CKV-avond middelbare school. Live en presentaties. Ervaringen+foto's!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

CKV-avond middelbare school. Live en presentaties. Ervaringen+foto's!

[FONT=Arial]Beste mede-forummers,

Gisteren voor mijn school het een-en-ander uitgevoerd. Er zou namelijk een presentatie zijn voor het vak CKV. Dusss, mackie sub/sat setje van school, yamaha tafeltje en nog wat simpel licht gehuurd bij fraizle.
    Was er zelf vrij laat van op de hoogte dat school van plan was om dit uit te voeren, maar ik was wel de persoon die de boel mocht opbouwen en bedienen...

Mijn ervaring met dit soort dingen? Zo goed als: 0. Een familielid van mij heeft een drive-in (.::OV MUSIC) en daar leer ik toch het één en ander van. En natuurlijk van dit forum.[/FONT]

[FONT=Arial]Jaartje geleden voor het eerst het complete door school gekochte setje in handen gekregen, en het mocht gelijk geïnstalleerd worden. Ik had de eer. Voelde me best trots toen alles in één keer werkte... Alle kabeltjes in één keer goed! Ja, ik weet het, het is ook zo simpel als een banaan schillen voor jullie...

Maar goed, avondje ckv dus. Voor mij was alles compleet geïmproviseerd en het moest allemaal snel. (zal bij sommigen van jullie wel enigszins bekend overkomen) De locatie was in twee lokalen waar de tussenwand van was verwijderd. Vrij krappe -maar wel gezellige- boel dus. Ruimte om de belichting ook maar enigszins goed te doen was er ook niet, het podium(pje) stond zowat strak tegen het publiek en aan beide kanten was geen ruimte. Wat dan ook weer lekker meewerkte was hetgeen dat er schoolgenoten zijn die in de weg lopen en de boel ook denken op te kunnen bouwen. Toen ik met de tussenpaaltjes en subs aankwam, vroeg diegene of die zware subwoofer nou op dat fragiele paaltje moest staan... dan krijg je toch het gevoel van “ik druk die paal in je ****”.[/FONT]

[FONT=Arial]Het plan was eerst om alles te presenteren in onze aula waar ongeveer 2000 man in kan, maar aangezien er maar 200 personen kwamen is dat een beetje, euh... te groot. (er zullen mensen denken: hoe wou je dat gaan doen dan met dat mackie-setje, je leest er later meer over)

Apparatuur:
    Licht:
    2x 4-bar Par64 500 watt
    Showtec simpel bedieningspaneeltje
    Dimmer

Geluid:

2x mackie SRM450 (waarvan één met kapotte hoogtoner, ook daar lees je later meer over)
    2x Mackie SWA1501
    Yamaha MG16/6fx
    US Blaster simpel dubbel cd-speler
    Flightcase zonder la, zonder connectorpaneeltje maar mét kabelzooi! (Scholen...)

Overig:
    P4 computer met Creative Sound Blaset X-Fi Platinum (mond vol, maar wel leuk dingetje)

De foto's zijn nogal belabberd, sorry hiervoor. (mobiel) De belichting is ook totaal anders dan zoals het werkelijk was...

s Middags gedeeltelijk opgebouwd:
    Picasa-webalbums - Teun - CKV-avond

Kabels om de paaltjes gedraaid:

Totaalplaatje tijdens opbouw:
    [/FONT]Picasa-webalbums - Teun - CKV-avond

Spreekt voor zich, maar wel tijdens opbouw (geen afwerking dus)

Ongeveer 3 seconden nadat een leeftijdsgenoot van mij het drumstel van het podium liet rollen...

Als je weinig ruimte hebt dan laat je de pianist toch gewoon gebruik maken van de sub als stoel...:

Het leek mij wel leuk als de drummer met wat kleurtjes verlicht werd. En zo ontstaat ook het effect dat de kleuren door het drumstel heen schijnen. Gaf nu, maar zeker 's avonds een mooi effect:

Meer foto's van de avond zelf heb ik wel, enkel lijken deze mega-over belicht door de slechte camera. Maar als indicatie kunnen deze wat mij betreft nog door de bocht:

De ruimte die hier rechts te zien is kon niet gebruikt worden, dit werd al gebruik als tijdelijke opslagplaats voor prul dat gepresenteerd zou worden.

