De dB-race, hoe gaat het verder???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HR Soundproductions
    • Oct 2005
    • 649

De dB-race, hoe gaat het verder???

Als ik zo eens om me heen kijk, naar de reguliere drive-in-shows, carnavals wagens etc., schrik ik een beetje van de vermogens waarmee "gesmeten" wordt. Ikzelf doe daar ook aan mee (5,6 kW rms speakervermogen en 8kW rms versterkervermogen) omdat ik wel een bang ben dat ik opdrachten mis als ik niet alle vakjes "af-tik".

Ik het verleden, zo'n 30 jaar geleden (ja, ik besef dat ik oud begin te worden) ging ik op pad met een zelfgebouwde versterker (uit de electuur) met wel 2x 120 watt voor het mid/hoog op zelfgebouwde kasten met daarin 4x pop50 van fane en een aantal heuse piezo's en 2x JBL's met enorme slant plates....en een heuse peavey cs-400 voor het laag (helios baskasten met een 18 inch Fane colossus erin). Met dit setje "oud-hout" werden schooldisco's gedaan waar zo'n beetje 250 man waren. Geluid zat, iedereen met tuutende oren naar huis.

Eenzelfde ervaring heb ik met de oude serie K-450's van LEM (deze waren ook MAAR 450 watt), waar ik met 4 van die kasten, aangestuurd met 2x CS-800 ook hele grote groepen gedaan, in schaatshallen en grote feesttenten tot wel 500 man heb gedaan.

Na al deze, bijna sentimentele overweging, komt de vraag;
    Doen wij ons, als techneuten, deze dB-race niet zelf aan????

Ik heb nl. zelden een eis gehad van een opdrachtgever in de vorm van "zoveel kW meenemen". Graag jullie visie hierop......
  • pilot
    • Nov 2003
    • 267

Ik herken het heel goed vroeger met 4 novanex PL125 op pad en soms de pl200 dat was toen voldoende.Later met een kameraad in een feestcafe met 2 x 250 watt en jaren later hetzelfde cafe met 2x 2500 watt.Is het nodig?nee niet altijd.Nu ben ik zelf wel iemand die liever teveel als te weinig bij heeft.Nu gestopt en redelijk lawaaidoof (ook door mijn gewone werk).De versterkers worden steeds zwaarder van vermogen lichter in gewicht en lager in prijs zodat het makkelijk is om teveel mee te nemen.
    Denk niet dat het nog gekeerd kan en gaat worden,maar wees zelf zo verstandig dat ondanks dat de opdrachtgever het eist en jij het bij hebt je toch zelf de schuif in de gaten houdt.
    master-qsc en de rest

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

je haalt hier m.i. twee dingen door elkaar.

Een dB race is iets anders dan een Kw race.

De Kw race is eenvoudig te verklaren. Een oversized en goede kwaliteit set eindbakken geeft headroom en punch. Zonder dat het hard hoeft.

Omdat de eindversterkers sinds een aantal jaren steeds goedkoper worden, steeds lichter worden. En de (processor gestuurde) speakers daardoor meer op klank dan rendement gebouwd kunnen worden als vroeger. Zul je dus steeds hogere vermogens tegenkomen.

Ik ben begin jaren tachtig nog in zalen van 500 man op 2 x 150 watt wezen spelen. Maar wel met kustom-hoornkasten van een kuub op mid...
      Nu is mijn zangset in de oefenruimte 1200Watt. Maar hard staat ie niet hoor.

De dB race is al veel over gezet. Maar daar zal wel draconische wetgeving voor komen omdat de industrie het kennelijk niet zelf in de hand kan houden.
      lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Zet nu eens die set van 30 jaar oud naast je huidige set....
        Dan zul je zien dat de huidige set veel compacter is, de subs veel dieper gaan waardoor ze veel meer vermogen nodig hebben. Daarbij is de verhouding tussen vermogen en geluidsdruk nog altijd logaritmisch, dus om twee keer zo hard te gaan heb je het 10-voudige aan vermogen nodig.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• HR Soundproductions
          • Oct 2005
          • 649

Originally posted by showband
          je haalt hier m.i. twee dingen door elkaar.

Een dB race is iets anders dan een Kw race.

De dB race is al veel over gezet. Maar daar zal wel draconische wetgeving voor komen omdat de industrie het kennelijk niet zelf in de hand kan houden.
          Dat is nou precies mijn insteek, het "niet zelf in de hand kunnen houden". Er wordt niet alleen door kleine drive in shows met dB's gesmeten, maar bij sommige festivals en/of optredens is het eind soms echt zoek.

Comment

• Rolandino
            • Mar 2007
            • 1451

DB is niet hetzelfde alsd vermogen.

Mijn eerste set was van SA ( glijbaan met dubbel12 top per kant ) 3-weg aktief

FF uit mijn hoofd 2x 400W op het laag 2x 200W op het mid en 2x 1000W op het hoog en dat ging rete strak en hard. en dan bedoel ik veel DB met weinig vermogen.

Ik denk wel meer DB dan tegenwoordig de vermogens leveren.

ik bedoel dat in deze tijd de techniek niet veel verbeterd.

