Versterker 4-8 ohm 150w rms

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keizerpinguin
    • May 2011
    • 7

    #1

    Versterker 4-8 ohm 150w rms

    Hey,

    Ik ben opzoek naar een budget versterker voor mijn 3 weg speakers 4-8 ohm 150w rms. Nu zat ik al een beetje rond te snuffelen en zag een aantal versterkers. Het viel me op dat ze geen knopje hadden om te schakelen tussen 4-8 ohm. Op hoeveel ohm draaien mijn speakers dan als ik ze zou aansluiten? Mijn speakers kunnen namelijk 4-8 ohm.

    Ik zag deze online staan, heeft iemand ervaring met König? http://www.konigelectronic.com/nl_nl...erkers/1103257

    Als iemand een goede budget versterker weet, hoor ik het graag!

    Groeten, Remy
  • Carl
    • Nov 2000
    • 907

    #2
    Hey Remy,
    Zo'n omschakelaar komt eigenlijk alleen voor op buizenversterkers.
    Transistor/FET eindversterkers hebben gewoon een maximale belastbaarheid, oftewel een minimale impedantie.
    Vaak is dat 4 Ohm. De versterker levert dan zijn max. vermogen aan die impedantie, en ruim de helft aan 8 Ohm.
    Een versterker van 100 Watt aan 8 Ohm levert meestal zo'n 180W. aan 4 Ohm, maar die verhouding is afhankelijk van het ontwerp van het apparaat.
    2 Ohm of zelfs 1 Ohm komt meestal alleen voor bij echt serieuze (dus duurdere) pro-toestellen.
    Jouw speakers hebben een vaste waarde, ze kunnen niet 4 tot 8 Ohm zijn, ze zijn òf 4 òf 8 Ohm. Precies hetzelfde als dat een lamp niet 40 tot 100 Watt is.
    Een versterker van zo'n 200 tot 250Watt aan de opgegeven impedantie van je speakers is een goede keuze. Aangenomen, dat je het over een soort van PA speakers hebt toch?
    Last edited by Carl; 07-05-11, 15:16.

    Comment

    • Keizerpinguin
      • May 2011
      • 7

      #3
      Bedankt voor je reactie!

      Het zijn idd PA speakers:


      Op de achterkant van mijn speakers staat: 4-8 ohm 30-25000 Hz. Dus ik dacht dat ze 4 en 8 ohm konden. Ze werken op mijn versterker die ik nu heb op "less than 8 ohm" en op "8 ohm or more".

      Zijn mijn speakers nu 4 of 8 ohm?
      Last edited by Keizerpinguin; 07-05-11, 16:02.

      Comment

      • laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

        #4
        Dit lijken mij nu geen dingen waar je best veel vermogen op zet. Volgens de site zelf:
        recommended amplifier output 30 Watt
        Vermoedelijk ook nog piëzotweeters en -mid? Echt rommel dus.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

        Comment

        • Keizerpinguin
          • May 2011
          • 7

          #5
          Ja, dat klopt het zijn niet de beste speakers. Maar ze klinken goed genoeg voor een leuk feestje.

          Die 30 watt klopt trouwens niet, dit is het minimum wat nodig is om de speakers te draaien. En niet het het aanbevolen watt. Op een andere website zag ik ook "recommended amplifier output > 30 watts" staan. Dat is blijkbaar een fout op de website.
          Last edited by Keizerpinguin; 07-05-11, 17:43.

          Comment

          • Ericsamandj
            • Jul 2010
            • 414

            #6
            ik mag hopen dat die prijs voor een set van 2 is en niet per stuk.
            ot: je kunt ze gewoon aansluiten apart op een kanaal van je versterker.
            Dit zal geen problemen opleveren, je versterker zal gewoon zijn werk doen.

            Comment

            • Keizerpinguin
              • May 2011
              • 7

              #7
              Ik heb ze op ebay gekocht voor €90 per stuk. Maar dat doet er nu niet toe :P Ik vind ze voor de prijs goed klinken.

