hoe heb jij PA's leren doen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Funkmaster
    • Dec 2004
    • 204

begonnen op school in de technische ploeg, vorig jaar daar geeindigd als voorzitter van die werkgroep. Ondertussen af en toe es meegeholpen met een maat die wat klusjes doet af en toe. Ook deed ik geregeld een snelle afregeling van de pa voor mn eigen bandje
    Nu zit ik int hoger en ligt het wat stil voor mij jammer genoeg. En aangezien de band uit elkaar is ligt het daar ook stil.
    Hopelijk komt er weer wat schot in de zaak na de examens...
    It's nice to be important, but it's important to be nice...

Comment

• Nielsken
      • Oct 2005
      • 76

We hadden gevraagd aan enkele groepen die zich schuilhielden op onze schol of ze geen zin hadden om een keer te komen optreden. Zo konden wij de groep afmixen, en de groep kreeg een demo in de plaats. In januari zou onze 24 bands recorder ook klaar moeten staan.

Ook heb ik in het begin van men studies gevraagd aan de leerkracht of ik niet eens mee mocht gaan met zijn firma. Ik werk er nu een jaartje in de weekends, en begin een vaste waarde te worden. Bij deze firma heb ik al veel bijgeleerd van het afmixen van groepen. Eerst een vooral monitor, en ook al redelijk veel front met kleinere groepen in de folk wereld.

Comment

• PeTAR
        • Jul 2005
        • 151

Ben via mijn vader erin gerold en door het Noord Nederlands Toneel waar ik AJB heb leren kennen.

Verder dan het schuiven van verschillende koren ben ik nog niet, maar ben nog jong en hoop nog wat leuke gigs tekunnen doen voor mijn 50ste.

Comment

• marcel83
          • Jan 2006
          • 8

Ik ben begonne met naar mijn pa te kijken en mee helpen snoertjes op rollen, daar na mocht ik 1 schuifje,

toen ik 12 was deed ik het lkkr zelf 36 kanaals d&r dayner en nu 10 jaar later ben ik nog steeds bezig en heb al

heel wat onder handen gehad!!! en heb ook in een supercoole band gezeten om het geluid te mogen doen!!

The Influence
          Last edited by marcel83; 16-02-06, 14:08.

Comment

• deloitte
            • Sep 2005
            • 135

ik zou zeggen, zoek een bandje op die nog geen geluids man heeft. als jij daar geluid voor gaat mixen, je doet het goed, en dat bandje gaat straks overal optreden ben jij er dus ook bij.
            dus maar opzoek naar bandje zou ik zeggen.

gr bram
            voor de een z'n uitgang is voor de ander z'n ingang....

Comment

• Restless
              • Oct 2005
              • 19

Ik ben eigenlijk net begonnen met het echte werk, hehe. ben nu 15, en toen ik een jaar of 11 was altijd al bezig met geluid en muziek ed. , en een half jaar terug ben ik bij een band terecht gekomen (toeschouwer) en zo nieuwschierig als ik was, even bij de geluidsman kijken, waarop die vroeg, 'Zeg, kun jij dit ook?', waarop ik antwoorde 'nee, nog niet, maar ik vind het wel erg interesant' , wat bleekn ,ze hadden mensen te kort, of ik wel zo spoedig mogelijk wou gaan helpen!
              daar heb ik geen nee tegen gezecht, en ik ben nu nog in opleiding zegmaar, die vaste geluidsman daar die leert me alles. gewoon geluk gehad, als je maar intresse toont, dan kom je er vaak wel!
              wat ook handig is als je een muziekinstrument speelt, en muziekaal bent. dat scheelt al behoorlijk.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

Wat misschien sommige beginnede lezers van dit forum zich niet realiseren is dat voor bands en hun technici gewoon het allereerst gezellig er is als er in de bus en op de klus wat over techniek ge o.h. t kan worden.

Plus dat wegens geldgebrek je meestal met weinig mensen weg gaat. Dus een enthousiaste meeloper die een handje meedoet is meestal welkom.

Kijk dat je niet gelijk met de mooiste en interessantste spullen werkt mag duidelijk zijn. Maar als je in een rare kroeg onder tijdsdruk met goedkoop spul een monitor verstaanbaar krijgt dan weet je dat je iets kan wat je nooit meer wordt afgenomen. Dat is ervaring die later bij sollicitaties op grote producties meer zal tellen dan AES of zo iets.
                lekker belangrijk!

