Gezocht: tips voor bouw klankset

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stefaanv
    • Oct 2009
    • 24

Gezocht: tips voor bouw klankset

Hey iedereen,

Ik wil graag een nieuw klankset kopen.
    Ik ben op zoek naar een warm klinkend frontset voor een 300-500 personen.
    Budget maakt minder uit, wil voor kwaliteit gaan.
    Set gaat voor diverse toepassingen gebruikt worden: vooral DJ-ing indoor, maar af en toe ook versterking voor een kleiner optreden, heel af en toe zal het ook in een tentje gebruikt worden.
    Wie kan me tips geven ivm merkkeuze? Ik wil vooral info over een volledige set (dus zowel speakertypes als amp's en eventuele processor)
    Een vriend raad me aan om te gaan voor JBL SRX 728 subs en SRX 725 tops, powered door 2 XTI 6000's.

Ik weet niet of dit de juiste setup zou zijn voor mij. Gewicht is ook geen probleem.

Momenteel heb ik 2x dbtechnologies DVA S10 en 2x dbtechnologies DVX D12 als top: klinkt mij te schel en toch te weinig power voor het iets zwaardere werk.. Driverack px heeft de klank wel iets warmer gekregen, maar in sommige zalen is het me toch nog steeds te schel..

Andere merken zoals Martin Audio of EV komen zeker ook in aanmerking..

Alvast bedankt voor jullie tips&trics
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

Loop eens een aantal Pro bedrijven in en doe een vergelijkings test.
    Hier kunnen we jouw moeilijk in adviseren en daarbij krijg je reakties waarbij iedereen z'n persoonlijk voorkeur gaat vermelden en dan wordt dit topic er echt niet wijzer op!!!!

Ga op pad en doe een verstandige keuze, ten slot van rekening zijn er gelukkig nog steeds plekken ( winkels, zaken) waar je terecht kan voor dit soort adviezen...

Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Natuurlijk heel vaag om te zeggen dat budget er niet toe doet, de prijsverschillen tussen geluidssets zijn dusdanig groot dat niemand je een zinnig advies kan geven.
      De enige die je echt kan adviseren ben je zelf door je oren goed te gebruiken.
      Ga luisteren, luisteren en nog eens luisteren en neem daarbij je eigen muziek mee.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Stefaanv
        • Oct 2009
        • 24

Originally posted by salsa
        Loop eens een aantal Pro bedrijven in en doe een vergelijkings test.
        Hier kunnen we jouw moeilijk in adviseren en daarbij krijg je reakties waarbij iedereen z'n persoonlijk voorkeur gaat vermelden en dan wordt dit topic er echt niet wijzer op!!!!

Ga op pad en doe een verstandige keuze, ten slot van rekening zijn er gelukkig nog steeds plekken ( winkels, zaken) waar je terecht kan voor dit soort adviezen...

Dave
        Lijkt me logisch om te gaan soundchecken, en ben ik ook volop aan het doen. Het is wel niet makkelijk omdat geluid op verschillende locaties ook wel heel erg anders klinkt.
        Maar ik had toch graag wat van deze reacties gekregen Ik wil namelijk niet graag opnieuw het warme water uitvinden als er al winning combinations zijn voor hetgene ik zoek.
        Ik heb al heel veel setjes gehoord, maar zie door de bomen het bos soms niet meer.

Comment

• Stefaanv
          • Oct 2009
          • 24

Originally posted by MusicXtra
          Natuurlijk heel vaag om te zeggen dat budget er niet toe doet, de prijsverschillen tussen geluidssets zijn dusdanig groot dat niemand je een zinnig advies kan geven.
          De enige die je echt kan adviseren ben je zelf door je oren goed te gebruiken.
          Ga luisteren, luisteren en nog eens luisteren en neem daarbij je eigen muziek mee.
          Will do! Budget als ik er dan toch één moet geven voor 2 subs, 2 toppen, amps en processor: 15 000 zonder btw?

