Speaker set 1000 euro

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tommes
    • Sep 2005
    • 60

Hey Jorrit,

de ampjes en de trusjes zijn weer de deur uit, dus nu even tijd om een postje te plaasten.
    Misschien dat je op termijn hier naartoe kan werken (foto's nog snel genomen voor ze de deur uit gingen)

If it ain't broken, don't fix it.

Comment

• Jorrit
      • Aug 2010
      • 51

zo, mooie set heb je daar! is/was dat van jezelf? ik heb een paar vraagjes: ik zie een hele grote stekker, dit is neem ik aan krachtstroom, hoe kom je hieraan als je op bv een boerderij bent, oid. Ik neem aan dat ze daar geen krachtstroom hebben. Neem je altijd een generator mee? Ik zie twee versterkers, ik denk een voor de normaal en een voor de bass. ( verbeter me als ik dit verkeerd heb) en dan heel veel vrouwelijke powercons? Heb je dit gesplit? Sorry voor de newb vragen maar ik heb zelf nog geen versterker rack en als ik het huur vind ik het niet zo profesioneel om te vragen, Dus nu maar. En wie heeft het electrisch gedaan? ik zie groepen zitten? Ooit wel eens problemen mee gehad? en wat is die gele kabel? nogmaals sorry voor de vragen maar ik wil er zo veel mogenlijk van af weten. Ik hoop dat je de vragen kunt beantwoordden Groeten Jorrit
      my mom thinks LOL stands for "Lots Of Love" ....the other day she texted me "Grandma just died. LOL"”

Comment

• Tommes
        • Sep 2005
        • 60

Hey Jorrit,

Ja, is mijn rackje.
        Heb er momenteel twee indentiek dezelfde, derde is in de maak.
        Ik doe dit natuurlijk zelf (remember de 6 jaar elektriciteit en nog eens 4 jaar elektronica)

Niet dat ze altijd allemaal de baan op zijn, maar het is gewoon mijn hobby, dus ik koop dikwijls meer dan ik nodig heb, gewoon om bezig te blijven (en natuurlijk ook om een spare te hebben moest er ooit eentje de geest geven tijdens een gig (maar is nog nooit gebeurd, met dank aan QSC).

Telkens één versterker voor top (MX2000a) en één voor laag (MX3000a) en een actieve cross ertussen (is wel een Behringer, dus niet de beste kwaliteit, maar het moet ergens ophouden hé)

Van de mixer kom je binnen met XLR op het aansluitpaneel, dit gaat naar de actieve cross en daar wordt het signaal opgesplist in top en laag en gaat zo naar de desbetreffende versterkers.

Dit zijn de aansluitingen die je telkens links op de versterkers ziet.
        Elk kanaal is gebalanceerd, maw plus, min en massa, de massa wordt telkens samen genomen voor de twee kanalen, dit is de gele connector die je ziet zitten en ik denk dat dat diegene is waar jij het over hebt.

De speaker uitgangen zijn met 4-polige speakons gedaan.
        4 voor de linkse kanalen, 4 voor de rechtse kanalen.

Elke speakon heeft 4 aansluitingen, dus twee gebruik ik voor top en twee gebruik ik voor laag. dit wil zeggen dat ik met één kabel naar een stack (speakers) kan gaan, connecteren op laag (of top), en gewoon doorlussen naar top (of laag).

Er is inderdaad een 3Fase (kracht) stekker voorzien voor de voeding.
        Dit betekent dat elke versterker rechstreeks een 32A lijn ter beschikking heeft (indien ik hem aansluit op 3F natuurlijk).

Om op een gewoon 230v stopcontact te spelen heb ik overgangen gemaakt van een normale (mannelijke) stekker naar een 3f (vrouwelijk) stekker.
        Dit werkt perfect, allen krijgt dan elke fase in mijn rack voeding van dezelfde bron zijn de het 230 stopcontact, maar dit zou hetzelfde zijn alsof ik met een powercon zou werken en alles op die powercon zou aansluiten.

