Stanton "Final Scratch"

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

    #16
    citaat:
    Heej

    ik heb niet zoveel verstand van deze zaken enzo maar ik snap het niet helemaal denk ik.
    Ja moet dus van dat ding een kabel naar he computer en als je dat ding draait(scracht) doet hij het op de computer na?
    Zo lijkt het me, maar waarom zitten die aansluitingen bovenop du kom je telkens tegen die kabels aan als je hem draait (of lijkt dat maar?)
    Wes,

    Ik zal even het principe van final scratch proberen uit te leggen...
    Er wordt GEEN gebruik gemaakt van gewone vinyl-platen.
    De platen die worden gebruik zijn speciale platen met een tijdcode op.
    Deze platen genereren een signaal dat door de PC wordt herkent.
    Alles wat je dan doet met je platenspeler (scratchen, spinnen, snelheid aanpassen, etc...) heeft invloed op het signaal dat naar de PC wordt gestuurd.

    Op de PC staan dan muziekfiles (MP3, wave,...) Het signaal dat nu komt van je platenspeler heeft nu ad.h.v. de tijdcode invloed op het muziekbestand.

    Je gebruikt dus de manuele handelingen van een platendraaier om een muziekfile op je PC te beïnvloeden... Door de tijdcode op de plaat kan de PC de handelingen die je doet op die 'plaat' vertalen naar 'softwarematige' handelingen op muziekbestanden...

    Het gaat hier dus gewoon om de DJ's het gevoel te laten behouden dat ze met vinyl aan het werken zijn. Alleen slepen ze nu geen vinyl meer mee maar wel een PC met hun nummers...


    Misschien maakt het volgende het nog iets duidelijker.
    Beschouw final scratch als een remote control voor je MP3-player (zoals je misschien kent van BPM-studio of aanverwanten)
    Je gebruikt nu platenspeler (met een speciale plaat met een tijdcode)
    om je programma te bedienen.

    Hoop dat dit nu voor je een beetje duidelijker is... is misschien moeilijk voor te stellen als je het systeem nog nooit echt aan het werk hebt gezien... maar stel gerust je vragen!





    De groe(n)ten
    Tom Manshoven

    Bijgewerkt door - mansho op 24/11/2002 00:51:56
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

    Comment

    • wes340
      • Sep 2002
      • 276

      #17
      Heej

      oke ik snap het nu bedankt!
      Ik snapte het niet want ik zag het eerst op een verkoopsite
      En ik d8 wat raar hij is rond dus hij moet op een draaitafel liggen maar dat is niet zo dus!
      Bedankt dan maar weer

      greets wesley

      KEEEEEEEWWWWWWWWWWLLLLLLLLL
      ik sta in onze dorpskrant met de drive-in omdat we binnekort draaien op een thema feest! VETJESS!!
      Hardcore Is Toch Het Mooiste Wat Er Is!!

      Comment

      • Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

        #18
        SoundGraph D-Vinyl schijnt nog beter te werken. Dit systeem wordt wel met een 19" controler geleverd waar je ook het programma mee kan bedienen. Dit lijkt op een normale controler voor een dubbele cd-speler. Hier kan je ook nog allemaal andere apparaten bij kopen, zoals beelschermen zodat je de wave-form kan zien (of dat echt handig is weet ik niet maar ja)

        Is wel iets duurder dan Final scratsch.

        Groet
        Mathijs

        Comment

        • LSD
          • Jul 2002
          • 152

          #19
          Misschien toch nog één nadeeltje ten opzichte van een "echte" vinyl : op een vinyl zie je normaal waar de breaks zitten, op die speciale vinyl met de tijdcode zie je dit niet meer.

          music is the dope
          ----------------------------------------------
          Tja... een uit de hand gelopen hobby is ook een hobby
          ----------------------------------------------

          Comment

          • axs
            Moderator
            • Jun 2002
            • 2687

            #20
            citaat:
            Misschien toch nog één nadeeltje ten opzichte van een "echte" vinyl : op een vinyl zie je normaal waar de breaks zitten, op die speciale vinyl met de tijdcode zie je dit niet meer.
            Die worden grafisch weergegeven op de laptop....

            De groe(n)ten
            Tom Manshoven
            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

            Comment

            • LSD
              • Jul 2002
              • 152

              #21
              Aangezien het de tijdcode is die wordt weergegeven door je platenspeler en dat deze door de laptop wordt geïnterpreteerd, lijkt het mij ook dat je op deze manier minder snel last hebt van rondzingen door de bassen op je naald. Klopt mijn vermoeden ??
              schokken of duwen waardoor de naald verpringt is weer wat anders natuurlijk...

              music is the dope
              ----------------------------------------------
              Tja... een uit de hand gelopen hobby is ook een hobby
              ----------------------------------------------

