hoe heb jij PA's leren doen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RL sound
    • Jan 2003
    • 156

nee, niet met die alecto kloon, maar met een een andere tafel, denk zal het maar zeggen voordat jullie weer gaan, hahahaha
    Groeten: RL <i>sound</i>

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3148

Eerst op school, nu ook af en toe in het theater.

Nog in de leer, maar t gaat al aardig (voor een beginner). [8D]

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

citaat:Geplaatst door showband

De eerste tien jaar optredens nooit genoeg butget gehad om andere ervoor in te huren...
        Wij huurde hem niet in maar hij was een vriend van de bassist. Hij werkte toen bij de NFGD maar wilde onze band (toen, nu bestaat de hele band niet meer) doen als vrienden dienst mits hij geen klus had en tegen onkosten

Comment

• rolanddeg
          • Nov 2004
          • 337

Ik ben 3 jaar geleden op een gewone middelbare school begonnen. hier hebben ze ZEER profi spul staan (http://geluidstechniek.uitgaanforum.nl)
          In principe heb ik een uitleg van een kwartier gehad en werd er daarna tegen me gezegd 'veel plezier, probeer maar wat en probeer wat te leren! uiteraard liep het wel iets anders, maar niet veel
          2 maanden geleden kwam ik op t idee toch maar is naar het jongerencentrum hier te gaan om te kijken of ze nog wat hulp nodig hadden. uiteraard. Daar liep ook iemand rond die bij een verhuurbedrijf werkt. Daar hadden ze ook weer hulp nodig, dus nu werk ik daar binnen 3 jaar van niets naar grote concerten assisteren, opzich goed geregeld vind ik.

Comment

• SM
            • Oct 2004
            • 129

Klassiek verhaal: muzikant (tsja, bassist dus), klein setje nodig, is leuk, groeit groter, doe wat meer dingen, is nog steeds leuk, wordt beetje opgepikt door goede leermeesters, begin hobby / freelance, steeds serieuzer freelance met zo onderhand wel erg leuke eigen set, grotere toko helpen runnen en nu eigenlijk stiekum wel runnen en verantwoordelijk voor zijn.

Maar of ik het nou geleerd heb: nee. Kan wel wat en red me wel, maar ECHT geluid doen kunnen er maar weinig. Net op het moment dat je denkt: nou gaat het lekker krijg je weer een show met een fuck-up. Vaak door moeilijke / niet te controleren omstandigheden maar de les in mijn leven is dat je zoveel kunt leren dat niet te controleren omstandigheden niet meer voorkomen door je aanwezigheid. En soms zit je artistiek gewoon in de verkeerde hoek te drukken. Geweldige mix alleen kan het beter als je het genre / idioom beter begrijpt. Dat soort dingen. Mooi vergelijk daarin is een parodie-bandje wat ik overnam (middels tussenweg) van collega. Hij deed vooral de gitaren en dan vooral de solo's. Hij maakte de originele nummers dus. Ik ritme en vocalen. Pak vooral de parodie-kant. Zelfde band, zelfde muziek, andere aanpak, beide goed (na leerperiode :-)), maar met ander doel.

Mijn tip is net als die van de rest: begin gewoon. Kijk wat je leuk vind. Belangrijk is dat je een goede leermeester herkent. Iedereen heeft een opinie in dit wereldje, maar weinigen kunnen die onderbouwen met theorie en modellen die werkelijk ergens over gaan.

Succes,
            S.

Comment

• levelms
              • Nov 2004
              • 57

17 jaar geleden begonen in een OJC als licht en moitor techneut en tevens "local crew" van het รฉรฉn kwam het ander, getourd met diverse bands. toen naar focus als freelacer en theater tours. Nu dan maar een eigen zaak met veel leuke klussen van klein tot groot. Tevens breidt de apparatuur zich steeds meer uit nu al 20 KW uit voorraad en dit groeit snel.
              Wij zijn analoog en gaan nu ook digitaal

