goed. Vind je enthousiasme zelfs leuk. Maar ik vind een goeie attitude nog belangrijker, zeker als je van derden afhankelijk bent voor je kennis. :-)

Succes ermee, maar blijf ook open staan voor mensen die langskomen en wellicht je afkraken om je verder te helpen.

S.

Comment

• Ibvee
                      • Nov 2002
                      • 714

Maar nu ff ontopic, ik moet ff eerlijk zeggen dat ik ook in de hoek zit van kerkelijke muziek [] (nee, ik speel geen orgel) En ik weet ook precies wat er met zo'n jeugddienst word verw8. Jah, het publiek wil stevig, maar als jij hard wil, en in zo'n situatie in een kerk waarmee je eigenlijk zelf niet weet hoe je ermee uit de voeten moet geef ik je op een blaadje dat je dan binnen de kortste keren een prachtig feedback concert geeft. Ik heb met verschillende systemen in veel kerken gestaan (kleine cathedraal in slovenie ook nog) en ik weet hoe het is. Met afgelopen kerst hadden we bijvoorbeeld nexo geo S staan, met een heleboel delaystackjes her en der in de kerk verspreid, en dat was goed, maar niet omdat het zo hard ging, zelfs daarmee moest je al op je tellen passen met het feedbacken. Verder weet ik niet of je het intellivox systeem kent van Axys, hebben we ook veel gebruikt, computer gestuurde beam en nog meer van dat soort truckjes, maar dat is 30.000 euri per kast. Daarnaast heb ik ook met veel kleinere setjes gestaan in kerken, en de truck is gewoon om je geluid in balans te krijgen met het publiek. Het publiek wil verstaanbare, (en met jeugddiensten ook) stevige en mooie muziek. Daar zul je een balans in moeten vinden, je kan niet alles hebben voor een budget van ongeveer 5000 euri.
                      Verder moet je ook wel eens creatief zijn, voor een paar euri heb je goedkope oorsetjes (moet je wel ff rondkijken welke), en als je daar zo'n behringer koptelefoon versterker bij doet begint dat al verdraaid veel op een acceptabel in ear setje voor zoiezo al 4 muziekanten te lijken, een profie zal je er niet mee op z'n gemak stellen, maar voor muziekanten in een kerk is het zeker acceptabel, en je voorkomt gewoon veel gerotzooi van het podium.
                      Verder is het belangrijkste veel luisteren, mensen hebben liever mooi geluid dan hard, en zullen het ook meer waarderen als het mooi is. Je kan je veel kanten op wringen, maar geloof mij, als je een paar jaar door blijft gaan kom je vanzelf ook zo'n conclusie, en leer je ook voor jezelf zo'n balans opmaken, dat gaat eigenlijk automatisch al als je aan het mixen ben.
                      Daarnaast nog even over mooi geluid, idd ben ik het ermee eens dat smaken verschillen, maar... slecht geluid herkent iedereen, de smaakverschillen zitten em in de kleine variaties tussen de goeie systemen, die allemaal net even anders mooi klinken.
                      De groeten => Micha

Comment

• jakkes72
                        • Dec 2003
                        • 1015

Maar even on-topic:
                        Zelf doe ik geluid voor een gitaarkwartet: 4 klasieke gitaren, 4 dames. Ook regelmatig in oude kerken. Zelfs hier heb ik soms te maken met het probleem dat de monitors veel rommel veroorzaken in de kerkzaal. Oplossing voor mij: meer monitors gerichter op de dames zetten, maar het totaal kan daardoor een stuk zachter.
                        Zelf gebruik ik 15 inch topjes, hier haal ik in oude kerken er erg veel laag uit om het allemaal verstaanbaar te houden.

Een enkele keer gebruik ik een delaystackje met 12 inch, maar ik probeer dit te vermijden: het moet ook weer opgebouwd/afgebroken worden..

Comment

• Sikkie
                          • Sep 2004
                          • 126

ok sebas, Is dat weer duidelijk! Nog bedankt voor je tips.

2micha: Ja ik ken dat systeem van Axys, target-system heet dat geloof ik? Die set hadden we staan op het Noorderzon Festival waar ik afgelopen zomer gewerkt (vijwillig).

Maar een beetje budget wil ik proberen te krijgen met het argument dat er een orgel staat/hangt van een half miljoen, en dat we haast niks aan geluidsapparatuur hebben.

Gr,

Tom

Comment

• Ibvee
                            • Nov 2002
                            • 714

@Sikkie: Target is gebouwd om hard te gaan, maar werkt ook ongeveer zo, maar kost geloof k iets van 8.000 euri per kast. De intellivox kasten zijn zuilen, die ontworpen zijn als omroepsysteem en waar ook muziek mee kan worden gedaan, iig garandeerd dat dus spraakverstaanbaarheid, en voor die prijs kan je ook wel een redelijke kwaliteit verw88 30.000 euri. Maar zelfs als je aankomt met het argument dat het orgel een half miljoen kost krijg jij geen 70.000 euri van jou kerk. Het is wel altijd handig om zoveel mogelijk eruit te halen wat erin zit, maar dat is vanzelf sprekend. Net zoals dat je al je spullen stukken goedkoper krijgt als je ze overal vandaan opscharreld en de tijd neemt om te zoeken. Maar vooral in kerken moet je slim om leren gaan met je apparatuur, en de truckjes (waarvan er veel al door anderen zijn genoemd) leren toepassen. Daarnaast is het meestal (als je redelijk kan mixen) een veel minder groot probleem dan het lijkt. Acceptabel geluid is meestal (met uitzonderingen dan) vrij makkelijk te maken, de uitdaging is om het geluid goed te krijgen, en daarna perfect. []
                            De groeten => Micha

Comment

• jakkes72
                              • Dec 2003
                              • 1015

Ontopic:
                              Het belanrijkste is om het geluid eerst daar te krijgen waar je het wilt hebben, daarna maar weer even verder kijken.

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

gewoon een zuiver frontloaded systeem met beperkte openingshoek, goed timen en richten, en klaar is klara.

Comment

Working...