Lichtsturing voor school

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rick1993
    • Nov 2007
    • 209

Lichtsturing voor school

Hallo allemaal,

onze school gaat vanaf volgend schooljaar zelf het licht en geluid verzorgen (o.a. drive in shows bij onderbouw disco's). Ik zal het eerste jaar verantwoordelijk zijn voor het licht en in dat jaar iemand anders moeten leren hoe alles te bedienen.

Wat er waarschijnlijk aan verlichting komt:
    -4 MH's
    -6 actieve sunstrips
    -2 KLS-setjes
    (moet ook verplaatsbaar zijn)

Wat er al hangt:
    -8 parren
    -4 fresnells
    (wordt momenteel aangestuurd door een zero88 juggler)

Ik had eerst een pearl tiger als lichtsturing in gedachten, maar die is afgekeurd omdat hij teveel kost. Het liefst een hardware tafel die makkelijk te bedienen is (chases/scenes maken maakt niet zoveel uit) en ook gebruikt kan worden bij de jaarlijkse schoolmusical, dat scheelt weer in de huurkosten..

Iemand een idee voor een geschikte sturing?

EDIT:
    zie net dat ik hem perongeluk bij drive in show foto's geplaatst heb ipv licht forum, iets te snel gepost.. Iemand van de mods die hem even zou kunnen verplaatsen?
    licht dat licht mij wel
  • Tom06
    • Aug 2009
    • 161

Mischien is de "Zero Jester 12/24 kr DMX" wat? Dat is de nieuwere versie van zero88
    Echo! echo .. cho .. ho .. o ... , goede akoestiek!

Comment

• mvdmeulen
      • Aug 2007
      • 137

ben benieuwd hoe je daar 4 moving heads mee aan gaat slingeren
      Met vriendelijke groet,
      Mark van der Meulen

Comment

• mhsounds
        • Sep 2009
        • 933

Die pearl tiger is een zeer nette oplossing maar mag dan weer niet.
        Je kunt kijken naar SGM, niet mijn ding maar er zijn ook een hoop mensen die hier goed mee overweg kunnen.

Ik zou toch nog eens om die Pearl Tiger vragen, en/of 2e hands opzoeken.
        Als je de Tiger kent kun je er ook gewoon je theatershow mee doen, en als je dan inderdaad gaat kijken hoeveel het scheelt in de verhuurkosten...

Het spul kost nu eenmaal wat, en als je bezuinigd kom je er toch vaak weer achter dat het niet kan wat je precies wou...
        Freelance Light and Video |
        Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• Tom06
          • Aug 2009
          • 161

Originally posted by mvdmeulen
          ben benieuwd hoe je daar 4 moving heads mee aan gaat slingeren
          Programmeren is ook een kunst he

on-topic;
          Je zou ook een DMX dongel kunnen kopen voor op de pc. Is soms ook wel handig. Alleen de meeste mensen werken het liefst met faders. (ik zelf ook)
          Echo! echo .. cho .. ho .. o ... , goede akoestiek!

Comment

• rick1993
            • Nov 2007
            • 209

Morgen spreek ik de man die met de theatershows het licht doet. Even vragen wat het huren van de lichttafel kost en of hij ook met een tiger kan/wil werken.

Het is de bedoeling dat het 10 jaar mee gaat, een tiger kost 5000, zal na 10 jaar nog 2000 opleveren hopen we, dat is dan 300 euro per jaar afschrijving, en dan maar hopen dat die gehuurde lichttafel een paar honderd euro kost .

De zero88 jester 24/12 werd eerst ook voorgesteld door de man die het budget regelt maar op z'n zachts gezegd totaal geen verstand heeft van licht. "De tiger wordt te duur, ik heb een andere tafel uitgezocht. Maar daar kun je ook programma's mee maken hoor!"

Een hardware tafel heeft toch de voorkeur boven software. Je hebt een computer nodig en die veroudert in 10 jaar natuurlijk heel erg, het is crashgevoelig enz. enz.
            licht dat licht mij wel

Comment

• mhsounds
              • Sep 2009
              • 933

Van software is het mooie dat je daar update's voor kunt krijgen...