Sorry voor de bewogen foto, maar ik ben ten slotte ook geen fotograaf. (zeker niet met een mobieltje) Dit was ongeveer op 3/4 van de diepte.

Op de avond, met als sfeerverlichting de wereldberoemde Téé-Ééél verlichting.

Meer foto's staan wel in het album, maar die zijn vrij slecht en geven dan ook geen goede indruk van zoals het geweest is.

[FONT=Arial]Een tijdje geleden hadden we ook een gala-avond. Ik dus zo snel mogelijk contact gemaakt met school en ik (dacht) een drive in geregeld te hebben. Later hoorde ik dat een muziekleraar zo leuk was geweest om de boel al geregeld te hebben.[/FONT]
    [FONT=Arial]Ik dacht gelijk aan Black Light (‘Black Light Frank zit hier op het forum), omdat zij jaarlijks komen voor het 1e-klassers valentijnsfeest. Helaas zit ik nu in mijn examenjaar, dus Black Light wegwerken voor OV Music is geen tijd meer voor... :P[/FONT]
    [FONT=Arial]
    Tijdens de betreffende gala-avond bleek de muziekleraar echter doodleuk ALLEEN een DJ gehuurd te hebben. En dat was volgens plan. Ik stond dan ook wel even met open mond te kijken toen ik ‘ons’ Mackie setje zag in de aula. En de akoestiek zit ook niet bepaalt mee. (een groot betonnen blok, verlaagd middenstuk en nergens demping of zo) De DJ bleek iemand te zijn die zijn doelgroep niet helemaal doorhad. En dan druk ik me nog HEEL zacht uit. Ik vraag me af of er hier ook maar één drive-in is die op een gala-avond van 5havo/vwo alleen maar nouja, euhh, ... n*germuziek gaat draaien? Mackie set hele avond in de clip, DJ alleen maar slecht-gedownloade muziek van zijn laptop, en na een uurtje was ik er weg. De toppen klonken op het hoog flink schel en de bas voelde je alleen als je er zowat tegenaan stond. Maar no-offence voor de mackie set, dit lag namelijk aan de DJ en de akoestiek.[/FONT]
    [FONT=Arial]
    Op de avond waar u zojuist de foto’s van hebt gezien klonk de set namelijk best leuk... Alleen kwam ik er achter dat de hoogtoner eruit lag. (en nee, ik geef niet gelijk de schuld aan die DJ, ten slotte zat er toch goede limiting in?!?!) Eerst alles nagegaan waar het ook maar aan KON liggen: mengpaneel, computer, aansluiten, ga zo maar door. Maar het was echt de driver van het linkerkanaal die geen greintje gaf. Maar ach, welke toeschouwer valt dat nou op... (uche)[/FONT]

[FONT=Arial]Mijn mening over de mackie set is al-met-al redelijk. Makkelijk op te zetten, toppen gaan goed hard voor een 12/1 combi, 15” bassje doet het ook best leuk maar is erg naar voren gericht. Best gevoelig voor plaatsing dus. Wat me ook opviel is dat de totale set veel beter klinkt bij bijvoorbeeld wat live-werk dan een cd’tje. Alsof de interne processing daarop is gericht... Maar dat kan ook aan mij liggen... [/FONT]

[FONT=Arial]Yamaha tafeltje is oer-simpel te bedienen en ik heb er verder ook weinig over te zeggen. Gewoon simpel en zeker bang-for-buck. Echter zou ik nooit voor de FX versie gaan met de effectjes (hall, room 1, etc) want dat stelt echt zéér weinig voor.[/FONT]
    [FONT=Arial]Je bent beter af als je daar een apart dingetje voor koopt.