Wat je met die groepen bedolet weet ik eigenlijk niet.
        Ik vermoed dat je de blauwe stopcontacten bedoelt?
        Dit is gewoon telkens één stopcontact per fase (als ik op 3f draai) en ik heb er gewoon bij opgeschreven op welke fase welk equipment in het rack is geconnecteerd.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk?

indien nog vragen, laat maar komen...

Comment

• Jorrit
          • Aug 2010
          • 51

Zo, mooi man, ik bedoelde trouwens met groepen die zekeringen tussen de 3F stopcontakt en de blauwe stopcontakt in. Verder geen vragen. Wel mag je even je ventalatoren schoonmaken.
          my mom thinks LOL stands for "Lots Of Love" ....the other day she texted me "Grandma just died. LOL"”

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Originally posted by 4AC
            Pfff... ik sta op het punt om zo'n setje aan vriend van me te adviseren.
            Kun je me uitleggen waarom het geen geniale serie is?
            Voor een drive-in tot 200 man, waar dit topic ooit mee begon, is de TRIAS serie niet bedoeld. Zangsetje voor een klein bandje of solo-artiest in een nog kleiner kroegje gaat misschien wel, maar een drive-in zou ik niet aan beginnen.

Waarom? Vrij simpel. 6,5" topjes van 80W, 12" sub die vanaf 50Hz loopt, stroom via een niet-vergrendelde euro.
            Niks gemeten, maar ik ben er van overtuigd dat de SPL van 100dB bij lange na niet gehaald gaat worden (in tegenstelling tot de SPL opgaves van de FCS topjes die een tikkie aan de lage kant is).
            Daarnaast komt de klank niet in de buurt van de FCS serie.

Net zoiets telt voor de Pro series overigens. Toen ik voor het eerst naar de 115T G2's ging luisteren vroeg ik daar ook naar (8" actiefje als DJ mon), maar het bleek niet eens de moeite om aan te sluiten.

Originally posted by Tommes
            Wat ik wel weet uit ervaring is dat je al een behoorlijk uit de kluiten gewassen top moet hebben en een geweldig slechte laag kast om met de toppen meer laag te produceren dan de sub.
            De FCS 115T G2 is een behoorlijk uit de kluiten gewassen top. Ik durf met een setje makkelijk 120 man aan, geen probleem, ook niet in het laag.
            Gelukkig heb ik een setje in mijn bezit en heb dus wel praktijkervaring met deze kastjes, dat komt helemaal goed!

Subje erbij is altijd fijn, maar niet op elke locatie is 'meer laag' en heel goed idee. Een klassenfeestje voor 90 (schreeuwende/gillende) kids in een relatief kleine ruimte, ergens halverwege een woonwijk, doe ik liever zonder sub. Dat hoor je toch niet, maar de rest van de wijk wel
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• 4AC
              • Nov 2007
              • 1791

Ik was al een beetje bang wat jou reactie ging zijn, maar het valt nog mee
              Ik bijt niet hoor (maar hap wel). haha

Een mening is inderdaad geen feit, wat bijvoorbeeld wel een feit is, is dat de MX3000a "harder drukt" op het laag dan een PL4.0 terwijl deze laatste toch wel wat meer vermogen kan leveren.

Althans, ik denk dat dit een feit is, ik denk niet dat de geluidsdruk iets subjectief is, toch?

En heb dit getest met een paar collega's op zowel een paar BR kasten als een paar HL kasten.

Hoe kan dit dan?
              Ik heb geen idee om eerlijk te zijn, ik heb nog nooit een A/B vergelijk kunnen doen met beide. Geluidsdruk is niet subjectief nee, maar de ervaring van 'luid/hard geluid' wel.
              Een lekker over z'n nek gaande compressie driver ervaren velen bijv. als 'hard/luid'.

Enige verklaring dat ik kan verzinnen is de voeding.
              Hmm, de Pl4.0 zit in een 3he behuizing, dus wat dat betreft zou die harder moeten gaan, vind je niet? Haha!

