Line Array?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PowerSound
    • Nov 2001
    • 1892

Adamson heeft een proces gekregen van L-Accoustics, 't schuint dat Adamson een quasi kopie heeft gemaakt met zijn Y-array.

Olé olé, kheb nu een punt bé éh! (en Labhorns)
    PSL Bvba powered by
    L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
    Yahama LS9-32 / MC7L-48
    Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
    Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

citaat: Wie doet de test? Niemand durft, want een nieuwe hype
      schijnt dat er in groningen (jajaja..) een paar serieuze jongens met MS een paar AB-tests gedaan hebben. Vooral in arena, kuip, ahoy etc blijkt dat de MS-m3d zich beter profileert. Mar dan wel op kleinere afstand met infill's werken. Verder heeft ome johnnie er nog al wat aan verbeterd, oa frequentie-piek-compensatie door looptijdverschillen in te bouwen op een natuurlijke weg. ( zgn hoorncorrectie..). Met het Milo ( zit tussen m3d en m2d in) is afgelopen zaterdag het Concertgebouw-orkest gedaan op het museumplein.

Ik heb nog geen klachten gehoord....

wat was mijn allereerste handtekening???

(ps, van wie is die mooie grafiek ook alweer...kwam hem laatst ergens tegen...don't tell magu..

Comment

• Deedzj
        • Apr 2001
        • 34

dank je wel F.r.e.d.e.r.i.k
        erg duidelijk

als het in praktijk niet werkt, waarom hangt er dan op werchter (2 of meer jaar op rij) een line array, op de night of the proms, op pink pop, waarom werkt EML al hun grote shows ermee af en waarom kopen ze er nog zoveel bij

Dit wil in mijn ogen zeggen dat zij wel teverden zijn, of niet?

Ik heb nog nooit de kans gehad om met een line array te experimenteren. Misschien dat ik er ooit wel zel achterkom waarom de reacties hier niet laaiend zijn

Toch merci

Comment

• Kevin_DM
          • May 2003
          • 577

Heb ondertussen een paar personen van EML gesproken en ze zeggen toch zelf ook dat het geluid niet was wat het moest zijn... (mainstage dan)
          Line-array is een perfect systeem voor grote indoor-happenings, aangezien je hier geen rekening moet houden met weersomstandigheden.
          Bij ideale weersomstandigheden is dit momenteel outdoor ook het beste systeem, maar doordat het geluid zo gericht is, ben je bij het minste zuchtje wind een pak kwijt.
          Het vliegen gaat ook 5 keer zo snel dan vroeger de giga-stacks van 12 bij 8 kasten of zo...
          Trouwens in de marquee was klank wel goed, maar daar moet je dan ook geen rekening houden met weersomstandigheden...

--- watt ever you want ---

Comment

• Pulse
            • Oct 2001
            • 666

Vond dan niemand het geluid in de Marquee ongelofelijk schel ?

Ik heb daar vrijdagavond even helemaal vanachter in die tent gestaan en daar was het enorm schel en pijnlijk en geen grijntje bas naar mijn mening.
            Kan aan de plaats liggen waar ik stond maar toch, vond het geluid op die plaats toch serieus ondermaats

Groeten,
            Dieter, D.D.A. Sound & Light
            MVG,
            Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

citaat:
              waarom werkt EML al hun grote shows ermee af en waarom kopen ze er nog zoveel bij
              waarom veranderd EML elke jaar of 10 van toeleverancier....?
              omdat ze over de bestaande kennelijk ontevreden waren! en als je eenmaal gekozen hebt koop je er steeds bij (van ellende) om niet steeds tiussen twee of drie merken te moeten kiezen (Ampco heeft jarenlang met combinaties van zowel Turbosound als Martin als RhenkusHeinz door elkaar gewerkt! Erg fijn voor riggers om een paar dagen van tevoren pas te horen wat de definitieve keuze zou worden - want zeker die Martin-meuk was (in verhouding veel te) zwaar!
              Gokje wagen ?
              Binnen 10 jaar stapt EML weer over op iets anders! Of althans gaat dat er weer naast in gebruik nemen.
              Die Line-Array's zijn echt niet het soort van revolutionaire ontwikkeling/verbetering zoals het licht de Vari*Lite en scans gekend heeft.

You'll need an adapter!
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

citaat: revolutionaire ontwikkeling/verbetering
                nee hoor, daar hebben we hele andere apparaten voor bedacht..

http://www.meyersound.com/products/i...fs/sb-1_ds.pdf bijvoorbeeld. 10 speakers op 40.000 man...