Comment

• Stefaanv
            • Oct 2009
            • 24

Originally posted by Stefaanv
            Will do! Budget als ik er dan toch één moet geven voor 2 subs, 2 toppen, amps en processor: 15 000 zonder btw?
            Met 2 subs bedoel ik dubbele 18" subs of 4 aparte 18"s.
            Toppen mag ook mids apart zijn.
            Ik wil vooral voor een warme klank gaan.

Comment

• HR Soundproductions
              • Oct 2005
              • 650

Soundchecken is het echt het beste wat je kunt doen, en vooral je inleren (praten, kijken, vergelijken etc.). Voor je budget is er echt wel wat te koop moet ik zeggen.

Buiten de klank zijn er nog een aantal zachte aspecten welke je maar eens aan moet denken voordat je overgaat tot aanschaf;
              - Is er een soort van acceptatie van je potentiele set, aangezien je hem ook met zangers/artiesten wil gaan gebruiken. Ook deze wannebe's in spe hebben tegenwoordig heel wat noten op hun zang (ondanks dat de zang soms niet zo heel veel voorstelt)
              -Kun je de betreffende set makkelijk bijhuren (in de regio) als je een keertje een wat grotere gig hebt.
              - hoe zit het met service en het leveren van reservedelen?
              - hoe zit het met de liquide positie van de distributeur/importeur, het is nl. niet leuk als je een set hebt gekocht en blijkt dat ze failliet zijn

Ik zal ongetwijfeld nog wel iets vergeten zijn, maar ik denk dat je wel een idee krijgt van wat ik bedoel aan te geven.
              Last edited by HR Soundproductions; 12-10-10, 11:14.

Comment

• Stefaanv
                • Oct 2009
                • 24

Originally posted by HR Soundproductions
                Soundchecken is het echt het beste wat je kunt doen, en vooral je inleren (praten, kijken, vergelijken etc.). Voor je budget is er echt wel wat te koop moet ik zeggen.

Buiten de klank zijn er nog een aantal zachte aspecten welke je maar eens aan moet denken voordat je overgaat tot aanschaf;
                - Is er een soort van acceptatie van je potentiele set, aangezien je hem ook met zangers/artiesten wil gaan gebruiken. Ook deze wannebe's in spe hebben tegenwoordig heel wat noten op hun zang (ondanks dat de zang soms niet zo heel veel voorstelt)
                -Kun je de betreffende set makkelijk bijhuren (in de regio) als je een keertje een wat grotere gig hebt.
                - hoe zit het met service en het leveren van reservedelen?
                - hoe zit het met de liquide positie van de distributeur/importeur, het is nl. niet leuk als je een set hebt gekocht en blijkt dat ze failliet zijn

Ik zal ongetwijfeld nog wel iets vergeten zijn, maar ik denk dat je wel een idee krijgt van wat ik bedoel aan te geven.
                - Acceptatie is inderdaad een issue. Toch al verschillende keren tegengekomen in de buurt dat er een bepaald set moest staan. (inderdaad soms voor mindere groepen)
                - In de buurt is er wel wat dbTechnologies en Martin Audio in omloop. Ik heb wel de T4's en S20's nog niet in echt in actie gehoord in mijn doelgroep (vooral fuiven)
                - Service en reservedelen idd nog geen idee aangezien ik nog geen keuze gemaakt heb. Ik let er echter wel op. Voor m'n huidige materiaal is dit zeker geen probleem
                - Distri/importeur zal ik ook rekening mee houden. Eigen materiaal momenteel ook geen probleem.

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

2e hands set NEXO PS15 met LS1200 subs.
                  Makkelijk uit te breiden en wereldwijd geaccepteerd.
                  Neem wel een NXamp4x4 erbij.
                  [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• 4AC
                    • Nov 2007
                    • 1791

Voor dit geld is er prima spul te krijgen.