Om even terug te komen op de PLX.
              Je stelt de vraag waarom ik de raad geef om bij de PLX weg te blijven.
              Wel, de PLX(2) lijkt zelfs verdacht op de PL2 reeks, dit zowel schematisch als de PCB zelf.
              Maar er is toch wel een redelijk prijsverschil, en dat moet 'm ergens inzitten, daarom mijn statement (en ook een beetje omdat een collega er mee gewerkt heeft en ze snel weer heeft doorverkocht).
              Naar mijn weten zijn ze intern zo goed als hetzelfde. Verschillen zijn netwerkopties e.d.

Ik zou de schema's eens onder de loep moeten nemen, om te zien waar de verschillen juist zitten, of ik kan het gewoon niet doen en gewoon voor de PL2 (tweedehands) gaan
              Lijkt mij erg interessant, en altijd fijn om zeker te weten hoe het zit. Dus, graag!

En het is altijd fijn om horen dat er nog anderen zijn die QSC en Crest bovenaan de lijst plaatsen
              Als we even vergeten dat die merken ook budgetserie's hebben, wel ja.
              Maar dan vallen ze wel onder Lab, McSquare, FFA, Powersoft, Matrix....
              Ach, elk van die merken heeft z'n betere- en mindere modellen.

Mvg,

Teun
              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Tommes
                • Sep 2005
                • 60

We hebben het ondertussen al even niet meer over de speakers zelf
                Maar ik wil dit toch nog even delen met iederen.

130 pagina's van de beste thread ooit (mijn mening natuurlijk).
                Attempt to gather all the interesting amp pics into 1x thread."Authentic" Crest Ca18...

Elke amp die van betekenis is wordt getoond binnenin en besproken.

smakelijk

Comment

• dj-inkognito
                  • Jun 2011
                  • 416

We hebben het ondertussen al even niet meer over de speakers zelf
                  Maar ik wil dit toch nog even delen met iederen.

130 pagina's van de beste thread ooit (mijn mening natuurlijk).
                  Attempt to gather all the interesting amp pics into 1x thread."Authentic" Crest Ca18...

Elke amp die van betekenis is wordt getoond binnenin en besproken.

smakelijk

leesvoer!
                  "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Zet wel een paar vraagtekens bij dit rackje.....
                    Zie een driefase automaat zitten, lijkt me niet heel handig dat alle fasen tegelijk uitgeschakeld worden wanneer er slechts één overbelast wordt.
                    Daarbij lijkt het er sterk op dat het trespa aansluitpaneel een frontpaneel is waar verder geen kast om alle krachtstroom-gear zit. Dit is dus levensgevaarlijk, mocht er per ongeluk een draad losraken van de Speakon of XLR aansluitingen dan mag je hopen dat het niet op een spanningvoerend punt terecht komt, die kans is vrij groot als ik alleen al kijk naar de gebruikte kabelschoentjes die toch echt TE groot zijn voor zulke dunne signaaldraadjes. Minstens net zo gevaarlijk wordt het wanneer er een spanningvoerende draad losraakt welke tegen een rackprofiel aankomt, dan staat je hele rack onder spanning.
                    Misschien beter om een 7e jaar electra erbij te doen voor de voorschriften.
                    Last edited by MusicXtra; 07-08-11, 23:16.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• dj-inkognito
                      • Jun 2011
                      • 416

Originally posted by MusicXtra
                      Zet wel een paar vraagtekens bij dit rackje.....
                      Zie een driefase automaat zitten, lijkt me niet heel handig dat alle fasen tegelijk uitgeschakeld worden wanneer er slechts één overbelast wordt.
                      Daarbij lijkt het er sterk op dat het trespa aansluitpaneel een frontpaneel is waar verder geen kast om alle krachtstroom-gear zit. Dit is dus levensgevaarlijk, mocht er per ongeluk een draad losraken van de Speakon of XLR aansluitingen dan mag je hopen dat het niet op een spanningvoerend punt terecht komt, die kans is vrij groot als ik alleen al kijk naar de gebruikte kabelschoentjes die toch echt TE groot zijn voor zulke dunne signaaldraadjes. Minstens net zo gevaarlijk wordt het wanneer er een spanningvoerende draad losraakt welke tegen een rackprofiel aankomt, dan staat je hele rack onder spanning.
                      Misschien beter om een 7e jaar electra erbij te doen voor de voorschriften.