Comment

• paulheu
                  • Oct 2003
                  • 156

Originally posted by showband
                  Ik weet niet of dit de beste aanleiding is om bandgeluid te willen mixen. Of ben ik dan aan het zeuren?
                  Nee hoor, sinds ik digitaal werk gaat alles een stuk vlotter, geen rekken vol met comp/gate en/ of effecten.. Gewoon 1 kistje 8HE hoog en 16HE diep.. 32 kanalen in/22 uit, 6 effecten en 4 kantjes (monitor) EQ..

Comment

• Guus
                    • Oct 2003
                    • 104

Originally posted by Poelmans
                    Hello peoples!

Iets wat ik me altijd heb afgevraagd: hoe rol je in het vak van live evenementen afmixen?

Zelf ben ik DJ, maar omdat ik nu eenmaal graag met knopjes speel en van goed geluid houd ben ik altijd stiekem aan het lonken naar die grote P.A. mengtafel en bijhorende effecten-rekken.

Hoe zijn jullie in dit vak gekomen?
                    ook bij mij een klassiek verhaal. Ik was lange tijd drummer in een band. Veel interesse in geluidstechniek en daarom thuis een home-studio begonnen. In die jaren was studio apparatuur (multitracks) echter onbetaalbaar duur, vooral als je naar 24 sporen wilde gaan. Als hobby waren de investeringen voor mij te hoog. Omdat ik wel over effect app en een grote mixer beschikte, ben ik overgestapt op live geluid. Dit heb ik toen verder uitgebouwd.

Wil je nu deze dagen starten dan zijn er volgens mij 2 manieren.
                    De gemakkelijke manier:
                    loop met een ervaren rot in het vak mee als hulp. Hij kan je vaak in een minuut vertellen waar je anders pas na veel vallen en opstaan achterkomt. Plus kan hij je uit de nood helpen als er wat fout gaat. Al met al leer je zo erg veel in een korte tijd.
                    De moeilijke manier:
                    zoek een beginnende band die een geluidsman zoekt. Je staat er dan wel alleen voor. Bijkomend probleem is vaak dat je dan meestal met mindere kwaliteit apparatuur werkt. Het is dan echt veel moeilijker om een goed geluid neer te zetten. Let wel, een ervaren geluidsman kan ook op mindere apparatuur er het maximale uithalen, maar het is echt heel veeeel moeilijker.
                    Tja en natuurlijk moet je wel veel van alle technieken afweten. Als er iets niet werkt (storing) of je kunt een bepaald geluid niet verbeteren dan sta je er echt alleen voor en kijkt iedereen naar jouw. In praktijk leidt dat tot veel vallen en opstaan en vooral in het begin minder prettige momenten.
                    Ook als je op veel verschillende locaties werkt zul je iedere keer opnieuw weer allerlei problemen moeten oplossen. (weinig of geen ruimte op podium, slechte akoestiek, geen plaats om je mengtafel weg te zetten, slechte stroom voorziening, teveel overspraak van het podium, ver sjouwen met apparatuur, etc, etc.)
                    Kortom, gebruik je de moeilijke manier dan heb je veel uithoudingsvermogen nodig.

Al met al is het niet altijd een dankbaar vak. Loopt de avond niet goed dan krijgt het geluid vaak de schuld. Loopt de avond fantastisch en valt de puzzel mooi in elkaar dan is het echt genieten. Dat houdt de meeste geluidsmensen ook op de been.
                    Bedenk echter dat er over het algemeen maar erg weinig mensen zijn die weten waarmee de geluidsman allemaal te kampen heeft.

Succes .
                    de Guus

Comment

• GoTMoRe
                      • Aug 2005
                      • 350

Originally posted by Guus
                      De moeilijke manier:
                      zoek een beginnende band die een geluidsman zoekt. Je staat er dan wel alleen voor. Bijkomend probleem is vaak dat je dan meestal met mindere kwaliteit apparatuur werkt. Het is dan echt veel moeilijker om een goed geluid neer te zetten. Let wel, een ervaren geluidsman kan ook op mindere apparatuur er het maximale uithalen, maar het is echt heel veeeel moeilijker.
                      Tja en natuurlijk moet je wel veel van alle technieken afweten. Als er iets niet werkt (storing) of je kunt een bepaald geluid niet verbeteren dan sta je er echt alleen voor en kijkt iedereen naar jouw. In praktijk leidt dat tot veel vallen en opstaan en vooral in het begin minder prettige momenten.
                      Ook als je op veel verschillende locaties werkt zul je iedere keer opnieuw weer allerlei problemen moeten oplossen. (weinig of geen ruimte op podium, slechte akoestiek, geen plaats om je mengtafel weg te zetten, slechte stroom voorziening, teveel overspraak van het podium, ver sjouwen met apparatuur, etc, etc.)
                      Kortom, gebruik je de moeilijke manier dan heb je veel uithoudingsvermogen nodig.
                      Waarom ben ik nou voor de moeilijke manier gegaan

