Nieuwe subs (uiteindelijk complete pa set) 4-acoustic?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BurnerT
    • Nov 2010
    • 11

Nieuwe subs (uiteindelijk complete pa set) 4-acoustic?

Om te beginnen zal ik mij eerst even voorstellen.

Mijn naam is John van Haren en kom uit brabant (richting 's Hertogenbosch), ben 21 jaar en heb al vanaf mijn 10e jaar een hobby/passie en dat is mensen zien genieten/losgaan op muziek.

Ik draai dus ook al vanaf die leeftijd op feestjes en partijtjes iig daar begon het mee. Nu wordt dit steeds vaker grotere feesten (dus zalen) evenementen of jubilea. Gemiddeld draai ik voor een publiek van 100 tot max 300 man. Tot op heden kon ik dit nog prima af met onze peavey/skytec setje (ik weet het skytec is budget maar heeft me nu al dik 11 jaar trouwe dienst bewezen :P)

Echter heb ik voor aankomende carnaval een opdracht om de 2 prijs uitreikingen te verzorgen (inclusief de festiviteiten binnen de zaal) en met zulke evenementen is het gebruikelijk dat er een hoop herrie in de zaal is ookal staat de muziek uit. Dus ik wil even gaan "upgraden" oftewel uitbreiden.

Ik heb gekeken voor de DAP soundmate 3, echter zit dit er wel leuk uit en is erg praktisch doordat het aktief is. Maar ondertusse zoveel slechte verhalen gelezen zodat deze uit de picture is.

Maar waarvoor ik dit topic aanmaak is eigenlijk omdat ik her en der 4-acoustic heb gezien maar niet echt een hoogte kan krijgen over het kunnen van dit merk. Het wordt zowieso de FSC serie mocht ik er iets van kopen.
    Aangezien de kosten van deze apparatuur niet zo hoog blijkt. Kan ik voor een leuke prijs een A merk versterker uitzoeken (2ehands).

Wat ik uiteindelijk wil is een torentje 1x dubbele 18" sub en 1x top per kant (evt in de toekomst dan 2x dubbel 18" en 2x top per kant) of 2x 18" enkel sub en 1x top)

Dus 1x FCS-1220 en 1x FCS-218BP per kant (evt dus het dubbele hiervan in de toekomst)

Of een van de toren setjes FCS-118R-PA, passive reflex.

Zijn er eventuele oplossingen om deze dubbele 18" woofers van prik te voorzien. Ik kan nogal weinig amps vinden die 1600 watt per kanaal RMS leveren.

Dus wat is wijsheid wat raden jullie me aan. Of is raden jullie me aan om een hele andere weg in te slaan? Ik ben iig voor nu eerst van plan om de subs aan te schaffen (aangezien het budget laag is voor nu en omdat de peavey tops dit denk ik nog wel even aankunnen)
  • apenzuursound
    • Nov 2009
    • 37

Even voor de toevoeging, dit setje bedoel je waarschijnlijk: Klikkerdeklik

Comment

• BurnerT
      • Nov 2010
      • 11

Idd die set bedoel ik onderandere. Maar ik was dan van plan om alvast te beginnen met 2 subs te kopen + amps (evt 2ehands amps) en dan vervolgens nog zon set + extra set topjes.

Of dan totaal iets anders 4-Acoustic FCS 215 Bandpass PA Set 4000 watt RMS

of deze

4-Acoustic FCS 118 Reflex PA Set 3600 watt RMS

Wat ik iig wil berrijken is dat het geluid harder gaat en beter klinkt dan nu. Wat opzich niet zon probleem moet zijn. Dit hoeft niet in het begin zo loei hard te gaan, maar de uiteindelijke set/stack moet toch wel redelijk wat wow effect gaan geven :P
      Last edited by BurnerT; 19-11-10, 16:22.