Comment

• mwolting
                • Dec 2004
                • 23

Ben zelf 12 jaar geleden als dj op de mavo met de boxen van pappa en de cd spelers van je broers.... knopjes knopjes knopjes en g$%len op de 32 kanaals bij de muziek winkel.
                Eรฉn ding is belangrijk en dat is eerlijkheid. Ga gewoon naar een geluidsman en vraag wat je wilt weten. een compressor...wat is dat? Een gate... waar zitie op? een EQ...welke schuiven doe je naar beneden en waarom? gewoon vragen en luisteren. Naar geluid en naar de geluidsman. Stoor hem nu niet tijdens de soundcheck, want da's gewoon wel dom..., maar als de band vertrokken is en alles staat en wanneer de beste man een rustig colaatje drink, vraag hem gewoon en geloof me, hij zal de laatste zijn die je op laat rotten.
                Vraag anders aan een geluidsverhuur bedrijf of je meekan opbouwen. Desnoods voor niks. ja voor niks. het gaat je immers om je "opleiding". En werk dan zo hard je kan, want doe je dat niet en loop je alleen in de weg, dat schiet ook niet op. ga gewoon bij een mixer staan met een COLA en kijk...
                Als je het echt wilt, dan komt het wel. Lees forums. Stel vragen ook al denk je dat ze dom zijn...
                groet mark

Comment

• Sikkie
                  • Sep 2004
                  • 126

Ik doe ook heel veel gratis werk, bel iedereen op of tie nog hulp nodig heeft. Zo heb ik laatst in de stadsschouwburg van groningen een dagje meegelopen. Gewoon je werk doen, en op zijn tijd een vraag stellen. Zo leer je ook je mensen kennen en dat is ook erg belangrijk in deze wereld

Gr,
                  Tom

Comment

• YellMore
                    • Oct 2004
                    • 11

Idd gewoon doen!
                    ikzelf vind knopjes en geluid en muziek en de techniek erachter bijzonder interessant. Heb mij dus opgegeven voor vrijwilligerswerk als geluidstechnicus bij twee jongerencentra in de stad... waar ze altijd wel iemand nodig hebben zij het op langere termijn. Ook heb ik mij opgegeven als vrijwilliger bij de lokale radio als technicus, daar zitten ook weer mensen die 'in het vak' zitten en die ook vele connecties hebben in de geluidstechniek wereld. Daarnaast kende ik via de muziekwinkel een jongen die een band heeft en nog een technici nodig had. Door enthousiast over geluid te praten heeft hij gevraagd of ik het geluid wel wilde doen... Hoewel ik weinig ervaring had in het live gebeuren, was de interesse en mijn idee hierover genoeg om het te proberen. Na รฉรฉn keer een redelijk goed geluid bij een optreden te hebben verzorgd (met hulp van de huistechnicus!!!! (vragen, vragen, vragen)) kijken we alweer naar een volgend optreden.
                    Toon interesse, zeg dat het je passie is (als het ook werkelijk je passie is) en dan gaat de rest idd "vanzelf". De meeste technici vinden het leuk om erover te praten en willen je graag vertellen hoe zij werken.. tis immers hartstikke leuk om erover te praten als je er wat van af weet. Met dus gezonde sociale vaardigheden en een grote interesse kom je dus een heel eind maaarrrr..... een stel gezonde oren en een goed gehoor is onmisbaar voor werkelijk succes! De techniek kan ieder met gezond verstand wel leren... das niet het belangrijkste in het begin. en verwacht er niet meer voor terug dan een volgend klusje!!!

das mijn idee hierover!
                    Das fijn... 160dB

Comment

• sd_2
                      • Dec 2005
                      • 134

Mijn verhaal dan ook nog even. Altijd een interesse gehad voor disco en muziek, maar nooit de zin gehad om alles zelf te gaan kopen. Toen een vriend tegen het lijf gelopen dat het zelfde deed, maar hij had wel de spulletjes. Hierna zijn we met 3 man een drive-innetje begonnen en plaatjes gedraaid op verjaardagen en communie's.
                      Uiteindelijk zijn we heel langzaam bij een geluidsbedrijf aan de andere kant van nederland naar binnen gerold, zij deden een enkele keer in het jaar een klus bij ons in de stad, na een tijd belde ze ons zelfs op of we zin hadden om mee te komen helpen. Toen was ik zo rond de 15 jaar. Een paar jaar lang hebben we zo geklust en toen werden we ook gevraagd om grote klussen bij hun in de buurt te komen doen, die tijd was geweldig, in de trein half nederland door en dan 3 dagen logeren bij onze leermeesters...
                      Tijdens die klussen begon het natuurlijk als kistendauwer en kabelroller, maar na een tijdje mochten we de monitormix overnemen als de techneut naar het toilet moest, later mochten we ook de soundcheck doen, enz.
                      Zelf deden we ook nog steeds veel "spelen" met onze eigen apparatuur, en op mijn 20e hebben we ons (op aanraden van onze leermeesters) ook ingeschreven in bij de KvK. We zijn nu een klein jaartje bezig maar de klussen komen steeds sneller binnen, en de totaal eigen geluidsproducties beginnen ook op te tellen. Nu is het vooral zaak om echt diep in de techniek te geraken....