Is -zoals Salsa voorstelt- tweedehands een optie?
                    Dan zijn er namelijk nog wel wat leuke opties.
                    Verder over Salsa's voorstel: dat wordt bijhuren voor de grote(re) feesten. Maar dat kan dan ook prima.

Verder snap ik de topictitel niet helemaal: "Gezocht: tips voor bouw klankset"
                    Het gaat toch helemaal niet om zelfbouw?

Mvg,

Teun
                    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Stefaanv
                      • Oct 2009
                      • 24

Klopt, zou eigenlijk moeten zijn 'gezocht: hulp bij aankoop klankset', misschien kan iemand dat nog wijzigen?

Comment

• Stefaanv
                        • Oct 2009
                        • 24

Dynacord XA-2 => kan iemand zijn ervaringen hiermee delen in het kader van m'n zoektocht?

Comment

• Stefaanv
                          • Oct 2009
                          • 24

Originally posted by 4AC
                          Voor dit geld is er prima spul te krijgen.

Is -zoals Salsa voorstelt- tweedehands een optie?
                          Dan zijn er namelijk nog wel wat leuke opties.

Teun
                          2de hands is mogelijks wel een optie, hoewel ik eerder naar nieuw neig.
                          Welke leuke opties had je anders in gedachten?

Ik ben echt constant aan het twijfelen tussen verder doen actief, of toch naar passief te gaan.
                          Dynacord XA-2, Groundstack set van RCF (_SET_ - RCF NX L 23 Groundstacksystem : Luidsprekers) etc..

Wie heeft er met bovenstaande ervaring in mijn zoektochtje?

Comment

• Watt Xtra
                            • Oct 2004
                            • 1119

Originally posted by Stefaanv
                            KNIP

Momenteel heb ik 2x dbtechnologies DVA S10 en 2x dbtechnologies DVX D12 als top: klinkt mij te schel en toch te weinig power voor het iets zwaardere werk.. Driverack px heeft de klank wel iets warmer gekregen, maar in sommige zalen is het me toch nog steeds te schel..

Andere merken zoals Martin Audio of EV komen zeker ook in aanmerking..

Alvast bedankt voor jullie tips&trics
                            Ik klapper even met mijn oren, of je speelt de set volledig over de zeik met een wel heel erg overstuurt, brak bisbakken mixertje... Of je gebruikt de set voor doeleinden waar een veel maar dan ook veel zwaardere set hoort te staan.

Ik ben zelf een gebruiker van D12 toppen, en heb hier al heel wat klussen mee gedaan, van kleine cafe's tot ook de zaaltjes met 200-300 man. Live werk doe ik in principe voornamelijk.

Schel is deze top echt maar dan ook echt niet!!

Daarnaast is de S10 toch wel een serieus basje.. Ding gaat echt wel flink door. 2 S10 kasten klinken heel wat beter dan een enkele S20.. deze vind ik persoonlijk toch net even minder drukken.

met 4 S10 kasten doe je wel 500 man, in een zaal, tentje of wat dan ook..

Heb dva T4 kasten, 6 per kant met 2 S10 kasten hieronder buiten op pleintje gehoort waar zeker 1200 man voor stond. Live muziek.. klonk erg prettig, al hadden 2 extra T4 kastjes het geluid net wat voller gemaakt, midlaag had het iets meer mogen hebben.
                            JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Stefaanv
                              • Oct 2009
                              • 24

Mixer is een Denon X-900 of Pioneer DJM-800, alles netjes uit het rood, naar een driverack PX systeempje. Ik heb ondertussen wel al gelezen dat de driverack met RTA rare dingen kan doen. De T4's heb ik er nog niet boven gehad, maar deze zal ik ook evalueren. Ik zou dan gaan voor 4x S10 en 4x T4 per kant.
                              Maar ik wil vooral een klassieke warme klank, ik vind inderdaad dat de DVX D12 wel degelijk vrij scherp is en minder warm, maar dat is eigenlijk niet zo'n drama voor een monitor, wel voor FOH mijn gedacht.

Comment

Working...