Comment

• djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

Die 1600 Watts RMS zijn zo te zien op 8 ohm, wat prima te doen is als je bereid bent daar wat geld aan uit te geven. Ik denk dat er 2 4 ohm speakers in zitten die in serie geschakeld zijn. Als dat zo is kan je (als je niet teveel geld uit wilt geven aan een erg dikke amp) speaker 1 op pin 1 en 2 van de speakon zetten, en speaker 2 op pin 3 en 4. Als je dan een connectorpaneeltje in je amprack maakt waar een 4-polige speakon in zit en waar 2 kabels uit komen (in het rack zelf), kan je per speaker een apart kanaal gebruiken en heb je nog maar 2*800W RMS bij 4 ohm. Als je de regel 1,5 รก 2* het RMS vermogen van de speaker hanteert voor je amp kom je uit op een amp tussen de 2*1200 en 2*1600 W RMS per dubbel 18 sub. Dit kan alleen als je 4-polige speakons in je subs hebt zitten (wat zelf te doen is, zolang ze niet met popnagels oid vastzitten). Op die manier kan je met 2 lichtere amps uit, die met een beetje mazzel goedkoper zijn dan 1 amp van 2*2400 รก 2*3200 W RMS bij 8 ohm.

Een paar voorbeelden voor de 2-kanalen-per-dubbel-18-sub-opstelling:

Crown XTi 4000
        Crown XLS 5000 (XLS 802 is eigenlijk te licht)
        QSC PLX 1804
        QSC PLX 3102
        QSC PLX 3602

Ik denk dat een Crest ook wel lekker gaat werken trouwens.

Daan
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Rolandino
          • Mar 2007
          • 1451

Ik zal goed navragen of de kast 4 of 8ohm is.

Heb zelf de ervaring dat er in sommige kasten 2x 4ohm gebruikt worden in serie of 2x 16ohm parallel .
          Mocht je meer willen weten kun je me PMen

Verder zijn het goede kasten voor weinig geld !
          EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

Goed, alle gekheid op een stokje, de dubbel 18" bandpass subs zijn gewoon 4 ohm als ze nu uit de fabriek komen. Zoek hierbij dus een leuke versterker die minstens de 2kw aantikt op 4 ohm stereo. Lijkt me niet zo heel erg lastig...

4-Acoustic heeft voor het jaar 2010 weer allerlei updates gedaan in haar assortiment, en de FCS-218BP is ook niet ongehavend gelaten. Die is omgedoopt tot FCS-218BP G2. Of er qua prestaties iets is verandert durf ik niet te zeggen, wel weet ik dat het exterieur van de kast gewijzigd is. Andere handvatten e.d.

TIP van de dag bij het merk 4-Acoustic: doe jezelf een plezier en ga bij de producent zelf langs, in Duitsland. Dat ritje in de auto is het meer dan waard. Zij kunnen je uiteraard alles vertellen over wat goed op elkaar aansluit (en niet), of er nog ontwikkelingen aan zitten te komen, je kunt alle producten rustig aanhoren (met je eigen cd'tje), en als je het goed aanpakt krijg je zo wat korting.

@TS: ik merk dat je zelf al veel onderzoek hebt gedaan; fantastisch. Ik zou zelf naar de eerstgenoemde set nijgen (12/2 top en dubbel 18 bp sub). Hier heb je echt een multifunctioneel en goed klinkend setje aan. Met name de toppen dragen hierin bij; als monitor, top, infill, delay etc Met die dubbel 18 sub en een tussenpaaltje creรซer je echt een heel mooi setje.

