Lichtsturing voor school
Collapse
X
-
Hallo Vasco,
We hebben het hier over een complete case voor het systeem, 16 HE hoog, met de nodige HE's erbovenop (horizontaal) voor het touchscreen. Er moet een connectorpaneel in voor de benodigde aansluitingen en er komen een aantal racklades in voor de losse dingetjes als kleine verloopjes (die in een kabelkist hopeloos verdwaald raken) en pennen/bommen en andere trusshardware (aangezien er gewoon 3*2 meter komt is het een beetje overbodig om voor die 12 pennen en bommen een kistje te gaan kopen...). Dit alles komt toch aardig in de buurt van de 500-600 euro dacht ik zo:
1* 16 HE rackcase met topload = 400 euro
3* 4 HE racklade =3* 50 = 150 euro
1* connectorpaneel met powercon in en uit, dmx uit, eventuele USB poortjes voor muis/toetsenbord, misschien nog één of twee connectoren voor een systeempje dat een vriend van ons aan het ontwerpen/maken is. = 70 euro (incl. interne bekabeling)
Totaal = 620 voor de complete case, gedeeltelijk met inhoud.
DaanLast edited by djspeakertje; 08-07-10, 20:18. Reason: Wegens nog niet gepatenteerde ontwerpen even gekniptI met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.Comment
-
voor wat je daar opsomt vind ik een tiger toch echt wel overdreven, je bent toch nog altijd een school (denk ik toch)
Ik heb 4 jaar de techniek gedaan op school, en wij deden 2 musicals per jaar, en dat draaide ik 5 keer op een gewone "stomme" scenesetter 48 en een scanmaster, en de laatse 3 keer de scenesetter en een gewone laptop met daslight.
Wat ik had hangen:
4 ypoc 250
2 spinheads
2 fourbars
10 led-spots (6-kanaals)
12 theaterspots (was een wirwar die ze hadden opgespaard)
2 keer een laserworld cs 400 rgy
Voordelen van een gewone laptop:
-geen connectorpaneel nodig (met een pro-look door een paar overbodige stekkers)
-dure, veel te grote flichtcase ook overbodig, laptoptas voldoet normaal, (tenzij je er mee wil gaan honkballen/sleeën/hamerslingeren)
-kostprijs?
-Die kan de school door het jaar nog gebruiken voor wat powerpoints mee te doen
nadelen
-je moet een muis gebruiken
-je moet een verdeelstekker kopen (€2.5)
-je moet je stekkers rechtstreeks insteken ipv op een connector paneel
-het ziet er minder ingewikkeld uit (want daar draait het precies om: het moet er zo moeilijk mogelijk uitzien, dan krijg je meer aanzien)
Het feit dat het geen touchscreen is gaat volgens mij de show niet zo beïnvloeden dat de mensen die komen kijken (ouders veronderstel ik?) woest naar huis gaan tijdens de pauze.
En bijhuren: een PAAR DUIZENDEN EURO'S
als je dat uitgeeft aan licht wil ik de cast van het stuk wel eens ontmoeten, dat zal dan wss gaan van Tom Cruise tot Denzell Washington zeker, en de muziek live gebracht door Metalica of zo?
(Nu, als je 40 euro telt voor een scanmaster dan kom je inderdaad wel snel aan een paar duizenden euro's, dat is zowat de kostprijs nog denk ik)
toen wij bonte avond hadden op de chiro hebben we dit neergezet voor 445 euro all in (ook het videosysteem: 2 beamers, arkaos vj, 2 camera's, de 2 schermen (het waren normaal dezelfde trouwens, maar de leverancier werkte even niet mee => ook nog eens tijd te kort, vandaar de slecht afgewerkte kabels) en dan nog een 30-tal meter vga kabel voor front, en nog een 2de systeem voor interactief decor, langs achter op het scherm dat achteraan het podium op een bewegende truss hangt geprojecteerd), licht kan je zelf gedeeltelijk zien en geluid was van de zaal zelf, die boxen waren voor een minifuif achteraf, evenals de 12 par's achter het gordijn
(besturing trouwens weer scenesetter 48 en daslight, dimmers waren 96 ingebouwde ADB)
Ik denk dat je even met de voeten op de grond moet blijven en eens nadenken of je zo een flitsende installatie nodig hebt, als het ook nog eens 10 jaar moet meegaan zou ik trouwens zeker niets ingewikkeld nemen, want iedereen die er mee moet werken gaan wss geen getrainde mensen zijn en dan krijg je heel snel stukkenNee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneerComment
-
Voor de (jaarlijkse) schoolmusical huren wij 3 dagen lang stadstheater De Bond in Oldenzaal af (www.stadstheaterdebond.nl). Daar hebben we 48 kanalen dimmer tot onze beschikking, en een heleboel licht van het theater (techniek wordt meegehuurd). In het theater is een Zero Frog aanwezig, maar onze technische regisseur/lichtman (oud-leerling) werkt bij een lichtverhuur/verkoopbedrijf (Rolight) in de buurt die ook voor het theater de gear leveren. Hij neemt vaak de nieuwste (Zero88) spullen van de zaak mee om bij ons uit te proberen en te testen. Ingehuurd waren onder andere:
- 2 EAW JF topjes als delays voor de (Neumann) richtpijpjes die we vooraan hadden staan, over de vaste PA gaat dat veel te snel zingen.