Goed, ik kan nog wel meer vertellen over mijn positieve- en negatieve ervaringen, maar ik zie jullie allen nu al denken: Tjonge, wat heeft die kerel veel gelult over zo'n klein pruts-showtje. Dus hier wou ik het graag bij laten.

Bedankt voor het lezen,

Teun
    [/FONT]
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

Tiepvauten en dergelijke hoor ik ook graag van jullie, leer er alleen maar van!

Bedankt,

Teun
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• MEEO Licht en Geluid
      • Nov 2005
      • 950

jeumig, ik heb maar eem extra pot koffie gezet voordat ik deze post las, en dat was nodig ook

Maar natuurlijk hartstikke leuk dat je zo entousiast bent

Ten eerste: spijtig inderdaad dat je niet al te veel ruimte had om deftig tegenlicht, zijlicht of frontlicht te plaatsen. Dit zit net tussen het zij en tegen in.. Al met al toch een leuk sfeerplaatje kunnen maken?

Dat mackies goed kunnen klinken weet ik, echter wel met de goede EQ afregeling. Zonder dat klinken de SRM450's (of heb je 350?) erg schel in het hoog vind ik.

Tip: draai je kabel niet meer rond de paal, maar zet boven en onder met een tapje vast. Dit ziet er slordig uit én is bovendien slecht voor je kabel

Ga door met leren!

Bij het woord CKV springen me ogen dr weer uit. Wat een k*t vak was dat zeg!
      MEEO Audio Licht Rigging,
      Mark van der Werff
      Groningen

Comment

• Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

en voor de ouwe l#llen onder ons....

wat is CVK?
        CarnaValsKletsen

Het is ruim 20 jaar geleden dat ik in een schoolbankje zat.

groeten John
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• drummerke
          • Oct 2006
          • 432

hey

Leuke foto's wel, iedereen moet leren é. Maar ik heb ook zo mackie setje en je moet je toppen toch wat lager van volume zetten ivgl van je bas (of bassen bijdraaien).

Comment

• sanderr25
            • May 2008
            • 26

Originally posted by Whitefarmer
            en voor de ouwe l#llen onder ons....

wat is CVK?
            CarnaValsKletsen

Het is ruim 20 jaar geleden dat ik in een schoolbankje zat.

groeten John

ckv is culturele kunstzinnige vormgeving
            en ik ben echt blij dat ik het maar 4 weken heb gehad

Comment

• 4AC
              • Nov 2007
              • 1791

Ten eerste: iedereen bedankt voor de reacties! Ik quote alles wel lekker in één post:

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
              Ten eerste: spijtig inderdaad dat je niet al te veel ruimte had om deftig tegenlicht, zijlicht of frontlicht te plaatsen. Dit zit net tussen het zij en tegen in.. Al met al toch een leuk sfeerplaatje kunnen maken?
              Je hebt helemaal gelijk. Zijlicht kon niet ivm ruimtetekort, en als frontlicht zat de pianist tegen een statiefje aan te rammen... Dus dat ging ook niet.

Op deze manier heb ik nog wel goed het podium kunnen belichten, en de sfeer was er zeker: vooral omdat de ouput van de parren niet er hoog was en vooral héél erg gericht, (het is dan ook niet voor niets een 'long') waardoor sommige stukjes wel- en niet verlicht werden.

Dat mackies goed kunnen klinken weet ik, echter wel met de goede EQ afregeling. Zonder dat klinken de SRM450's (of heb je 350?) erg schel in het hoog vind ik.
              Nogmaals volledig met je eens. Zoals in mijn post te lezen is gaat het om de SRM450's. Ik heb wel wat lopen spelen met de yamaha tafel, maar dit hielp natuurlijk niets tegen de kwaliteit van slecht-geuploade-youtube-filmpjes...

Wat mij betreft klinkt de SRM450 met als bron een goede cd best aardig op het hoog, enkel als het volume word opgekrikt begint het schel te gaan. Dan is het inderdaad verstandig dit weg te trekken met een eq.