Comment

• DidierB
                  • May 2003
                  • 337

1.
                  Eml die elke 10 jaar van toeleverancier veranderd? tjah, misschien is er binnen 10 jaar ook wel effectief een beter systeem op de markt dan de huidige Adamson's... dit vind ik wel miereneuken hoor.

2.
                  "Ik vond het beter klinken toen er nog een pak of 100 kastjes per kant hingen." En hoeveel hangen er nu? 24? 1/4 lijkt mij geen slechte verhouding.

3.
                  "Doordat het systeem zo gericht is verwaait het gemakkelijk". Idd, het verwaait gemakkelijk, het is me ook al meermaals opgevallen. Maar je hoort echt een hele frequentieband verwaaien, met conventionele systemen werd de hele klank gewoon een dikke soep als het waaide. Ik weet alleszins waaraan ik de voorkeur geef.

4.
                  Willen we ook eens even bekijken hoe verdomd diep de wei van werchter eigenlijk wel is? Het blijft geen gemakkelijke opgave hoor, hier een overal mooi klinkend setje te hangen. En in het midden van de wei sta je uit de throw van de FOH, dus kan je van daaruit ook geen commentaar geven. In een zaal heb je trouwens ook grote zones waar de klank opvallend minder goed is, toevallig altijd achteraan in de zaal en aan de zijkant of zo waar de bar staat. Soms rekenen ontwerpers daar zelfs op...

5.
                  voor de Adamson-haters: ik wil werchter wel eens horen met V-Dosk. Ben echt benieuwd...

6.
                  Misschien nog een oplossing voor werchter: delays hangen met Adamson, dan heb je zowieso overal dezelfde "klankkleur". Natuurlijk klinkt het maar raar als je 2 totaal verschillende type speakers in bepaalde zones laat overlappen.

7.
                  Tiemen: "het hangen van deze kasten is gene kak". Ben je nou sarcastisch of wat? Je bent niet echt duidelijk.
                  Ik vind het trouwens heel lekker gaan die Adamson's hangen. Natuurlijk sta je de eerste keer wat te kloten, maar is dat niet met alles zo?

8.
                  Als Adamson zo een slecht systeem is, waarom is er dan zo'n gigantische vraag naar? Iedereen die Adamson heeft zal het bevestigen: de vraag is 2 tot 3 maal zo groot als het aanbod. En hiermee bedoel ik dus van de klant of van bands & hun technici uit.

9.
                  Wie van al diegenen die hier commentaar geven op Adamson hebben eigenlijk ook effectief ooit het systeem gebouwd / ermee gewerkt?
                  En van al diegenen die hier commentaar geven op line-arrays in het algemeen, wie heeft er hier al ooit een line-array gebouwd / ermee gewerkt?

10.
                  Adamson een copie van DV-dosk? Tja, in weze is elke line-array een kopie van de vorige. Maar als je een beetje afweet van beide systemen, dan weet je dat er wel genoeg verschilt om niet van een copie te kunnen spreken.

11.
                  Soms heb je gewoon niet alle gegevens die nodig zijn om correct te kunnen oordelen. Als een gitarist op podium weer eens over zijn gitaarkabel struikelt en de boel begint te kraken en te doen kijkt de helft van het publiek naar de mixer. Heeft iemand hier al de tekeningen van de verticale en horizontale spreiding gezien op werchter? Juist. Bezint eer ge begint luidt het spreekwoord.

Ok, take cover, laat het terugschieten maar beginnen. Start!

Didier Beghin
                  Ampli bvba

Comment

• DidierB
                    • May 2003
                    • 337

citaat:

Dit begrijp in niet.
                    3 Weg actief ge-X-overd -> OK
                    8 kasten per rack??? Hoeveel watt, op hoeveel ohm?
                    HF 150W 16 Ohm
                    MF 350W 16 Ohm
                    LF 300W 16 Ohm (2 stuks)

Zo krijg je dus met 8 kastjes per versterkerkanaal:

HF 600W 4 Ohm
                    MF 1600W 4 Ohm
                    LF 1200W 2 Ohm

Groeten,

Didier Beghin
                    Ampli bvba

Comment

• Mathijs
                      Moderator
                      • Aug 2002
                      • 1353

Ik ben erg te spreken over de Adamson. En ik zal niet de enigste zijn. Waarom denk je dat de Rolling stones een eigen set hebben gekocht?

Maar ook BV Amco gaat helemaal in de Line Array. Hun doel is om op Low-lands elk podium met een line-array te voorzien. Het gaat hier dan om een Martin-audio/synco set.