              Comment

              • Jasper-Lichtbron
                • Jun 2001
                • 2155

                #22
                Tja dan hebben ze nu het enige probleem dat er nog was ook onderuit gehaald. Spelen met vinyl is de standaard in de dj wereld, maar op vinyl kon je nog geen illegale mp3'tjes kwijt... hoera zelfs dat kan nu ook.
                Mensen als je toch platenspelers wil gebruiken gebruik dan ook gewoon platen zeg, die ene tas die je mee moet nemen...
                En mensen die gaan beweren dat dit makkelijker is omdat je alleen nog maar een laptop nodig hebt met de muziek erop: dat blijft nog wel even onzin denk ik, weinig feesten waar zo'n ding als standaard apparatuur aanwezig zal zijn dus dan moet je m al zelf gaan meenemen, spelers ompluggen, mengpaneel ompluggen, lekker handig...
                t enige waarbij ik dat gebeuren met MP3's afspelen echt nuttig vind zijn die installaties die je in cafés wel eens ziet staan, dat is handig gebruik maken van de techniek. En een drivein show met een grote collectie aan nummers is er ook wel bij gebaat. Maar als je eenmaal toch zover bent dat je 2 platenspelers hebt, gebruik ze dan waar ze voor bedoeld zijn. Toch? .

                De groeten, Jasper

                * lichtnicht, roadie, drive-in dj, student... kheb t maar druk mee <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> *

                Comment

                • CHRIS_B
                  • Oct 2002
                  • 115

                  #23
                  citaat:
                  Tja dan hebben ze nu het enige probleem dat er nog was ook onderuit gehaald. Spelen met vinyl is de standaard in de dj wereld, maar op vinyl kon je nog geen illegale mp3'tjes kwijt... hoera zelfs dat kan nu ook.
                  Mensen als je toch platenspelers wil gebruiken gebruik dan ook gewoon platen zeg, die ene tas die je mee moet nemen...
                  En mensen die gaan beweren dat dit makkelijker is omdat je alleen nog maar een laptop nodig hebt met de muziek erop: dat blijft nog wel even onzin denk ik, weinig feesten waar zo'n ding als standaard apparatuur aanwezig zal zijn dus dan moet je m al zelf gaan meenemen, spelers ompluggen, mengpaneel ompluggen, lekker handig...
                  t enige waarbij ik dat gebeuren met MP3's afspelen echt nuttig vind zijn die installaties die je in cafés wel eens ziet staan, dat is handig gebruik maken van de techniek. En een drivein show met een grote collectie aan nummers is er ook wel bij gebaat. Maar als je eenmaal toch zover bent dat je 2 platenspelers hebt, gebruik ze dan waar ze voor bedoeld zijn. Toch? .

                  De groeten, Jasper

                  * lichtnicht, roadie, drive-in dj, student... kheb t maar druk mee <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> *
                  ompluggen is simpel

                  zet plaat aan op platenspeler 1, koppel platenspeler 2 los en hang deze aan FS, mix plaat in via FS en koppel 1 aan de scratchamp

                  een van de voordelen van dit systeem is dat je je vinyl kan rippen naar hoge kwaliteit MP3 en dat je dan zonder slijtage van platen en rug toch je set kan draaien

                  FS is t einde aldus een maatje van me

                  beter een ster dan een rondje
                  Als rozijnen liggen te wellen, terwijl het recept krenten vermeldt, zijn die rozijnen dan \"zinloos geweld\"?

                  Comment

                  • Jasper-Lichtbron
                    • Jun 2001
                    • 2155

                    #24
                    citaat:
                    ompluggen is simpel

                    zet plaat aan op platenspeler 1, koppel platenspeler 2 los en hang deze aan FS, mix plaat in via FS en koppel 1 aan de scratchamp

                    een van de voordelen van dit systeem is dat je je vinyl kan rippen naar hoge kwaliteit MP3 en dat je dan zonder slijtage van platen en rug toch je set kan draaien

                    FS is t einde aldus een maatje van me
                    Jou omplug verhaal is toch altijd nog een lastig werkje als de kabels netjes weggewerkt zijn he... En altijd nog meer werk dan je plaat erop leggen en die meteen door te mixen.
                    Dat MP3 verhaal heb je gelijk in, maar je moet het met me eens zijn dat dit ook door veel mensen gebruikt gaat worden die het dan net zo makkelijk vinden om de boel maar van kazaa of iets dergelijks af te trekken.

                    De groeten, Jasper

                    * lichtnicht, roadie, drive-in dj, student... kheb t maar druk mee <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> *

                    Comment

                    • Eduardo
                      • Nov 2000
                      • 28

                      #25
                      ha ha..
                      Ik blijf het zo'n aanfluiting vinden dat Final-Scratchg..
                      Op zich zeer technisch vernuftig hoor..
                      maar dat je met zo'n 'ouderwetse' (want laten we dat niet vergeten , mensen..)draaitafel een pc bediend.
                      Echt weer wat voor die vinyl jocks zeg..
                      Gaan afstand willen doen van de'nostalgie'

                      En echt, jongens , tegenwoordig hoef je niet meer aan te komen met 'het gevoel van een draaitafel 'of'je hebt betere controle met een draaitafel'..

                      de 'dj's' die dat beweren hebben vaak nog niet echt met cd's of een pc systeem gedraaid..