Het zou gewoon zonde zijn als je uit je spullen niet het maximale kunt halen omdat iemand die er geen verstand van heeft jou verteld dat het met dit tafeltje ook wel kan...

Krijg je van die Showtec achtige taferelen...
              Freelance Light and Video |
              Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• LJKEVIN
                • Dec 2005
                • 426

Originally posted by rick1993
                Een hardware tafel heeft toch de voorkeur boven software. Je hebt een computer nodig en die veroudert in 10 jaar natuurlijk heel erg, het is crashgevoelig enz. enz.
                Ik werk zowel met tafels (Pearl 2008/210 en GrandMA) als met een computersysteem met midicontroller voor faders(Sunlite).
                Ik moet eerlijk zeggen dat ik de GrandMA en Pearl net zo vaak vast heb gehad als mn laptop/computer.

Het voordeel van een computer vindt ik juist de hardware.
                Oke, die kan kapot, maar daarvoor zijn bij elke computerwinkel onderdelen verkrijgbaar. Maar gelukkig is het bij mij in 3 jaar computersystemen gebruik alleen bij vastgelopen software gebleven!!

Dus misschien is het toch het overwegen waard, ik heb alles in een case ingebouwd. Ben je voor 900.- klaar (excl pc/laptop)
                Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• Big Bang
                  • Apr 2008
                  • 652

Originally posted by Tom06
                  Mischien is de "Zero Jester 12/24 kr DMX" wat? Dat is de nieuwere versie van zero88
                  Uhh juist.. Jesters zijn imo leuke tafeltjes voor het geld, maar wil je er iets anders dan conventioneel aan hangen pak je natuurlijk een Jester ML of TL (afhankelijk van de toepassing).
                  It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• Big Bang
                    • Apr 2008
                    • 652

zal na 10 jaar nog 2000 opleveren hopen we,
                    Reken daar maar niet op, de opzet van een pearl begint langzaam maar zeker wat achterhaald te worden. Voor kleine showtjes nog wel bruikbaar (vandaar dat de tiger nog best een leuk ding is), maar over 10 jaar zal een tafel zonder uitgebreide touchscreen niet veel meer opbrengen vrees ik...
                    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• Djafterburner
                      • Aug 2008
                      • 5

Maar is het voor lichtsturing op een school niet handiger om gewoon met een portable met dmx software en een converter te werken?? Ik bedoel, daar kun je alles mee aansturen, vrij simpel en is veel goedkoper dan een pearl, ik werk zelf veel met daslight 512 en dat werkt gewoon lekker, of je kunt ook voor sunlight dmx software gaan als je daar liever mee zou werken.

greetz

Comment

• rick1993
                        • Nov 2007
                        • 209

Dan zou het Cuelux worden, maar incl. touchscreen en al kost dat ook al zo'n 2000 euro.

De man van het budget heeft achter onze rug om de begroting ingeleverd (incl. zero88 Jester 24/12 ), ik zal nog wel even een hele goede berekening maken van het aantal kanalen en de kosten van de huur van de lichttafel enz. bij de musical...

Ach ja, hij was toch van bij te huren (komt ie nu mee), dan maar een scanmastertje erbij huren in geval van nood (ik doe het voor 40 euro ).
                        licht dat licht mij wel

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Ik kan toch echt een computer met Touchscreen van HP vinden onder de 1000 euro (hier). Samen met Cuelux kom je dan op ongeveer 1300 euro uit. Toch nog 700 euro onder jouw genoemde prijs en heb je een A-merk computer.

De man heeft achter jullie rug om de begroting ingediend of was er een deadline die jij niet hebt gehaald?
                          Veel scholen gaan nu hun budgetten bepalen en aankopen doen tijdens de schoolvakanties namelijk en dan moet dat nu gebeuren zodat alles aanwezig is voor het nieuwe schooljaar.

Maar wat een gezeur om dure, veel te luxe spullen voor die ene musical per jaar terwijl de rest van het jaar schooldisco'tjes zijn. Wees gelukkig dat jullie al zo'n ruim budget krijgen. Ik ken scholen waar ze niks krijgen van eigen spullen en voor die ene musical alleen huren.