Het enigste probleem is dat Martin de vraag niet aankan, dus het is de vraag of er genoeg kasten optijd klaar zijn. Voorig jaar was het voor het eerst dat deze Martin set werd getest. (door Amco om Lowlands dus). Hier waren de testen ook veel beloven:
                      Vooraan: 112 db
                      40m: 110 db
                      80m: 108 db

---------------------------------------
                      Maar mijn studio is bijna af! (met Protools)

Comment

• lifesound
                        • Apr 2003
                        • 1052

aaaaah Didier ... op zo'n reactie was ik al lang aan het wachten!
                        En ik kan u alleen maar gelijk geven!

Ik ben geen klankman, ik doe alsof!

Comment

• Tiemen
                          • Dec 2001
                          • 944

citaat:
                          7.
                          Tiemen: "het hangen van deze kasten is gene kak". Ben je nou sarcastisch of wat? Je bent niet echt duidelijk.
                          Ik vind het trouwens heel lekker gaan die Adamson's hangen. Natuurlijk sta je de eerste keer wat te kloten, maar is dat niet met alles zo?
                          Het was serieus bedoeld. Is misschien wat plaatselijk dialect. Was gewoon zo dat we in hoogtewerker zaten, en dat dan mensen _ik denk van adamson zelf_ meemoesten omhoog voor metingen aan heel die stack. Dus het was eerder van 'het is niet van omhooghangen en het werkt, er komt nog wat meer bij kijken'.

Ik denk niet dat het een vereiste is om zelf op een line-array of V-Dosc gemixt te hebben om er te mogen commentaar op te geven. Hoewel ik wel het gevoel heb _dat komt uit jouw post ook naar voor Didier_ dat het bij de techniekers de er wel al op gemixt hebben zoiets is van "ze lullen maar wat, wij weten het wel beter". Excuseer mij hoor, ma als ik een smsje krijg op podium terwijl ik aan het werk ben, en daar staat in 'zeg eens tegen die mannen dat het wat luider moet, we verstaan niet eens zijn stem', ja waar ben je dan mee bezig? Het gaat nog steeds om het geluid, niet om roze ruis die overal goed moet klinken (en dit was wel een sarcastisch grapje voor de trauma's die ik heb overgehouden aan al dat geruis

T

PS Juist het feit dat de opstelling op main aangepast wordt jaar na jaar, zegt wel genoeg over het feit dat ze er zelf niet tevreden over zijn zeker? Ik denk niet dat ze gewoonweg een andere opstelling gebruiken "zomaar". Eens je zoiets hebt van "ja, that's it", dan laat je het zo, en het lijkt me dat die that's it er nog niet is!

Comment

• lifesound
                            • Apr 2003
                            • 1052

niet luid geneog???????
                            Dàt is nu net de ziekte van deze tijd sie!
                            Het is NOOIT luid genoeg tegenwoordig!

Net zoals de laatste 15 jaar kan ik Werchter horen tot bij mij thuis. Dit jaar was dat niet anders. Mij ga je dus niet vertellen dat het niet luid genoeg stond. De laatste 5 jaar versta ik zelfs wat er gezegd wordt op podium. Wat wil zeggen, de specificaties van een line-array in gedachten houdende, het luider stond dan de jaren zonder line-array.

Toen ik 2 jaar geleden de eerste keer de adamson op werchter hoorde stond ik verbaast van de kwaliteit tov hun HLA systeem.

Ja, de wind speelt parten...maar de enige manier om dat op te lossen is iedereen een hoofdtelefoon geven. Zoals didier al zei. Het hele spectrum waait weg zodat het geen grote soep wordt.

Wat dat omhooghangen betreft:
                            Neen het is inderdaad niet zo eenvoudig als .. omhooghangen en klaar. Er moet namelijk gericht worden! Wat redelijk kritisch is bij de line-array systemen.

Trouwens op een weide als werchter kan ik wel geloven dat er nog niets ontdekt is als "that's it" Als je voor een weide van 70.000 personen klank moet verzorgen kan je wel effe aan het zoeken gaan dacht ik. Volgens mij zal je ook nooit zoiets ontdekken, maar enkel op zoek gaan naar de beste oplossing voor iedereen.

Ik ben geen klankman, ik doe alsof!

Comment

• hans_s
                              • Jun 2003
                              • 23

citaat: Waarom viegen die subs? Waarom niet gewoon onder het podium/op de grond zoals altijd? Te gemakkelijk ?
                              Lijkt er op dat de theorie achter de line array niet helemaal begrepen wordt... vliegen van de sub's...
                              Heeft te maken met de 2/3 golflengte. verder mag er zelf nagedacht worden...

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

citaat: Het blijft geen gemakkelijke opgave hoor, hier een overal mooi klinkend setje te hangen. En in het midden van de wei sta je uit de throw van de FOH,
                                a we doen niets anders,

b zet je FOHstack dan goed neer, dwz in de throw

Comment

Working...