FX & EQ rack

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Staaf
    • Feb 2003
    • 398

Mijn vraag leunt redelijk bij dit topic aan, vandaar.

Ik zou mijn eigen rack na jaren eindelijk willen uitrusten met 2x Socapex 37 multikabel (chassisdeel op het rack); losse spider in dog house.
    Momenteel werk ik nog met een multikabel die vastzit aan het fx rack voor de inserts, de eq's prik ik in via een aparte multikabel. Beide zijn dus zonder multiconnector. Dit wil ik nu veranderen om ietwat sneller te kunnen werken
    Ik kies voor socapex 37 omdat mijn monitorsplit ook op die manier werkt en ik de kabels reeds in mijn bezit heb (M-F).
    Welk deel, male of female wordt nu op het rack geplaatst? Ik weet dat het kwa werking niet uitmaakt, mogelijks is er een reden om voor het een of het andere te kiezen?
    Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Meestal doe je de female aan de kabel, is vooral om beschadigen van de pennen te voorkomen wanneer de multi een keer op de grond valt.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Staaf
        • Feb 2003
        • 398

Bedankt voor je antwoord,
        in mijn geval is de kabel M-F. Bij de menger komt een XLR/jack -> Socapex spider . Dan de kabel, en aan het rack een chassisdeel. Zodaning kan alles gekableerd blijven in het rack, en kan ik de auxen ook gekableerd laten in de mengtafelkist.

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Originally posted by Staaf
          Welk deel, male of female wordt nu op het rack geplaatst? Ik weet dat het kwa werking niet uitmaakt, mogelijks is er een reden om voor het een of het andere te kiezen?
          Ik heb dit met LK 85 en heb op het rack een male connector
          en bij de tafel een female connector.
          Er was daar ooit een logica voor........

grtz

Nes
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• jakkes72
            • Dec 2003
            • 1015

Het idee achter het plaatsen van female multiconnectoren aan kabels is dat de female connector minder gevoelig is voor beschadigingen aan de contactpinnen als de connector op de grond valt aangezien de pinnen beschermt in het huis/shell zitten.
            Indien een male connector met de contactpinnen op bv een bolhoek van een flightcase valt, is er een grote kans dat er 1 of meer pinnen verbogen raken.

Zelf ben ik meer van female chassisdelen... met als reden dat indien je female multiconnectoren aan de kabel hebt, er een kans is dat er vuil in de contactpinnen komt.
            bv van Whirlwind de W1 en W2 connectoren zijn er alleen Female kabeldelen beschikbaar.., en er zit altijd een beschermkap bij geleverd.

Comment

• djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

Als je bij je LK's altijd netjes beschermkappen gebruikt (die je met een staalkabeltje aan de connector vastzet) kan er volgens mij nooit vuil in de connector komen/pennen beschadigd raken terwijl de kabel niet aangesloten is. Zodoende kan je gewoon het systeem uitkiezen dat voor jou het makkelijkste werkt. Beschermkappen zijn er uiteraard ook voor chassisdelen.

Daan
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

4 opties voor de kabel , gezien van stageblok - zaaltafel
                Male-Female - ivm 48V vanuit de zaaltafel niet altijd even lekker, dezelfde discussie loopt overigens over de XLR
                Male Male - zou ik voor gekozen hebben - die kun je omdraaien en heeft de phantoom tenminste aanraakveilig bij de tafels
                Female Female - is wat de meesten zouden kiezen omdat de pennetjes dan beter beschermd zouden zij
                Female - Male - dezelfde volgorde als onze XLR-kabels, phantoom bij de tafels aanraakveilig, en daarom misschien wel bijna standaard in Nederland.
                Last edited by Gast1401081; 12-08-13, 06:46.

Comment

• Staaf
                  • Feb 2003
                  • 398

Mac,

Interessant stukje tekst.
                  Mijn vraag ging eigenlijk over de kabel tussen zaaltafel en fx rack; fantoom is hier niet van toepassing. Signaal richting is ook geen richtlijn aangezien het send-return is.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Male female of vice versa heeft als grootste nadeel dat je de kabel verkeerd om kunt leggen, bij een FX rack nog niet zo heel erg maar bij 50 meter multi minder leuk.

Comment

• Staaf
                      • Feb 2003
                      • 398

@ Musicxtra

Volledig mee akkoord, dit is de reden waarom mijn multikabel richtingpodium is uitgerust met een vast stageblok.
                      Met de 5 meter kabel richting fx zal het wel meevallen.
                      Ik heb ooit voor het M-F verhaal gekozen omdat ik deze kon verlengen. In de praktijk heb ik dit nog nooit nodig gehad (kabels worden gebruikt van stageblok naar monitortafel, en zijn ook 5 m lang)

Comment

• jakkes72
                        • Dec 2003
                        • 1015

Gewoon deze aan beide kanten: dan heb je male, en female op ieder plek..., kost wel wat, maar dan heb je ook wat..

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Dan heb je dus ook van beiden de nadelen aan iedere kant.

Comment

• jakkes72
                            • Dec 2003
                            • 1015

Het glas is half leeg.....?
                            Ligt eraan welke nadelen...:
                            - Je kunt de kabel in ieder geval nooit meer verkeer om neer leggen.
                            - Je kunt een haspel neer zetten daar waar je wilt (FOH of MON)
                            - Je kunt makkelijk verlengen.

En de standaard bijgeleverde beschermkap kan een oplossing bieden voor de discussie over beschadigen/vervuilen van pinnen/bussen

Comment

• djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

Ze zijn alleen wel aanzienlijk duurder dan de standaard LK's, en voor Harting (waar ik voor geluid overigens geen fan van ben) is dit niet van toepassing.

Daan
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

oh, effect rack : ::

Prof Dr. Ing J. Akkermans heeft daar de Akkermans voor uitgevonden

Comment

Working...