idd,

en lees dat dit de deur uit gaat voor de verhuur...? dat je zelf dit risico neemt ok, maar om niets vermoedende huurders hier mee te laten spelen zet mij aan het denken.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by dj-inkognito
                        dat je zelf dit risico neemt ok,
                        Is zeker ook niet OK, wie staan er allemaal achter de microfoons, het mengpaneel en bij de speakers? Moet je je ff voorstellen wat er gebeurd wanneer er 230 Volt op een uitgang van een mengpaneel terecht komt en de betreffende tech heeft net zijn headphone op of zit net met XLRen te klooien om het mengpaneel aan te sluiten.
                        Het is heel simpel, dergelijke apparatuur moet gewoon aan de voorschriften voldoen, ongeacht of het voor losse verhuur, vaste installatie of eigen gebruik is, in alle gevallen gaat het om publieke ruimten waarin het gebruikt wordt.

Comment

• dj-inkognito
                          • Jun 2011
                          • 416

Originally posted by MusicXtra
                          Is zeker ook niet OK, wie staan er allemaal achter de microfoons, het mengpaneel en bij de speakers? Moet je je ff voorstellen wat er gebeurd wanneer er 230 Volt op een uitgang van een mengpaneel terecht komt en de betreffende tech heeft net zijn headphone op of zit net met XLRen te klooien om het mengpaneel aan te sluiten.
                          Het is heel simpel, dergelijke apparatuur moet gewoon aan de voorschriften voldoen, ongeacht of het voor losse verhuur, vaste installatie of eigen gebruik is, in alle gevallen gaat het om publieke ruimten waarin het gebruikt wordt.
                          hier heb je een groot punt.

Comment

• Tommes
                            • Sep 2005
                            • 60

Zo! Dat is weer behoorlijk wat feedback (klinkt beter dan kritiek).

Om te beginnen met de kabelschoentjes(ogen).
                            Dit waren de kleinste die ik kon vinden met een gaatje groot genoeg om de boutjes van de versterker door te krijgen.

Ik heb dit speciaal zo gedaan opdat alle xlr en jack aansluitingen vrij zouden blijven.
                            Maakt het de mensen (huurders) makkelijk als ze zelf andere aansluitingen nodig hebben. Zo krijg je geen rackjes terug met alle kabels los gemaakt.

Wat voor de rest deze kabelschoentjes betreft, ik nodig jullie uit om de draadjes te komen lostrekken, wie ze allemaal kan lostrekken zonder dat ze breken trakteer ik op een pint (om maar aan te tonen dat ze echt wel vast zitten.

Wat het loskomen van een spanningsvoerende geleider betreft:
                            1. het aluminium frame van mijn rackjes is geaard, net als alle toestellen en metalen delen binnenin (lijkt mij redelijk volgens de regels).
                            2. de kans dat er een geleider van krachtstroom loskomt is zeer klein aangezien elke geleider met twee boutjes vastzit in zijn aansluitpunt.
                            3. alle kabels (lees geleiders) zijn netjes vastgemaakt met niet één, niet twee, maar drie tie-raps.

Indien er een spekerkabel of signaalkabel zou loskomen, dan is de kans zo goed als 0 dat deze een voedingspunt zal raken, gewoon omdat alle voedingskabels netjes afgeschermd zijn, nergens geen naakte (zonder isolatie) geleiders.

Hmmm, het afschakelen van één fase en de andere "aan" laten is misschien wel handig, maar voor zo ver ik het AREI herinner is dit iets wat gewoonweg niet mag (kan ondertussen wel aangepast zijn aangezien ik reeds 12 jaartjes van de schoolbanken ben).
                            Trouwens ook de reden waarom de elektriciteitsleverancier geen 4 apparte automaten plaatst, maar één 4polige (dacht ik zo).

