Foto’s en tekeningen van discobar en 19” rack

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • disckiller
    • Feb 2006
    • 136

Foto’s en tekeningen van discobar en 19” rack

[FONT=Verdana]Voor de mensen die hier interesse in hebben heb ik wat foto's gemaakt en tekeningen gescand van een discobar en een 19" rack case.

De case betreft een case met 10 HE ruimte voor rack-apparatuur.
    Zelf heb ik boven in de case een klein mengpaneel geplaatst die ik toch over had, ik weet niet of ik hem zal gebruiken maar als ik hem nodig zal hebben is hij iig in een case verwerkt voor transport.

Voor de rest komen straks in deze case de equalizers en effectapparatuur.
    Maar natuurlijk zullen hier ook een aantal versterkers in kunnen.
    Het mengpaneeltje heb ik niet op de gangbaren manier, boven in geschroefd maar van onderen.
    De knoppen zijn 16mm hoog en het hout 18mm dik dus vallen de knoppen precies in de uitsparing, zo heb ik niet z'n hoog deksel nodig en kan ik eenvoudig een deksel maken van enkel een plaat hout.
    Er komt als opening voor het rack een schuifdeksel als ik het beslag straks gaat plaatsen maak ik dit gelijk af.

Dit gaat de discobar worden, om te zien hou deze er uit komt te zien moet je de bouwtekening bekijken.

Bouwtekening discobar
    http://www.raceline.nl/foto/tek.jpg

Zaaguitslag plaat 1
    http://www.raceline.nl/foto/plaat1.jpg

zaaguitslag plaat 2
    http://www.raceline.nl/foto/plaat2.jpg[/FONT]
  • Radar
    Moderator
    • Jul 2002
    • 890

Alle hulde en lof en met alle repect.
    Laat gerust wat foto's zien van de vorderingen van dit project.
    Die gene die dit willen nabouwen wil ik echter aanraden om hout van 9mm dik te nemen, scheelt de helft in gewicht en ook daarin is je apperatuur goed beschermd.
    Ik doe niet aan bijgeloof.
    Dat brengt ongeluk.

Comment

• beyma
      • Oct 2002
      • 1614

Die gene die dit willen nabouwen wil ik echter aanraden om hout van 9mm dik te nemen
      Oke, maar dan wordt het voor de meeste toch lastig met vast schroeven!
      Je hebt dan eigenlijk een -lucht- tacker nodig met 25...35 mm spijkertjes...

Nog een tip voor de mensen die met MDF aan de gang gaan, draag tijdens en het zagen/ freesen een stofmasker!

En alles voorboren is ook belangrijk, of koop speciale MDF schroeven met boorkop en verzinkertje ingebouwd! (het merk SPAX heeft deze)
      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Watt Xtra
        • Oct 2004
        • 1119

9 mm of beter 9 mm plus 1 mm toplaag is ook wel te spijkeren met zeer kleine nagels, voldoende en van goede kwaliteit snellijm gebruiken, goed aandrukken/vastklemmen en daarna voorzien van profielen. Andere optie is 15 mm fins berken te gebruiken: 1 het is veel lichter in gewicht, 2 je kunt dit toch wel goed schroeven, 3 het is veel beter bestand tegen water en ook zeer goed te verwerken.

maar: het ziet er zeker goed uit! leuk dat je dit zo eens post, zullen heel veel mensen iets aan hebben. succes ermee.
        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• disckiller
          • Feb 2006
          • 136

[FONT=Verdana]Iedereen zo zijn eigen voorkeur aan een hout soort.
          Zelf werk ik het liefste met mdf om dat dit makkelijk te frezen is de kopse kanten van multiplex willen nog wel een splinteren bij het frezen.
          De keuzen voor 18mm heb ik gemaakt voor het schroefgemak, ik wist van te voren dat dit zwaar zal gaan worden maar er komen overal wielen onder en genoeg handsvaten aan.[/FONT]

Comment

• jorritje
            • Sep 2003
            • 143

Nouw je komt nog wel terug op dat 18 mm hout. Ik heb ook eerst karren gehad ook met wielen eronder maar was veel te lomp en naar een half jaar heb ik ze al verkocht. Maar goed je leert het wel uit ervaring dat zulke karren niet werken.

Comment

• Poelmans
              • Feb 2004
              • 806

Je kan ook lijmen, en dan met fijne spijkertjes de schuifspanningen wat opvangen. MDF zou ik ook niet pakken wegens niet te tillen + weinig bestand tegen vocht.

Ik heb int verleden reeds een paar flightcases gemaakt met multiplex. lekker licht. Heb dit gelijmd, en daarna gespijkerd omdat lijm niet tegen schuifspanningen kan (vooral trek). Daarna de profiele ed erop gepopnageld. Die kist die komt niet meer uit mekaar hoor Bij schroeven heb je veel kans op splijten van te dun hout...