              Ik snap niet helemaal wat de versterker voor mijn speakers zal gaan gebruiken 4 of 8 ohm? Dat scheelt een hoop, of ik nu minimaal een 150w 4ohm versteker nodig heb of 150w 8ohm. Ik begreep dat een te lage watt versterker slecht voor je speakers kan zijn vanwege vervorming als je hem te hard zet.

              Comment

              • laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

                #8
                Ja, en met zulk een twijfelachtige kwaliteit van luidsprekers zou ik er ook niet te veel opzetten want dan gaan ze er ook aan. En als de fabrikant zelfs niet weet of het nu 4 of 8 Ohm is, tja...
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                Comment

                • Keizerpinguin
                  • May 2011
                  • 7

                  #9
                  Ok, dat is dan wel erg slecht van Magnat. Ze hebben zover ik weet best goede speakers. Maar goed, ik neem dan wel contact met Magnat op om te vragen hoe dit zit.

                  Comment

                  • qvt
                    • Oct 2009
                    • 721

                    #10
                    Originally posted by laserguy
                    Ja, en met zulk een twijfelachtige kwaliteit van luidsprekers zou ik er ook niet te veel opzetten want dan gaan ze er ook aan. En als de fabrikant zelfs niet weet of het nu 4 of 8 Ohm is, tja...
                    Iets doet me vermoeden dat de impendantie tussen 4 en 8 Ohm ligt afhankelijk van de frequentie
                    There is no substitute for imagination

                    Comment

                    • Keizerpinguin
                      • May 2011
                      • 7

                      #11
                      Ok, dat kan dus ook nog...

                      Ik ben nog opzoek naar een versterker, dus suggesties zijn altijd welkom

                      Comment

                      • Ericsamandj
                        • Jul 2010
                        • 414

                        #12
                        In jouw geval zou ik het gewoon bij een hifi versterkertje houden, op zolder heb je vast nog wel wat staan, of kijk eens op een rommelmarkt.
                        Mocht je toch een pa versterker aanschaffen zou ik niet naar je aantal ohm's kijken. Een pa versterker maakt het toch niet uit of je er 4of 8 ohm aanhangt. Als het maar niet te gek word, kan er weinig misgaan.

                        Comment

                        • Keizerpinguin
                          • May 2011
                          • 7

                          #13
                          Ik heb op marktplaats de deze versterker gekocht voor zacht prijsje:
                          Samick SMP-4000 http://www.the-mysteries-studio.nl/e...t/smp4000.html

                          Heeft vrij veel watt dus zal hem niet te hard zetten. Maar komt misschien wel eens van pas mocht ik andere speakers kopen in de toekomst.

                          Comment

                          • vdlaanlichtengeluid
                            • Jun 2010
                            • 640

                            #14
                            je versterker heeft geen watts... die levert hij naar gelang jij er meer input in gaat douwen correct me if i'm wrong!

                            meer vermogen is niet erg! er juist mee omgaan dat is moeilijk...
                            of topic, in mijn auto hangt een subje van 400watt rms ik heb er een amp achter hangen van 1100watt rms... bijna 3 x zoveel...
                            er zijn nog steeds mensen die me voor gek verklaren maar er is niemand anders die zoveel db's trekt met een 10inch subje van 400 rms

                            Comment

                            • laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

                              #15
                              Yeah... vooral gaan vergelijken met auto-hifi-onzin. Die 1100 Wrms haal je nooit, tenzij je minstens 50 mm2 kabel liggen hebt naar achter en dan nog: je accu en je alternator zullen lachen...
                              Als je die versterker zijn volle ingangsspanning aanbiedt, dan zal hij op zijn uitgang idd die 130 Watt leveren als daar een belasting van 8 Ohm aan hangt.
                              Lijkt mij dus een goeie combinatie voor die speakers. Wel zorgen dat je de versterker niet in de clip drijft. Overigens hele goeie ervaringen met Samick-versterkers.
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                              Comment

                              Working...