Ik had me erg ingelezen in de theorie, kon goed met PA tafels opschieten omdat ik er altijd mee zat te 'spelen'. Wist wat alle knopjes waren, door de theorie wist ik wat ze deden en waarvoor ze handig konden zijn.

Toen maar eens bij beginnend bandje van stel kameraden van me aangeklopt, en mocht gelijk van hun het geluid doen. ( zang, bas, elektr ). Bijna een uur bezig geweest met soundchecken, maar het lukte me. Zelfs de band vondt het erg goed klinken! ( heb een stel goeie oren ) Zo ben ik een paar keer vaker meegegaan met deze band. Totdat hij half jaartje geleden uitmekaar ging, beetje treurige reden..

Zo heb ik mezelf aangeleerd PA's te doen, kreeg via via hoop kleine, simpele klusjes erbij. Hoop ervaring mee opgedaan, leuke dingen meegemaakt, maar ook minder leuke dingen. En sindsdien nog geen band weer gedaan. Ben laatst echter wel gevraagt door ander beginnend bandje om daar het geluid van te doen, maar dat moet nog steeds gebeuren..

Maar die moeilijke manier is echt met heeeeel veel vallen en opstaan, het kan echt zo grandioos tegenzitten. Zorg gewoon dat je weet wat je doet, en doe geen dingen waarvan je niet weet wat het doet. En neem vooral een goed stel oren mee!
                      lala..

Comment

• Berend
                        • Feb 2006
                        • 85

Dan vertel ik mijn verhaal ook maar even, welke een heel korte is omdat ik net begin.

Mijn zwager is geluidstechnicus bij een verhuurbedrijf geweest, waar hij het heeft geleerd, hoofdzakelijk van zichzelf zeg maar. Hij werd gewoon op pad gestuurd met de hele installatie, zo van zoek het maar uit.
                        En een enkele keer ben ik meegegaan, toen hij het al goed kon.
                        Nu is dat zijn vaste werk niet meer, maar is deeltijd technicus voor enkele zeer professionele bands. Affijn, een paar maanden geleden ging ik naar een soort muziekfestival, waar hij ook het geluid deed. Ik was altijd al geinspireerd door de vele knopjes op het mengpaneel, door de techniek, de muziek en de sfeer er omheen. Maar nu sloeg de vonk echt over zeg maar.

Ik heb me opgegeven voor een geluidscursus (Opnametechniek) die ik eigelijk jaren geleden al wilde doen, geopperd dat ik mijn zwager wel wil helpen als ie 'een klus' heeft, om het te leren, en ben sinds erg kort benoemd tot geluidstechnicus van een band van een collega. Komend weekend gaan ze in de studio een nummertje opnemen, een buitenkansje om de studiotechniek eens van dichtbij te bekijken.

Mijn eerste aanschaf voor mijn nieuwe hobby, is een mooi Soundcraft Spirit Folio SX mengpaneel, heel goed voor de beginnende band met de beginnende technicus. Nu de band nog overtuigen dat je voor een goed geluid bij een optreden toch echt wat meer nodig hebt dan je eigen gitaarversterkers en een zangmonitortje..
                        dusssss.........

Comment

• GoTMoRe
                          • Aug 2005
                          • 350

Originally posted by Berend
                          Nu de band nog overtuigen dat je voor een goed geluid bij een optreden toch echt wat meer nodig hebt dan je eigen gitaarversterkers en een zangmonitortje..
                          yeah..bekent verhaal, simpel weg overtuigen dat ze meer kracht hebben. Op papier alles duidelijk zetten en ook natuurlijk aantal watts erbij ( nogal belangrijk voor hun.. )
                          Demo'tje geven wil ook nog wel eens helpen..
                          lala..

Comment

Working...