Voorbeeld is dat er a-merken zijn die hun oude systeem wegdoen voor een nieuw omdat de nieuwe serie 3db meer doet dan de oude. Als je dan bekijkt dat het oude systeem bv met 600W 100db geeft en de nieuwe met bv 2kw 103 geeft vindt ik geen vooruitgang.
            EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by Rolandino
              ik bedoel dat in deze tijd de techniek niet veel verbeterd.
              Leef jij in een grot of zo?

Comment

• dj pr0flow
                • Mar 2011
                • 85

Voorbeeld is dat er a-merken zijn die hun oude systeem wegdoen voor een nieuw omdat de nieuwe serie 3db meer doet dan de oude.
                Per 3db verdubbelt wel het volume!
                Verbeter mij als ik mij vergis....

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by dj pr0flow
                  Verbeter mij als ik mij vergis....
                  3 dB is een hoorbaar verschil in volume, om dit te bereiken heb je het dubbele aan vermogen nodig.
                  10 dB is gehoormatig een verdubbeling, daar heb je het 10-voudige aan vermogen voor nodig.

Comment

• HR Soundproductions
                    • Oct 2005
                    • 649

Voorbeeld is dat er a-merken zijn die hun oude systeem wegdoen voor een nieuw omdat de nieuwe serie 3db meer doet dan de oude.
                    Ik neem aan dat er wel meer innovatie bij A-merken plaatsvindt dan alleen en uitsluitend een nieuwe set op de markt brengen welke 3 dB meer doen dan de oude set.

Mocht dit niet zo zijn, is het misschien handig om dan de naam van dit A-merk te noemen?

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

Originally posted by HR Soundproductions
                      Ik neem aan dat er wel meer innovatie bij A-merken plaatsvindt dan alleen en uitsluitend een nieuwe set op de markt brengen welke 3 dB meer doen dan de oude set.

Mocht dit niet zo zijn, is het misschien handig om dan de naam van dit A-merk te noemen?
                      Het is wel zo dat de laatste 2 jaar door de crisis veel minder nieuwe zaken worden uitgebracht. Ook bij A merken.

Comment

• hardstyle
                        • Jan 2010
                        • 427

Volgens mij is carnaval de tegenhanger van de geluidsnormen: bij carnaval moet alles harder, harder, harder, poef zegt de speaker, terwijl bij grote festivals, waar je WEL vergunningen voor moet hebben etc. het zachter moet.
                        En ze doen ook helemaal niets aan die grote geluidswagens.

Comment

• dj pr0flow
                          • Mar 2011
                          • 85

Originally posted by hardstyle
                          En ze doen ook helemaal niets aan die grote geluidswagens.
                          In belgiƫ wordt er momenteel gestemd rond een wet die zegt dat niets luider mag dan 100db

Comment

• Timo Beckman
                            • Jul 2006
                            • 1298

Wat ook opvalt is de trend om tot een hoger spl te komen in de spec sheets van diverse merken de crest factor tijdens metingen te veranderen .

In een ander topic werd er vermeld dat D&B een crest factor 4 Adamson een crest factor 6 gebruikt en l'acoustic een crest factor 10 (dit is van horen/lezen zeggen).
                            Ik heb dit nog niet gechecked dus ......kan zijn dat er andere waardes worden gebruikt .
                            Om muziek als muziek te laten klinken heb je een crest factor van om en nabij de 12 tot 16 nodig (dj's zijn de uitzondering daar die alles vol willen hebben en niet van dynamiek houden ?).

Comment

• HR Soundproductions
                              • Oct 2005
                              • 649

Originally posted by Timo Beckman
                              Wat ook opvalt is de trend om tot een hoger spl te komen in de spec sheets van diverse merken de crest factor tijdens metingen te veranderen .

In een ander topic werd er vermeld dat D&B een crest factor 4 Adamson een crest factor 6 gebruikt en l'acoustic een crest factor 10 (dit is van horen/lezen zeggen).
                              Ik heb dit nog niet gechecked dus ......kan zijn dat er andere waardes worden gebruikt .
                              Om muziek als muziek te laten klinken heb je een crest factor van om en nabij de 12 tot 16 nodig (dj's zijn de uitzondering daar die alles vol willen hebben en niet van dynamiek houden ?).
                              Ik snap wat jij bedoelt (denk ik) en het relateert aan dynamiek (raar als er compressoren worden gebruikt).

Dit is wat ik als uitleg over crestfactor terug kon vinden;

The crest factor or peak-to-average ratio (PAR) or peak-to-average power ratio (PAPR) is a measurement of a waveform, calculated from the peak amplitude of the waveform divided by the RMS value of the waveform.
                              It is therefore a dimensionless quantity. While this quotient is most simply expressed by a positive rational number, in commercial products it is also commonly stated as the ratio of two whole numbers, e.g., 2:1. In signal processing applications it is often expressed in decibels (dB).
                              The minimum possible crest factor is 1, 1:1 or 0 dB.
                              Last edited by HR Soundproductions; 03-03-11, 14:57.

Comment

Working...