- Amprackje voor die 2 topjes
- BSS delay processor voor die topjes
- 3 Sennheiser EM2050 ontvangers (de dubbele), waarvan 4 gebruikt (kwamen per 3 in binnenrack)
- 4 Sennheiser handhelds (SKM2000 volgens mij)
- De bijbehorende vlaggetjes en (BNC)kabels
- Een flinke bak bekabeling
- 4 á 6 stuks Neumann KM 184 (weet ik zo niet meer precies)
- Een MD421
- De nodige clip-ons voor de blazers (3 trompetten en 4 saxen)
Alle gehuurde gear behalve het licht kwam bij Frontlite vandaan.
Hoeveel daar aan is uitgegeven durf ik niet te zeggen, ik heb geen lijsten gezien van wat er precies gehuurd was, verder was de musical in maart, dus sommige dingen weet ik niet meer helemaal... Ik heb daar niet geschoven ofzo, zowel Rick als ik hebben grotendeels de boel opgebouwd en backstage alles gedaan dat nodig bleek, het licht werd gedaan door de eerder genoemde oud-leerling van onze school, geluid door een technicus van de Bond.
De gehuurde apparatuur was dus helemaal geen licht, of er nog is betaald voor de testgear van Rolight weet ik ook niet, dus het kan zijn dat daar ook budget naartoe is gegaan. We hebben 3 avonden lang een volle zaal gehad, dat zijn bij elkaar 900 mensen. De toegangsprijzen waren 5 euri voor de kids en 8 voor de volwassenen, dus reken maar uit wat daar minimaal aan omzet was, genoeg om het een en ander van te huren.
DaanI met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
-
Dus bij die paar 1000 zit ook de zaal blijkbaar?
Als je een tiger hebt moet je nog altijd een zaal huren, dan moet je dat ook niet vermelden als de discussie gaat over het licht.
Als je wil vergelijken wat het kost om te huren en wat het kost om te kopen moet je wel dezelfde lijsten vergelijken.
Als je lichtman vanalles gratis meeneemt is het al helemaal te zot om zelf materiaal aan te schaffen denk ik danNee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneerComment
-
Het is eigenlijk alleen voor schoolse dingen/viavia klusjes bij vrienden/kenissen van ons/leraren enz. enz. De musical is iets heel anders, we denken er alleen over om daar eventueel het nodige materiaal (zowel licht als geluid) in te zetten tegen onze no-profit huurprijzen (we zijn een school, geen winstoogmerk dus, alleen om leerlingen te laten leren en tegelijk de nodige dingen op school te verzorgen)
Ik weet niet of die paar duizend van Rick wel kloppen en of daar dan de zaal wel of niet bij inzit. Van het musicalbudget weet ik niet al te veel, en ik dat gaat mij ook niets aan. De Tiger is inderdaad behoorlijk oversized, maargoed, daar waren we al wel achter geloof ik.
-
pjadskop productions,
Dit punt probeer ik nu ook al een tijdje te maken, het gaat om een normale school. Nu komt er ineens bij dat men in een theater speelt. Ja, dan kan ik ook aan een paar duizend euro per jaar komen inclusief zaal en personeelskosten. Iets van appels met peren vergelijken.
Ook het punt van de g**l* jongensdroom, hoe meer knoppen hoe beter mijn aanzien (op school) onderbuikgevoel krijg ik bij dit topic. Deze jongen meld dat hij nog één jaar op deze school is en de volgende moet (wil) hij het leren maar wie zegt hem dat de volgende het wil en kan leren (aanleg voor heeft). Hou het gewoon simpel, het is een school en geen Studio 100 productie.
Comment
-
Vasco, hier ben ik het ook wel mee eens, de Tiger is gewoon te groot voor de show, maar tot nu toe wist niemand iets beters? Volgens mij hebben we nu wel duidelijk gemaakt dat het zo niet kan, maar alleen maar (negatieve) kritiek blijven leveren, daar help je ons ook niet mee, en dat is volgens mij juist wél de bedoeling van dit forum, ervaringen uitwisselen en anderen helpen met problemen en vraagstukken?
-
Wij draaien alles op school via de FatFrog, het is makkelijk programmeren, op GO drukken is voor de meesten niet zo moeilijk. Feestjes gaan er ook prima op (via de palettes). Voor school echt een prima tafeltje en volgens mij 2de hands voor een goede prijs te krijgen tegenwoordig. Als jij nu een tafel koopt heb je over minder dan 10 jaar bijna zeker een ander systeem.....::::: Lichtpik :::::.....Comment
-
Ha CMY, bedankt voor je reactie, maar helaas is het hele probleem van de baan (school heeft moeite met het uitgeven van geld, ookal hebben ze genoeg van dat spul), sorry dat we dat nog niet fatsoenlijk bekend hadden gemaakt, dus bij deze:
Het hele project is van de baan ivm tekort aan geïnteresseerden en budget. Bedankt voor alle input, hopelijk kunnen wij of andere forumleden hier in de toekomst nog iets nuttigs mee doen.
Comment