Trouwens, het type plaat waaruit een flightcase is gemaakt, is nu net volgens het AREI de enige (houten) plaat waarop een elektrische installatie mag aangebracht worden.
                            Mits een beetje vrije interpretatie lees ik niet alleen waarop, maar ook waarin

Toegegeven, het enige wat ik nog zou moeten doen is een afdekkastje voorzien langs de achterkant van de aansluitplaat om alles van voeding af te schermen, zelfs al is mijn vrije interpretatie dan fout, dan is toch nog alles volgens de regels van de kunst.

En na de post ga ik dat ook doen (bedankt om er nog maar eens op te hameren dat veiligheid primeert).

Maar zoals jullie kunnen lezen heb ik echt wel geen loopje genomen met de veiligheid en is (bijna) alles netjes zoals het hoort.

Trouwens, voor diegene die een versterktje in een flight hebben, aangesloten met een powercon, en deze powercon komt los, of beter een voedingsdraad komt los, en komt tegen de signaalkabel, dan zit de dj achter het mengpaneel weer met een probleem.
                            En geloof me vrij, zo zijn er honderden...

Ik probeer er dan tenminste nog voor te zorgen dat dit bijna niet kan gebeuren en als het toch gebeurt, de gevolgen beperkt blijven.

Enfin, ik ga iets zoek om langs de achterkant alles netjes af te dekken.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Wat voor de rest deze kabelschoentjes betreft, ik nodig jullie uit om de draadjes te komen lostrekken, wie ze allemaal kan lostrekken zonder dat ze breken trakteer ik op een pint (om maar aan te tonen dat ze echt wel vast zitten. Kan best maar het voldoet simpelweg niet aan de regels. Nu zou dit totaal geen probleem zijn omdat het slechts signaalkabel betreft maar wel met open 230V contacten eronder.

Wat het loskomen van een spanningsvoerende geleider betreft:
                              1. het aluminium frame van mijn rackjes is geaard, net als alle toestellen en metalen delen binnenin (lijkt mij redelijk volgens de regels). Zijn de handgrepen, rackprofielen en wielen ook geaard zie op de foto al enkele onderdelen die niet geaard zijn?
                              2. de kans dat er een geleider van krachtstroom loskomt is zeer klein aangezien elke geleider met twee boutjes vastzit in zijn aansluitpunt. Niets is onmogelijk met een rack dat regelmatig over hobbelige paden gerold wordt.
                              3. alle kabels (lees geleiders) zijn netjes vastgemaakt met niet één, niet twee, maar drie tie-raps.

Indien er een spekerkabel of signaalkabel zou loskomen, dan is de kans zo goed als 0 dat deze een voedingspunt zal raken, gewoon omdat alle voedingskabels netjes afgeschermd zijn, nergens geen naakte (zonder isolatie) geleiders. Wat zit er dan over de schroefaansluitingen achterop de wandcontactdozen en zekeringautomaten?

Hmmm, het afschakelen van één fase en de andere "aan" laten is misschien wel handig, maar voor zo ver ik het AREI herinner is dit iets wat gewoonweg niet mag (kan ondertussen wel aangepast zijn aangezien ik reeds 12 jaartjes van de schoolbanken ben).
                              Trouwens ook de reden waarom de elektriciteitsleverancier geen 4 apparte automaten plaatst, maar één 4polige (dacht ik zo). Wanneer je een 3 fase motor aan hebt gesloten is het inderdaad wel zo handig, en ook verplicht, dat alle fasen afgeschakeld worden maar in dit geval maak je zelf een verdeling van 230V groepen vergelijkbaar met die in een woonhuis, daar vliegen ook niet alle stoppen eruit wanneer er op één groep sluiting gemaakt is.

Trouwens, het type plaat waaruit een flightcase is gemaakt, is nu net volgens het AREI de enige (houten) plaat waarop een elektrische installatie mag aangebracht worden.
                              Mits een beetje vrije interpretatie lees ik niet alleen waarop, maar ook waarin

Toegegeven, het enige wat ik nog zou moeten doen is een afdekkastje voorzien langs de achterkant van de aansluitplaat om alles van voeding af te schermen, zelfs al is mijn vrije interpretatie dan fout, dan is toch nog alles volgens de regels van de kunst.