Niet minachtend bedoeld maar jij hebt het echt over een luxe probleem, er zijn leerlingen op andere scholen die dit ook wel zouden willen maar nooit gaan krijgen. Daarnaast gaat het ook over mijn belastingcenten die ik veel liever zie opgaan aan goed onderwijs en niet aan duur speelgoed voor die paar leerlingen die dat mooi (en stoer) vinden.

Vind jij het leuk om te werken met dit soort apparatuur en in deze branche, ga dan bij een bedrijf (vakantie)werk doen. Is naar mijn mening ook vele male leerzamer dan alleen een beetje in de aula pielen.
                          Last edited by vasco; 07-07-10, 12:38.

Comment

• rick1993
                            • Nov 2007
                            • 209

Originally posted by vasco
                            Ik kan toch echt een computer met Touchscreen van HP vinden onder de 1000 euro (hier). Samen met Cuelux kom je dan op ongeveer 1300 euro uit. Toch nog 700 euro onder jouw genoemde prijs en heb je een A-merk computer.
                            Moet allemaal incl. flightcases, het moet 10 jaar meegaan.

De man heeft achter jullie rug om de begroting ingediend of was er een deadline die jij niet hebt gehaald?
                            Veel scholen gaan nu hun budgetten bepalen en aankopen doen tijdens de schoolvakanties namelijk en dan moet dat nu gebeuren zodat alles aanwezig is voor het nieuwe schooljaar.
                            Ik had mijn budget ingeleverd en hij heeft de Pearl tiger er uit gehaald. Ik moest maar een andere lichttafel uitzoeken (dat was vorige week). Hoor ik gisteren dat hij zelf maar een Jester 24/12 heeft uigezocht.

Maar wat een gezeur om dure, veel te luxe spullen voor die ene musical per jaar terwijl de rest van het jaar schooldisco'tjes zijn. Wees gelukkig dat jullie al zo'n ruim budget krijgen. Ik ken scholen waar ze niks krijgen van eigen spullen en voor die ene musical alleen huren.

Niet minachtend bedoeld maar jij hebt het echt over een luxe probleem, er zijn leerlingen op andere scholen die dit ook wel zouden willen maar nooit gaan krijgen. Daarnaast gaat het ook over mijn belastingcenten die ik veel liever zie opgaan aan goed onderwijs en niet aan duur speelgoed voor die paar leerlingen die dat mooi (en stoer) vinden.
                            Het is niet zo dat wij het alleen doen om de spullen, integendeel! Ik zal er ook maar 1 van de 10 jaren mee werken.

De school huurt nu alles in wat een paar duizend in het jaar kost, volgens onze berekening moet dat allemaal uit kunnen. Ik snap jou punt ook wel dat het allemaal van belastinggeld betaald wordt, maar op den duur zijn we goedkoper uit..

Alleen die lichttafel, daar moet ik ze nog even mee overtuigen met een berekening, want elk jaar met de musical 4 dagen een lichttafel huren kost ook niet niets (precieze bedrag hoor ik vanavond).
                            Last edited by rick1993; 07-07-10, 12:56.
                            licht dat licht mij wel

Comment

• vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

Moet allemaal incl. flightcases, het moet 10 jaar meegaan.
                              Een flightcase kost vele malen minder dan 700 euro voor dit systeem.
                              Hoor ik gisteren dat hij zelf maar een Jester 24/12 heeft uigezocht.
                              Dat je dit gisteren pas hoorde is gel*l want dit wist je meer dan een week geleden al
                              29-06-10, 15:01
                              ..."Zozo, welke tafel is dat dan?"
                              "Deze tafel: de jester 24/12"...
                              Alleen die lichttafel, daar moet ik ze nog even mee overtuigen met een berekening, want elk jaar met de musical 4 dagen een lichttafel huren kost ook niet niets (precieze bedrag hoor ik vanavond).
                              Natuurlijk maar voor 5000 euro kun je voor een school heel wat jaren 4 dagen lang veel huren en kun je ook zonder investeren de nieuwste technieken krijgen als je wilt. Je kunt wel een mooie begroting maken van aanschaf kosten maar neem je ook het materiaal voor onderhoud en manuren daarvoor benodigd hierin op?
                              Of laat je dat in een grote waas zodat ze hier achteraf van gaan schikken.
                              Last edited by vasco; 07-07-10, 13:36.

Comment

Working...