Maar als advies kan ik ook niet veel toevoegen aan de verhalen van onze medeforummers. Volg je interesse en bied je aan om te helpen. Bouwers en brekers op evenementen kunnen er nooit genoeg zijn, en op die manier kom je altijd in de buurt van wat je wil bereiken. De rest is aan jouw...

Veel succes ermee,
                      Dennis

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

toch nog even dit.

Als je nog te jong bent om kisten te mogen duwen bij bedrijven. Maar wel serieus wat eraan wil doen? Stap dan in jouw stad naar de oefenruimtes met bandjes toe. En zeg bandjes waar het op staat.
                        'mag ik in de oefenruimte kijken hoe jullie dat met al die spullen doen'?
                        Stel vragen hoe de zanginstallaties werken. Leer een keer een snaar of een drumvel vervangen. Met een stemapparaat om te gaan. Een microffon ten opzichte van de rest hard en zuiver in zo een ruimte te krijgen. Ontwikkel gevoel voor feedbackintroducerende zaken. Soldeer eens een kabel.

Lees er boeken bij, fora, en stel vragen. Ga mee naar optredens van de bandjes en merk dat ook zij er uiteindelijk ook geen klap van snapten en dat een hoop zaken die in de oefenruimte zo makkelijk leken totaal niet werken.

Ergens in dit trajekt sta jij vooraan om bij een band of jongerencentrum in de ploeg opgenomen te worden. Gewoon omdat jij een leergierige en vertrouwde persoon bent die de stuntelende muzikanten begrijpt!

Op deze manier zijn mensen wel in de ploeg van acts formaat Kane terecht gekomen. Wanneer het hard gaat met een band willen muzikanten namelijk dolgraag een vertrouwde figuur tussen de ingehuurde crews op het toneel. Die begrijpen waarom het mis gaat. JIJ moet alleen zorgen mee te groeien met de bands waar jij bij zit. En zeker in de huidige markt breekt er zowat niets door, maar als het gebeurd gaat dat enorm snel. Bandjes formeren rond 13/14 jaar oud tegenwoordig. Maar breken tussen 18 en 20 jaar oud al door. Binnen 3 รก 4 jaar moet jij voldoende ervaring hebben om een act efficient op het toneel te houden tijdens een wedstrijd of festival met een brede glimlach en een bonte verzameling kennis.

Oh ja, maar als je geld wil verdienen moet je geen bands doen maar lekker blijven DJ-en! [}]
                        lekker belangrijk!

Comment

• niesten
                          • Aug 2004
                          • 115

Ik ben ook (zoals de meesten hier al schrijven) begonnen als enthousiaste tiener mee te kijken over de schouder van een ervaren technicus. Toen vond ik het al een hele eer om de mic's van de drums te mogen wisselen tussen de verschillende bandjes :-).
                          Daarna wat cursusjes gevolgd bij studio's veel boeken gelezen om de nodige theoretische kennis op te doen. Beetje bij beetje apparatuur aangeschaft en hebben inmiddels een leuk setje om kleine evenementen te doen. Aangezien we met z'n drie-en zijn en er maar een tegelijk achter de (geluids)knoppen kan staan (meerdere personen tegelijk mixen werkt niet, aagezien ieder zijn eigen smaak heeft), heb ik me inmiddels ook verdiept in belichting. (Ook heel interessant om te doen).
                          Bij de wat grotere evenementen sta ik dus tegenwoordig meestal achter de lichttafel en mijn collega's afwisselend achter de geluidstafel. En bijleren......dat doe ik nog elke keer; soms van eigen fouten, maar vooral ook door op grote evenementen goed te kijken en te luisten en te kletsen met de "grote" licht- en geluidstechnici.

