oplossing voor slechte acoustische ruimte

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by gimmebass
    2xdubbel18 inch rcf
    4xenkel 18 inch br jbl actief
    4x 15inch jbl toppen actief

en hii was van mening dat dat zelfs te weinig is,maar daarintegen hoorde ik van een gast die
    op de bruiloft aanwezig was dat toen de dansvloer wat voller was er beduidend meer voelbare bas
    aanwezig was,met mijn set.
    Ik heb het idee dat er hier erg veel dingen mis gaan. Om te beginnen denk ik dat er weinig klopt van de settings van beide sets en dat de diverse drivers elkaar vooral tegen staan te werken. Dan kun je er neerzetten wat je wilt maar dat gaat niet werken. Verder is die 5 meter precies een halve golflengte van 30 Hz, alle reflecties van de achter en zijwand zijn bij die frequentie exact in tegenfase waardoor ze elkaar opheffen.
    Om een voorbeeld te geven; met het zelfde aantal 18" drivers verzorg ik het geluid bij het WK voetbal, daar komt het sub luid en duidelijk door terwijl die zaal 4 keer zo groot is.

Leave a comment:

• gimmebass
    replied
    Het podium was een meter of 10 breed met dus aan weerskanten 5 meter tot de muren.
    het podium was open met als afdekking een doek.
    Tussen subs en achtermuur zat ong 5m,dus je zou zeggen dat ze praktisch bijna in het midden
    van de zaal staan.
    de subs stonden op de hoeken van het podium en de toppen daarboven op het podium met een verhoging.
    Toevallig gister met een kennis van mij gesproken en die draaid daar geregeld,dus ik vroeg
    naar zijn set die hij daar gebruikt en die is als volgt.

2xdubbel18 inch rcf
    4xenkel 18 inch br jbl actief
    4x 15inch jbl toppen actief

en hii was van mening dat dat zelfs te weinig is,maar daarintegen hoorde ik van een gast die
    op de bruiloft aanwezig was dat toen de dansvloer wat voller was er beduidend meer voelbare bas
    aanwezig was,met mijn set.
    ik zal morgen even men crossover settings posten,mischien doe ik daar wat verkeerd?

Leave a comment:

• vasco
    replied
    mijn tuin is btw open(dus geen muren/heg).
    Een tuin is volgens mij altijd open maar heeft ook altijd minimaal 1 muur van de bijbehorende aangrenzende woning. Om een ruimte vervolgens maar direct de stempel slechte akoestiek te geven na een vergelijking in de openlucht waar nauwelijks akoestiek aanwezig is vind ook ik wat voorbarig.

Geef eens wat meer informatie over o.a. de opstelling in die ruimte en of je set van uiteenlopende componenten wel op elkaar is afgestemd (gemeten).

Leave a comment:

• NesCio01
    replied
    In aansluiting op vorige antwoorden:

Ik ga er van uit dat je een set hebt samengesteld van gear
    van diverse merken. Het is wellicht goed om de set eens te laten
    meten (met Smaart?).

Imo is akoestiek een subjectief begrip en ligt het er maar net aan
    wat er in de bewuste ruimte staat te gebeuren.

Voor (koor)zang is een kathedraal subliem (wow wat een akoestiek?),
    zet er svp geen base/kick en basgitaar neer (waardeloze akoestiek).

Ooit geweten dat je badkamer een waanzinnige akoestiek heeft?
    Prachtige ruimte om een mondharmonica in op te nemen.

Grtz

Nes

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by PvG
    Meestal is dan de nagalmtijd of harde reflecties tegen zij-/achterwanden een probleem, maar dat is dan in de mid/hoog frequenties en nagenoeg nooit in sub/low. Van mij mag je de ruimte dus nog niet de schuld geven
    In kleinere ruimtes geeft sub heel erg vaak problemen met staande golven, uitdovingen door reflecties, etc. Alleen geeft TS zo weinig info dat er in dit geval geen zinnig woord over te zeggen is.

Leave a comment:

• PvG
    replied
    Het is wat voorbarig om het een ruimte met slechte akoestiek te noemen. Dat is het in mijn ogen pas als je door plaatsing/afstelling van de speakers geen lekker geluid in een ruimte kunt krijgen. Meestal is dan de nagalmtijd of harde reflecties tegen zij-/achterwanden een probleem, maar dat is dan in de mid/hoog frequenties en nagenoeg nooit in sub/low. Van mij mag je de ruimte dus nog niet de schuld geven

Jouw probleem zit waarschijnlijk in de plaatsing van de subs: door afstand tot muren, vloeren en/of plafonds vindt er uitdoving plaats voor frequenties ergens tussen 50 en 80Hz. Wat vaak een goed resultaat geeft, is de subs neerzetten als 1 center-cluster voor het podium ipv links/rechts. Dan is je time-alignment van sub en top wel een beetje stuk (mogelijk een dip rond de x-over frequentie), maar dat is meestal minder hinderlijk dan het ontbreken van sub frequenties. Tevens krijg je door de onderlinge koppeling 3dB extra rendement cadeau.

Leave a comment:

• showband
    replied
    vraag: weet je zeker dat ze in fase staan?

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Mijn vraag is:komt dit door een te grote zaal voor mijn set/absorbeerd het plafond/afstelling/plaatsing?
    Deze vraag stel ik omdat het buiten wel goed klinkt.

gr thomas
    Ja daar komt het door.

Leave a comment:

• gimmebass
    started a topic oplossing voor slechte acoustische ruimte

oplossing voor slechte acoustische ruimte

Hallo,

Afgelopen vrijdag heb ik mijn set verhuurd voor een bruiloft
    in een eetcafe met feestzalen.

De set die er op dat moment stond:
    Mach m20.06 processor
    powersoft d3002
    Interm m2000
    Behringer 1520 pro met peavey blackwidow woofers
    cyclops cbe hybride subs met l18s801 rcf woofers

het probleem was:
    De subs deden vooraan nagenoeg weinig.
    pas achteraan was er sprake van basdruk.
    podium trilde als een malle.

de subs lagen plat voor het podium,toppen stonden daar verhoogd op.
    toen ik donderdag buiten aan het testen was,drukte de bas perfekt door
    zowel vooraan als op 10m,mijn tuin is btw open(dus geen muren/heg).

Eenmaal vrijdag op locatie vond ik het tegenvallen,
    Maten van de zaal zijn ong 20x30 en ong 5m hoog.
    er zat een systeemplafond in met een houten dansvloer.
    uiteindelijk kreeg ik bericht toen de mensen er waren ze het geluid aanzienlijk
    zachter hebben gezet omdat het te hard zou gaan(hardcore/hardstyle,bruiloft)

Mijn vraag is:komt dit door een te grote zaal voor mijn set/absorbeerd het plafond/afstelling/plaatsing?
    Deze vraag stel ik omdat het buiten wel goed klinkt.

gr thomas
Working...