Jeugdsoos27-08

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

DENK IK?

Denken doe je niet, zeker weten doe je!

Comment

• Olaf Duffhuës
      • Oct 2000
      • 2477

citaatENK IK?

Denken doe je niet, zeker weten doe je!

Bij deze...

Ibvee weet het zeker...

En graag on-topic blijven....
      Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Watt Xtra
        • Oct 2004
        • 1119

ga maar eens in zwembaden kijken waar disco's worden gehouden, zeker zul je verlichting vinden boven het zwembad, een tl-lamp hangt toch oo boven het water?
        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• dh-showtechnic
          • Jun 2005
          • 139

De tl lampen die daar boven hangen voldoen aan een bepaalde ip waarde.
          De disco verlichting voldoet uiteraard niet aan die ip waarden.
          Hebben jullie ooit wel eens gehoord over je zones in de nate ruimtes in huizen?
          Zulke zones zijn er ook voor publieke ruimtes en dan nog iets zwaarder.
          Dus verlichting boven een zwembad hangen en dan er van uit gaan dat de val gebroken wordt
          en anders dat de stekker eruit getrokken wordt tijdens zijn val.
          Je moet altijd uit gaan van het slechte senario.
          dus dat ie in het water valt met de spanning ernog op.
          Ik wil het niet meemaken hoor!
          Nieuwe mega drive in show

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2138

dan ligt binnen enkele milliseconden de aardlekschakelaar eruit. Bij je thuis moet je voor vochtige ruimtes al een aardlekschakelaar van 30mA steken. In een zwembad kan dat alleen maar nog strenger zijn!

mvg
            ronny
            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• dh-showtechnic
              • Jun 2005
              • 139

Aardlekschakelaar of niet als een apparaat waar 230V op staat dan is een paar milliseconden alle dodelijk hoor.

Comment

• MMD
                • Feb 2005
                • 53

Voor een mens is een paar milliseconden niet echt dodelijk.
                Waarom schrijft men dan anders 30mA aardlekken voor in o.a. de woningbouw?
                `Kheb zovaak 230V op m`n fl....r gehad. Je raakt er zelfs aan gewend.
                UITERAARD NIET UITPROBEREN.
                Groet André

Comment

• dh-showtechnic
                  • Jun 2005
                  • 139

Het gaat om de situatie.
                  Ga maar eens in de bad kamer staan op de tegels die vochtig zijn.
                  Zet dan maar eens 230V op je lichaam.
                  90% kan het niet na vertellen.
                  De aarlekschakelaar met de ingaande en de uitgaande stroom en als daar een verschil tussen is dan wordt de spanning afgeschakeld

Comment

• MMD
                    • Feb 2005
                    • 53

Het is niet aan te bevelen om dat te doen maar de aardlek zal er gewoon uitspringen.
                    Wel elke maand even op het testknopje drukken om `m te testen he.
                    Het is trouwens het verschil tussen Nul en Aarde wat de aardlek "meet".
                    Als dat verschil, in geval van het type 30mA, 30mA of meer bedraagt klapt ie eruit.
                    In de praktijk moet ik de eerste aardlek nog tegenkomen die dat ook daadwerkelijk doet, want ze gaan er zelfs eerder uit. Ja ik maak(te) ook testrapporten toen ik nog elektricien was.
                    Groet André

Comment

• timmel
                      • Sep 2004
                      • 111

Bij mijn weten meet een differentieel het verschil van de stroom door de nul en de fase.
                      De nul en de fase gaan door een torus (een ringkern).
                      Wanneer de stroom door de nul en de fase gelijk is zal de opgewekte inductie in de torus gelijk zijn aan nul.
                      De stromen zijn immers gelijk in grootte maar tegengesteld van richting.
                      Wanneer er nu een stroomlek is naar de aarde zal het verschil van de stroom tussen de nul en de fase niet meer gelijk zijn aan nul.
                      Door dit stroomverschil wordt er nu een inductie opgewekt in de torus.
                      Rond de torus zijn enkele wikkelingen aangebracht (kleine spoel).
                      De opgewekte inductie in de torus zal een kleine spanning opwekken in de spoel.
                      Wanneer deze spanning groot genoeg is zal deze een relais bekrachtingen die vervolgens de stroom door de fase en de nul onderbreekt.
                      De gevoeligheid (30 vs 300mA) van een differentieel heeft enkel te maken met het aantal wikkeling op de torus. De 30mA-versie heeft meerdere wikkelingen.

Nu weer ontopic???
                      niet genoten is altijd mis

Comment

• dh-showtechnic
                        • Jun 2005
                        • 139

Wat er door timmel wordt gezegt klopt.
                        Hij meet het verschil tussen de fase en de nul.

Comment

• MMD
                          • Feb 2005
                          • 53

Excuus Het is Fase en Nul.
                          hehe
                          Groet André

Comment

• erik_gj
                            • Jan 2004
                            • 129

Mijn oom die bij de Kema-keur werkte vertelde altijd dat een aardlekschakelaar 1000X te langzaam is als jij in bad ligt en de fohn valt er in (vergelijkbaar met lamp + zwembad). of is hier niks van waar?
                            zoveel knoppen het lijkt wel lente!

Comment

• sis
                              • Jul 2003
                              • 3305

citaat:Geplaatst door erik_gj

Mijn oom die bij de Kema-keur werkte vertelde altijd dat een aardlekschakelaar 1000X te langzaam is als jij in bad ligt en de fohn valt er in (vergelijkbaar met lamp + zwembad). of is hier niks van waar?
                              Jou fohn MAG NOOIT,,, MAAR DAN OOK NOOIT in de buurt komen van jou bad
                              zoniet, moet er dringend iets gebeuren, maar dan HEEL dringend [)]
                              sis
                              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Ibvee
                                • Nov 2002
                                • 714

Sorry, vanaf mijn reactie al zover gekomen dat mensen een aardlekschakelaar vanbinnen hebben beschreven, en de werking hebben uitgelegd, nadat iemand anders over een safety begon, en nu iemand z'n fohn in het water wil gooien.
                                Even voor de duidelijkheid, wat ik probeerde te zeggen was: als iets volgens de regels met goedgekeurde materialen wordt opgehangen, moet het gewoon blijven hangen! Als iets nou valt boven een zwembad, of boven een droog oppervlak, in beide gevallen kan het dodelijk zijn, dat spul moet gewoon blijven hangen! Dit geld zowel voor een complete rig als voor een tl balk. Alles wat naar beneden komt zetten komt als eerst op een van de kwetsbaarste lichaamsdelen van de mens, namelijk het hoofd, en kan dus dodelijk zijn. In een zwembad, of op een treinstation, of waar dan ook. Laatst is er een bloempot van een zoveelste verdieping van een flat gevallen, en de vrouw die eronder liep is helaas niet meer onder ons, dus er hoeft nog niet eens stroom op te staan...
                                De groeten => Micha

Comment

Working...