Tip: draai je kabel niet meer rond de paal, maar zet boven en onder met een tapje vast. Dit ziet er slordig uit én is bovendien slecht voor je kabel
              Dat is voor mij de eerste keer dat ik dat hoor... Het lijkt me dat allebei wel werkt, maar als ik de volgende keer gaffa heb zal ik dat ook eens proberen.

Bij het woord CKV springen me ogen dr weer uit. Wat een k*t vak was dat zeg!
              Originally posted by sanderr25
              ckv is culturele kunstzinnige vormgeving
              en ik ben echt blij dat ik het maar 4 weken heb gehad
              Een paar weken geleden dacht ik nog precies hetzelfde over CKV. (zo was één van de opdrachten om uit te leggen waarom sneeuwwitje een sprookje was. Not kidding)
              Enkel is mijn mening verandert na deze eindopdracht: iedereen maakt zijn/haar eigen ding wat je leuk vind en daarbij gooi je dingen die je in de afgelopen jaren geleerd hebt. En geloof me: dat is lachen geblazen. Daarnaast ben ik van mening dat CKV zeker bijdraagt aan je algemene ontwikkeling, naast de afleiding t.o.v. vakken als wiskunde. Typisch een vak waar je onbewust veel van kan leren.

Originally posted by drummerke
              Leuke foto's wel, iedereen moet leren é. Maar ik heb ook zo mackie setje en je moet je toppen toch wat lager van volume zetten ivgl van je bas (of bassen bijdraaien).
              Euhhh, en nu in ABN? Ik begrijp dat je het over het volume hebt van de toppen t.o.v de bassen? Waar basseer je dit dan op?
              Last edited by 4AC; 17-01-09, 14:32.
              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• Stage-Q
                • Sep 2007
                • 389

goh wat een bekend lichtsetje....

ooh wacht, die is van het bedrijf waar ik voor werk...

Ehh maandag retour teun ? :P
                Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• gertgeluid
                  • Dec 2006
                  • 520

Originally posted by 4AC
                  [FONT=Arial]Ik vraag me af of er hier ook maar één drive-in is die op een gala-avond van 5havo/vwo alleen maar nouja, euhh, ... n*germuziek gaat draaien[/FONT]
                  Ik ben geproduceerd in 1981 en kreeg in mijn puberjaren het beginnetje mee van de transformatie naar hiphop en rap. Schoolfeesten waren ooit vredig en hippiestyle flowerpower gezellig met deephouse en mellow, en een Nirvana op z'n tijd. Jongens waren vrolijk, onschuldig en droegen nog geen petjes. Meisjes kauwden niet op kauwgom en dansten sierlijk op de klanken. Sinds die hiphopperts het roer overnamen, waren schoolfeesten boze, kwade, geheimzinnige samenzweringen van groepjes boze, geheimzinnige mensen. Juist omdat ze zo geheimzinnig deden, werden ze betrapt op gebruik van jointjes. Wij hippies blowden ons suf, maar werden niet betrapt. Waarschijnlijk ook omdat wij de school niet in puin achter lieten na een feest, maar zij er altijd een zooitje van maakten en dus veel meer "waakdocenten" door de aula hadden lopen. Ohnee, de kantine was het toen nog.

Hmmm, was het nog maar 1995... Mijn eerste Dateq LPM 7.2 en mijn trouwe maat met twee 1200's en elk weekend ging al ons spaargeld op aan van die zwarte, ronde schijven met aan elke kant één of twee liedjes. Wij hadden een Pioneer SE450. Ken je die nog? En de mensen waren blij!

Sorry. Ga verder.

Comment

• 4AC
                    • Nov 2007
                    • 1791

[FONT=Verdana]
                    Originally posted by Stage-Q
                    goh wat een bekend lichtsetje....

ooh wacht, die is van het bedrijf waar ik voor werk...

Ehh maandag retour teun ? :P
                    Niet mijn verantwoordelijkheid, maar ik neem aan dat het spul wel weer terugkomt naar Fraizle...