De set met de enkele 18 BR en 12/1,75 hoorngeladen doet ook belachelijk veel voor het geld, haha. Maar deze is gewoonweg voor minder toepassingen geschikt. Logischerwijs zijn die toppen gemaakt voor de wat grotere (buiten) klussen, daar hoef je echt niet in een klein zaaltje mee aan te komen door de spreiding. Deze set is eigenlijk alleen geschikt als je er nog een stel andere (BR?) toppen bij hebt voor de wat minder veeleisende toepassingen, en die gebruik je dan met de enkel 18 subs uit de set. Die zijn wel prima geschikt voor kleine- en grote klussen. Ik moet overigens wel zeggen dat velen de 12/2 BR top heel fijn vinden klinken, de hoorngeladen net een tikkie minder. Maar dat is persoonlijk, uiteraard.

De set met de vier dubbel 15 BP subs ken ik niet. Heb die subs ook nog nooit gehoord, helaas.

Het is best bijzonder dat steeds meer mensen in Nederland het merk ontdekken, terwijl het toch al een tijdje in Nederland leverbaar is. Ik denk dat dit vooral komt omdat er in korte tijd meerdere dealers bijgekomen zijn in ons landje. 4-Acoustic heeft in Duitsland al een behoorlijke reputatie. Als je puur&alleen kijkt naar de prijzen dan is de vergelijking met veel Dap producten al snel gemaakt, maar qua kwaliteit kunnen ze rustig mee met het wat hogere segment wat mij betreft. Om een voorbeeld te geven: de FCS112T 12"/1,75" BR toppen durf ik wel te zetten naast een...
            - DBTechnologies Arena 12
            - HK Audio Premium Pro 12
            - Yamaha C112
            - Dap Pro X-12
            - JB Systems Vibe 12"
            Kortom; de in ons land wat meer bekende producten.

Voor degene onder ons met een wat minder hoog budget vind ik 4-Acoustic persoonlijk erg geschikt. Meer dan de gevestigde orde.

Hopelijk heb je hier wat aan,

Mvg,

Teun

Ps. Mocht je het niet aandurven om gelijk naar Duitsland te rijden, voor een eerste indruk kun je altijd de brochure aanvragen (mailtje naar 4AC zelf sturen). Of neem hier een kijkje: 4-Acoustic Katalog 2010
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Stoney3K
              • Sep 2007
              • 1399

Ik heb even op de 4AC site gekeken en moet zeggen dat het er allemaal niet verkeerd uitziet.

De klasse D eindversterkers die ze verkopen zien er wel verdacht uit als overgeschilderde Synq 3K6-jes. Hoe goed gaan die op 4AC kastjes?
              First make it work, then make it look pretty!

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Als je puur&alleen kijkt naar de prijzen dan is de vergelijking met veel Dap producten al snel gemaakt, maar qua kwaliteit kunnen ze rustig mee met het wat hogere segment wat mij betreft. Om een voorbeeld te geven: de FCS112T 12"/1,75" BR toppen durf ik wel te zetten naast een...
                - DBTechnologies Arena 12
                Die opmerking heeft mij zojuist definitief doen besluiten dat het 4-acoustics wordt in ons jongerencentrum.
                De Arena setjes zijn mooi, maar 2x zo duur...
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• BurnerT
                  • Nov 2010
                  • 11

Dank dank dank allen. Ik heb inderdaad al flink wat nachtelijke uurtjes op het internet doorgebracht om reacties en gebruikers ervaringen van verschillende setjes door te lezen.

Over dat bezoekje in duitsland ik zal straks eens het adres opzoeken en een dagje plannen om er te gaan kijken. Ik denk dat dat idd de beste oplossing is.

Daar proberen ze natuurlijk hun eigen product te verkopen maw alles netjes afstellen op de apparatuur om een demotje te geven. In een willekeurige andere winkel in nederland gaan ze gewoon het meest winst gevende setje mooi promoten heb ik nu het idee van.

En over de keuze sub's gaan het denk ik dan toch de dubbele 18" worden. eerst 2 vervolgns misschien een setje top/sub erbij en uiteindelijk dan nog een extra topje dan heb ik een leuke stack lijkt me 2x 18" sub en 2x top per kant.

