Monitors: Aktief of Passief?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beldog
    • May 2004
    • 140

HK-audio DART is inderdaad een goede active monitor. Is bi-amped 250w + 60w, 105db 1W/1m. Ik heb er al mee gewerkt in ik vond ze erg goed klinken. Ik zou, moest ik u zijn, er zeker eens naar gaan kijken/luisteren bij de locale dealer.

Comment

• evdleur
      • Sep 2004
      • 6

Hoi par-av.nl,

Actieve filters
      Dit zijn schakelingen die onderscheid maken naar frequentie, en waarin actieve elementen zoals transistoren en opamps een rol spelen. Dit in tegenstelling tot passieve filters, waarin uitsluitend capaciteiten, zelfinducties en weerstanden voorkomen. Het gebruik van actieve wissel filters heeft alleen zin als je aan Bi- of Tri- Amping doet.
      Met actieve filters kunnen filter-karakteristieken gerealiseerd worden die veel fraaier zijn dan die met passieve filters.
      De wisselfilters in een luidsprekerkast zijn altijd passief. Zie ook het artikel over wisselfilters

Bron: http://www.breem.nl/fldbgr/bgra.htm

Aktive filters komen dus eigenlijk altijd in combinatie met een versterker (lees: andere aktieve elementen) voor? Dan zou het namelijk in de praktijk zo moeten zijn dat een non-powered monitor generaliserend passief gefilterd is en een powered monitor generaliserend aktief gefilterd is. Als een actief filter in de regel beter is dan een passief filter, dan kun je dus beter voor een powered monitor gaan?!

Of ga ik weer te kort door de bocht?!

Groet,
      Erik

Comment

• Sjörske
        • Jun 2003
        • 55

Misschien kun je eens kijken naar een actieve monitor van Mackie. Die klinken ook zeer lekker.

Comment

Working...