Druppelmic plaatsen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sikkie
    • Sep 2004
    • 126

Druppelmic plaatsen

Even een vraag:Ik zag net Prins Bernard's overplaatsing, en Maartje van Wegen(?) had een druppelmicrofoon op/om en haar gast ook. Maar wat is de beste plaatsing daarvan. Zo dicht mogelijk op de wang, stukje daarvan af, halverwege de wang, stukje over de wang zodat hij een beetje voor de mond zit. Wie weet het, en heeft advies?!

Groet,

Tom

p.s: bijvoorbeeld deze: HS 2 beige - 1083

Condensatormicrofoon
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Het ligt aan het doel en iemand zijn/haar stem hoe je hem plaatst. Ik plaatst het liefst de MKE-2 op het voorhoofd bij musicals maar dit is niet altijd mogelijk, zeker niet wanneer je iemand hebt met weinig volume dan gaat de mic al snel naar de wang. Hoe minder volume hoe dicht als mogelijk bij de mond.

Comment

• Niels1987
      • Oct 2004
      • 57

en als er dicht op de monitoren word gespeeld is het beter om ze bij de wang te plaatsen hoeminder hard de mic open gezet moet worden... vooral met 19 zenders bij een amateurproductie. Dus werd geadvisaeerd allemaal gewoon op de wang te doen ... scheelt ook weer gezeur van "m`n mic zit te strak nu kan ik niet lekker bewegen..." maar degen achter de knoppen had de voorstelling niet inzicht dus werden de monitoren maar helemaal uigezet dat werd aanbevolen door de regie omdat er gewoon goed werd gezongen zonder monitoring
      lijmklem rigging :S

Comment

• Rieske
        • Aug 2002
        • 544

De microfoon die Sikkie bedoeld is geen miniatuurmicrofoon, die geplakt wordt, maar is de "4065-FR headband" van DPA. Het Belgische VRT journaal gebruikt deze ook veelvuldig.
        <center></center>
        Wat betreft je vraag over de plaatsing is mijn ervaring dat je per situatie moet experimenteren met de positie op het hoofd/persoon. Dit is natuurlijk per type stem afhankelijk. Je suggestie om de micro "een stukje over de wang zodat hij een beetje voor de mond zit" geeft erg veel ploppen. Daarvoor zijn deze microfoons te gevoelig.
        Life is what you make it

Comment

• ralph
          Banned
          • Aug 2000
          • 2649

Het ligt, zoals Vasco ook al aangeeft heel erg aan de omgeving maar nog veel meer aan de stem van de artiest die de mic opheeft. Sommige mensen klinkt ie mooier als de mic wat verder naar voren zit, bij anderen klinkt ie dan weer wat doffer...Zelfde geldt voor stukje van de wang af...moet zeggen dat ik zelf altijd begin met stukje van de wang af.

In Belgische tv producties wordt veelvuldig voor deze mics gekozen ipv lavaliers, moet zeggen dat ik dit qua spraakverstaanbaar heid alleen maar kan toejuichen!

Comment

• Sikkie
            • Sep 2004
            • 126

ik bedoel ook niet specifiek dit type, maar dit soort microfoons die geplakt moeten worden...

Gr tom

p.s: Bedankt voor reacties en tips

Comment

• FiëstaLj
              • Oct 2000
              • 2068

Hou ook rekening dat als 2 mensen dicht bij elkaar staan en je ze bij de ene aan de linkerkant van het hoofd plakt en bij de andere aan de rechterkant plakt je ook gekke dingen kan krijgen..

Wat ook problemen oplost is als acteurs ze zelf plakken en ze niet op de juiste plek zitten (zoals gerepeteerd). Wij hebben hiervoor a4 afbeeldingen van een mensen hoofd... waar we dus op kunnen tekenen waar de mic moet zitten.

Dan is het voor de meeste mensen wel duidelijk.
              Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Rieske
                • Aug 2002
                • 544

citaat:Geplaatst door FiëstaLj

Hou ook rekening dat als 2 mensen dicht bij elkaar staan en je ze bij de ene aan de linkerkant van het hoofd plakt en bij de andere aan de rechterkant plakt je ook gekke dingen kan krijgen..
                Daarom moet je ook altijd "actief" op je gevoel meeschuiven. Of een kanaal effe in fase zetten. Met alleen links of rechts plakken voorkom je niet veel. En bij acteurs wordt in 9 van de 10 gevallen de micro op het voorhoofd geplakt.Persoonlijk zou ik nooit een micro door een acteur zelf laten plakken; het risico dat ie toch verkeerd zit of onder de make-up is te groot.
                Life is what you make it

Comment

• Jag
                  • Nov 2002
                  • 319

Ik laat nooit zelf plakken en ook niet eraf halen. Heb al een keer een kapot DPA-tje terug gekregen (en had nog gezegd dat ze ervan af moesten blijven [)]).

Als iemand een bril op heeft gebruik ik die vaak. Mooie low profile oplossing die goed klinkt, tuurlijk wel wat minder gain dan op de wang. Hetzelfde voor op het voorhoofd.
                  Op de wang met een beugel doe ik vaak sinds wij die zelf in huis hebben. Alleen erg goed opletten dat de beugel de mic niet in de wang drukt. Zit niet alleen vervelend, dat krijg je niet meer goed op de tafel.

Ik vind beugeltjes voor op tv trouwens niks, ziet er niet uit. Spraakverstaanbaarheid is ook prima met mic op de kleding (alleen wel wat variatie in klank bij het draaien van het hoofd).

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

citaat:Geplaatst door Jag

Ik vind beugeltjes voor op tv trouwens niks, ziet er niet uit. Spraakverstaanbaarheid is ook prima met mic op de kleding (alleen wel wat variatie in klank bij het draaien van het hoofd).
                    ik vind het vreselijk mutserig staan. Vooral daar waar een plaat-micro of rever veel beter was geweest...

Ook die oortjes waarmee ze de hele regie kunnen doen, en dan die stiltes omdat ze naar de regie zitten te luisteren....

Comment

Working...