Je collega's kwamen het donderdag nog braafjes naar de derde verdieping brengen. (lift)

[/FONT]
                    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• Stage-Q
                      • Sep 2007
                      • 389

hehe,

ik doe m'n best om geen bedrijfsnamen te roepen.... maar ach

fijne collega's he ... scheelt weer sjouwen.
                      Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• 4AC
                        • Nov 2007
                        • 1791

Waar ik eigenlijk nog best nieuwsgierig naar ben:
                        Zou iemand hier de parren anders geplaatst hebben?

Bedankt,

Teun
                        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• jens
                          • Aug 2004
                          • 1067

ehm ik had de parren nog meer naar voren gezet of desnoods aan de andere kant van de speakers tegen de muur aan, zodat je veel meer licht van voren heb en door de afstand de parren ook een grotere lichtbundel hebben. Zag op een van de foto's 2 dames staan waarbij hun gezicht bijna helemaal donker is

of mischien 2 parren van me bar gehaalt en met een kabel eenop de grond gelegt of iets dergelijks

maar waarom staat je mixer achter op het podium en niet in de zaal??
                          en hoe werd het licht bedient?? of zat je op je knieen naast het podium??

mvg jens
                          Last edited by jens; 18-01-09, 19:59.

Comment

• 4AC
                            • Nov 2007
                            • 1791

Bedankt voor je reactie!
                            Originally posted by jens
                            ehm ik had de parren nog meer naar voren gezet of desnoods aan de andere kant van de speakers tegen de muur aan, zodat je veel meer licht van voren heb en door de afstand de parren ook een grotere lichtbundel hebben.
                            Wat bedoel je precies? Dat met die grotere lichtbundel klopt, probeerde ik in mijn post ook al te zeggen. Maar er was niet bepaalt ruimte voor...
                            Zag op een van de foto's 2 dames staan waarbij hun gezicht bijna helemaal donker is
                            Kan kloppen. Zoals ik al in mijn post zei geven de foto's niet allemaal een even goede indruk. Foto is ook een momentopname en volgens mij stond op dat moment het aan/uit-gaan van de lampen op de dimmer nog aan.

of mischien 2 parren van me bar gehaalt en met een kabel eenop de grond gelegt of iets dergelijks
                            Inderdaad, heb daar nog even over zitten twijfelen maar het leek me best gevaarlijk daar, er liepen veel mensen voorbij! Daarnaast had ik er ook niet het materiaal voor, geen plankje en geen kabels om een lamp er af te halen. Helaas.

maar waarom staat je mixer achter op het podium en niet in de zaal??
                            en hoe werd het licht bedient?? of zat je op je knieen naast het podium??
                            Zoals ik in mijn post al zei was er een ontzettend ruimtetekort, tafel in de zaal was totaal onmogelijk. (zowel qua materiaal/afwerking/ruimte)
                            Ruimte tussen flightcase en podium was dermate groot dat je er nog wel kon zitten.

Mvg,

Teun
                            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• jens
                              • Aug 2004
                              • 1067

ik bedoel dat ik me parren mischien links en rechts tegen de de zij muren voor de speakers zou zetten. door me parren dan te richten op het podium pak je dan met de rechter bar de linker kant en met de linker kant de rechter kant van het podium...of de posities waar ze nu stonden ook met links, rechts pakken en andersom...nu stralen ze bijna recht naar beneden en zie je amper de koppen van die meiden ( of was dat juist de bedoeling )

--------------------- vk podium
                              |_|...................... |_| speakers

| ............................|
                              | ............................| t bars

(de stippellijn moet je effe wegdenken maar anders schuift het op als ik het post)

maar wat ik me nog afvraag is hoe jij je mics heb afgesteld? kortom je set heb bedient onder de presentatie...als je achter je speakers zit hoor je toch niet wat er in de zaal gebeurt?

dat er geen ruimte is kan een probleem zijn maar dat setje wat je heb is zo groot als 2 klapstoelen...dan maar een beetje proppen

groeten jens

Comment

Working...