Voor alle andere suggesties sta ik overigens nog wel gewoon open. iig alsvast bedankt

Enne over dat aansluiten van die subs moet ik even op mijn gemaktje nalezen teveel info tegelijk haha :P echter die crown TI4000 zal hem niet gaan worde die wordt toch wel duur aangezien ik die 2 uiteindelijk moet nemen voor 4 woofers dan. dat is 3k in euro's alleen al aan sub amps... Misschien dat ik ze 2ehands aan kan komen?
                  Last edited by BurnerT; 20-11-10, 13:27.

Comment

• Stoney3K
                    • Sep 2007
                    • 1399

Originally posted by renevanh
                    Die opmerking heeft mij zojuist definitief doen besluiten dat het 4-acoustics wordt in ons jongerencentrum.
                    De Arena setjes zijn mooi, maar 2x zo duur...
                    Laat dan vooral horen hoe het setje bevalt, en op welke ampjes het draait.

Als 4-Acoustic รฉcht het niveau van dB haalt dan ga ik er ook eens hard over denken.
                    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Originally posted by Stoney3K
                      Laat dan vooral horen hoe het setje bevalt, en op welke ampjes het draait.

Als 4-Acoustic รฉcht het niveau van dB haalt dan ga ik er ook eens hard over denken.
                      Uiteraard, ben van plan tegen de tijd dat het gerealiseerd wordt (we zijn nu echt de laatste begrotingsdingetjes aan het oplossen) er ook een mooi topic (met foto's ) van te maken.
                      Voorlopig staan de ampjes van 4A zelf op de lijst... maar als ik er een topmerk voor een vergelijkbare prijs te vinden is, is dat ook zeker een kandidaat. Dat zijn we nu o.a. aan het uitzoeken
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• 4AC
                        • Nov 2007
                        • 1791

De 4-Acoustic FCS-112T is overigens begin dit jaar ook vernieuwd, ik weet niet of dat opgevallen is? Al met al staat er nu een (nog) professioneler kastje, met een RCF-achtig hoorntje, mooie ingevreesde handvatten en een degelijke grill+foam (en een wat kleiner, minder opvallend logo).

Zoals eerder genoemd op dit forum zijn de producten (en prijzen) wellicht nog wel het meest te vergelijken met een zelfbouw kast met leuke componenten. Als je de uren daarbij verrekent (of je laat het bouwen) dan zul je met 4-Acoustic toch een flinke rap goedkoper uitkomen.

Mvg,

Teun
                        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

Originally posted by 4AC
                          Goed, alle gekheid op een stokje, de dubbel 18" bandpass subs zijn gewoon 4 ohm als ze nu uit de fabriek komen.
                          Zal een drukfoutje zijn geweest in mijn catalogus

Schrik trouwens niet als de catalogus er na een week of 2 nog niet is, toen ik hem had besteld heb ik een week zitten wachten en toen de hoop opgegeven. Tot er 2 รก 3 weken later toch een dik pak papier op de mat lag.

Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• BurnerT
                            • Nov 2010
                            • 11

Op marktplaats net een leuk rekje zien staan van 2x qsc 2450 en 1x 1450 van qsc.

Echter hebbe deze natuurlijk niet het wattage wat ik nodig heb echter hebben die 2450's bridged 2400 watt @ 4 ohms EIA 1 kHz, 1% THD wat dit laatste inhoud snap ik niet echt :P QSC - RMX Series Amplifiers

Maar aangezien er 2 int rek zitte kan ik er wel 2 bridged mee aansturen. do of don't? Of kan ik toch beter voor een 2x 1600/2400 @ 4 ohm gaan zoeken

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Versterkers gebrugd op 4 Ohm is behoorlijk tricky, ieder kanaal ziet dan een 2 Ohm belasting en lang niet alle versterkers hebben het dan nog naar hun zin.
                              En 1%THD betekent 1% Total Harmonic Distortion, ofwel de harmonische vervorming.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...