En na de post ga ik dat ook doen (bedankt om er nog maar eens op te hameren dat veiligheid primeert).

Maar zoals jullie kunnen lezen heb ik echt wel geen loopje genomen met de veiligheid en is (bijna) alles netjes zoals het hoort. Dat bijna is op evenementen dus onacceptabel waar het om dit soort zaken gaat.

Trouwens, voor diegene die een versterktje in een flight hebben, aangesloten met een powercon, en deze powercon komt los, of beter een voedingsdraad komt los, en komt tegen de signaalkabel, dan zit de dj achter het mengpaneel weer met een probleem.
                              En geloof me vrij, zo zijn er honderden... Ja, tuurlijk maar dat mag nooit een excuus zijn om vervolgens overal je eigen interpretatie op los te laten.

Ik probeer er dan tenminste nog voor te zorgen dat dit bijna niet kan gebeuren en als het toch gebeurt, de gevolgen beperkt blijven.

Enfin, ik ga iets zoek om langs de achterkant alles netjes af te dekken. Top!
                              Zie wederom de rode tekst.

Comment

• Tommes
                                • Sep 2005
                                • 60

Dus dat van het signaal voldoet niet aan de regels?
                                Wat zijn dan de regels?
                                Ik denk dat het AREI geen regels heeft gemaakt voor signaal aansluitingen voor PA.
                                Daarbij denk ik ook dat het echt wel OK is om de aansluitingen zo te maken. Alleen als alle contacten het in één keer zouden begeven dan zou de kabel naar beneden kunnen vallen en iets raken (wat dan op zich nog altijd geen probleem is omdat alles binnen netjes is afgeschermd.
                                Zo kunnen we bezig blijven!
                                wat als ik alles met xlr of jack aansluit? en iemand trek per ongeluk de jack eruit en laat hem vallen? tja...

zoals reeds gezegd zit er geen afdekking over de 3f aansluiting en automaten, maar alles is netjes aangesloten, maw geen naakte geleiders. Alle contacten die onder spanning staan zijn afgetaped met speciale elek tape. niet de beste oplossing, maar wel effectief.

En wat je daar zegt van de verdeling in een woonhuis is eigenlijk niet correct hoor.

Als ik een 3f aansluiting heb in een huis, en ik maak een short op één fase, dan kan het best zijn dat alles eruit ligt!!!!
                                Hangt gewoon af van welke automaat/diff er het gevoeligst is.
                                Als de hoofd het gevoeligst is, dan gaat deze er eerst uit en ben je alles kwijt. Simpel als dat.

Tenzij je met selectieve kringen gaat werken, hiervoor heb je speciale automaten nodig, die wel een stukje meer kosten, heeft (bijna) niemand!

Hoe kan jij zien dat er iets niet geaard is?
                                Heb jij x-ray vision?

En bijna = onacceptabel?
                                Laten we er dan allemaal mee stoppen lijkt me!
                                Ik ben er zeker van dat wanneer we bij 100 producties gaan kijken, er zeker 99 serieuze inbreuken maken op de wetgeving en dan spreek ik zelfs niet alleen over AREI.

Het komt erop aan om waar mogelijk de regels te volgen en anders gezond boeren verstand te gebruiken!

Trouwens, ik denk echt niet dat ik op alles een eigen vrije interpretatie neem. Dit heb ik naar mijn weten enkel gedaan op het type hout dat mag gebruikt worden. Ik probeer gewoon het AREI te volgen, maar sommige zaken staan daar gewoon niet in en dan is het zoeken in het AREI naar iets wat in de buurt komt.

Ik ben het volledig eens met het feit dat er een afdekking moet komen achterop de plaat, maar dat is dan ook zowat het enige waar ik het eens mee ben.

Ik heb foto's van mijn rackje(s) geplaats enkel om aan Jorrit te laten zien waar hij naartoe kan werken, nooit gedacht dat ik mij zo zou moeten verdedigen. Al zit ik daar weinig mee in, aangezien ik weet dat ik recht in mijn schoenen sta (uitgezonderd de afdekking dan).

Keep em coming zou ik zo zeggen

Comment

Working...