                      Comment

                      • jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3148

                        #26
                        *schop*

                        Ontwikkeling heeft niet stil gestaan sinds dit topic is gestart. Zelf zit ik nu heel erg te twijfelen om dit 'speeltje' voor mezelf aan te schaffen. Ik heb meerdere DJ's hiermee zien draaien in de discotheek waar ik een tijdje licht heb geschoven, dus dat het goed en stabiel werkt weet ik nu wel.

                        Enkel nog in dubio dankzij 2 kanttekeningen die ik op internet ben tegengekomen:
                        - Traktor FS zou niet goed werken met Intel Core2 Duo. Laat ik die nou toevallig in mijn relatief dure laptop hebben zitten (tweede laptop erbij kopen speciaal voor FS is geen optie). Ervaringen hiermee? Traktor DJ 3 zou dit wel kunnen, maar toch weer iets van 200 euro extra (ouch!)
                        - De vinyl blijken goed te werken, maar de timecode-cd's blijken toch iets minder te werken. Ook hier ervaringen mee?

                        Alvast bedankt!

                        Comment

                        • Roeltej
                          • May 2001
                          • 761

                          #27
                          Geen demo van te downloaden ? Weet je gelijk of het werkt... wel zonder hardware, maar je kan zien of het programma draait...
                          Vitality Show

                          Comment

                          • jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3148

                            #28
                            Traktor FS kan ik nergens vinden, enkel Traktor DJ 3. Op de hele Native Instruments website wordt Traktor FS niet genoemd (tenminste, na wat rondklikken, de zoekfunctie kan ik daar niet vinden). Ook Google heeft tot nu toe nog geen uitkomst geboden.

                            Comment

                            • dj kevin kd
                              • Jul 2004
                              • 74

                              #29
                              final scratch

                              hey

                              ik heb onlangs een dj zien draaien met final scratch of trackor dj, en ik was onder de indruk.

                              zelf draai ik al 1.5 jaar met pcdj red vrm.
                              heel tevreden over maar het begint een automatisme te worden en zou graag terug op plaat gaan draaien.

                              En bij deze informeer ik hier even over :

                              - wat is het verschil tussen final scratch en tracktor dj ?

                              - zijn boven genoegmde producten één van de beste ?

                              - blijft de software stabiel op windows laptop ?

                              - of toch aan te raden de software aan te sturen door mac laptop ?

                              - is het als all -round dj aan te raden om met platen te gaan draaien ?
                              ( ik draaien tenslotte ook r&b en 80's en ambiance lukt dit ook even goed) ?

                              - met pcdj vrm kan ik heel wat cue's programmeren is dit ook mogelijk bij final scratch of tracktor dj ?

                              - de bedienning van de men muziek lijsten is dit handig te besturen via klavier of muis ?
                              (bij pcdj vrm moet ik eigelijk geen klavier of muis gebruiken en wandel ik door men muziek mappen via de dac controller)

                              da is het verlopig

                              dank alvast voor de reactie's.

                              Comment

                              • Stoney3K
                                • Sep 2007
                                • 1399

                                #30
                                Originally posted by jurjen_barel
                                Traktor FS kan ik nergens vinden, enkel Traktor DJ 3. Op de hele Native Instruments website wordt Traktor FS niet genoemd (tenminste, na wat rondklikken, de zoekfunctie kan ik daar niet vinden). Ook Google heeft tot nu toe nog geen uitkomst geboden.
                                Hij heet nu dan ook Traktor Scratch geloof ik

                                TS is niks anders dan een uitgeklede versie van Traktor DJ Studio 3, net zoals Traktor 3 LE dat is voor bepaalde controllers (bv. de BCD3000), en biedt wel alle basis-features maar niet de veelzijdigheid die in de volledige Traktor zit.

                                Mac is om een aantal redenen (stabiliteit, audio-latency) aan te raden t.o.v. Windows. Gewone platen kun je prima van "vinyl" draaien hoor, zo deden ze dat in de '80's immers ook. Cue's programmeren weet ik zo net nog niet, ik denk dat je met Traktor Scratch de naald fysiek op de juiste plaats moet leggen, net als met een echte plaat. Als je CD-achtige cue-points wil gebruiken dan kan dat geloof ik wel, maar dan moet je het toetsenbord of andere externe controller (bv. VCI-100) gebruiken.

                                De browser van Traktor is prima met toetsenbord of muis te gebruiken en is redelijk overzichtelijk. Search vind ik wat tegenvallen t.o.v. andere programma's (dat is één van de dingen waarin Virtual DJ best goed in is) maar over het algemeen goed te gebruiken.
                                First make it work, then make it look pretty!

                                Comment

                                Working...