Groeten,
                          Roger
                          Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...

Comment

• discomidway
                            • May 2005
                            • 140

Als je rijk wil worden moet je zoiezo niet in deze wereld gaan want da word je toch niet
                            citaat:Geplaatst door showband

toch nog even dit.

Als je nog te jong bent om kisten te mogen duwen bij bedrijven. Maar wel serieus wat eraan wil doen? Stap dan in jouw stad naar de oefenruimtes met bandjes toe. En zeg bandjes waar het op staat.
                            'mag ik in de oefenruimte kijken hoe jullie dat met al die spullen doen'?
                            Stel vragen hoe de zanginstallaties werken. Leer een keer een snaar of een drumvel vervangen. Met een stemapparaat om te gaan. Een microffon ten opzichte van de rest hard en zuiver in zo een ruimte te krijgen. Ontwikkel gevoel voor feedbackintroducerende zaken. Soldeer eens een kabel.

Lees er boeken bij, fora, en stel vragen. Ga mee naar optredens van de bandjes en merk dat ook zij er uiteindelijk ook geen klap van snapten en dat een hoop zaken die in de oefenruimte zo makkelijk leken totaal niet werken.

Ergens in dit trajekt sta jij vooraan om bij een band of jongerencentrum in de ploeg opgenomen te worden. Gewoon omdat jij een leergierige en vertrouwde persoon bent die de stuntelende muzikanten begrijpt!

Op deze manier zijn mensen wel in de ploeg van acts formaat Kane terecht gekomen. Wanneer het hard gaat met een band willen muzikanten namelijk dolgraag een vertrouwde figuur tussen de ingehuurde crews op het toneel. Die begrijpen waarom het mis gaat. JIJ moet alleen zorgen mee te groeien met de bands waar jij bij zit. En zeker in de huidige markt breekt er zowat niets door, maar als het gebeurd gaat dat enorm snel. Bandjes formeren rond 13/14 jaar oud tegenwoordig. Maar breken tussen 18 en 20 jaar oud al door. Binnen 3 รก 4 jaar moet jij voldoende ervaring hebben om een act efficient op het toneel te houden tijdens een wedstrijd of festival met een brede glimlach en een bonte verzameling kennis.

Oh ja, maar als je geld wil verdienen moet je geen bands doen maar lekker blijven DJ-en! [}]

Comment

• HR Soundproductions
                              • Oct 2005
                              • 649

Als je iets wilt dan moet je er invulling aan geven. Ga er op af en vraag of je mag helpen als hulpje ( roadie, sjouwkees, stagehand of wat dan ook ) en doe ervaring op. Ik heb jaren gelden hetzelfde gedaan. Eerst in een bandje als toetsenist en later als gitarist. Bandje groter, meer geluid en door mijn technische achtergrond was ik automatisch gebomdeerd tot geluidsman. Vond ik ook trouwens leuker om te doen,dus dat kwam goed uit. Geluidsman voor een band is echt een ondankbaar beroep en wordt slecht (financieel en emotioneel ) gewaardeerd. Tenslotte als het een slechte avond was, ligt het niet aan een gebrek aan inspiratie van de bandleden maar als eerste aan de kwaliteit van het geluid en dus aan jou. En bedenk wel, iedere muzikant kan * en doet dat ook ) commentaar leveren op de techniek, je bent de laatste in pik-orde wat dat betreft.
                              Ik heb langzaam de overgang naar drive-in shows gemaakt omdat hier mijn passie ligt.

Doe ervaring op (begin ergens als stagehand), steek er tijd in ( leren door lezen, school of wat dan ook ) leer vooral goed communiceren ( door het te doen in ieder geval ) en haal je rijbewijs ( nog mooier en grootrijbewijs, dat doet wonderen ) dan zul je zien dat je er vanzelf ingroeit.
                              Veel succes ermee

Comment

• Tinke_lat
                                • May 2005
                                • 5

Ik ben vorig jaar in september begonnen onder de - deskundige - leiding van "pino" (ook bekend van dit forum) als technieker voor een vrij podium.
                                Ondertussen ga'k af en toe ook helpen bij live-optredentjes van plaatselijke bandjes.

Het hielp wel dat ik al een paar jaar bij een lokale radio draaide.

En eens begonnen is het gewoon ervaring opdoen.

Comment

Working...