Comment

• disckiller
                • Feb 2006
                • 136

[FONT=Verdana]10 jaar geleden bestonden mijn kisten ook uit 18mm hout dan wel geen mdf maar zwart bekistingmultiplex.
                Echt veel hinder heb ik nooit van het gewicht ondervonden.
                Ik gebruikte des tijd oprijplaten en die ga ik weer gebruiken.
                Deze gebruikte ik toen de tijd ook om het spul op het podium te duwen, wat ik straks ook weer gaat doen.
                Ook zijn de speakers straks nog steeds het zwaarste om te tillen.[/FONT]

Comment

• disckiller
                  • Feb 2006
                  • 136

Het valt wel mee hoor de discobar weegt nu 32 kilo en er komt nog 19 kilo bij dus 51 kilo in totaal.
                  De rackcase weegt nu 26 kilo en gaat straks max 46 kilo wegen.
                  De speakers wegen straks 81 kilo dus zouden voor meer problemen moeten gaan zorgen.
                  Maar zo erg is dat niet aangezien we met z'n 2e gaan opbouwen.

Maar ik kan wel begrijpen dat dit voor mensen die alleen zijn problemen kan gaan geven.

Comment

• Watt Xtra
                    • Oct 2004
                    • 1119

Om het splinteren tegen te gaan: Fins berken gebruiken, bestaat 15 mm al uit 11 lagen, en dit splintert echt niet met een goede zaag en goede frees!! geloof mij. En anders de andere jongens hier op het luidspreker bouw forum!!
                    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• disckiller
                      • Feb 2006
                      • 136

Ik moet nog een aantal kisten meer maken, bij de volgende kist zal ik dat hout eens uittesten of ik het lekker vind werken.
                      En botte freesjes heb ik niet want dan laat ik ze gewoon slijpen op me werk.

Comment

• Dr. Edie
                        • May 2003
                        • 671

MDF valt mee, is idd zwaar en beter voor een vaste plek. Collega heeft ook een uit MDF, niet te tillen.. Ik vind de inbouw van de mixer wel erg lelijk helaas.. Zie zoiets beter van bovenaf gemonteerd.
                        Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• disckiller
                          • Feb 2006
                          • 136

[FONT=Verdana]Ik weet het niet vind het eigelijk wel wat hebben.
                          Eigelijk is de manier van inbouw van het paneel ontstaan door dat ik met het ontwerp geen rekening heb gehouden met het paneel, in 1e instantie zal ik hem niet mee gaan nemen.
                          Toen het hout gezaagd was dacht ik van laat ik het paneel ook maar inbouwen, je weet nooit waar het handig voor is, nu zit ik er zelf aan te denken om ook een cd-speler in de rackcase in te bouwen voor bedrijfspresentaties’s waarbij evt in voor, tijdens de pauze of na de presentatie muziek gewenst is.
                          Omdat er tijdens het ontwerp dus geen rekening gehouden is met een deksel moet het paneel wil van onderen vast zitten om beschadiging te voorkomen.
                          Als deksel ga ik van rvs of aluminium plaatwerk van 2 mm een deksel maken dat in het gat valt, eveneens als het deksel wat voor mijn loopwerk van de cd-spelers van de discobar en de achterkant van het mengpaneel.
                          Voor dat doel is hij eigelijk wel mooi ingebouwd, je zie er nauwelijks wat van.[/FONT]

Comment

• gilly
                            • Jun 2002
                            • 105

Beste disckiller,
                            Waarom doe je zo ontzettend moeilijk bij de inbouw van je cd spelers?
                            dit is natuurlijk jouw keuze, maar hoe kom je nu zonder geklooi goed bij je open/close en power schakelaars?
                            Zijn de cd's nog goed in de lade te leggen? en wat als je eens een andere cd speler aanschaf waar de schakelaars en lades net ietsjes anders zitten.
                            Nog een punt. Het gebruik van schroeven in flightware.. Is dit de bedoeling om te blijven zitten, of puur ter controle? is het de eerste optie , gebruik dan betere passende schroeven i.p.v.spaanplaatschroeven . ga je nog poppen heb ik niets gezegt.

Voor de rest, Ziet het er netjes uit, Persoonlijk zou ik niet voor deze optie kiezen maar als je er blij mee bent, En jij er mee kunt werken prima toch...

Suc6 met de bouw!

Gr. Gilbert
                            Last edited by gilly; 21-02-06, 00:31.

Comment

• Speakertje
                              • Mar 2005
                              • 462

Hoe wil je je mixer inbouwen met die CD-speler zo dicht onder het hout?? Of wordt het opbouw, waardoor je weer heel moeilijk bij je bediening van je CD kan?? Of gebruik je dat lage kistje op de grond? A ik vind het niet handig of B ik snap het niet
                              M.v.g. Sander
                              Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
                              Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

Working...